Post- och telestyrelsen utreder kapaciteten i mobilnäten efter terrorattentat

Permalänk
Melding Plague

Post- och telestyrelsen utreder kapaciteten i mobilnäten efter terrorattentat

I samband med terrorattentatet i Stockholm kraschade mobilnätet vilket hindrade många från att ringa, något som Post- och telestyrelsen nu ska utreda för att förhindra att detta händer igen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Ja om folk ska visa allt live tro fan det tar bandbredd.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Lite typiskt Sverige... Efter branden i Göteborg börjar man tänka brandsäkerhet... Efter att två barn blev till köttfärs i en papperskontainer bytte man till sådanna som inte gick ta sig in i osv osv. Tänk om berörda myndigheter kunde tänka efter före någon gång? Att vara proaktiv är inte direkt något okänt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Änna som Nyårsafton får ett antal år sedan då

Permalänk
Avstängd

Jaha var det inte sagt av operatörerna att datatrafiken skulle bli segt och nästan oanvändbart om dom släppte på fri surf på sina abonnemang och därför det var en bra sak med tak..
Men nu var det helt stabilt och felfritt tydligen när belastningen var som störst. Hycklare

Permalänk
Medlem

Kommer lösa sig med 5G ändå... Både datamängd, men framförallt samtida aktiva sessioner.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lite typiskt Sverige... Efter branden i Göteborg börjar man tänka brandsäkerhet... Efter att två barn blev till köttfärs i en papperskontainer bytte man till sådanna som inte gick ta sig in i osv osv. Tänk om berörda myndigheter kunde tänka efter före någon gång? Att vara proaktiv är inte direkt något okänt.

Finns säkert fler exempel åt andra hållet, fast de tänker du inte på eftersom de fungerar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Uhm, som tidigare nämnts så är det ju bara att tänka tillbaka på typ varje nyår eller större park under valborg i en studentstad så krävs det ingen utredning för att veta att mobilnätet inte klarar allt för mycket stress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns säkert fler exempel åt andra hållet, fast de tänker du inte på eftersom de fungerar.

Att det finns saker man faktiskt har utfört riskanalys på menar du? Jo absolut. Men det känns som att det är lite för många saker som borde vara självklara som har missats genom åren.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja om folk ska visa allt live tro fan det tar bandbredd.

Fast bandbredden för data verkar ju ha räckt till liksom Voice over LTE vilket ändå får ses som imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lite typiskt Sverige... Efter branden i Göteborg börjar man tänka brandsäkerhet... Efter att två barn blev till köttfärs i en papperskontainer bytte man till sådanna som inte gick ta sig in i osv osv. Tänk om berörda myndigheter kunde tänka efter före någon gång? Att vara proaktiv är inte direkt något okänt.

Tänk om folk hade sunt förnuft?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Men nu var det helt stabilt och felfritt tydligen när belastningen var som störst. Hycklare

Citatet syftar väl till samtalstrafiken över 4G och Wifi? Där var det nog som sagt inte så mycket problem då det är väldigt nytt i sverige mig veterligen och långt ifrån alla mobiler klarar av ex VoLTE.

Som kommentar till artikeln tycker jag dock att det här är en utmärkt idé. Kan förstå att nätet går ner vid festivaler och andra tillfälliga event men i en krissituation får detta inte hända!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att det finns saker man faktiskt har utfört riskanalys på menar du? Jo absolut. Men det känns som att det är lite för många saker som borde vara självklara som har missats genom åren.

Typ som att Göteborg borde vara Sveriges hufvudstad.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Inaktiv

Detta är inte första gången och säkerligen inte det sista, som folk ovanför sa, om invånarna enbart tar ansvar och ringer de samtal som behövs vid kritiska situvationer så hade det ej varit något problem.

Skrivet av Ozzed:

Lite typiskt Sverige... Efter branden i Göteborg börjar man tänka brandsäkerhet... Efter att två barn blev till köttfärs i en papperskontainer bytte man till sådanna som inte gick ta sig in i osv osv. Tänk om berörda myndigheter kunde tänka efter före någon gång? Att vara proaktiv är inte direkt något okänt.

Det finns många förklaringar på detta. En orsak är dock som du tänker att det är svårt att vara proaktiv, men andra är:

Även om någon har upptäckt en riktig dödsfälla, så måste det ofta in pengar för att åtgärda detta och dessa är ej enkla att få. När en olycka händer och någon frågar hur ska man finansiera åtgärderna så det ej inträffar igen, så svarar politikerna enbart som Schyman: Det är väl ointressant om det kostar pengar?

De är tvingade att göra någon åtgärd för att lugna folket, om åtgärden fungerar är dock inte lika viktigt. Detta med tvingade så kan politiker göra riktigt dumma saker som att t.o.m starta krig.

Populism. När något händer ja då ska alla ta ansvar, frågor som de helt har ignorant kan bli deras viktigaste kärnfråga

Permalänk
Avstängd

De kanske skulle utreda varför sådana attacker händer och hur de stoppar dem istället.

Eller så uppgraderar de bara nätet för det finns inget de kan göra för att stoppa dessa idioter och det kommer garanterat hända igen frågan är väl bara när..

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

De kanske skulle utreda varför sådana attacker händer och hur de stoppar dem istället.

Eller så uppgraderar de bara nätet för det finns inget de kan göra för att stoppa dessa idioter och det kommer garanterat hända igen frågan är väl bara när..

För att man försöker ringa sina nära och kära vid ett sånt här tillfälle är väl ganska lätt att förstå?
En attack är väl lite väl överdrivet att kalla det....

Nätet borde ha uppgraderats för länge sedan ifall det inte pallar med att många ringer, hur gör man om man skadar sig på nyår när alla ska ringa sina kompisar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

De kanske skulle utreda varför sådana attacker händer och hur de stoppar dem istället.

Men du...

Permalänk
Medlem

Funkar inte med 4g?
Testar 3g... funkar inte? Testar 2g.

Tänker jag fel här eller?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barak:

Tänk om folk hade sunt förnuft?

Tänk om människor inte satte en gemensamhetslokal i brand.
Tänk om man lärde ungar att inte krypa ner i containrar.
Tänk om man inte satte hela kvarter i brand.
Tänk om man inte finansierade frihetskrigare och terrorister så att det blev inbördeskrig, så att människor fick fly, så att terrorister gömde sig i strömmarna...

Tänk om poliser fick skjuta för att döda under ett år vid kravalliknande situationer.
Tänk om SÄPO inte lekte godhetsknarkare utan raskt tog om hand misstänkta utlänningar direkt.

Sunt förnuft.

Aldrig.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Lite typiskt Sverige... Efter branden i Göteborg börjar man tänka brandsäkerhet... Efter att två barn blev till köttfärs i en papperskontainer bytte man till sådanna som inte gick ta sig in i osv osv. Tänk om berörda myndigheter kunde tänka efter före någon gång? Att vara proaktiv är inte direkt något okänt.

Så man ska alltså förutsätta att en halv stad ska börja sända live direkt efter ett attentat man inte kunnat förutspå? Proaktiv i all ära men det är ytterst svårt att vara ibland.. framförallt när väldigt specifika scenarion händer.

Skrivet av gabriel15:

De kanske skulle utreda varför sådana attacker händer och hur de stoppar dem istället.

Eller så uppgraderar de bara nätet för det finns inget de kan göra för att stoppa dessa idioter och det kommer garanterat hända igen frågan är väl bara när..

Vilka idioter? De som streamar?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

De kanske skulle utreda varför sådana attacker händer och hur de stoppar dem istället.

Senast jag kollade så pysslar vare sig PTS Eller våra telefonbolag med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Funkar inte med 4g?
Testar 3g... funkar inte? Testar 2g.

Tänker jag fel här eller?

själva datanätet fungerade utan problem, det var samtalsdelen som blev överbelastad enligt artikeln och de rapporter man fick under attacken, DVS. att man skulle använda facebook och annan internetkommunikation istället för att ringa samtal.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så man ska alltså förutsätta att en halv stad ska börja sända live direkt efter ett attentat man inte kunnat förutspå? Proaktiv i all ära men det är ytterst svårt att vara ibland.. framförallt när väldigt specifika scenarion händer.

Att anta att väldigt många vill använda mobilnätet i en krissituation borde inte vara så långt borta. Det är klart inte det är "normalt" med överbelastning men katastrofberedskap brukar inte hantera normala situationer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att anta att väldigt många vill använda mobilnätet i en krissituation borde inte vara så långt borta. Det är klart inte det är "normalt" med överbelastning men katastrofberedskap brukar inte hantera normala situationer.

Då ska katastrofläget utlysas av polis först, någon som ej gjordes, därav gick det inte heller ut några VMA i stockholm.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Uhm, som tidigare nämnts så är det ju bara att tänka tillbaka på typ varje nyår eller större park under valborg i en studentstad så krävs det ingen utredning för att veta att mobilnätet inte klarar allt för mycket stress.

Branschen borde ha koll. För varje gång det varit en mobiltele-mässa någonstans där varje utställare ska visa upp sina grejer samtidigt så märks det att näten i det området inte klarar av det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

Branschen borde ha koll. För varje gång det varit en mobiltele-mässa någonstans där varje utställare ska visa upp sina grejer samtidigt så märks det att näten i det området inte klarar av det.

De har garanterat koll och vet precis vad som borde finnas och vad det kostar, frågan är enbart vart fakturan ska skickas? Att överdimensionera sina system för en händelse som inträffar sällan blir inte ekonomisk bra för den som ska betala för det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Lite typiskt Sverige... Efter branden i Göteborg börjar man tänka brandsäkerhet... Efter att två barn blev till köttfärs i en papperskontainer bytte man till sådanna som inte gick ta sig in i osv osv. Tänk om berörda myndigheter kunde tänka efter före någon gång? Att vara proaktiv är inte direkt något okänt.

Knappast samma sak. Här var enda effekten att några inte kunde gråta till några andra. Ambulans, brandkår och polis visade upp sig så det var knappast brist på kommunikation som var viktig för hanteringen av anfallet. Resten är bara vanlig krishantering som kan kosta på sig att vara lite fördröjd.

Permalänk
Medlem

Jag bor på en mindre ort där de flesta har internet från den lokala fiberleverantören. Så fort det fasta nätet får något avbrott så slår jag om från wifi till 4G på plattan. Sen tar det ett par minuter bara innan mobilnätet är helt överbelastat och segt som sirap när alla börjar surfa där istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Klassiskt problem med samhällsintressen på en öppen marknad. Väldigt få skulle nog argumentera mot att det står i allas intresse att ha fungerande kommunikationer i krislägen. Den politiska frågan blir ju vem som ska stå för notan. Telekomföretagen? Samhället?

I mina ögon är det ointressant, för det är ju i båda lägen konsumenten/skattebetalaren som är den egentliga finansiären. Tvinga operatörerna genom lagstiftning, eller bygg en statlig lösning, jag skiter i vilket. Lös problemet.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Sverige: världens bästa u-land