Offsite backup med FreeNAS. Vilka tjänster är kompatibla?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Offsite backup med FreeNAS. Vilka tjänster är kompatibla?

Sitter med en FreeNAS 9.10 som jag skulle vilja skicka backups från inkrementellt till en tjänst så som Backblaze, rackspace etc.
Dessvärre verkar det inte vara så simpelt som jag trott med att man bara kör Rsync och är klar.

Söker således efter andra användare som kör FreeNAS, eller annan UNIX-system med offsite backup mot cloudtjänst.
Vad har ni valt för tjänst och var det krångligt att sätta upp?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har läst mycket gott om http://rsync.net/pricing.html - bara rsync och det är klart

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@zyberzero:
Hittade dessa under mina eftersökningar men då jag inte kände till dessa och namnet var lite väl anpassat höll jag mig skeptisk. Har du själv testat dessa? Kommer kosta skjortan men bättre än Backblaze.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@zyberzero:
Hittade dessa under mina eftersökningar men då jag inte kände till dessa och namnet var lite väl anpassat höll jag mig skeptisk. Har du själv testat dessa? Kommer kosta skjortan men bättre än Backblaze.

Jag har själv inte använt dem, har en USB-disk hos min farfar som jag rsyncar till. Jag har läst väldigt mycket gott dock (ex: https://news.ycombinator.com/item?id=13469582 ) om dem.

/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@zyberzero: Jo, synd att det var så otroligt dyrt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hur mycket data pratar vi om ?

Tänkte på amazon cloud drive

https://www.amazon.com/clouddrive/home

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@eXim: Vi pratar väl 2TB till att börja med och sedan växa med tiden.
Amazone Cloud har inget stöd för Rsync men med hjälp av RClone kan man kanske få det fungera...

Rclone
Guide för RClone i Freenas

Frågan är om Amazon Cloud accepterar NAS:ar och vad vi snackar för hastigheter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är lite intresserad av detta också. Kör du ZFS som filsystem?

Jag kör ZFS på min server. ZFS har stöd för inkrementella updates, men hur kan man göra detta mot en server som inte själv kör ZFS (just inkrementella, går ju att skicka annorlunda också)? Dvs, är det möjligt, med enkla metoder att köra ett synkas ZFS filsystem mot en server som inte kör ZFS?

Det som gör det klurigt är att jag kör rullande snapshots. Gör du det också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@eXim: Vi pratar väl 2TB till att börja med och sedan växa med tiden.
Amazone Cloud har inget stöd för Rsync men med hjälp av RClone kan man kanske få det fungera...

Rclone
Guide för RClone i Freenas

Frågan är om Amazon Cloud accepterar NAS:ar och vad vi snackar för hastigheter.

Jag har set folk som använder rclone för amazon drive speeds kan jag inte svara på då jag inte använt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@eXim: Vi pratar väl 2TB till att börja med och sedan växa med tiden.
Amazone Cloud har inget stöd för Rsync men med hjälp av RClone kan man kanske få det fungera...

Rclone
Guide för RClone i Freenas

Frågan är om Amazon Cloud accepterar NAS:ar och vad vi snackar för hastigheter.

Hastigheter ska vara över 10mb/s vad jag förstått, men har läst många som fått sina konton avstängda när dom använt Amazon Cloud i ett land där det inte egentligen levereras.

Själv köpte jag ett "unlimited" Google Drive konto från eBay och kör rclone (krypterat) dit, fungerar fint. Det är ju ett grå-område med dessa konton så rekommenderar inte det till alla.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tudz:

Hastigheter ska vara över 10mb/s vad jag förstått, men har läst många som fått sina konton avstängda när dom använt Amazon Cloud i ett land där det inte egentligen levereras.

Själv köpte jag ett "unlimited" Google Drive konto från eBay och kör rclone (krypterat) dit, fungerar fint. Det är ju ett grå-område med dessa konton så rekommenderar inte det till alla.

10 Mb/s är ju tokslött. 1 MB/s kommer man inte långt med. Eller menar du 10 MB/s?

Tar alltså 17-20 min för 1 GB lagring och det innebär i princip 330-350 timmar för 1 TB.

Hur bra fungerar Google Drive då? Har du snabbare hastigheter? Var det krångligt att få till rclone?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Använder man ZFS kör man med fördel zfs send. Däremot kostar extern lagring. Billigast är att amvända externa fiskar hos.nåhon vän eller bekant.

Jottacloud är annars den bästa windows lösningen för oss i norr ,snabbast och billig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

10 Mb/s är ju tokslött. 1 MB/s kommer man inte långt med. Eller menar du 10 MB/s?

Tar alltså 17-20 min för 1 GB lagring och det innebär i princip 330-350 timmar för 1 TB.

Hur bra fungerar Google Drive då? Har du snabbare hastigheter? Var det krångligt att få till rclone?

Skrev fel, MB/s menar jag.

Google Drive fungerar mycket bra. Lätt att ställa in även med kryptering om man följer guiden på rclones hemsida. Jag maxar alltid min 100mbit lina, och min uppfattning är att man kan åstadkomma högre hastigheter än så med bättre lina.

Annars kan det vara värt att köpa en enklare Synology och ställe hos en kompis och köra rsync dit.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av moire:

Använder man ZFS kör man med fördel zfs send. Däremot kostar extern lagring. Billigast är att amvända externa fiskar hos.nåhon vän eller bekant.

Jottacloud är annars den bästa windows lösningen för oss i norr ,snabbast och billig

Skickades från m.sweclockers.com

ZFS Send har jag inte tittat på tidigare. Finns det dock någon direkt anledning tillvarför detta skulle vara bättre än Rsync?

Skrivet av tudz:

Skrev fel, MB/s menar jag.

Google Drive fungerar mycket bra. Lätt att ställa in även med kryptering om man följer guiden på rclones hemsida. Jag maxar alltid min 100mbit lina, och min uppfattning är att man kan åstadkomma högre hastigheter än så med bättre lina.

Annars kan det vara värt att köpa en enklare Synology och ställe hos en kompis och köra rsync dit.

Okej, 10MB/s är väl ok. Har dock hört att GDrive kan tänkas bromsa vid stora mängder.

Jag sitter med en 1000/1000-lina. Funderar på om man kan flörta in sig hos polaren som också kör freeNAS 9.10 och bara byta utrymme hos honom mot utrymme hos mig. Blir ju egentligen billigare i längden.

Dock kör man väl egentligen med fördel både och.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Rsync är trevligt men beroende på hur mycket filer du har och hur ofta du vill köra backuper kan det ta väldigt lång tid.
Den kommer behöva iterera över alla filer och jämföra dom på båda diskarna, detta är nödvändigtvis inte ett problem men något du borde vara medveten om.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Bjrk: Right, behöver ju egentligen bara skicka Snapshotsen. Då är nog ZFS Send bättre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Jag har inte helt koll på den delen av ZFS, så jag är inte helt säker på om den klarar av att skicka till något som inte är en ZFS pool.
Tänker mest på om du tänker använda dig av någon tjänst du kör backup mot.

Permalänk
Medlem

Jodå det ska gå att skicka snapshots till filer för senare återställning.
http://blog.fosketts.net/2016/08/18/migrating-data-zfs-send-r...
Det borde alltså gå att skicka alla snapshots, inklusive det ursprungliga som tar.gz filer till någon onlinetjänst.

Men man måste ju skicka den första kompletta snapshotten först innan man kan lägga till de små diffande snappshotsen och sedan importera dem i rätt ordning till en ny pool när man återställer. Så det blir ju lite småjobbigt om man ska återställa en liten fil genom att behöva bygga upp en hel pool från diverse snapshots. Det är nog mer ämnat åt om man har två maskiner med zfs så kan man synka dem kontinuerligt med zfs send | zfs receive över ssh. Eller om man byggt en ny lagringspool och vill kopiera över allting från den gamla.

Men är man bara ute efter att kunna återställa lagringen efter ett haveri så funkar det ju att återställa från lagrade snapshots. Det blir lite som att spara undan en imagefil plus diff-filer för hela lagringspoolen. Man får då återställa från alla snapshots fram till den tidpunkten som man vill komma åt.