Var inte meningen att dissa någon, men du måste ju också förstå och hålla med om att det är en ganska stor skillnad om jag köper en Patek Philippe Calatrava till mig själv, eller ett gosedjur eller en plastdocka till min tioåriga dotter?
Sedan så ser jag ingen nackdel i att Nintendo kan göra båda alternativen; dvs. sälja plastdockor med NFC-chip till vissa kunder, oavsett om det är barn eller vuxna som köper (vi skippar att lägga en värdering i detta beteende/behov för undvika metadebatt), och sedan sälja "In-game Purchases" till oss andra som inte är intresserade av dockor/plastleksaker (oavsett vår ålder)?
De har ju redan en infrastruktur med e-shop som kan hantera betalning och dylika transaktioner, så ser inte att det borde vara så tekniskt svårt eller komplicerat för Nintendo att fixa detta.
Alla andra normala speltillverkare, oavsett om på PC, konsol eller mobila plattformar, kan ju erbjuda detta.
Varför skulle inte Nintendo kunna göra samma sak som ett komplement?
Köper inte att det är bara de som vill ha dock/plastleksaker (oavsett att ställa på hyllan eller leka med) som det enda och allenarådande sättet (tror de hade nått en större publik och kunnat tjäna mer pengar på erbjuda fler alternativ).
Valfrihet är alltid bra, och vi kunder har inte alla samma preferenser (vilket är rätt uppenbart, inte minst här).
Jag kanske framkom som en aning "triggered" i mitt förra svar och ber om ursäkt för det.
Men jag ser ingen faktisk objektiv skillnad på vad man väljer att köpa till sig själv så länge det inte skadar omgivningen. Man gillar vad man gillar, och det är inte nödvändigtvis något man kan beskylla sig själv för - Oavsett om det nu råkar vara en Patek Philippe Calatrava eller en Sasha Blonde Gregor.
Men som du säger så är det nog en form av "metadebatt" och tillför egentligen inte något till det huvudsakliga ämnet i fråga just nu, så tänker inte ta upp den debatten på det viset igen
Jag kan absolut hålla med om att alternativet bör infinna sig om att kunna köpa dessa tillägg separat, då det är i samma grad en 'shady business' som tex. när GameStop har haft exklusiva DLC's som kräver att du köper spelet i fråga via just deras butik.
Valfriheten bör infinna sig för dem som inte önskar köpa fysiska saker kring sin DLC. Anser själv att nuvarande modell bara förstör för båda parter - Folk som vill ha Amiibon kan inte få tag på den då de tar slut direkt, och samtidigt sitter det folk med vad de anser "onödiga plastbitar" som bara köpt för att komma åt DLC'n. Det blir en loss-loss för alla.
Men om Nintendo ska envisas med DLC i form av Amiibo's så finns det vissa kriterier jag anser måste uppfyllas;
Bara för att du får en Amiibo får det inte automatiskt höja priset av vad det skulle kosta att sälja endast DLC'n som en digital download eller dylikt - Value ska räknas på DLC'n och inte figurinen, utan det skall endast anses som en bonus att få med.
Tillgången av Amiibos lär alltid finnas där så länge efterfrågan gör det, det får inte finnas en "begränsad upplaga" av dessa DLC's.
Följdpunkt på ovannämnda - Om Amiibo(n) tas ur produktion, då lär DLC'n kunna övergå till att erhållas i antingen form av digital download via eShop, ett fysiskt NFC-kort och/eller någon form av kort med digital download kod.
Det är i alla fall hur jag ser på det hela, finns säkert flera bra lösningar och andra infallsvinklar på det hela som jag inte tänkt på också.
Förstår ändå inte er som resonerar om att Nintendo vill sälja switch istället?
"Jag är sugen på en retro-konsol för 790:- men okej, den har slutats säljas, då tar jag en switch för 3500:- + kostnad för spel istället"?
Nes classic var tamejfasen det ultimata. Visst man kan köra retropie etc, men det är inget färdigt koncept.
Men ett axplock av det folk jag känner som köpt har gjort:
Köpt till kidsen, som vill att dom ska spela samma spel som dom själv gjorde när dom var små
En polare kör den i baksätet i bilen så kidsen (och vi vuxna) kan gejma on teh road (behövs ingen switch här inte)
Sommarstugan
Jobbet (vi kör en på tvn i allrummet)
Den avgörande faktorn skulle jag säga var priset, en Switch är inget man impulsköper men ett färdigt koncept för 790:- är klockrent.
Håller helt klart med dig här! Ser inte alls hur det skulle krocka med varandra då de uppfyller totalt olika syften.
Kan själv tänka på 3st spontana saker som potentiellt "tvingar" Nintendo att upphöra med produktion:
Konsolen blev hackad och folk började lägga in fler spel, detta kan medföra legala problem för Nintendo om spel som de inte har licens för spelas på deras konsol - Lite som hur telefoner ansågs vara menade för privatkopiering av Copyswede, fast i detta fall piratkopiering.
De behöver fabrikerna till att tillverka den oförväntade höga efterfrågan på Nintendo Switch.
De vill bibehålla någon form av exklusivitet, som påvisats gång på gång att det är något Nintendo aktivt strävar efter.
Det jag anser är mest troligt är det första, att konsolen blev hackad och de försöker skydda sin rygg just nu bara. Det är inte bara mot andra utgivare och licenser, utan visar dem att det är okej att använda deras emulator för annat än det dem själv tillåter, då har dem ingen legal grund att stå på för att stoppa andra emulatorer eller ROM's heller.
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >
B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >