Ny lägenhet, inget internet. Tips på vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Ny lägenhet, inget internet. Tips på vad jag kan göra?

Hej,
Jag flyttade i förra veckan in i en lägenhet som blivit avdelad från en trea till en tvåa och en etta.
I mäklarens annons står det att internet och tv ingår i avgiften, dosan som ska sitta på väggen var i dåligt skick och skulle enligt föreningen gå att byta ut kostnadsfritt genom att ringa Comhem.
Comhem har idag varit hemma hos mig och konstaterat att denna dosa inte tillhör comhem och att det inte heller finns någon signal i kablarna som går till denna, dom kan alltså inte sätta ditt sin "3 hål i väggen" lösning.
Killen från comhem sa att kablarna förmodligen är klippta av diverse anledningar, kanske av byggare när dom renoverade ettan som jag flyttat in i.
Det finns fiber i källaren på fastigheten men man måste betala ett självkostnadspris för att få detta uppdraget till lägenheten. Hur kan jag göra i den här situationen? Jag har varken internet eller tv i lägenheten, kan jag kräva att dom drar upp fibern från källaren istället för att riva tak och väggar för att få dit "rätt" comhem grunka?

Permalänk

Står det i kontraktet att du ska ha tillgång, så får de bara fixa det.
Har du pratat med föreningen? Det är säkert inga problem

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk

skulle först kontakta föreningen och se om de vet vad som hänt, om de inte vill göra något åt det, kontakta mäklaren, det stod specat att både TV och Internet skulle finnas tillgängligt, och lägenheten minskar i sitt värde och blir mindre atraktiv om det inte finns, och kan vara felaktig deklaration av lägenhet.

börja där, finns fler ställen att gå till efter det.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Om det nu stod att det skulle finnas tillgång till tv och internet så ska det ju självklart finnas. Sen har man väl själv till en vis del en undersökningsplikt. Sen finns det ju även en "dolda fel" som du kan stödja dig mot. Men vet inte vad detta hamnar under.
Ring mäklare och hör med dem och även föreningen kanske kan vara värt att prata med?
Hoppas det löser sig hur som helst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Står det i kontraktet att du ska ha tillgång, så får de bara fixa det.
Har du pratat med föreningen? Det är säkert inga problem

Har pratat med mäklare och förening, föreningen säger att alla lägenheter ska vara kopplade till Comhem, har dock inte fått svar ang hur det ska lösas.

Skrivet av alex_farnstrom:

skulle först kontakta föreningen och se om de vet vad som hänt, om de inte vill göra något åt det, kontakta mäklaren, det stod specat att både TV och Internet skulle finnas tillgängligt, och lägenheten minskar i sitt värde och blir mindre atraktiv om det inte finns, och kan vara felaktig deklaration av lägenhet.

börja där, finns fler ställen att gå till efter det.

Jag väntar fortfarande på en del svar från föreningen, mäklaren har jag också kontaktat, det va trots allt i deras sälj annons det stod att internet och tv ingår.

Skrivet av MrMadMax:

Om det nu stod att det skulle finnas tillgång till tv och internet så ska det ju självklart finnas. Sen har man väl själv till en vis del en undersökningsplikt. Sen finns det ju även en "dolda fel" som du kan stödja dig mot. Men vet inte vad detta hamnar under.
Ring mäklare och hör med dem och även föreningen kanske kan vara värt att prata med?
Hoppas det löser sig hur som helst.

Lägenheten var en hyresrätt som gjordes om till bostadsrätt och totalrenoverades, det här problemet är bara ett av alla problem jag håller på och försöka lösa med föreningen

Är väldigt tröttsamt att hålla på fram och tillbaka dock, jag är väldigt beroende av internet både på grund av mitt jobb och andra intressen och hobbys så hade varit skönt om det kunde lösas snabbt.

Permalänk
Medlem

Troligtvis ett äldre central-antenn uttag som satt monterat, var det runt möjligtvis? Dessa gamla central-antenn dosor sitter kvar i dom flesta äldre lägenheter i Stockholm iallafall, det är kabel-nätet generationen före det nät som används idag, det har inte varit i drift på många år. Ibland har befintlig kanalisation används för att dra nytt, men väldigt olika.

Tyvärr är okunskapen stor, hos både brf'er och hyresvärdar. Man kan ju tycka att dom som sköter drift och underhåll av husen har koll på vad som finns i deras egna hus, men det är dåligt ibland.

Det händer varje vecka för dom som kör service att dom kommer till sådana som dig, som har köpt/flyttat in i en ny lägenhet, ofta renoverad/ombyggd vinds-källar lägenhet, eller avdelade lägenheter. Du tänker woho, internet! Sen visar det sig att, ja visst huset har Comhem, men närmsta kopplingspunkt är på vind/i källare eller något och kabel måste dras genom hela fastigheten in till dig.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wRRM:

Jag flyttade i förra veckan in i en lägenhet som blivit avdelad från en trea till en tvåa och en etta.

Det här är nog förklaringen, den ursprungliga lägenheten var inkopplad men när den delades i 2 så drogs det inget nytt separat kablage till den nya lägenhet som uppstod, de har helt enkelt "fuskat" när de delade lägenheten, du antydde att det var annat som strulade också och det kanske också beror på delningen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Troligtvis ett äldre central-antenn uttag som satt monterat, var det runt möjligtvis? Dessa gamla central-antenn dosor sitter kvar i dom flesta äldre lägenheter i Stockholm iallafall, det är kabel-nätet generationen före det nät som används idag, det har inte varit i drift på många år. Ibland har befintlig kanalisation används för att dra nytt, men väldigt olika.

Tyvärr är okunskapen stor, hos både brf'er och hyresvärdar. Man kan ju tycka att dom som sköter drift och underhåll av husen har koll på vad som finns i deras egna hus, men det är dåligt ibland.

Det händer varje vecka för dom som kör service att dom kommer till sådana som dig, som har köpt/flyttat in i en ny lägenhet, ofta renoverad/ombyggd vinds-källar lägenhet, eller avdelade lägenheter. Du tänker woho, internet! Sen visar det sig att, ja visst huset har Comhem, men närmsta kopplingspunkt är på vind/i källare eller något och kabel måste dras genom hela fastigheten in till dig.

Japp det var precis så, föreningen har sagt ja till att dra upp fiber istället men det går inte speciellt fort tyvärr.

Skrivet av mrqaffe:

Det här är nog förklaringen, den ursprungliga lägenheten var inkopplad men när den delades i 2 så drogs det inget nytt separat kablage till den nya lägenhet som uppstod, de har helt enkelt "fuskat" när de delade lägenheten, du antydde att det var annat som strulade också och det kanske också beror på delningen

Ja tyvärr är det så, och jag vill helst inte att dom är och bilar i mina väggar mer än nödvändigt.

Jag förmodar att dom drar upp fiber till ytterdörren och inte genom hela lägenheten, och ja mycket strul har varit just pga att den är delad.

Jag håller tummarna på att jag får någon typ av internetförbindelse den här månaden iallafall.

Permalänk
Medlem

Stämma föreningen? Tips på vad jag kan göra.

Hej,

Jag hade tidigare en tråd ang lägenhet jag har köpt i Stockholmsområdet.

När jag köpte stod det i kontraktet att det ingår internet och tv från comhem och att alla lägenheter skulle vara kopplade till deras utbud.

Det hängde en dosa på väggen i lägenheten som styrelsen sagt tillhör comhem, men som man behöver ringa comhem om så dom kan komma och byta ut dosan.

Jag ringde comhem som kom förbi och tittade på dosan, det visar sig att det är telias gamla dosa som hänger på väggen som dessutom förmodligen är klippt då han inte får signal på någon kabel.

Efter detta kontaktade jag föreningen, som i mail har sagt att dom ska lösa detta.

Att dra in Comhem kostar enligt deras mall 8-10k.

Vi har även fiber i källaren, vilket jag var mycket mer intresserad av så jag frågade om det var möjligt att dra in detta istället för comhem då det var både billigare och bättre.

Dom sa även ja till detta i mail.

Nu har det snart gått 3 veckor sedan jag pratade med dom om detta och dom har ännu inte beställt uppdragning av fiber från källaren, jag börjar tröttna då jag har försökt få något typ av svar men har inte fått det.

Jag är på gränsen till att stämma föreningen pga felaktiga uppgifter i köpekontraktet, jag har varken internet eller tv möjligheter i lägenheten, det finns alltså varken comhem, fiber eller ett vanligt telefonjack för adsl.

Konsumentombudsmannen tar inte i sånna här problem med tång.

Hur ska jag göra, kan jag själv anlita någon firma och skicka fakturan till brfen?

Permalänk
Medlem

Vad säger säljaren då? Det är ju säljaren som är din motpart i detta. Eller har du köpt direkt av brf:en?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Tror inte att du ska inleda med att säga "om ni inte fixar detta så ska jag stämma skiten ur er". Det är inte nödvändigvis föreningens styrelses ansvar att fixa sånt här.

Om du vill ha det gjort, erbjud dig att se till att det bli gjort själv och ta faktura på det som du ger till föreningen. Alltså, du beställer hela köret i föreningens namn och ser till att det blir gjort.

Permalänk
Medlem

Låter för mig som att det är lite missförstånd.

Är du säker på att du inte har någon ComHem "3 hål i väggen" någon annanstans? Är du säker på att det inte är färdigdraget med ComHem, dock inte installerat uttag? Är du säker på att det står i kontraktet att allt är klart för ComHem, eller står det möjligen att ComHem är en av leverantörerna som kan leverera?

När du har gått genom allt och sett till att det inte är något missförstånd, först då bör man titta på att någon faktiskt har ljugit rakt av på kontraktet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

http://www.maklarsamfundet.se/fragor-och-svar/fel-i-objektsbe...

Det är inte föreningen i egenskap av BRF du ska rikta dig mot utan snarare mäklare/säljare som gett falsk information. Sen är det klart att om föreningen är säljaren så kan det vara dags att dra igång en process mot dem.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är föreningens fel och inte mäklaren som skrivit fel i prospektet?

Edit: Tvåa på bollen.

Permalänk
Medlem

Du bör vara väldigt försiktig med att stämma föreningen. Dels är du med i föreningen och om den åker på högre omkostnader i form av advokat kostnader etc då drabbar det dig i slutänden i form av högre avgifter.
Men framförallt så ska du ju bo där framöver, träffa dem regelbundet också grannarna etc.
Du ska nog göra 1,2,3...100 saker till för att lösa detta innan du ens funderar på stämning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Självklart förstår man dig som sitter där utan internet, inte så skoj att vara utan riktigt internet när man köpt en fin lägenhet. Särskilt inte när man blivit lovad detta två gånger.

Men stäm för guds skull inte föreningen, som så många andra skriver är det det sista du bör göra.

Sitter själv som ordförande i en BRF och vet hur upptagen man kan vara i övrigt i livet med jobb, familj och annat som kan ta upp tid. Så ibland faller såna här frågor mellan stolarna i styrelsen, tyvärr.

Gå och plinga på hos ordförande eller hos någon annan som sitter i styrelsen (helst ordförande) och var trevlig och berätta hur det ligger till.
Erbjud sen som andra sagt att du gärna kan kolla upp vad det kostar eller att du kan anlita någon firma att lösa detta och sen ge honom/henne underlaget du får från firman.

Det hade iallafall jag uppskattat otroligt om en granne gjorde så.

Detta bör lösa ditt problem betydligt snabbare än att du skriker och gormar och stämmer föreningen (och indirekt dig själv...).

Lycka till!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Vad säger säljaren då? Det är ju säljaren som är din motpart i detta. Eller har du köpt direkt av brf:en?

Föreningen har sålt lägenheten, och dom är för det första extremt dåliga på att svara och väldigt okunniga.

Dom försöker komma billigt undan genom att dra igång en process för att se om dom ska dra in till alla istället men det godkänner inte jag. Jag tänker inte vänta i två månader på att ens ha möjligheten att koppla upp mig mot internet.

Skrivet av Nesvop:

Tror inte att du ska inleda med att säga "om ni inte fixar detta så ska jag stämma skiten ur er". Det är inte nödvändigvis föreningens styrelses ansvar att fixa sånt här.

Om du vill ha det gjort, erbjud dig att se till att det bli gjort själv och ta faktura på det som du ger till föreningen. Alltså, du beställer hela köret i föreningens namn och ser till att det blir gjort.

Det är klart jag inte har inledit med det, jag har skickat 10 mail och ringt fler gånger än jag kan komma ihåg och får bara goddag yxskaft svar.

Skrivet av Mithras:

Låter för mig som att det är lite missförstånd.

Är du säker på att du inte har någon ComHem "3 hål i väggen" någon annanstans? Är du säker på att det inte är färdigdraget med ComHem, dock inte installerat uttag? Är du säker på att det står i kontraktet att allt är klart för ComHem, eller står det möjligen att ComHem är en av leverantörerna som kan leverera?

När du har gått genom allt och sett till att det inte är något missförstånd, först då bör man titta på att någon faktiskt har ljugit rakt av på kontraktet.

Ja jag är säker på att det inte finns något, lägenheten är delad från en annan och dom har inte bemödat sig med att titta vad som fanns i den lägenheten som jag bor i.

Det står att Comhem internet och tv ingår i avgiften och att det är indraget till alla lägenheter.

Jag har hållit på i nästan 3 veckor nu med det här, jag vet redan att det är ett kontraktsbrott.

Skrivet av Vesh:

http://www.maklarsamfundet.se/fragor-och-svar/fel-i-objektsbe...

Det är inte föreningen i egenskap av BRF du ska rikta dig mot utan snarare mäklare/säljare som gett falsk information. Sen är det klart att om föreningen är säljaren så kan det vara dags att dra igång en process mot dem.

Det är föreningen som har sålt lägenheten.

Skrivet av Rekl3M:

Är du säker på att det är föreningens fel och inte mäklaren som skrivit fel i prospektet?

Edit: Tvåa på bollen.

Det är föreningen som har gjort fel

Skrivet av spawnstah:

Du bör vara väldigt försiktig med att stämma föreningen. Dels är du med i föreningen och om den åker på högre omkostnader i form av advokat kostnader etc då drabbar det dig i slutänden i form av högre avgifter.
Men framförallt så ska du ju bo där framöver, träffa dem regelbundet också grannarna etc.
Du ska nog göra 1,2,3...100 saker till för att lösa detta innan du ens funderar på stämning.

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen bryr jag mig inte om högre avgifter, blir det så flyttar jag någon annanstans istället.

Jag ska ha det som ingår i lägenheten, punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Självklart förstår man dig som sitter där utan internet, inte så skoj att vara utan riktigt internet när man köpt en fin lägenhet. Särskilt inte när man blivit lovad detta två gånger.

Men stäm för guds skull inte föreningen, som så många andra skriver är det det sista du bör göra.

Sitter själv som ordförande i en BRF och vet hur upptagen man kan vara i övrigt i livet med jobb, familj och annat som kan ta upp tid. Så ibland faller såna här frågor mellan stolarna i styrelsen, tyvärr.

Gå och plinga på hos ordförande eller hos någon annan som sitter i styrelsen (helst ordförande) och var trevlig och berätta hur det ligger till.
Erbjud sen som andra sagt att du gärna kan kolla upp vad det kostar eller att du kan anlita någon firma att lösa detta och sen ge honom/henne underlaget du får från firman.

Det hade iallafall jag uppskattat otroligt om en granne gjorde så.

Detta bör lösa ditt problem betydligt snabbare än att du skriker och gormar och stämmer föreningen (och indirekt dig själv...).

Lycka till!

Det här har inget med att man är upptagen att göra, jag har pratat med ordförande 5+ gånger som varje gång har sagt att han ska fixa det, och sen när jag försöker få info hur det går så har han inte gjort ett skit.

Jag har redan skickat mitt ultimatum till föreningen, det var trots allt snart 3 veckor sedan dom sa att dom skulle fixa det när dom i själva verket inte ens har kontaktat en firma för att se vad det kostar.

Permalänk
Medlem

Då är det mest troligt en dålig person som sitter som ordförande..

Men kolla upp 1-3 olika firmor vad det skulle kosta att dra upp en fiberanslutning till din lägenhet.
Jag vet att det är tid som inte du ska behöva lägga själv då det är upp till föreningen att göra det. Men det ligger ju fortfarande lite i ditt intresse och eftersom det inte händer något så kan du ju bara kolla upp det lite snabbt så du får bollen i rullning.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Kan inte du ta fram vad det kostar osv?

Folk som sitter i styrelsen är ju bara lekmän. Gissar på att din lägenhet varit tidigare hyresrätt och de har i stadgarna att när hyresgäst flyttar ut så ska det konverteras till BR. Tror nog detta bara gått fel i processen. Nog inget någon gjort medvetet för att sabba för dig.

Du är med i föreningen, ty du har betalat en dtor summa för att få vara med. Tycker du ska överväga att hjälpa föreningen (som du ingår i) snarare än att komma med stämningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Föreningen har sålt lägenheten, och dom är för det första extremt dåliga på att svara och väldigt okunniga.

Dom försöker komma billigt undan genom att dra igång en process för att se om dom ska dra in till alla istället men det godkänner inte jag. Jag tänker inte vänta i två månader på att ens ha möjligheten att koppla upp mig mot internet.

Det är klart jag inte har inledit med det, jag har skickat 10 mail och ringt fler gånger än jag kan komma ihåg och får bara goddag yxskaft svar.

Ja jag är säker på att det inte finns något, lägenheten är delad från en annan och dom har inte bemödat sig med att titta vad som fanns i den lägenheten som jag bor i.

Det står att Comhem internet och tv ingår i avgiften och att det är indraget till alla lägenheter.

Jag har hållit på i nästan 3 veckor nu med det här, jag vet redan att det är ett kontraktsbrott.

Det är föreningen som har sålt lägenheten.

Personligen bryr jag mig inte om högre avgifter, blir det så flyttar jag någon annanstans istället.

Jag ska ha det som ingår i lägenheten, punkt.

Enligt det du säger så ska ju brf stå för alla kostnader för att få igång ComHem abbonemangen. Inget mer än så.

Däremot skulle jag inte vilja gå till stämning än.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Föreningen har sålt lägenheten, och dom är för det första extremt dåliga på att svara och väldigt okunniga.

Dom försöker komma billigt undan genom att dra igång en process för att se om dom ska dra in till alla istället men det godkänner inte jag. Jag tänker inte vänta i två månader på att ens ha möjligheten att koppla upp mig mot internet.

Det är klart jag inte har inledit med det, jag har skickat 10 mail och ringt fler gånger än jag kan komma ihåg och får bara goddag yxskaft svar.

Ja jag är säker på att det inte finns något, lägenheten är delad från en annan och dom har inte bemödat sig med att titta vad som fanns i den lägenheten som jag bor i.

Det står att Comhem internet och tv ingår i avgiften och att det är indraget till alla lägenheter.

Jag har hållit på i nästan 3 veckor nu med det här, jag vet redan att det är ett kontraktsbrott.

Det är föreningen som har sålt lägenheten.

Personligen bryr jag mig inte om högre avgifter, blir det så flyttar jag någon annanstans istället.

Jag ska ha det som ingår i lägenheten, punkt.

Se till att ta en fika med någon som du vet bestämmer och håller i pengarna och förklara problemet, det brukar gå betydligt fortare och gå trevligare till om man möts öga mot öga. Då kan du erbjuda dig att lösa det praktiska bara föreningen tar på sig kostnaden. Dom kan ju inte dra ut på det så länge om det står i kontraktet att du ska ha fungerande tjänster som inte är fungerande. Då får ju dom stå för kostnaderna i sånt fall för det som måste göras. Ha en tydlig handlingsplan innan mötet är avslutat och bestäm uppföljning med vem som ska göra vad så ingen part kan slingra sig. Skriv ner detta på papper/mail så allt är klart till 100% vad som ska göras och till när.

Jag har gjort misstaget att lita på en annan persons ord en gång. Det misstaget gör jag aldrig igen. Det var en bra läropeng. Se till att ha skrivet bevis på vad som har sagts och beslutats, då blir det betydligt enklare att få rätt vid en tvist om man nu ska behöva dra det så långt.

Var saklig och rak, var inte otrevlig. Det där löser sig ska du se.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Enligt det du säger så ska ju brf stå för alla kostnader för att få igång ComHem abbonemangen. Inget mer än så.

Däremot skulle jag inte vilja gå till stämning än.

Kostnaden för att dra in comhem gick på över 8k medans fiber kostar hälften, därför tycket dom att det kunde vara ett alternativ att dra in det istället och det godkännde jag.

Som det ser ut nu är det dock flera veckor kvar innan dom ens beställer någon indragning och det fungerar inte varken privat eller i mitt jobb.

Permalänk
Medlem

Hur är det med TV utbudet, är det ComHems eller någon annan? Om det är ComHems så finns dom ju uppenbarligen i fastigheten. Drar till med en gissning att detta handlar om hyresrätter som ombildats till bostadsrätter, isf kanske du kunde slå en signal till den förra förvaltaren/ägaren och höra med dom så vet du lite om historiken.

Edit:
Denna tråd kanske skulle flyttas till Konsumenträtt delen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur är det med TV utbudet, är det ComHems eller någon annan? Om det är ComHems så finns dom ju uppenbarligen i fastigheten. Drar till med en gissning att detta handlar om hyresrätter som ombildats till bostadsrätter, isf kanske du kunde slå en signal till den förra förvaltaren/ägaren och höra med dom så vet du lite om historiken.

Edit:
Denna tråd kanske skulle flyttas till Konsumenträtt delen istället.

Fastigheten är kopplad både till Comhems nät och Zitius fibernät så Bredband och TV går att få från i princip alla leverantörer som levererar TV via fiber eller comhem.

Nu har jag dock precis fått hjälp av en granne som har hjälpt föreningen tidigare med bredbandsrelaterade frågor så det kanske kommer igång ändå.

Det stämmer nog att det va en hyresrätt tidigare, lägenheten jag har flyttat in i var tidigare en uthyrningsdel i en 3a och dom har kapat denna och gjort om till bostadsrätt.

Jag håller tummarna på att något händer nu.

Permalänk
Medlem

Nu är det redan upptaget tidigare i tråden, men som sagt uttöm alla möjligheter innan du ens börjar nämna att ta det här vidare juridiskt.

Enda gången jag skulle gå så långt var om jag skulle sälja lägenheten direkt. För dina grannar som åker på högre kostnader (räcker med 100kr mer i månaden för att folk ska ruttna helt) förutsatt att du vinner, kommer inte uppskatta dig som granne och kommer då hugga på allt som dom ser och hur från din sida. Sen kan även brf'en i sig börja jävlas tillbaka, står rätt mycket i stadgarna som du har skrivit under på att följa.

Om ni nu har en summa på 8000kr för att dra in så blir det ett förenklat tvistemål, du kommer få väldigt svårt att hävda och bevisa förlorad inkomst.

Så mitt råd är samma som övriga, be om att få sköta kontakten direkt med comhem. Så går du upp med beställningspapperna och får dom underskrivna av ordföranden och skickar in själv, anger dig själv som kontaktperson mot comhem i detta ärende. Dock om du går denna väg så tycker jag att du även ska ta upp det med ordföranden att du vill ha ersättning för din tid som du lägger ner för att fixa detta. Men kom då inte med att du vill ha 1400kr i timmen ex moms utan en rimlig timpenning.

Edit: Tror iofs inte att månadskostnaden skulle höjas på ett sånt här ärende, är för få timmar för att bli så stora summor.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Självklart förstår man dig som sitter där utan internet, inte så skoj att vara utan riktigt internet när man köpt en fin lägenhet. Särskilt inte när man blivit lovad detta två gånger.

Men stäm för guds skull inte föreningen, som så många andra skriver är det det sista du bör göra.

Sitter själv som ordförande i en BRF och vet hur upptagen man kan vara i övrigt i livet med jobb, familj och annat som kan ta upp tid. Så ibland faller såna här frågor mellan stolarna i styrelsen, tyvärr.

Gå och plinga på hos ordförande eller hos någon annan som sitter i styrelsen (helst ordförande) och var trevlig och berätta hur det ligger till.
Erbjud sen som andra sagt att du gärna kan kolla upp vad det kostar eller att du kan anlita någon firma att lösa detta och sen ge honom/henne underlaget du får från firman.

Det hade iallafall jag uppskattat otroligt om en granne gjorde så.

Detta bör lösa ditt problem betydligt snabbare än att du skriker och gormar och stämmer föreningen (och indirekt dig själv...).

Lycka till!

Sedan skall det protokollföras och tas upp som en punkt på ett styrelsemöte antar jag. Är det större "ingrepp" skall det upp på årsstämman.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Nu är det redan upptaget tidigare i tråden, men som sagt uttöm alla möjligheter innan du ens börjar nämna att ta det här vidare juridiskt.

Enda gången jag skulle gå så långt var om jag skulle sälja lägenheten direkt. För dina grannar som åker på högre kostnader (räcker med 100kr mer i månaden för att folk ska ruttna helt) förutsatt att du vinner, kommer inte uppskatta dig som granne och kommer då hugga på allt som dom ser och hur från din sida. Sen kan även brf'en i sig börja jävlas tillbaka, står rätt mycket i stadgarna som du har skrivit under på att följa.

Om ni nu har en summa på 8000kr för att dra in så blir det ett förenklat tvistemål, du kommer få väldigt svårt att hävda och bevisa förlorad inkomst.

Så mitt råd är samma som övriga, be om att få sköta kontakten direkt med comhem. Så går du upp med beställningspapperna och får dom underskrivna av ordföranden och skickar in själv, anger dig själv som kontaktperson mot comhem i detta ärende. Dock om du går denna väg så tycker jag att du även ska ta upp det med ordföranden att du vill ha ersättning för din tid som du lägger ner för att fixa detta. Men kom då inte med att du vill ha 1400kr i timmen ex moms utan en rimlig timpenning.

Edit: Tror iofs inte att månadskostnaden skulle höjas på ett sånt här ärende, är för få timmar för att bli så stora summor.

Som tur är fick jag utomordentlig hjälp av en granne som tidigare jobbat i bredbands branchen, han har fått fullmakt att beställa indragning så jag håller tummarna på att det här ska lösa sig ganska fort.

Det är lätt att bli upprörd när man inte får något svar eller svar som inte svarar på frågan det handlade om.

Tanken var inte att jag skulle gå till en jurist och lämna in en ansökan imorgon, utan det handlade mer om vilka möjligheter jag hade att pusha så att det hände något.

Permalänk

Har själv suttit i styrelsen i en bostadsrättsförening (ganska liten, 22 lägenheter). Det går lååångsamt, och är föreningen ansluten till en större föreningssammanslutning typ HSB så blir det mycket byråkrati med.

Bra att det verkar lösa sig!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad -> Konsumenträtt*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...