Permalänk

Telia med ASUS DSL-AC68U Router

Hej, försöker ersätta min gamla Telia router (Technicolor TG799vn v2) med en ASUS DSL-AC68U och det går väl sådär. Uppkoppling fås men hastigheten är bara hälften av vad den ska vara, runt 3.5 Mbit/s i stället för de 7-8 Mbit/s jag brukar ha med Telias router.

Är det någon som har någon liknande uppsättning/erfarenhet som kan bistå med lite input? Var ska jag börja skruva??

Permalänk
Medlem

@okoncentrerad:

TG799 är ett mycket bra dsl-modem, bland det bästa du kan få.

Har du kopplat in en dsl-splitter?
Sitter modemet i första jack?
Vad har din ASUS synkat upp till?

Permalänk

Tack för svar!

Anledningen till ev. byte av telia-modemet är att jag införskaffade ett par unifi AP (för att få bättre täckning för WiFi) men jag upplever problem med dessa och misstänkte att de kanske inte lirar så bra ihop med TG799. Kanske helt fel tänkt men det skadar ju inte att testa tänkte jag.

Jag har splitter, men har för testets skull kopplat direkt från inkommande tele till ASUS modemet. Fråga 3...synkat upp till? Den förstår jag inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av okoncentrerad:

Tack för svar!

Anledningen till ev. byte av telia-modemet är att jag införskaffade ett par unifi AP (för att få bättre täckning för WiFi) men jag upplever problem med dessa och misstänkte att de kanske inte lirar så bra ihop med TG799. Kanske helt fel tänkt men det skadar ju inte att testa tänkte jag.

Jag har splitter, men har för testets skull kopplat direkt från inkommande tele till ASUS modemet. Fråga 3...synkat upp till? Den förstår jag inte...

Jag kör en unify AP mot en tg799 utan några som helst problem...

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Jag kör en unify AP mot en tg799 utan några som helst problem...

Äsch då...eller, ja...bra för dig Jag upplever att det hänger/segar ibland, speciellt accesser mot tidningssidor, Aftonbladet, Expressen etc, sådana som har multum med servrar som ska anropas. Laddning av t.ex. aftonbladets hemsida kan ta ett antal minuter ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okoncentrerad:

Hej, försöker ersätta min gamla Telia router (Technicolor TG799vn v2) med en ASUS DSL-AC68U och det går väl sådär. Uppkoppling fås men hastigheten är bara hälften av vad den ska vara, runt 3.5 Mbit/s i stället för de 7-8 Mbit/s jag brukar ha med Telias router.

Är det någon som har någon liknande uppsättning/erfarenhet som kan bistå med lite input? Var ska jag börja skruva??

Hej!

Hur gjorde du när du kopplade in modemet?
Drog du bara ut kablarna från TG799:an och pluggade in den grå 3-spliten i blåa DSL porten bak på modemet så funkade det?
Eller var du tvungen att ha allting avstängt ett tag innan för att det skulle funka?

Anledningen till att jag frågar är för att vi inte får till detta hos kompisen. DSL-lampan lyser (kontakt med stationen), men internetlampan tänds aldrig.
Då har vi bara bytt telekablarna från TG799:an och satt in i Asusen.

Tillägg: funkar klockrent hos mig. Vi båda har telia (jag har 30mbit, han kör på 10)

Permalänk
Medlem

Har Telia VDSL 60Mbit med Thomson TG789vn som modem/router.
Till detta har jag två Unifi AP för Wifi.
Använder också Telias IPTV och VoIP.
Fungerar utan problem.
Får ut 60Mbit med IPTV avstängt och 52Mbit med IPTV på.

Misstänker att problemet inte ligger i routern utan snarare att något stör Wifi.
Om det finns många nätverk som du ser är det i stort sett hopplöst att få någon fart på 2.4Ghz.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Samma problem gånger två.

Skrivet av okoncentrerad:

Hej, försöker ersätta min gamla Telia router (Technicolor TG799vn v2) med en ASUS DSL-AC68U och det går väl sådär. Uppkoppling fås men hastigheten är bara hälften av vad den ska vara, runt 3.5 Mbit/s i stället för de 7-8 Mbit/s jag brukar ha med Telias router.

Är det någon som har någon liknande uppsättning/erfarenhet som kan bistå med lite input? Var ska jag börja skruva??

Jag har ruttnat på mina Technicolorroutrar.
Den första (TG799vn v2) fungerade i över ett år utan särskilt mycket omstarter, men sen blev den grinig.
Jag fick en ny (TG799vac) som började krångla efter 6-7 veckor. Är rätt less på Technicolor.

Har lånat en Netgear N300 ett tag och den fungerar klockrent. På samma kablar som Technicolor.
Alla dessa routrar ovan ger (när de inte strular) 9 - 11 Mb/s i nedladdning.
Både trådat och med Wi-Fi. Jag ska ha 8 - 10 så jag är nöjd så.

Jag beslöt mig för att köpa en ASUS DSL AC-68U på grund av bra prestanda och möjligheten att sätta i ett 3G/4G-modem i den.
Jag beställde en från PROSHOP. Kopplade in den och den fungerade. Men vid test på bredbandskollen fick jag bara ca 3,07 Mb/s.
Jag kortade kablar, använde originalsplitter och originalkablar, och uppdaterade firmwaren, men det hände ingenting med hastigheten.
Proshop trodde att det var fel på den och bad mig skicka tillbaka den. Det gjorde jag och fick pengarna tillbaka. Inte någon ny router.

Har sedan kollat på andra DSL-routrar men ingen erbjuder det som denna erbjuder, så jag köpte en ny på Webhallen.
Exakt samma resultat. Jag fattar inte vad som är problemet.
Jag skrev till Webhallen som skickade mig till ASUS kundsupport. Jag ringde ASUS kundsupport som inte fattade nånting.
Hon rekommenderade mig att kontakta Telia.
Fint. Deras "Premiumsupport" kostar 19:- i minuten... och jag förväntar mig inget resultat.
Men jag ska ringa i morgon.

Men är det någon med dessa problem som har hittat felet, eller är det bara att lämna tillbaka ASUS-sk***n?

Chromecasta går utmärkt. Trådat Internet går lika dåligt som Wi-fi. Felet måste ligga i själva modemet i routern.
Själva routerdelen verkar funka bra.

Permalänk

@Clant A Scheele: Jag skruvade lite på DSL inställningarna i routern för att få upp hastigheten. Den valde per automatik inte rätta inställningar. Nu är jag inte vid routern på ett par dagar så jag kan inte säga mer exakt än så....