Permalänk
Medlem

Normalt eller måndagsexemplar?

Så jag behövde byta till en större skärm och köpte en helt ny sådan, vilket sällan händer. Men jag måste säga att jag blev besviken..
Letade specifikt efter VA-skärm då jag har kört många sådana förr (PVA) och bilden har alltid vart perfekt med dessa; bra svärta, kontrast, färger osv..

Eftersom PVA inte verkar tillverkas längre så blev det något som kallas A-MVA och jag har ingen tidigare erfarenhet av detta. Men det man kan läsa säger att detta ska vara en utveckling och förbättring av äldre VA, som är bättre på allt.

http://us.aoc.com/product_feature.php?id=28

Men skärmen jag fick ser ut såhär. När man visar en svart bild:

Väldigt ojämn svärta, som syns tydligt när man visar bilder som är lite halvmörka.

Sen en ljus fläck som alltid tycks visa vitt?

och till sist: sitter jag mitt framför skärmen så ser det ut som att höger och vänster sida har en mycket högre gammainsällning än mitten. Flyttar jag huvudet till höger så förändras gamman radikalt på vänster sida. Flyttar jag huvudet uppåt så förändras den i underkant. Spelar ingen roll hur jag ändrar på inställningarna, det kvarstår.

Är det såhär det ska vara eller har jag fått en kass skärm?

Om det är normalt förstår jag inte poängen med A-MVA då det inte verkar bättre än TN. S-PVA är ju överlägset, i så fall.

Som jämförelse, en bild på min sekundära skärm, en 12 år gammal PVA, i samma ljusförhållanden:

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det är väl rätt uppenbart att det där är ett fel. Ser ju ut som någon slags reva/hål. Får du inte en ny när det är sådär så blir jag oerhört förvånad.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Det är väl rätt uppenbart att det där är ett fel. Ser ju ut som någon slags reva/hål. Får du inte en ny när det är sådär så blir jag oerhört förvånad.

Instämmer, något klart utöver det vanliga.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Tror den har blivit skadad under transport. Det där kan omöjligt ha gått igenom någon kvalitetskontroll. Så jag skulle rekommendera dig att se till att få den utbytt. Däremot kan det nog vara svårare med svärtan som skiljer sig så mycket åt på skärmen. Skulle inte bli förvånad om en ny är lika illa på den punkten.

Permalänk
Medlem

Ok, har kontaktat återförsäljaren om det, får se vad de säger..

Finns det någon 30-32" 2160px skärm i dagsläget som har erkänt bra färger (över hela ytan) och jämn svärta?
Självklart förstår jag att man inte får någon plasmabild men något bättre än ips i vart fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Retuernera om du inte är nöjd, jag hade heller inte godtagit detta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Udihow har du nån budget satt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Udihow: Jag använder en Benq 32" IPS. Kostade runt 10000:- för något år sedan

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

@esselte har du nån budget satt?

Nä, inte direkt, jag tyckte bara att 6k var lagom.

Skrivet av Dockland:

@esselte: Jag använder en Benq 32" IPS. Kostade runt 10000:- för något år sedan

Är det en sån här?
https://www.komplett.se/product/833183/datorutrustning/kringu...

Fick svar från komplett och de kan byta ut skärmen eller ge pengarna tillbaka. Om gamma/färg/svärta är lika illa på en ny så kan jag lika gärna ta en annan skärm. Men jag vill ju helst inte ha någon blek ips-svärta igen..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Nä, inte direkt, jag tyckte bara att 6k var lagom.

Är det en sån här?
https://www.komplett.se/product/833183/datorutrustning/kringu...

Fick svar från komplett och de kan byta ut skärmen eller ge pengarna tillbaka. Om gamma/färg/svärta är lika illa på en ny så kan jag lika gärna ta en annan skärm. Men jag vill ju helst inte ha någon blek ips-svärta igen..

Japp, den såg bekant ut. Blivit några tusen billigare. Jag är nöjd.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Som jämförelse, en bild på min sekundära skärm, en 12 år gammal PVA, i samma ljusförhållanden:

Var skärmarna kalibrerade till samma ljusstyrka också? Moderna skärmar är ju generellt mycket ljusstarkare än äldre skärmar, och ljusstyrkan är oftast på tok för hög från fabrik. Enligt denna recension ligger din skärm runt 250cd/m² med fabriksinställningen, medan man brukar sikta på runt 120cd/m² i ett normalbelyst rum. Orsaken till att detta är relevant är helt enkelt att högre ljusstyrka kommer förstärka problem som backlight bleeding, så om en skärm har mycket högre ljusstyrka så blir jämförelsen inte rättvis.

Men din skärm är ju som sagt uppenbart trasig, så hur mycket backlight bleeding just ditt exemplar har är väl mest av akademiskt intresse. Men det kan vara bra att ha ljusstyrkan i åtanke när du fått skärmen utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Var skärmarna kalibrerade till samma ljusstyrka också?

Ljusstyrkan är 75% på den nya skärmen, 100% på den äldre. Dessa nivåer var väldigt lika varandra, tyckte jag.

Den äldre skärmen är specificerad till 280cd/m² som jämförelse.

Även om man sänker ljusstyrkan på den nya så försvinner ju inte ojämnheten

Visa signatur