Facebook satsar på förstärkt verklighet med Camera Effects

Permalänk
Melding Plague

Facebook satsar på förstärkt verklighet med Camera Effects

Facebook satsar på att ta förstärkt verklighet till de stora massorna med plattformen Camera Effects, som utnyttjar kameran på smarta telefoner för att utveckla och visa innehåll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Logitech har väl något liknande på sina webbkameror. Det har väl alltid varit lite halvdassiga grejer där så det återstår väl att se om det här blir bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så han har gjort en Instagram? Eller AR-effekten Sony har i sina telefoner. Eller många andra kameraappar för den delen....
Inget nytt alls imo.

Permalänk
Avstängd

Samma sak som Snapchat...

Permalänk

Lite kul att det kallas "förstärkt verklighet" när det snarare fungerar som en avskärmare från verkligheten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oh No.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Lego Master

Alltså...fanns det inte nån wiki-liknande app som kunde lista lokala sevärdheter i närheten av dig, och om du använde kameran kunde du få riktning och distans till dem osv..?

Känns ju som en given grej för VARJE JÄVLA turistbyrå/-myndighet att hoppa på nåt sånt här för att kunna ge guidade turer över sin stad utan att betala en massa muppar för att knalla runt och skrika på pensionärer. Låt dem ladda ner en app och sköta sig själva. Billigt och bra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Repeat after me: Facebook Is Evil & It Will Consume Your Soul

http://pitweston.com/facebookevil/

Permalänk
Medlem

Va löjligt de låter när ni översätter det till svenska haha... *ryser*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Va löjligt de låter när ni översätter det till svenska haha... *ryser*

Skickades från m.sweclockers.com

Vi får införa "Augmenterad Realitet" i ordboken

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Utvidgad verklighet hade varit bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Utvidgad verklighet hade varit bättre

Faktisk är det mycket närmre än alla andra förslag och antagligen vad många tänker även på engelska när dom inte är särskilt kunniga på spesialord.

Men jag föreslår at vi adopterar augmenterad .
Detta är en sorts meningar som jag inte brukar bry mig om särskilt. Men Augmented är nog en sån typ av ord som man bör låta bli at försöka göra direkt översättning av, för det existerar ingen motsvarighet i de nordiska språken. Så AUGMENTERAD är nog det närmsta man kommer at kunna beskriva det på svenska, genom at behålla ordet och slänga på svensk gramatik eller vad det nu heter.. Jaja, ät upp mig nu grammatiknazister och bokstavsklyvare, men så är det i alla fall... Faktum är at det är et ord som bör innföras nu, det är på övertid.

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: Det heter ju så, vad som vore löjligt var om vi använda utländska ord när vi har ord för det, som att säga printer, eller drucker, istället för skrivare t.ex.

Inte direkt nytt detta men ändå kul att leka med ibland...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Tror "förstärkt verklighet" kommer från en akademiker som slått upp ordet i ett lexikon och inte känner till vad det innebär. Märkligt hur ord snabbt kan få fotfäste.

Tycker tekniska sidor, ska försöka slå ett slag så vi kan behålla engelska ord istället för att skapa nya.