NAS? SYNOLOGY DiskStation DS116?

Permalänk
Medlem

NAS? SYNOLOGY DiskStation DS116?

Hej,
Det är så att jag i dag har en extern SSD samt en extern HDD som jag har kopplat till min router.
Inte SSD den har jag direkt kopplat till datorn.

Nu hade jag tänkt att slå ihop allt till ett.

Det jag hade tänkt är att ha en NAS som kan dels synka via OneDrive så jag slipper hantera det över internet.
Så att jag alltid har en "färsk" uppdatering liggandes på min NAS med.
Ladda ner torrent filer på den, streama filmer till min AppleTV och även ha den som backup.

Jag har kollat lite på en SYNOLOGY DiskStation DS116 som jag kan få för 1300kr och den verkar ju tämligen bra?
Och så tänkte jag sätta in en WD Red 3TB disk i den.

Är det något som kommer duga för mig? Eller kommer det bli segt att ha den som nätverksenhet kopplad till datorn?
Jag kommer självklart köra det genom mitt 1Gbit nätverk.

Länk till NAS:en
https://www.synology.com/sv-se/products/DS116

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Vila i frid

DS116 klarar av att maxa ditt gigabit nätverk med filöverföring. Däremot kommer det att gå lite tyngre när/om den skall tanka torrents mot sina egna diskar.

Lägg till en dryg tusenlapp och få något rejält istället, t.ex. https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse... som du kan växa med. Synology DSM (dvs XPenology) förinstallerar du på en USB-sticka som du stoppar i en USB-port direkt på moderkortet.

Permalänk
Avstängd

Precis som @hasenfrasen säger, att tanka torrents på en NAS modell billigare t.ex synology är verkligen rena mardrömmen. Som mest har jag kommit upp i 7MB/s, medans på en stationär runt 12-15MB/s utan vidare problem.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

DS116 klarar av att maxa ditt gigabit nätverk med filöverföring. Däremot kommer det att gå lite tyngre när/om den skall tanka torrents mot sina egna diskar.

Lägg till en dryg tusenlapp och få något rejält istället, t.ex. https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse... som du kan växa med. Synology DSM (dvs XPenology) förinstallerar du på en USB-sticka som du stoppar i en USB-port direkt på moderkortet.

Den där såg riktigt sjysst ut.
Jag har ju Windows Server 2016 gratis genom skolan som jag skulle kunna installera på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Calby:

Jag har ju Windows Server 2016 gratis genom skolan som jag skulle kunna installera på den.

Finns väl inget som w2k16 kan tillföra som inte Synology DSM dvs XPenology kan fixa - mycket enklare och snabbare. Men det hör ju till att labba lite. Just uppstarten från en inbyggd USB-sticka är himla smutt - samtidigt som den kan helt styras remote via iLO om/när något krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Finns väl inget som w2k16 kan tillföra som inte Synology DSM dvs XPenology kan fixa - mycket enklare och snabbare. Men det hör ju till att labba lite. Just uppstarten från en inbyggd USB-sticka är himla smutt - samtidigt som den kan helt styras remote via iLO om/när något krånglar.

Jag kan köra AD och Hyper-V om jag kör med Windows Server

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Calby:

Jag kan köra AD och Hyper-V om jag kör med Windows Server

Du kan köra LDAP och Docker med Synology DSM.

Permalänk
Medlem

XPenology är en billig lösning som jag själv kör med. Men vet inte om jag kan hålla med om att det är något att växa med då den inte har uppdaterats på länge. ProLiant MicroServer Gen8 funkar utmärkt till det då man kan ha USB boot stickan på insidan men du måste även ha en separerat disk för XPenology
som kan vara lite strulig att få på plats i en MicroServer. Har själv moddat en 8gb ssd från ebay på plats i slim drive sloten för optisk media. Det går att uppdatera till dsm 6 men inget att rekomendera utan bättre att ändra i uppdateringarna så den stannar på sista dsm 5.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

Kör en 213j. vad många verkar ha problem med tank hastigheten på sina synology? har chrome tillbehöret som gör att alla torrent jag klickar på tankas på synologyn direkt. slår alltid i MB taket för nätet i mitt fall 12MB/sek. vare sig det är 1 eller 5 torrentar. men ni kanske tankar ned 50 torrents samtidigt och då kan det nog bli problem.
annars funkar den bra. har dock fått starta om den någon gång om året PGA okända anledningar. kanske är för att det var deras billigaste modell.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att det är en DS215j jag har, måste säga att jag glömt, haft den i över 2 år så låter rimligt.
Har inga problem o maxa torretns i 20 MB/s som jag satt som tak.
Kör med 2 st 3 TB Red diskar i Raid 0, har annan riktig backup, därav Raid 0.

I det lokala nätverket så har jag mätt upp till nästan max vad mitt gig nät klarar på flera stora filer, skikade runt 600 GB i filer som låg runt 50-100 GB styck, fick ut 108 MB/s.

Enda problemet jag har är CPUn, kan inte zippa upp filer direkt på nasen om jag tankar något samtidigt, CPUn går i taket och får sen problem med att nasen tycker det saknas filer att zippa upp, vilket går utan problem om jag gör en sak i taget.
Men hastighetsmässigt vad gäller enbart tankning är det inget problem!
Streamar även rena blu-ray rips på runt 50 GB till en RPi2 med Kodi utan problem! (NFS)
Streamar även det mesta till en Chromecast med LocalCast utan problem (SMB).

Så anledningen till varför jag skulle vilja byta upp mig är för att kunna multitaska bättre. Med lite planering så klarar man sig dock! En bekant har också en synology och använder deras VPN, säger att det fungerar utmärkt, själv kör jag AnyConnect till en ASA 5505.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag skull välja en NAS med minst två diskar, i Synologys fall ur 2xx-serien

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Rätt säker på att det är en DS215j jag har, måste säga att jag glömt, haft den i över 2 år så låter rimligt.
Har inga problem o maxa torretns i 20 MB/s som jag satt som tak.
Kör med 2 st 3 TB Red diskar i Raid 0, har annan riktig backup, därav Raid 0.

I det lokala nätverket så har jag mätt upp till nästan max vad mitt gig nät klarar på flera stora filer, skikade runt 600 GB i filer som låg runt 50-100 GB styck, fick ut 108 MB/s.

Enda problemet jag har är CPUn, kan inte zippa upp filer direkt på nasen om jag tankar något samtidigt, CPUn går i taket och får sen problem med att nasen tycker det saknas filer att zippa upp, vilket går utan problem om jag gör en sak i taget.
Men hastighetsmässigt vad gäller enbart tankning är det inget problem!
Streamar även rena blu-ray rips på runt 50 GB till en RPi2 med Kodi utan problem! (NFS)
Streamar även det mesta till en Chromecast med LocalCast utan problem (SMB).

Så anledningen till varför jag skulle vilja byta upp mig är för att kunna multitaska bättre. Med lite planering så klarar man sig dock! En bekant har också en synology och använder deras VPN, säger att det fungerar utmärkt, själv kör jag AnyConnect till en ASA 5505.

Den jag länkade till har dubbelt så mycket ram som din och har en 1,8GHz cpu så den skulle nog klara av sånt lite bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

freenas?

Visa signatur

word

Permalänk

Jag kör en Synology DS415+ vilket kanske är lite overkill för din situation men den är riktigt bra. Enkel att konfigurera dessutom så jag kan varmt rekommendera Synologys lösningar.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Synology har precis släppt sina 2017-modeller vilket kan vara bra då det brukar sänka priset på de lite äldre modellerna

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Calby: Precis min poäng, folk som har problem med hastigheter och sånt måste ha ett annat problem.
En SSD har åtminstone samma skrivhastighet som två 7200 rpm diskar i raid 0, troligen högre. Samt lägre latens.
Tror inte det är något problem, men hade själv valt en med två platser, skiljer några hundra och du har lättare att uppgradera senare om du behöver mer plats.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected:

Det blev en DS116 ska koppla in en WD Red 3TB i den och sedan sätta in min externa ssd (Samsung T3) via ena USB 3.0 ingången då jag kör alla mina backups till min SSD disk fall om datorn crashar.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Har du hunnit testa hur den fungerar, vilka hastigheter du kommer upp i osv?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Hej,
Japp, den fungerar riktigt bra jag maxar min GBit lina.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V