Nintendo upphör med produktionen av NES Classic Edition

Permalänk
Testpilot
Skrivet av martinot:

Var inte meningen att dissa någon, men du måste ju också förstå och hålla med om att det är en ganska stor skillnad om jag köper en Patek Philippe Calatrava till mig själv, eller ett gosedjur eller en plastdocka till min tioåriga dotter?

Sedan så ser jag ingen nackdel i att Nintendo kan göra båda alternativen; dvs. sälja plastdockor med NFC-chip till vissa kunder, oavsett om det är barn eller vuxna som köper (vi skippar att lägga en värdering i detta beteende/behov för undvika metadebatt), och sedan sälja "In-game Purchases" till oss andra som inte är intresserade av dockor/plastleksaker (oavsett vår ålder)?

De har ju redan en infrastruktur med e-shop som kan hantera betalning och dylika transaktioner, så ser inte att det borde vara så tekniskt svårt eller komplicerat för Nintendo att fixa detta.

Alla andra normala speltillverkare, oavsett om på PC, konsol eller mobila plattformar, kan ju erbjuda detta.

Varför skulle inte Nintendo kunna göra samma sak som ett komplement?

Köper inte att det är bara de som vill ha dock/plastleksaker (oavsett att ställa på hyllan eller leka med) som det enda och allenarådande sättet (tror de hade nått en större publik och kunnat tjäna mer pengar på erbjuda fler alternativ).

Valfrihet är alltid bra, och vi kunder har inte alla samma preferenser (vilket är rätt uppenbart, inte minst här).

Jag kanske framkom som en aning "triggered" i mitt förra svar och ber om ursäkt för det.
Men jag ser ingen faktisk objektiv skillnad på vad man väljer att köpa till sig själv så länge det inte skadar omgivningen. Man gillar vad man gillar, och det är inte nödvändigtvis något man kan beskylla sig själv för - Oavsett om det nu råkar vara en Patek Philippe Calatrava eller en Sasha Blonde Gregor.
Men som du säger så är det nog en form av "metadebatt" och tillför egentligen inte något till det huvudsakliga ämnet i fråga just nu, så tänker inte ta upp den debatten på det viset igen

Dold text

Jag kan absolut hålla med om att alternativet bör infinna sig om att kunna köpa dessa tillägg separat, då det är i samma grad en 'shady business' som tex. när GameStop har haft exklusiva DLC's som kräver att du köper spelet i fråga via just deras butik.
Valfriheten bör infinna sig för dem som inte önskar köpa fysiska saker kring sin DLC. Anser själv att nuvarande modell bara förstör för båda parter - Folk som vill ha Amiibon kan inte få tag på den då de tar slut direkt, och samtidigt sitter det folk med vad de anser "onödiga plastbitar" som bara köpt för att komma åt DLC'n. Det blir en loss-loss för alla.

Men om Nintendo ska envisas med DLC i form av Amiibo's så finns det vissa kriterier jag anser måste uppfyllas;

  • Bara för att du får en Amiibo får det inte automatiskt höja priset av vad det skulle kosta att sälja endast DLC'n som en digital download eller dylikt - Value ska räknas på DLC'n och inte figurinen, utan det skall endast anses som en bonus att få med.

  • Tillgången av Amiibos lär alltid finnas där så länge efterfrågan gör det, det får inte finnas en "begränsad upplaga" av dessa DLC's.

  • Följdpunkt på ovannämnda - Om Amiibo(n) tas ur produktion, då lär DLC'n kunna övergå till att erhållas i antingen form av digital download via eShop, ett fysiskt NFC-kort och/eller någon form av kort med digital download kod.

Det är i alla fall hur jag ser på det hela, finns säkert flera bra lösningar och andra infallsvinklar på det hela som jag inte tänkt på också.

Skrivet av BasseBaba:

Förstår ändå inte er som resonerar om att Nintendo vill sälja switch istället?
"Jag är sugen på en retro-konsol för 790:- men okej, den har slutats säljas, då tar jag en switch för 3500:- + kostnad för spel istället"?

Nes classic var tamejfasen det ultimata. Visst man kan köra retropie etc, men det är inget färdigt koncept.

Men ett axplock av det folk jag känner som köpt har gjort:

  • Köpt till kidsen, som vill att dom ska spela samma spel som dom själv gjorde när dom var små

  • En polare kör den i baksätet i bilen så kidsen (och vi vuxna) kan gejma on teh road (behövs ingen switch här inte)

  • Sommarstugan

  • Jobbet (vi kör en på tvn i allrummet)

Den avgörande faktorn skulle jag säga var priset, en Switch är inget man impulsköper men ett färdigt koncept för 790:- är klockrent.

Håller helt klart med dig här! Ser inte alls hur det skulle krocka med varandra då de uppfyller totalt olika syften.

Kan själv tänka på 3st spontana saker som potentiellt "tvingar" Nintendo att upphöra med produktion:

  • Konsolen blev hackad och folk började lägga in fler spel, detta kan medföra legala problem för Nintendo om spel som de inte har licens för spelas på deras konsol - Lite som hur telefoner ansågs vara menade för privatkopiering av Copyswede, fast i detta fall piratkopiering.

  • De behöver fabrikerna till att tillverka den oförväntade höga efterfrågan på Nintendo Switch.

  • De vill bibehålla någon form av exklusivitet, som påvisats gång på gång att det är något Nintendo aktivt strävar efter.

Det jag anser är mest troligt är det första, att konsolen blev hackad och de försöker skydda sin rygg just nu bara. Det är inte bara mot andra utgivare och licenser, utan visar dem att det är okej att använda deras emulator för annat än det dem själv tillåter, då har dem ingen legal grund att stå på för att stoppa andra emulatorer eller ROM's heller.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu:

Håller med i det mesta vad du säger här.

Tycker som sagt att Nintendo kan använda sin eShop till att sälja DLC och annat innehåll, uppgraderingar parallellt med att de säljer Amb-dockor (för de som önskar så).

Egentligen så borde de separera dockor/leksaker och DLC/uppgraderingar helt ifrån varandra, så kan köparna själva välja och köpa vad de vill ha (antingen leksaker/samlarobjekt, eller uppgraderingar/innehåll till spelen). Då blir det inte alls lika svårt för kunder att få tag på vad de vill ha.

Om inte Nintendos moderna strategi på 10-talet går ut på att vara just lite svårtillgängliga och "stökiga" att köpa ifrån... men det hoppas jag inte.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Nintendo diversifierade sig från resten av allt skräp som fanns på 80-talet genom att leverera kvalitet. På så sätt har de byggt upp sitt varumärke att förknippas med just kvalitet.

Att börja tillverka något och sluta tillverka det när det är populärt, anser inte jag vara någonting som höjer företagets anseende i allmänhetens ögon. Dock som jag också nämnde kan det finnas "logiska" resonamang utifrån ett rent ekonomiskt perspektiv att upphöra med produktionen.

NES Classic Edition i begränsad upplaga blir en samlarobjekt i framtiden och samlarobjekt ger nog företaget rykte om att de tillverkar kvalitets varor. I det långa loppet vinner Nintendo på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

NES Classic Edition i begränsad upplaga blir en samlarobjekt i framtiden och samlarobjekt ger nog företaget rykte om att de tillverkar kvalitets varor. I det långa loppet vinner Nintendo på det här.

Hos vissa vinner de säkert på detta. Det är nog helt riktigt en mer eller mindre medveten strategi. Tror du har rätt där.

För mig däremot, och jag misstänker en hel del andra, som väntat på leverans sedan betalda förbokning av NES Mini sedan i somras (2016 är väl snart bäst att tillägga), så har bristen på kommunikation och logistik skadat mitt förtroende för dagens Nintendo som företag, och ser de som något mer kundovänliga, för inte säga nära på nästan på gränsen till kundfientliga.

Är fortfarande ett väldigt stort fan av Nintendos spel och historia, men dagens management och företag har gjort att deras moderna varumärke har, iaf för mig efter alla turer, fått sig en hyfsad devalvering.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

@riporto: Helt rätt, så är det absolut. Läste denna artikeln, innan dess var jag dock klart tveksam till vad de sysslar med..
http://www.theverge.com/2017/4/13/15294494/nintendo-nes-classic-edition-console-discontinued-strategy

Permalänk
Skrivet av martinot:

Grymt kul ide, men också grymt ful med dåligt 3D-printade produkter som denna.

(Själv så tar jag hellre och skalet till just en NES Mini och bygger om.)

tanken är väl att kassetten ska kunna klicka ner.
okej om nu NES har slutas tillverkas så kan det ju bli svårt hitta skalet ?
ränderna från 3D printing borde ju gå få bort med spackel, sandpapper, & matt grå färg

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Det kanske går, men jag tvivlar på att jag personligen hade orkat det, och hur snyggt det egentligen hade blivit (har själv en 3D-printer), och av att döma på alla på nätet som gör dessa så verkar det inte heller vara fullt så enkelt. Annars hade de ju självklart fixat till det med tanke på hur mycket annat jobb de lagt ner på prylarna, och med tanke på hur fult det ser ut. Tror inte det är så lätt som du beskriver, även om det självklart säkert någonstans finns något enstaka undantag. Men jag uppskattar tanken och det positiva tänkandet ändå.

Nu var detta bara ett lite sidospår (iaf. ifrån min sida). Min generella kommentar är dock till alla som är inne på att göra en egen NES Mini med 3D-printat skal att det inte är fullt så enkelt. Emulatordelen är relativt enkel, och tror att man lätt tom. kan få ett bättre resultat själv än vad Nintendo lyckats med, men skalet, finishen och helheten är inte full så enkel. Därav att dessa officiella produkter är eftertraktade inte bara av "svensson" som snabbt vill kunna köra något direkt (räknar in mig själv, även där), men även av oss som vill modda och bygga eget. Det är en orsak till att priserna nu går upp när Nintendo stoppar produktionen.

Jo, tillgången på NES Mini är ju ett uppenbart problem. Ett stort problem. Sedan så borde det inte vara ett problem, men som så många andra misstänker även jag att Nintendo medvetet gör det till att bli ett problem. Nintendo löser inte alltid problem, utan skapar de medvetet ibland (att skylla på "komponentbrister", "otur med logistik", "ingen koll på efterfrågan", etc, som de kommit med innan tror jag inte helt på med tanke på deras tidigare historia).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Tycker de skulle gjort kasetter till nes mini med, typ som gameboy kasetter och skickat med 30 av dem och sen kunde de ju konverterat endel andra spel och sälja dem för typ 100kr styck, tror de skulle sålt som smör.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jaha, då står det nu alltså helt klart att detta bara var en teaser för att få folks uppmärksamhet till Nintendo som på den gamla goda tiden och bygga en positiv känsla inför Switch i en tid på deras tidigare konsol, floppen Wii U, redan var avdankad och höll på att smusslas undan.

Uppenbarligen såg Nintendo själva detta mest som en gimmick och blev fullkomligt tagna på sängen över hela retrointresset.

Undrar om Switch verkligen kommer sälja bättre än Wii U ?? Känns lite väl mycket gimmick över hela konsollen.
Wii U var väl mest dåligt namnval och dåligt med information/reklam.. lät mest som ett tillbehör till Wii.

Permalänk

Jag förstår att dom slutar med dom för vad jag förstod så fanns det en exploit som gjorde att man kan lägga in egna spel på konsolen

Visa signatur

| Corsair 1000D | ASUS Maximus X Formula | G.Skill Trident Z 16GB @ 3200MHz | 8700k @ Stock | ASUS GTX 1080Ti Strix | Samsung 970 PRO 512GB | Samsung 960 PRO 1TB | 2x Samsung EVO 860 1TB | Corsair AX860i

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodyWhiteFox:

Jag förstår att dom slutar med dom för vad jag förstod så fanns det en exploit som gjorde att man kan lägga in egna spel på konsolen

Det har nog inget med saken att göra, går ju att köra emulator på raspberry eller liknande där får Nintendo inga pengar.
Konsollen plus extra dosor, skarvsladdar etc tjänar dom säkert några kronor på.
Men dom skulle givetvis haft något likande gameboy-kasetterna eller en online shop så det gick att officiellt spela flera spel.

Permalänk
Medlem

Det enda rimliga jag kan tänka mig är att tillverkningen av Nes Classic skulle göras på bekostnad av att inte kunna fylla Switch-ordrar...

Verkar dock märkligt att dom skulle gå i samma produktionslina?

Men uppenbarligen måste ju ekonomin i NES:en vara riktigt dålig, vore intressant att se vad dom he för egen marginal på switch och nes.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodyWhiteFox:

Jag förstår att dom slutar med dom för vad jag förstod så fanns det en exploit som gjorde att man kan lägga in egna spel på konsolen

De kunde ju väldigt lätt och enkelt täppt till hålet och fortsätta sälja nya NES Mini med ny firmware.

Är nog något helt annat som ligger bakom.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Har faktiskt inte (som vuxen iaf.) förstått detta med Ambioos. Känns enbart ganska barnsligt, och istället så kunde de ju köra med In Game Purchases, eller sälja uppgraderingar i sin e-shop (som alla normala speltillverkare gör).

Det sagt så tycker jag att NES Mini är helt perfekt för det du beskriver ovan.

Självklart inget för hard core retronördar som vill köra originalmaskiner, eller exklusiva FPGA-implementationer för tusentals kronor och lägga ner både massa tid och pengar på att jaga originalkassetter. Är ju en egen hobby/särintresse i sig självt.

Däremot är NES Mini perfekt för många av oss som är lite lagom nostalgiska eller vanliga Svensson-retronördar. Enkel att koppla in och kul att snabbt komma igång med.

Har aldrig heller vart intresserad av Amiibos...men he he köpte två st R.O.B för 49kr st för några veckor sedan när det var rea på Webhallen, tyckte det passade lite söt till Nes mini'n, nästan som ett litet NES Deluxe Set xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twelve Monkeys:

Har aldrig heller vart intresserad av Amiibos...men he he köpte två st R.O.B för 49kr st för några veckor sedan när det var rea på Webhallen, tyckte det passade lite söt till Nes mini'n, nästan som ett litet NES Deluxe Set xD

Japp, är helt OK.

Vad jag menar är dock att de borde skippa NFC-chippen, separera dockor/figurer, och in game purchases/DLC.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/