Komma åt filer på en ZFS disk

Permalänk
Medlem

Komma åt filer på en ZFS disk

Hade en FreeNAS med en del filer på men den datorn började strula, tror att nätverkskortet sade ajöss och skulle vilja komma åt filerna på den disken som använder ZFS filformat. Vilket är lättaste tillvägagångsättet? Fixa en liveusb med något BSD derivat och komma åt filerna? Disken är inte krypterad vad jag vet.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

@Yooriitzz: absolut enklast vore väl att installera freenas på usb sticka och importera volymen.

Permalänk
Medlem

Ja det var ju den ursprungliga idén men jag kan inte hitta den datorn jag använt som NAS på nätverket inte heller kan den själv ansluta till nätverket så vet inte hur jag skulle bära mig åt för att komma åt volymen sen.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

@Yooriitzz: du kan använda vilken dator du vill bara den här nog med sata kontakter och minimum kraven för freenas.

Permalänk
Medlem

Stoppa i ett annat nätverkskort i datorn och använd detta istället för det som gick sönder.
Eller flytta över disken till en annan fungerande dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

@Yooriitzz: du kan använda vilken dator du vill bara den här nog med sata kontakter och minimum kraven för freenas.

Kan ta min vanliga dator då och använda laptopen för att hämta filerna i så fall. Skall testa detta.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Bara som ett tips (att tänka på i framtiden).
Numera måste man inte använda just BSD-derivater för att någorlunda enkelt komma åt filer på ett ZFS-filsystem.
Ubuntu 16.04 och senare versioner har inbyggt stöd för ZFS i distron och fördelen är att Linux-kärnan har en bredare kompatibilitet med drivrutiner som gör det enklare att bara tuta och köra med hårdvara som annars BSD-kärnan kanske inte har drivrutiner för.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Bara som ett tips (att tänka på i framtiden).
Numera måste man inte använda just BSD-derivater för att någorlunda enkelt komma åt filer på ett ZFS-filsystem.
Ubuntu 16.04 och senare versioner har inbyggt stöd för ZFS i distron och fördelen är att Linux-kärnan har en bredare kompatibilitet med drivrutiner som gör det enklare att bara tuta och köra med hårdvara som annars BSD-kärnan kanske inte har drivrutiner för.

Jaha jag kör ju Ubuntu 16 på datorn nu så då borde jag väl rimligen bara kunna koppla in disken o tuta och köra?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Jaha jag kör ju Ubuntu 16 på datorn nu så då borde jag väl rimligen bara kunna koppla in disken o tuta och köra?

Troligtvis skall det inte vara några som helst problem att göra det.
Ev. behöver du köra kommandot sudo apt install zfs alt. sudo apt install zfsutils-linux på en Ubuntu Desktop installation

Sedan bör OSet kunna mounta ZFS filsystemet.

https://wiki.ubuntu.com/ZFS

Normalt sett hamnar mountpointen för ZFS-disken direkt i roten.

ex.
/<zfspoolname>

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Troligtvis skall det inte vara några som helst problem att göra det.
Ev. behöver du köra kommandot sudo apt install zfs alt. sudo apt install zfsutils-linux på en Ubuntu Desktop installation

Sedan bör OSet kunna mounta ZFS filsystemet.

https://wiki.ubuntu.com/ZFS

Normalt sett hamnar mountpointen för ZFS-disken direkt i roten.

ex.
/<zfspoolname>

Kan bekräfta att detta fungerade! Tackar

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"