Permalänk
Medlem

Linux på High end-dator

Jag kommer installera Gentoo Linux och/eller Arch Linux på nya bygget, men undrar om där finns någon generellt rekommendation av Linux-flavor/Distribution för en high end-dator? Någon distro som kanske har bättre stöd för multi core CPU?

Bygget är i korta drag X99 i7 6900K, GTX 1080, Noctua CPU-kylare och en M.2 disk och ett gäng SSD som storage.

Jag kommer klocka den till 4.3GHz och den kommer användas för en del VM, en del casual 4K gaming (DOOM, WoW, The Witcher 3 m.fl.)
Kompilerar en del och Gentoo kommer älska denna CPU, men är lite inne på Arch Linux då jag gillar systemd (som förvisso Gentoo Linux har också om man så vill, men lite mer jobb)

Jag är sjukt nyfiken på Ubuntu, eller någon av dess flavors/spins då jag vet att driverstöd är exeptionellt bra out of the box (Det gäller förvisso Manjaro också)

Hur blir det med tilläggs-mjukvaran till mitt moderkort i Linux? Typ AI-suite och Corsair-mjukvaran till PSU m.m. som jag sett bara verkar finnas till Windows.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Yes, of course Men varför envisas sidan med att ändra språk till svenska? Tänkte leta upp SID och tanka, men ja, svenska termer i Linuxvärden är inte för mig. Hur får jag klabbet så jag kan botanisera runt, fast på engelska? Jag har bytt språk till engelska längst ned på sidan, men den ändra tillbaka så snart jag klickar mig vidare på en länk

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Konstigt. Det är på engelska för mig
Här är Debian Testing iaf:
http://cdimage.debian.org/cdimage/weekly-builds/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Konstigt. Det är på engelska för mig
Här är Debian Testing iaf:
http://cdimage.debian.org/cdimage/weekly-builds/

Tack. Hur är Nvidia-proprietary stödet för weekly build? Vid ev kernelupdate, hänger Nvidiauppgrade med likt Arch Linux?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack. Hur är Nvidia-proprietary stödet för weekly build? Vid ev kernelupdate, hänger Nvidiauppgrade med likt Arch Linux?

Måste tillägga att jag länkade till Testing (Stretch) även då du efterfrågade Unstable (Sid) eftersom det inte finns en färdig ISO för Sid. Man får installera Testing och sedan ändra sin /etc/apt/sources.list till unstable (Sid).

Angående Nvidias drivrutiner så är det inget du behöver tänka på vid uppgradering av kernel under förutsättning att du håller dig till de drivrutiner som finns i Debians repo. Använder du drivrutinerna från Nvidias hemsida får du installera om dem varje gång du uppgradera din kernel. Jag rekommenderar dig att använda drivrutinerna som finns i Debians repo så långt det bara går. Drivurinspaketet du ska använda dig av heter "nvidia-glx" såvida du inte har ett legacy-gfx som jag. stackars mig som sitter på ett Nvidia GTS 250 :/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Måste tillägga att jag länkade till Testing (Stretch) även då du efterfrågade Unstable (Sid) eftersom det inte finns en färdig ISO för Sid. Man får installera Testing och sedan ändra sin /etc/apt/sources.list till unstable (Sid).

Angående Nvidias drivrutiner så är det inget du behöver tänka på vid uppgradering av kernel under förutsättning att du håller dig till de drivrutiner som finns i Debians repo. Använder du drivrutinerna från Nvidias hemsida får du installera om dem varje gång du uppgradera din kernel. Jag rekommenderar dig att använda drivrutinerna som finns i Debians repo så långt det bara går. Drivurinspaketet du ska använda dig av heter "nvidia-glx" såvida du inte har ett legacy-gfx som jag. stackars mig som sitter på ett Nvidia GTS 250 :/

Ja, så tänkte jag också, alltså ladda weekly och ändra repository-list att peka mot SID.

Nej, har länge kört Arch Linux och vet att använda deras repo och inte ladda manuellt från deras hemsida.
Skall installera Debian Linux nu på denna (windows 10 dator) en 4790K, så det lär funka fint.

Tack för input.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Det svåra är att få grafikprestanda till VM. Jag körde Debian på en laptop med i7, i vilket fall var prestandaskillnaden i Windows VM betydligt sämre än en likadan laptop som hade windows som host operativsystem och mest syntes det på grafiken.

Så Exsi i grunden kanske är bättre, även om grafik uppåt inte heller är så lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det svåra är att få grafikprestanda till VM. Jag körde Debian på en laptop med i7, i vilket fall var prestandaskillnaden i Windows VM betydligt sämre än en likadan som hade windows som host os och mest syntes det på grafiken.

Nej, jag menade alltså att installera Debian på datorn som nu kör Windows 10. Ersätta win 10 alltså

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Nej, jag menade alltså att installera Debian på datorn som nu kör Windows 10. Ersätta win 10 alltså

Jag var otydligt.

Jag hade linux som host operativsystem, på denna körde jag en massa vm iklussive windows.och jag fick ut sämre prestanda då än när jag gjorde detsamma fast windows också var host.
Svårigheten låg framförallt i att få ut grafikprestandan till linux för att sedan skicka den vidare till en windows vm.

Nu vet jag ej hur du har tänkt att jobba, en 1080 grafikkort är ju kraftig och man vill ofta utnyttja detta även i de virtuella maskinerna som man har.

Permalänk
Medlem

Har bara Linux på en i7/GT740 bärbar som bästa dator med Linux.
Har inga problem med Nvidia grafikkort under Linux Mint - Ubuntu - Debian för programmet Drivrutinhanteraren kan söka igenom datorn efter hårdvara och låta användaren välja GNU eller proprietära (Nvidias egna) drivrutiner.

I en åldrande stationär (fd HTPC) Har framtill mars använt ett AMD RX480 grafikkort som drivrutinshanteraren aldrig hittade några drivrutiner till.
Bytte RX480 kortet mot ett GTX1060 att använda med samma gamla A10-5700 processor.
Pang! Hittar Linux Mint både GNU och proprietära drivrutiner till grafikkortet.

Kommer efter påsk byta ut de två ovan datorerna mot en ny, där 1060 kortet ska användas med en i3-7100+H270 MK, har inga tvivel på att Linux (Mint LMDE2) kommer stödja hårdvaran.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag var otydligt.

Jag hade linux som host operativsystem, på denna körde jag en massa vm iklussive windows.och jag fick ut sämre prestanda då än när jag gjorde detsamma fast windows också var host.
Svårigheten låg framförallt i att få ut grafikprestandan till linux för att sedan skicka den vidare till en windows vm.

Nu vet jag ej hur du har tänkt att jobba, en 1080 grafikkort är ju kraftig och man vill ofta utnyttja detta även i de virtuella maskinerna som man har.

Ja, du har rätt. Har kikat lite på GPU pass-trough, men grafikprestanda i VM är inte hela världen. Jag är nöjd med att ha GPU-kraften till hosten så jag kan gejma lite

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Manjaro/Arch för bleeding-edge drivrutiner (Nvidia drivar finns i standard repo har jag för mig) Ang Corsair och liknande mjukvara brukar dessa vara svåra att få till Linux, men ofta finns det hemmasnickrade program som löser detta i User repository (AUR). AUR är en bra anledning till att köra arch/manjaro tycker jag. Mina två öre

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Manjaro/Arch för bleeding-edge drivrutiner (Nvidia drivar finns i standard repo har jag för mig) Ang Corsair och liknande mjukvara brukar dessa vara svåra att få till Linux, men ofta finns det hemmasnickrade program som löser detta i User repository (AUR). AUR är en bra anledning till att köra arch/manjaro tycker jag. Mina två öre

Så sant. Jag har installerat Arch Linux ett 20-tal gånger och kan göra det i sömnen nästan och Gentoo/Funtoo installationer ett gäng gånger.
Debian knasade med installationen av weekly/testing, den ville inte alls. Körde automatsik partitionering (jag vet, galet, men jag kände mig lite lat) och sedan hängde sig boot helt med diverse felmeddelanden och en disk check som frös efter 4-5 minuter. Njäe, inget jag vill ha in på min hårdvara känner jag. Hade liknande erfarenhet med *buntuvarianterna för något år sedan.
Nu drog jag in Fedora 25 som hastigast och skall bränna senaste Arch ISO och installera den istället, något som funkar out of the box och är något lättare (tar en halvtimma ca). Gentoo hinner jag inte med ikväll så det får bli en dual boot konf imorgon först.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: Annars hade fedora funkat bra om det inte var så struligt med Nvidia drivrutiner

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

annars är ju mint ett alternativ, kört det på min x99 rig ett halvår nu utan minsta crash eller problem. Allting har bara fungerat, första gången jag varit med om det

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

annars är ju mint ett alternativ, kört det på min x99 rig ett halvår nu utan minsta crash eller problem. Allting har bara fungerat, första gången jag varit med om det

Tack. Alltså tråden hamnade lite snett, jag bidrog själv till att det spårade ur lite.
Jag kör och har kört alla de vanliga distarna sedan ett tiotal år tillbaka. Jag efterfrågar alltså inte en distribution generellt, utan mest vilken dist som kan vara lämpad för high end hårdvara. Har varit inne på debianderivaten (*buntu, mint, mint LMDE 2, kali m.fl.) och känner att dessa är rätt tröga och inte lika responsiva som exempelvis en Gentoo-installation konfad exakt för den hårdvara jag använder.
På gott och ont. Gentoo Linux tar tid och konfa, installera (kompilera) mjukvara, men när grunderna är klart så är det det hittills mest överlägsna obloatade Linux som går att få tag på. Jag gillar inte att distros packar med massa skit (libre office någon?) utan väljer själv om jag vill använda det, och isåfall kompilerar jag själv de funktioner jag känner för att installera) men, det som talar mot Gentoo är just tidsaspekten. Det tar tid att installera/kompilera/konfigurera (det är inte svårt, bara tidsödande).
Det lutar åt Arch Linux med customkernel /vanilla

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Ja kanske, finns det någon särskild anledning just med denna distron?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Med en sådan rigg så hade jag kör QEMU och VGA passtrough med Windows 10 som gäst OS.
Windows 8 eller nyare rekommenderas i guider i alla fall, 7:an blåskärmade för mig hela tiden efter install och vägrade boota, vet ej varför men av någon anledning så fick jag ändå en fri Win 10 PRO licens så fort det var installerat, vet ej varför men klagar inte heller.

Kör i7 3930K med GTX780 i linux och ett RX 460 till Windows 10 då jag har C2 steppad processor med VT-d.
Har även ett intel server nic med passtrough. Plockar ljudet via HDMI och även headset.

Finns dessutom inbyggd KVM switch i QEMU så trevligt.

Det är lite pill att få till det men man får typ native prestanda och ja mycket enklare om man vill spela spel.
Dock viktigt att pinna CPU trådarna annars lider speciellt spel av dålig prestanda när värden skyfflar runt dom med cache missar som resultat.

Båda rullar samtidigt, har dock bara en skärm men med touch knappar så byter jag mellan linux och windows med två knapptryck på skärmen och QEMU inbyggda switch som använder evdev räcker det att trycka Ctrl + Crtl för att flytta mus och tangentbord mellan värd os och gäst os.

Min drömmrig är helt klar 8-10 kärnor, sedan 2 grafikkort för värd och host och därföredrar jag nvidia för linux och AMD för Windows. Sedan PCI-E nvme SSD till värd OS sedan kan man tilldela hela sata kontrollern till gästen och köra SSD/HDD till den, självklart eget nätverkskort, ljud och USB chip för gästen med. Enbart dela CPU och RAM i princip.

Men redan nu presterar det grymt bra.
Kör fallout 4 i 1440p på high med RX460 2Gb, är en singel slot variant jag beställde från utlandet pga platsbrist. Mass Effect andromeda kör jag i 1080p. Har en del andra spel med, skyrim flyter på i 1440p på high.

Kör Gentoo Linux, både gentoo och arch guiderna fungerar som mall för att sätta upp VGA passtrough MEN dom är lågt ifrån korrekta eller kompletta.
Varför många kör KVM switch och det anses ett krav eller varför UEFI anses vara ända metoden som fungerar för VGA passtrough i vissa guider när seabios klarar det med förstår jag inte.

Man får definitivt leta på mail listor, forum och kolla andra guider med, tex hur man fixar så man slipper köra skiten som root för att adressera grafikkortet out of the box som annat än root går inte.

Men QEMU är så kraftfullt att vill man så går typ allt, bara frågan om hur man gör inte om det går.

Mitt Windows 10 VM startar jag med två musklick från Openbox3 nu sedan bara tuta och köra, Windows maskinen rullar parallellt med värd OS typ hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Med en sådan rigg så hade jag kör QEMU och VGA passtrough med Windows 10 som gäst OS.
Windows 10 eller nyare rekomenderas i guider i alla fall, 7:an blåskärmade för mig hela tiden efter install och vägrade boota, vet ej varför men av någon anledning så fick jag ändå en fri Win 10 PRO licens så fort det var installerat, vet ej varför men klagar inte heller.

Kör i7 3930K med GTX780 i linux och ett RX 460 till Windows 10 då jag har C2 steppad processor med VT-d.
Har även ett intel server nic med passtrough. Plockar ljudet via HDMI och även headset.

Finns dessutom inbyggd KVM switch i QEMU så trevligt.

Det är lite pill att få till det men man får typ native prestanda och ja mycket enklare om man vill spela spel.
Dock viktigt att pinna CPU trådarna annars lider speciellt spel av dålig prestanda när värden skyfflar runt dom med cache missar som resultat.

Båda rullar samtidigt, har dock bara en skärm men med touch knappar så byter jag mellan linux och windows med två knapptryck på skärmen och QEMU inbyggda switch som använder evdev räcker det att trycka Ctrl + Crtl för att flytta mus och tangentbord mellan värd os och gäst os.

Min drömrrig är helt klar 8-10 kärnor, sedan 2 grafikkort för värd och host och därföredrar jag nvidia för linux och AMD för Windows. Sedan PCI-E nvme SSD till värd OS sedan kan man tilldela hela sata kontrollern till gästen och köra SSD/HDD till den, självklart eget nätverkskort, ljud och USB chip för gästen med. Enbart dela CPU och RAM i princip.

Men redan nu presterar det grymt bra.
Kör fallout 4 i 1440p på high med RX460 2Gb, är en singel slot variant jag beställde från utlandet pga platsbrist. Mass Effect andromeda kör jag i 1080p. Har en del andra spel med, skyrim flyter på i 1440p på high.

Kör Gentoo Linux, både gentoo och arch guiderna fungerar som mall för att sätta upp VGA passtrough MEN dom är lågt ifrån korrekta eller kompletta.
Varför många kör KVM switch och det anses ett krav eller varför UEFI anses vara ända metoden som fungerar för VGA passtrough i vissa guider när seabios klarar det med förstår jag inte.

Man får definitivt leta på mail listor, forum och kolla andra guider med, tex hur man fixar så man slipper köra skiten som root för att adressera grafikkortet out of the box som annat än root går inte.

Men QEMU är så kraftfullt att vill man så går typ allt, bara frågan om hur man gör inte om det går.

Mitt Windows 10 VM startar jag med två musklick från Openbox3 nu sedan bara tuta och köra, Windows maskinen rullar parallellt med värd OS typ hela tiden.

Stort tack för utförligt svar och tips.

Kommer köra UEFI (har nog bara kört det senaste 4-5 åren) och har dual NIC på X99 Deluxe II MB. Så du säger ett grafikkort till. Hm, kanske skulle klippa till på ett 1080 till. Har inte byggt datorn ännu.
Alltså, dual boot funkar rätt bra, då jag bara är i Windows när jag skall gejma och jobbar hemifrån. Kanske är mest kostnadseffektiva lösningen för att komma igång dag 1 så att säga.
Har kikat lite på QEMU, GPU passthrough och det verkar fantastiskt. Tänkte köra en del andra Linux VM och det vore najs att få näst intill "real HW prestanda" i en VM. Kommer sätta mig in i det vad det lider.

Systemdisk blir en 2 TB 690 PRO (Ev 1 TB, beroende på tillgänglighet när jag köper den) och 128 GB RAM DDR4 3200MHz. Sedan köper jag två 2TB 850 PRO SSD för storage i RAID 1.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag kör AMD kort för windows av två orsaker, enklare då jag inte behöver ta bort modulen för ena nvidia kortet, AMD drivisar har jag så klart inte i Gentoo Linux.
Nu har jag dock det problemet då jag har 2 intel nic med e1000e modulen så har ett modefierat script som avmonterar e1000e moduel för mitt intel server nic och sedan kör scriptet (finns i gentoo guiden tror jag) modprobe på dom hårdvaror jag önskar ladda vfio-pci till så dom är passtrough förberedda.

Sedan måste man lura Windows att tro att man inte kör i VM då Nvidia annars gör att drivrutinerna inte laddar, finns stöd för det i QEMU. Så nvidia fungerar, men av enkelheten så har jag Nvidia till linux, klart bäst prestanda och sedan AMD till Windows så slipper jag massa extra pill då AMD inte bryr sig vad du gör med deras skit.
Men som sagt alla problem går att ta sig runt, men man bör vara medveten om dom först.

Kostade mig 1200Kr att få i princip en extra spel dator då det var all hårdvara som krävdes, allt annat gör jag i mjukvara så länge det inte innebär prestanda förluster.

Som sagt du kan köra UEFI eller BIOS kan du köra vilket du vill i QEMU, båda fungerar även om guider i bland säger nej.
Krävs bara mer konfande för att köra UEFI så ser ingen poäng, dom buggar/problem jag har eller haft har även folk med UEFI så ser som sagt noll poäng att strula till det i onödan när det inte ger mig något alls.

Det ända problemet jag har kvar är att minnet på grafikkortet fastnar i 300Mhz om jag stänger ner VM:Et och startar det igen, dock så räcker det att starta om windows 10 så släpper spärren, verkar vara ett problem med RX serien av kort och folk har det problemet med UEFI också så inge hjälp där heller.

Det är ju inte garanterat på något visa att ditt moderkort/cpu eller val av grafikkort fungerar.

Moderkort kan ha IOMMU stöd men ha så kass implementation att det är sönder och ej fungerar.
Grafikkort kan ha alla möjliga problem med sina BIOS/UEFI.

Bästa kortet som fungerat helt native utan minsta problem för mig var R7 240.

Permalänk
Medlem

Jag kör Arch Linux på min PC som jag byggde för 1.5 år sedan. Funkar fint!

Permalänk
Medlem

Ubuntu Linux är klart mitt favoritval p.g.a. användarbasen och bredden på community support om något strular.

Debian är ett rock-solid kanon-system när fokus ligger på att systemet bara skall rulla och patchas, Debian har dock för långsam utvecklingstakt för min smak.

I just high-end syften för Linux gillar jag AMD kort bäst p.g.a. flexibla Open source drivrutiner som på senare år mognat mycket och nu fungerar riktigt bra.
Nvidias kort presterar klart bättre i Linux när det gäller scenariot: 1 monitor, standard kernel samt spel.
Skall du köra "senaste versionen" använda multi-monitor setup, GPU passthrough syssla med VM's och är otålig ( -som mig) råkar man ofta ut för problem med nVidia kort.
I ditt fall hade jag givetvis testat först och sett om olyckan är framme och om jag kan leva med konsekvenserna av det.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, men motivera gärna med anknytning till "High End", jag menar annars blir det bara en tråd där alla rapar ur sig distros och jag tappar tråden. Är det något specifikt med just Solus som gör den bättre lämpad än ovan nämnda OS?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av djazz:

Jag kör Arch Linux på min PC som jag byggde för 1.5 år sedan. Funkar fint!

Jepp, Arch är min favvo då den går snabbt att få igång och konfigurera. Jag föredrar en custom kernel till den dock, men det blir ju ofta Nvidia-strul då haha

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: Jag skulle kunna sitta och spotta ur mig floskler och s.k "buzz ord" men ska jag vara helt ärlig så skulle jag tro att du får mer ut av det hela genom att du faktiskt provar själv.

Solus är på framfart, tittar man t.ex på https://distrowatch.com/ så ser man att det har klättrat förbi Arch.
Just detta säger väl inte så mycket, ladda ner och installera. Det tar ju inte många timmar att testköra på "ren metall", skulle du vara för bekväm för detta så finns ju det virtuella alternativet, även om det inte ger samma resultat som en installation direkt på hårdvaran så kan det ge dig ett smakprov.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan kanske fråga nån som levererar verkliga highend linux datorer om råd om vilken version som passar bäst utifrån det man vill göra http://www.pogolinux.com/index.php

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Dockland: Jag skulle kunna sitta och spotta ur mig floskler och s.k "buzz ord" men ska jag vara helt ärlig så skulle jag tro att du får mer ut av det hela genom att du faktiskt provar själv.

Solus är på framfart, tittar man t.ex på https://distrowatch.com/ så ser man att det har klättrat förbi Arch.
Just detta säger väl inte så mycket, ladda ner och installera. Det tar ju inte många timmar att testköra på "ren metall", skulle du vara för bekväm för detta så finns ju det virtuella alternativet, även om det inte ger samma resultat som en installation direkt på hårdvaran så kan det ge dig ett smakprov.

Jag nog testat solus någon gång har jag för mig, men varför just denna menar jag? Jag misstror dig inte men vad är skillnaden så att säga med övriga i distro/flavor floran?
Ja, jag kommer testköra den och se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K