Post- och telestyrelsen utreder kapaciteten i mobilnäten efter terrorattentat

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Sverige: världens bästa u-land

Sverige är definitivt inte ett u-land när det kommer till mobila nätverk. I det stora hela är vi faktiskt väldigt bra.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx12:

Sverige är definitivt inte ett u-land när det kommer till mobila nätverk. I det stora hela är vi faktiskt väldigt bra.

Infrastruktur däremot.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Att anta att väldigt många vill använda mobilnätet i en krissituation borde inte vara så långt borta. Det är klart inte det är "normalt" med överbelastning men katastrofberedskap brukar inte hantera normala situationer.

Nu var detta inte heller något som kan förväntas hända. Folk sänder bilder, börjar streama och överbelastar nätet långt utöver vad som är logiskt att förutsätta. Vissa saker kan man inte vara proaktiv mot.

Skrivet av aki04:

Sverige: världens bästa u-land

Just när det kommer till infrastruktur så är Sverige väldigt utbyggt och ligger i topp i världen. Att kalla landet ett U-land går helt enkelt inte..

Skrivet av Moriquende:

Infrastruktur däremot.

Ja. Infrastruktur. Där är Sverige nästan i toppen av världen. Både när det kommer till fiber och när det kommer till mobilnät.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ja. Infrastruktur. Där är Sverige nästan i toppen av världen. Både när det kommer till fiber och när det kommer till mobilnät.

Tänkte ju dock på våra vägar.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

nätet börjar väl strula 21-22.00 varje nyårsafton så var detta något nytt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moriquende:

Tänkte ju dock på våra vägar.

Vägarna är väl okej. Har sett bättre men betydligt värre också.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Tänkte ju dock på våra vägar.

Sveriges vägar håller generellt bra kvalitet. Visst finns det länder med bättre vägar (Italien, Tyskland och Nederländerna t.ex.), men detta är länder med mycket fler antal invånare/km^2. Jämfört med länder såsom USA, Australien eller varför inte vårt grannland Norge så har Sverige mycket bra vägar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moriquende:

Tänkte ju dock på våra vägar.

Dags att åka ut i världen och utforska. Tro inte allt du läser. Sverige har sjukt bra infrastruktur jämfört med många i-länder. Vårt land är stort med endast 10 miljoner människor där har du den stora utmaningen att kunna ge samhällsservice. Dock tycker jag att vägnätet skall hanteras av Vägverket på statlig nivå. Då kommunen är väghållaren och kan tvingast prioritera ned underhåll, speciellt om folkmängden är låg och kommunen står.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wereaz:

Tänk om människor inte satte en gemensamhetslokal i brand.
Tänk om man lärde ungar att inte krypa ner i containrar.
Tänk om man inte satte hela kvarter i brand.
Tänk om man inte finansierade frihetskrigare och terrorister så att det blev inbördeskrig, så att människor fick fly, så att terrorister gömde sig i strömmarna...

Tänk om poliser fick skjuta för att döda under ett år vid kravalliknande situationer.
Tänk om SÄPO inte lekte godhetsknarkare utan raskt tog om hand misstänkta utlänningar direkt.

Sunt förnuft.

Aldrig.

Om du hade använt Sunt förnuft så hade du skrivit att SÄPO skulle ta hand misstänkta. Vem tar hand om de misstänkta svenskarna? Ibland förundras jag när det finns människor som tror att härkomst definierar hur en människa beter sig. Jag trodde i min enfald att Sverige hade lämnat "fakta" från Rasbiologiska institutet bakom sig. Man man kanske borde mäta storleken på ditt kranium @wereaz för att undersöka intelligensen hos dig. (OBS Ironi!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wereaz:

Tänk om människor inte satte en gemensamhetslokal i brand.
Tänk om man lärde ungar att inte krypa ner i containrar.
Tänk om man inte satte hela kvarter i brand.
Tänk om man inte finansierade frihetskrigare och terrorister så att det blev inbördeskrig, så att människor fick fly, så att terrorister gömde sig i strömmarna...

Tänk om poliser fick skjuta för att döda under ett år vid kravalliknande situationer.
Tänk om SÄPO inte lekte godhetsknarkare utan raskt tog om hand misstänkta utlänningar direkt.

Sunt förnuft.

Aldrig.

Det är inte Säpo som utvisar folk. Det är migrationsverket som sedan tar hjälp av "vanlig" polis. Att polisen skulle få skjuta folk under kravaller är inte direkt produktivt. Det ökar bara dödsskjutningar oftast för inga orsaker alls.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Att det skulle vara bristande kapacitet vid större händelser är inte direkt oväntat.
Så är det ju t ex i samband med nyår el festivaler även i mindre städer.

Samtidigt är det också ett resultat av den fria marknaden, vinstmaximering och samhällsutvecklingen. Finns inte några som helst marginaler någonstans längre, se bara på andra saker i samhället!

Händer det något som är lite utöver det vanliga (behöver inte vara terror, räcker med t ex snö) så blir det kris och stora delar av samhället slutar fungera. Vissa marginaler och överkapacitet skulle inte skada, men det kostar såklart.

Allt fler tycker att samhället är på väg åt fel håll, men regeringen tror på en ljus framtid.. Hm, visserligen tror ju även färre på regeringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Ja om folk ska visa allt live tro fan det tar bandbredd.

... Ehh ???

All datatrafik fungerade korrekt och utan problem. Du kunde surfa, ringa på messenger, viber etc helt som vanligt.
Det som inte fungerade var SMS och telefonsamtal, på grund av överbelastning. Typ som det kan bli vid nyår ibland.

Vi behöver återinföra fullt kopparnät och fasta telefoner, dessa linor är otroligt stabila och kräver inte elförsörjning i var mans hem för att fungera.. Det är katastrofsäker kommunikation.

Skrivet av wereaz:

Tänk om människor inte satte en gemensamhetslokal i brand.
Tänk om man lärde ungar att inte krypa ner i containrar.
Tänk om man inte satte hela kvarter i brand.
Tänk om man inte finansierade frihetskrigare och terrorister så att det blev inbördeskrig, så att människor fick fly, så att terrorister gömde sig i strömmarna...

Tänk om poliser fick skjuta för att döda under ett år vid kravalliknande situationer.
Tänk om SÄPO inte lekte godhetsknarkare utan raskt tog om hand misstänkta utlänningar direkt.

Sunt förnuft.

Aldrig.

Rösta på mig, jag har enkla lösningar på svåra och komplicerade problem!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd

Klart som fan nätet inte har kapacitet när man begränsar bandbredd och dylikt...egentliga kapaciteten i sverige lär väl ligga kring 2-3Mbit/s? Och prioriteringen är först till kvarn...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Esseboy:

Klart som fan nätet inte har kapacitet när man begränsar bandbredd och dylikt...egentliga kapaciteten i sverige lär väl ligga kring 2-3Mbit/s? Och prioriteringen är först till kvarn...

Läser inte folk nyheterna alls längre? Datanätet klarade sig ju fint, det var telefonsamtal som inte gick fram

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

@Ytbehandlad: Nej rösta på mig. Ja har en idiot säker plan på ur vi löser sveriges alla problem så alla blir nöjda.

Låt oss bygga en mur. . .

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Så 4:e generationens mobiltelefoninät 4G är endast avsett för datatrafik? Jag trodde 4G täckning också skulle göra det möjligt att kunna ringa med sin telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är nog på operatörernas sida här. Det går ju inte att bygga nät som ska klara så sjuka toppar när helt plötsligt alla ska börja ringa samtidigt, fullt förståeligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Jag är nog på operatörernas sida här. Det går ju inte att bygga nät som ska klara så sjuka toppar när helt plötsligt alla ska börja ringa samtidigt, fullt förståeligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man betalar för en viss bandbredd ska det finnas utrymme för det...Har du 10 000 abbonenter om 100 mbit ska det finnas 1 Terabit kapacitet...enkel matematik! Annars borde dom få smisk! Men regeringen förstår knappt vad internet är så klart som fan dom låter dom komma undan med vad som helst. Snart får man köpa skilda paket för att få tillgång till Facebook, Youtube, Instagram och snapchat. Och varje timme får du mata in 20 kr så dom inte behöver hålla sändarna aktiva när du inte använder ditt mobila breband.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

En lösning torde vara att sätta ut WiFi accesspunkter i stadskärnor. Eller? Att ringa över WiFi börjar ju äntligen stödjas från operatörernas sida.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om man betalar för en viss bandbredd ska det finnas utrymme för det...Har du 10 000 abbonenter om 100 mbit ska det finnas 1 Terabit kapacitet...enkel matematik! Annars borde dom få smisk!

Vill du ha den typen av internetaccess måste du betala för ett företagsabonnemang och det är ett antal tusenlappar i månaden.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om man betalar för en viss bandbredd ska det finnas utrymme för det...Har du 10 000 abbonenter om 100 mbit ska det finnas 1 Terabit kapacitet...enkel matematik! Annars borde dom få smisk! Men regeringen förstår knappt vad internet är så klart som fan dom låter dom komma undan med vad som helst. Snart får man köpa skilda paket för att få tillgång till Facebook, Youtube, Instagram och snapchat. Och varje timme får du mata in 20 kr så dom inte behöver hålla sändarna aktiva när du inte använder ditt mobila breband.

Så du tror att alla bredbandsleverantörer (trådlöst och fiber) har kapacitet att täcka upp ifall alla deras abonnenter skulle utnyttja sina uppkopplingar fullt ut? Skulle du vara villig att betala vad denna typ av abonnemang skulle kosta, både för fast uppkoppling och datatrafik över mobilen? Spontan gissning är att du skulle behöva betala minst 10x mer än idag...och det är troligen mycket lågt gissat...

Det lustiga är att man inte behöver leta speciellt länge här i sweclockers forum för att hitta trådar där man klagar på hur dyra mobilabonnemang är. Alla vill gärna ha perfekta tjänster och produkter, men det är väldigt få som är villiga att betala vad dessa skulle kosta.

Permalänk
Medlem

@Purrfected:

Exakt samma sak som sades om 4G ett par år före att det skulle rullas ut, om något så ökar databehovet snabbare än bandbredden ökar på den mobila sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så 4:e generationens mobiltelefoninät 4G är endast avsett för datatrafik? Jag trodde 4G täckning också skulle göra det möjligt att kunna ringa med sin telefon.

Vissa operatörer har börjat lansera VoLTE, vilket möjliggör samtal över 4G. Problemet där är att än så länge, så är det bara telefoner som operatören godkänt som får använda VoLTE. Dvs lite mindre telefontillverkare så som OnePlus och deras OnePlus 3/3T som har stöd för VoLTE inte kan användas för det i Sverige än.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

De kanske skulle utreda varför sådana attacker händer och hur de stoppar dem istället.

Det är väl polisens/säpos jobb och inte PTS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Så du tror att alla bredbandsleverantörer (trådlöst och fiber) har kapacitet att täcka upp ifall alla deras abonnenter skulle utnyttja sina uppkopplingar fullt ut? Skulle du vara villig att betala vad denna typ av abonnemang skulle kosta, både för fast uppkoppling och datatrafik över mobilen? Spontan gissning är att du skulle behöva betala minst 10x mer än idag...och det är troligen mycket lågt gissat...

Det lustiga är att man inte behöver leta speciellt länge här i sweclockers forum för att hitta trådar där man klagar på hur dyra mobilabonnemang är. Alla vill gärna ha perfekta tjänster och produkter, men det är väldigt få som är villiga att betala vad dessa skulle kosta.

Javisst, men då ska dom säga att leverantören endast har kapacitet för X Mbit p.g.a kapacitetsbrist. Annars är det bedrägeri! Tänk om din elleverantör gjorde på samma sätt? När alla slår på spisen klockan 17-19 så är strömmen nere för alla vill göra mat. Är detta acceptabelt? Nej...min gissning är att det kommer att räcka runt 10-15 år innan ordentlig lagstiftning på nätverksleverantörer.

Tack och lov har vi i Finland ännu abonnemang med fri surf utan begränsningar Hoppas inte pesten kommer hit från andra länder!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

@Purrfected:

Exakt samma sak som sades om 4G ett par år före att det skulle rullas ut, om något så ökar databehovet snabbare än bandbredden ökar på den mobila sidan.

Det kan jag tänka mig, men om man istället för att kollar på användingen idag, kollar på antalet enheter som skulle kunna utnyttja nätet tror jag 5G kommer hålla några år iaf, tills varendra liten IOT pryl är uppkopplad direkt med en publik adress.
En 5G mast har ändå teoretisk kapacitet att ta 128k aktiva sessioner, vill minnas att 4G ligger på 4k? Kanske var 10k... Hur som helst är det 12.8 gånger mer än vad det är idag.
I Göteborg och Stockholm så sitter det en 4G mast på vartannat tag mer eller mindre. Dock pga störningar osv så når de inte så mycket längre än till nästa hus med bra signal.

Klivet från 3G till 4G (eller 3.5G som det var från början) var inte alls lika stort som klivet från 4G till 5G kommer vara. Som det ser ut idag iaf...

Övertygad om att 5G inte kommer räcka till en dag, men tror iaf det kommer hålla 2-3 år. Även om majoriteten av folk i storstäder kommer överväga att byta till 5G istället för Fiber. Där det är svårt och dyrt att få in fiber till alla hushåll.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Typ som att Göteborg borde vara Sveriges hufvudstad.

Nja, finns inga belägg för det.
Den geografiska mittpunkten = Ytterhogdal/Flataklocken
Den demografiska mittpunkten = Hjortkvarn
Högst antal invånare = Stockholm (c:a 3 gånger större än Göteborg)

Det var surt att man inte kunde nå frun via tel efter attacken, man blev ju smått orolig.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Javisst, men då ska dom säga att leverantören endast har kapacitet för X Mbit p.g.a kapacitetsbrist. Annars är det bedrägeri! Tänk om din elleverantör gjorde på samma sätt? När alla slår på spisen klockan 17-19 så är strömmen nere för alla vill göra mat. Är detta acceptabelt? Nej...min gissning är att det kommer att räcka runt 10-15 år innan ordentlig lagstiftning på nätverksleverantörer.

Tack och lov har vi i Finland ännu abonnemang med fri surf utan begränsningar Hoppas inte pesten kommer hit från andra länder!

Allt ifrån din tidsslot mot mobilmasten till operatörens länk till google eller vad du nu ska nå är delad med andra och överbokad. Alla operatörer gör det då det inte finns något annat sätt att leverera en relativt billig tjänst. Vill du inte dela med andra så har du såklart möjligheten att göra det, du behöver bara köpa en fiber till de operatörena (samt google och alla andra företag med egna nät) du vill komma åt.
När du ändå håller på så kan du väl applicera samma argument på vägar...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maniak:

Allt ifrån din tidsslot mot mobilmasten till operatörens länk till google eller vad du nu ska nå är delad med andra och överbokad. Alla operatörer gör det då det inte finns något annat sätt att leverera en relativt billig tjänst. Vill du inte dela med andra så har du såklart möjligheten att göra det, du behöver bara köpa en fiber till de operatörena (samt google och alla andra företag med egna nät) du vill komma åt.
När du ändå håller på så kan du väl applicera samma argument på vägar...

Hahaha, du menar att Fiberlinorna mellan nätverksservrarna skulle vara för klena? Tillåt mig att små le

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Javisst, men då ska dom säga att leverantören endast har kapacitet för X Mbit p.g.a kapacitetsbrist. Annars är det bedrägeri! Tänk om din elleverantör gjorde på samma sätt? När alla slår på spisen klockan 17-19 så är strömmen nere för alla vill göra mat. Är detta acceptabelt? Nej...min gissning är att det kommer att räcka runt 10-15 år innan ordentlig lagstiftning på nätverksleverantörer.

Tack och lov har vi i Finland ännu abonnemang med fri surf utan begränsningar Hoppas inte pesten kommer hit från andra länder!

Go finland! Hade en kollega från Vasa förut som satt med fri surf utan begränsning i hela norden.. för mindre månadskostnad än man hade själv, och då gick det inte ens att köpa några vettiga mängder surf för grannländerna hos någon svensk oprratör ^^

Visa signatur

Topkek