Helgläsning - Datormagazin

Permalänk
Medlem

Helgläsning - Datormagazin

Jag har länge gått och väntat på att någon skulle scanna in och lägga upp gamla nummer av Datormagazin så att man skulle kunna vältra sig i nostalgin. Under åren har en del nummer dykt upp här och var, men i tämligen begränsad utsträckning.

Som innehavare av en dokumentscanner, lite extra tid och lite server plats så har jag nu gjort slag i saken. Jag införskaffade så många Datormagazin jag kunde, slaktade dom och körde dom genom dokumentscannern.

Resultatet är www.datormagazin.nu

Jag är ingen kodare, så sidan ser ut som fan, men den gör jobbet. Jag har också kvar en del att scanna, men tidningar innan 1991-11 är i A3-format, så dom är lite knepigare, men dom kommer dom också.

Datormagazin var bibeln i slutet av 80 och början av 90-talet. Det var det enda sättet man kunde få information om nya spel och program, om man nu inte tillhörde de mähä som läste Svenaka Hemdatornytt...

Christer Rindeblad var gud, Hybners Hörna lästes religiöst...

Nåja, håll till godo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Jag har länge gått och väntat på att någon skulle scanna in och lägga upp gamla nummer av Datormagazin så att man skulle kunna vältra sig i nostalgin. Under åren har en del nummer dykt upp här och var, men i tämligen begränsad utsträckning.

Som innehavare av en dokumentscanner, lite extra tid och lite server plats så har jag nu gjort slag i saken. Jag införskaffade så många Datormagazin jag kunde, slaktade dom och körde dom genom dokumentscannern.

Resultatet är www.datormagazin.nu

Jag är ingen kodare, så sidan ser ut som fan, men den gör jobbet. Jag har också kvar en del att scanna, men tidningar innan 1991-11 är i A3-format, så dom är lite knepigare, men dom kommer dom också.

Datormagazin var bibeln i slutet av 80 och början av 90-talet. Det var det enda sättet man kunde få information om nya spel och program, om man nu inte tillhörde de mähä som läste Svenaka Hemdatornytt...

Christer Rindeblad var gud, Hybners Hörna lästes religiöst...

Nåja, håll till godo...

Nice! Men din sida har problem med säkerhetscertifikatet. Stor no, no från Edge.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bascule666:

Nice! Men din sida har problem med säkerhetscertifikatet. Stor no, no från Edge.

Inte för mig på varken Edge eller Chrome.

Edit: Never mind, det fungerade en gång först men nu när jag laddat om sidan får jag samma problem.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Ah, www.datormagazin.nu ger fel, fixar

Edit: Fixat, hade cert för datormagazin.nu, men inte www.datormagazin.nu

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att läsa en del av dom gamla tidningarna lästa den ofta flitigt förr när man hade en Amiga 1200.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast

Nu levde jag ju inte ens på den här tiden men det är så jäkla roligt att läsa vissa saker med facit i hand, speciellt det här
Om de bara visste.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Yay! Nostalgi, kul.

Tillbaka till framtiden eller hur det nu blir... hmm

@Scuttle tack för att du lägger ner dig!

Permalänk
Medlem

Härligt retro! Vill tillbaka till denna tid, 80/90-talet. Äger själv några nummer av tidningen.

Permalänk
Medlem

@Scuttle: Oj, vilket jobb du tagit på dig! Dasslitteratur för ett bra tag framåt säkrad då!

Ärligt talat gillar jag sidan. Oavsett hur den ser ut fyller den sin funktion, och ska man nu hårdra det, så är den ju faktiskt någotsånär tidstypisk för mitten av 90-talet. Det är väl bara den grå bakgrunden och en eller annan grynig bild som saknas. Du får check på de blå understrukna länktexterna, och delvis även typsnittet Times New Roman. Ja, och så får man väl blåsa upp texten för att simulera hur det såg ut i 640x480 också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Du har inte funderat på att lägga upp allt som PDF istället för separata bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psy_shr00mz:

Du har inte funderat på att lägga upp allt som PDF istället för separata bilder?

Det kommer. Håller på och kör allt genom lite diverse program för att göra smidiga, sökbara, OCR:ade PDF:er

Permalänk
Inaktiv

https://www.datormagazin.nu/magazines/199212/DMZ_1992-12_001....

NSFW

*dreggel*

Kommer ihåg den. Links var lite för bra och beroendeframkallande.

Permalänk
Medlem

Har en jagvetintehur stor hög med Datormagazin liggandes i någon flyttlåda på vinden. Finns säkert några nummer där från årgång 93-94 som saknas i din lista, får försöka komma ihåg att leta lite extra nästa gång man för krig mot dammråttorna

Datormagazin var den första och enda dator/teknikrelaterade tidningen jag prenumerade på. Har nog aldrig riktigt hämtat mig efter Commodores totalhaveri på 90-talet.

Tidningen uppstod ju i något slags PC- och konsolbaserat format under 00-talet, köpte ett nummer och konstaterade att det endast kunde betraktas som helgerån.

Permalänk
Medlem

Sweeeet!

Skummade lite och såg att någon verkar ha haft en fantastisk insyn i amerikansk försvarsindustri 1991/20 sid 14...

Permalänk

@Scuttle: Underbar nostalgi! Tack

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag har ett antal fysiska exemplar av Datormagazin i både bra och dåligt skick. En del är de som du redan skannat in men jag har följande som du inte verkar ha ännu:
1988 / 8
1989 / 2
1989 / 3
1989 / 6
1989 / 7
1989 / 9
1989 / 11
1989 / 12
1989 / 15
1990 / 6
1990 / 7
1991 / 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Jag har ett antal fysiska exemplar av Datormagazin i både bra och dåligt skick. En del är de som du redan skannat in men jag har följande som du inte verkar ha ännu:
1988 / 8
1989 / 2
1989 / 3
1989 / 6
1989 / 7
1989 / 9
1989 / 11
1989 / 12
1989 / 15
1990 / 6
1990 / 7
1991 / 1

Är absolut intressanta. Den scanningen jag gör är "destruktiv", jag kapar tidningarna så dom går att scanna i en dokumentscanner. Är du intresserad av att offra dom, hojta till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Är absolut intressanta. Den scanningen jag gör är "destruktiv", jag kapar tidningarna så dom går att scanna i en dokumentscanner. Är du intresserad av att offra dom, hojta till

Det ska vi nog kunna ordna, får jag bara möjlighet att ladda ner de inskannade bilderna på ett enkelt sätt när du blir klar så blir jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Det ska vi nog kunna ordna, får jag bara möjlighet att ladda ner de inskannade bilderna på ett enkelt sätt när du blir klar så blir jag nöjd.

Absolut, tänkte lägga upp en torrent med hela rasket när det är klart.

Permalänk

Riktigt skoj att läsa! Vilken nostalgi! Tack för att du delar med dig

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Jag har länge gått och väntat på att någon skulle scanna in och lägga upp gamla nummer av Datormagazin så att man skulle kunna vältra sig i nostalgin. Under åren har en del nummer dykt upp här och var, men i tämligen begränsad utsträckning.

Som innehavare av en dokumentscanner, lite extra tid och lite server plats så har jag nu gjort slag i saken. Jag införskaffade så många Datormagazin jag kunde, slaktade dom och körde dom genom dokumentscannern.

Resultatet är www.datormagazin.nu

Jag är ingen kodare, så sidan ser ut som fan, men den gör jobbet. Jag har också kvar en del att scanna, men tidningar innan 1991-11 är i A3-format, så dom är lite knepigare, men dom kommer dom också.

Datormagazin var bibeln i slutet av 80 och början av 90-talet. Det var det enda sättet man kunde få information om nya spel och program, om man nu inte tillhörde de mähä som läste Svenaka Hemdatornytt...

Christer Rindeblad var gud, Hybners Hörna lästes religiöst...

Nåja, håll till godo...

Tack så väldigt mycket!!!!!

Permalänk
Avstängd

Man blir riktigt nostalgisk av dom där

I övrigt så har du gjort ett jävla jobb som jag tror kommer uppskattas av många och är ett steg närmare ocd´ns absoluta nirvana

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Är absolut intressanta. Den scanningen jag gör är "destruktiv", jag kapar tidningarna så dom går att scanna i en dokumentscanner. Är du intresserad av att offra dom, hojta till

Hur blir det om man använder t.ex. Google Fotoscanner på mobilen? Har man hyffsad mobil och bra ljus tror jag det kan bli tillräckligt bra? Tack för att du delar med dig! Själv har jag en kasse med DMZ på vinden..

Permalänk
Medlem

Var med och stödde denna https://www.kickstarter.com/projects/omsoc/datormagazin-retro
Älskar Datormagazin, härligt initiativ!

P.s. Ledar-killen är ruggigt lik Chuck Norris

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Hur blir det om man använder t.ex. Google Fotoscanner på mobilen? Har man hyffsad mobil och bra ljus tror jag det kan bli tillräckligt bra? Tack för att du delar med dig! Själv har jag en kasse med DMZ på vinden..

Det fungerar, men tar oerhört mycket längre tid. En "riktig" dokumentscanner drar igenom ett helt nummer på runt två minuter. Ska du manuellt köra igenom en tidning med flatbädsscanner eller nån kameravariant kommer det ta oerhört mycket längre tid.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt roligt! Har hittat några fåtal inskannade tidningar förut, men de var från ~1991 och bakåt och jag började läsa först 1993-94, i slutet av Amigans och DMZ:s glansdagar. Amiga Info försökte senare hålla hoppet vid liv, men det blev allt mer desperat mot slutet och till slut fick man kasta in handduken och köpa pee-zee.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har blivit en del uppdateringar sen originalposten.

Sidan nås nu enklast via https://dmzarkivet.se
Kompletta årgångar går att ladda ner som jpeg eller pdf-arkiv i högre upplösning än dom bilder som ligger på sidan.
Massor med fler nummer finns uppladdade.

Permalänk

@Scuttle: Grymt jobb du gör! Brukar gå in på sidan då och då för att få mig en härlig dos nostalgi

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Scuttle

Du ska verkligen ha ett stort tack för att du lägger ned tid på det här, nu har jag möjligheten att läsa tidningarna från min barndom.

Permalänk
Medlem

Nu är Datormagazin Retro nr 2 på gång. De som gjorde det första numret av Datormagazin Retro tar nu in förbeställningar på nr 2 på denna sida:
https://www.datormagazin.se/retro/
De kör inte Kickstarter denna gång. Här är en del av innehållet de planerar att ha:

Citat:

Datormagazin bakom kulisserna – vi har träffat gamla medarbetare från Datormagazin på 80- och 90-talet
Demopartykungen i Furulund – Jimmy Wilhelmsson har hittat mannen bakom några av Amiga-erans mest omtalade demopartaj
Brad S/Backchat
Pontus Berg hänger på suspekta demoparties
Gör ett eget demo
Retromarknaden: nya tillbehör för 30 år gamla datorer är bra business
Textäventyr: från Stugan till Infocom
Preserveringsfantasterna sparar allt
Sensible Soccer mot Kick Off
MSX uppgång och fall
Norsk Datormagazin – Datormagazins norska syskon
Spelrecensioner
Nya tillbehör till gamla klassiker
Så kopplar du din Amiga till internet
Köp, återuppväck och kör igång din Atari 1040STE
Intervju med Amigalegenden David Hynie
Krönika av Christer Rindeblad

Källa: https://www.datormagazinretro.se/