Skärmar med hög pixeltäthet och bra färger för gaming? Ska jag vänta?

Permalänk
Avstängd

Skärmar med hög pixeltäthet och bra färger för gaming? Ska jag vänta?

Jag har för närvarande en Eizo Foris FS2333. 23" 1920x1080 IPS 60hz med grym bildkvalité färgmässigt men den är rätt sugig för FPS gaming egentligen och jag vill ha högre pixeltäthet. Jag vill egentligen inte ha en större skärm, rätt nöjd med 23" storlek som jag har nu. Jag har bevakningar på prisjakt på 23-25" 1440p skärm med G-Sync och över 60Hz, samt 27" 4K skärm med G-Sync och över 60Hz, samt ultrawide med hög pixeltäthet. Alla dessa bevakningar ger 0 träffar. Efter manuella sökningar jag gjort i veckan verkar det närmaste jag ser ut att komma vara:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3405520
Asus MX25AQ
25" 1440p AH-IPS med 75Hz utan G-Sync. Bra bild alltså i upplösning som är spelbar, men troligen kass för gaming ändå.

eller

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3858894
Acer Predator XB241YUbmiprz
24" 1440p TN med 165Hz och G-Sync. Låter bra för spel, men troligen kass bildkvalité färgmässigt jämfört med det jag har.

Väntar jag förgäves så att jag ska slå till på nån av dessa operfekta alternativ, eller tror ni att bättre alternativ kommer komma det här året? Det är okej för mig att vänta i så fall.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Två skärmar?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Grejen är ju den att det egentligen bara är TN-paneler som går att köra i riktigt höga frekvenser. Finns en del 120hz IPS och så, men det är rätt ovanligt.

I vilket fall tycker jag personligen att det inte är någon större mening med riktigt höga upplösningar och hög refresh rate på samma skärm än, då man oftast måste sänka grafiken för att komma upp i tillräckligt hög framerate för att kunna dra nytta av skärmens höga refresh rate.

Alla plattskärmar ser bäst ut i sin native-upplösning, så om man ändå ställer ner grafiken till 1080p så ser den upplösningen bättre ut på en 1080p-skärm än en 1440p eller 4K-skärm som måste skala om bilden vilket gör den aningen suddig. Dessutom kan man köra "oversamplad" bild om det nu finns kapacitet nog att klara det + att hålla stadig hög framerate. Det kan se riktigt schysst ut, även på en stor skärm i 1080p.

Permalänk
Medlem

Skaffade en Predator XB271HUbmiprz - någon borde förresten ta ett allvarligt snack med Acers modellbeteckningsgubbe - för ett par månader sedan; 27" IPS, 1440p, 144 Hz, överklockar till 165 Hz, G-sync. Kikade lite på TN-skärmar med motsvarande specs i den vevan.

Påstår inte att jag är någon expert på de visuella aspekterna av skärmar, men jag tycker då inte det var någon enorm skillnad mellan TN och IPS längre, inte ens i närheten av vad det var för bara några år sedan. Valet föll på IPS mest på grund av gamla fördomar, det kostade bara en tusenlapp extra, och det är svårt att lära en gammal hund att sitta, har i ryggmärgen att TN är dassigt.

Jag tror nog en modern TN-skärm kan bli en signifikant uppgradering gentemot en några år gammal dito även gällande färger och det där. Ska du ha IPS med de övriga specsen är det 27" och större som gäller, och i förlängningen får du nog inte pixeltätheten du önskar med en sådan, även om en 27" 1440p-skärm ger ett vist lyft över 23" 1080p på den fronten också.

En mindre skärm är ju dessutom på grund av sin fysiska beskaffenhet mindre känslig för det där med betraktningsvinklar, sitter du på samma avstånd från den som en större skärm, hamnar betraktningsvinklarna från kant till kant i ett smalare intervall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren!

Skrivet av LudvigLindell:

Två skärmar?

Jag kommer inte orka byta skärm hela tiden. Det låter alldeles för bökigt.

Skrivet av s0sdaf:

I vilket fall tycker jag personligen att det inte är någon större mening med riktigt höga upplösningar och hög refresh rate på samma skärm än, då man oftast måste sänka grafiken för att komma upp i tillräckligt hög framerate för att kunna dra nytta av skärmens höga refresh rate.

Alla plattskärmar ser bäst ut i sin native-upplösning, så om man ändå ställer ner grafiken till 1080p så ser den upplösningen bättre ut på en 1080p-skärm än en 1440p eller 4K-skärm som måste skala om bilden vilket gör den aningen suddig. Dessutom kan man köra "oversamplad" bild om det nu finns kapacitet nog att klara det + att hålla stadig hög framerate. Det kan se riktigt schysst ut, även på en stor skärm i 1080p.

Jag har ett GTX 1080, det ska nog klara 1440p utan problem i de flesta spel utan att måsta dra ner till 1080p så jag tror inte det blir ett problem, speciellt inte om skärmen har G-Sync också. Jag har testat DSR scaling, det syns att det blir snyggare texturer men jag är inte nöjd med den lösningen.

Skrivet av kaput:

Skaffade en Predator XB271HUbmiprz - någon borde förresten ta ett allvarligt snack med Acers modellbeteckningsgubbe - för ett par månader sedan; 27" IPS, 1440p, 144 Hz, överklockar till 165 Hz, G-sync. Kikade lite på TN-skärmar med motsvarande specs i den vevan.

Påstår inte att jag är någon expert på de visuella aspekterna av skärmar, men jag tycker då inte det var någon enorm skillnad mellan TN och IPS längre, inte ens i närheten av vad det var för bara några år sedan. Valet föll på IPS mest på grund av gamla fördomar, det kostade bara en tusenlapp extra, och det är svårt att lära en gammal hund att sitta, har i ryggmärgen att TN är dassigt.

Jag tror nog en modern TN-skärm kan bli en signifikant uppgradering gentemot en några år gammal dito även gällande färger och det där. Ska du ha IPS med de övriga specsen är det 27" och större som gäller, och i förlängningen får du nog inte pixeltätheten du önskar med en sådan, även om en 27" 1440p-skärm ger ett vist lyft över 23" 1080p på den fronten också.

En mindre skärm är ju dessutom på grund av sin fysiska beskaffenhet mindre känslig för det där med betraktningsvinklar, sitter du på samma avstånd från den som en större skärm, hamnar betraktningsvinklarna från kant till kant i ett smalare intervall.

Det låter ju positivt, jag kanske vågar mig på att skaffa den där 24" Predator TN skärmen ändå då. Såg i någon videoreview att bilden skulle vara bra på den skärmen, men precis som dig så har jag blivit lärd att TN är skit, så det känns farligt.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Skulle också säga att dagens tn-paneler verkligen håller måttet. Köpte en 27" 4k TN från Samsung och var lite orolig över färgåtergivningen men det var en stooooor skillnad jämfört med min 5år gamla tn-panel(också från samsung). Väldigt fin bild

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

@BrytaPlanka: du kan ju använda två skärmar samtidigt utan att behöva "byta" mellan dem

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Grejen är ju den att det egentligen bara är TN-paneler som går att köra i riktigt höga frekvenser. Finns en del 120hz IPS och så, men det är rätt ovanligt.

I vilket fall tycker jag personligen att det inte är någon större mening med riktigt höga upplösningar och hög refresh rate på samma skärm än, då man oftast måste sänka grafiken för att komma upp i tillräckligt hög framerate för att kunna dra nytta av skärmens höga refresh rate.

Alla plattskärmar ser bäst ut i sin native-upplösning, så om man ändå ställer ner grafiken till 1080p så ser den upplösningen bättre ut på en 1080p-skärm än en 1440p eller 4K-skärm som måste skala om bilden vilket gör den aningen suddig. Dessutom kan man köra "oversamplad" bild om det nu finns kapacitet nog att klara det + att hålla stadig hög framerate. Det kan se riktigt schysst ut, även på en stor skärm i 1080p.

Finns 165hz 1440p isp skärmar, så inte direkt ovanligt.
Även en hel del VA skärmar med 100hz+

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Asus MX25AQ
25" 1440p AH-IPS med 75Hz utan G-Sync. Bra bild alltså i upplösning som är spelbar, men troligen kass för gaming ändå.

MX25AQ är 60Hz vid 1440p, den klarar bara 75Hz vid 1280x1024 eller lägre enligt manualen. Det är tyvärr ett ganska vanligt misstag att folk läser specen och misstolkar vad vertikal frekvens faktiskt är, så när det står 75Hz på prisjakt bör man alltid vara misstänksam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

MX25AQ är 60Hz vid 1440p, den klarar bara 75Hz vid 1280x1024 eller lägre enligt manualen. Det är tyvärr ett ganska vanligt misstag att folk läser specen och misstolkar vad vertikal frekvens faktiskt är, så när det står 75Hz på prisjakt bör man alltid vara misstänksam.

Aha, jag hade skrivit 60Hz först, sen redigerade jag till 75Hz när jag kollade på prisjakt för jag tänkte att jag hade läst fel på en annan sida. Men då var det ju rätt först ändå då. Nu kan jag inte editera längre. Hur som helst har jag bestämt mig för att inte köpa någon skärm under 100Hz så den går bort.

Hur lång tid tar det innan OLED kommer till priser under 10k tror ni? 1-2 år? Kanske värt att vänta på det istället?
Fan va svårt jag har att bestämma mig...

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Avstängd

Jag var tvungen att stilla min nyfikenhet och köpte Acer Predator XB241YUbmiprz. Har haft den i 2 dagar nu. Kan ju inte säga att jag är nöjd med mitt köp. Med kraftig color banding och fulare färgupplevelse så hjälper det inte att det är 1440p, G-Sync och 165Hz. Det ser fortfarande ut som skit och känns som en märkbart sämre upplevelse jämfört med min gamla IPS skärm. Mycket tråkigt. Det blir aldrig någonsin en TN skärm igen för mig iaf.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BrytaPlanka:

Hur lång tid tar det innan OLED kommer till priser under 10k tror ni? 1-2 år? Kanske värt att vänta på det istället?
Fan va svårt jag har att bestämma mig...

Folk har ställt den frågan i snart ett decennium. Det kommer när det kommer. Om det nu ens kommer. Datorskärmstillverkarna har till exempel inte varit snabba på att anamma ny teknik. Förmodligen för att den förkrossande majoriteten och de inkomstbringande volymerna av skärmar handlar om att fylla alla världens kontor med skärmar som visar excel-ark.