Varför togs kommandotolken bort från context meny i creators update?

Permalänk
Medlem

Varför togs kommandotolken bort från context meny i creators update?

När man höll ned shift och högerklickade på en mapp så kom "öppna kommandotolken här" fram i context menu. Varför togs det bort? Vad var poängen bakom det valet?

Om någon undrar hur man får tillbaka det så:

Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\cmdprompt] @="@shell32.dll,-8506" "Extended"="" "NoWorkingDirectory"="" [HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\cmdprompt\command] @="cmd.exe /s /k pushd \"%V\"" [HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\Background\shell\cmdprompt] @="@shell32.dll,-8506" "Extended"="" "NoWorkingDirectory"="" [HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\Background\shell\cmdprompt\command] @="cmd.exe /s /k pushd \"%V\"" [HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell\cmdprompt] @="@shell32.dll,-8506" "Extended"="" "NoWorkingDirectory"="" [HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell\cmdprompt\command] @="cmd.exe /s /k pushd \"%V\""

Men är nyfiken på deras anledning till att det försvann?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd

vad är context menu och när använder du kommandotolken?

Permalänk
Medlem

En gissning är att de försöker pusha powershell istället.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

För att Powershell ersätter CMD.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

mmm som nämndes, ersatt av powershell.
men här är mer info om alla ändringar
genväg till förklaring

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

vad är context menu och när använder du kommandotolken?

Det som kommer upp när man högerklickar kallas "context menu".

Som utvecklare använder jag cmd oftare än vad jag kan räkna på fingrarna. dagligen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Inaktiv

Som för att kommandotolken var för användarvänlig och de få fler använda Powershell i stället.
Jag själv använder både powershell och kommandotolken, men kommandotolden är för enkla operationer 100 gånger så enkelt.
Skulle föresten inte bash också komma? Snart blir det väl unix där man får gå såna hära kurser för att lära sig kopiera en fil:
https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo

Jag själv tackar för rådet men jag kommer ej ändra, orsak är att jag använder hur många maskiner som helst och det blir bara irriterande när vissa saker saknas. Det är då bättre att köra samma deafult på alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Som för att kommandotolken var för användarvänlig och de få fler använda Powershell i stället.
Jag själv använder både powershell och kommandotolken, men kommandotolden är för enkla operationer 100 gånger så enkelt.
Skulle föresten inte bash också komma? Snart blir det väl unix där man får gå såna hära kurser för att lära sig kopiera en fil:
https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo

Jag själv tackar för rådet men jag kommer ej ändra, orsak är att jag använder hur många maskiner som helst och det blir bara irriterande när vissa saker saknas. Det är då bättre att köra samma deafult på alla.

Bash har funnits sedan redstone uppdateringen. Men man måste aktivera utvecklar-läget, samt installera det i "lägg till - ta bort windows funktioner"

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Aa de va därför, jag tyckte väl de va lite konstigt att det var ett powershell alternativ istället för cmd när jag shift klicka

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

För att Powershell ersätter CMD.

Skrivet av fAkkFejz:

Powershell reagerar inte på de kommandon jag försöker göra. Tex med svtplay-dl så fungerar den inte alls. Powershell fattar inte vad den ska göra med kommandot, så då fungerar den inte ens.
& tecknet fungerar inte ens i powershell så alla länkar med & kommer inte fungera.

Så jag behöver cmd, inte powershell

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley: Vet inte vad svtplay -dl ska göra men testa med ' på din länk. 'http://dinklänk.com'

Permalänk
Medlem

Cmd är stenåldern, utvecklingen går frammåt och där är powershell överlägset mycket bättre än cmd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Cmd är stenåldern, utvecklingen går frammåt och där är powershell överlägset mycket bättre än cmd.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är dock omöjligt att vara sämre än CMD. Dock kan jag hålla med om att Powershell har sina vägar att gå, onödigt komplicerat i många fall.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Christley:

Powershell reagerar inte på de kommandon jag försöker göra. Tex med svtplay-dl så fungerar den inte alls. Powershell fattar inte vad den ska göra med kommandot, så då fungerar den inte ens.

& tecknet fungerar inte ens i powershell så alla länkar med & kommer inte fungera.

Det blir lite gissningar här, men om du försöker köra ett program i samma katalog så måste du precisera det som .\kommando (istället för bara kommando, bara att tabkomplettera så ordnas det automatiskt), och (som @Reves sa) om du försöker skicka en länk innehållandes & som parameter till svtplay-dl så behöver du quota strängen: .\svtplay-dl.exe "http://example.com?foo=bar&baz=qaz".

Visa signatur

Abstractions all the way down.