Skillnaden på optical return loss och return loss?

Permalänk

Skillnaden på optical return loss och return loss?

Finns det någon som kan förklara skillnaden? Return loss ska ju vara kontaktreflektionsdämpningen på en fiberkontakt men vad är då optical return loss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBkrd:

Finns det någon som kan förklara skillnaden? Return loss ska ju vara kontaktreflektionsdämpningen på en fiberkontakt men vad är då optical return loss?

ORL är returnerad optisk effekt relaterat till sänd effekt, dvs hur stor andel av ljuset du skickar in som reflekteras tillbaka.

Och enligt mig så är return loss respektive optical return loss samma sak när det gäller optiska system. Däremot så är det självklart direkt felaktigt att prata om ORL när det gäller return loss i icke optiska kablar såsom t.ex coax.

För övrigt håller jag inte med dig om att return loss enbart härrör från kontaktreflektion. Även reflektioner i själva fibern räknas in.

Permalänk

Då förmodar jag att -40 dB är bättre än -30 dB, dvs mindre ljus kommer tillbaka? Då tänker jag på ORL

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om man gör en OTDR mätning och fibern inte är inkopplad i något i borte ändan, den slutar i en öppen kontakt. Då blir väl ORL värdet orelevant för där reflekteras väl en hel del ljus som inte hade reflekteras om man haft något inkopplat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBkrd:

Då förmodar jag att -40 dB är bättre än -30 dB, dvs mindre ljus kommer tillbaka? Då tänker jag på ORL

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Ju lägre förluster desto bättre.

Skrivet av MickeBkrd:

Om man gör en OTDR mätning och fibern inte är inkopplad i något i borte ändan, den slutar i en öppen kontakt. Då blir väl ORL värdet orelevant för där reflekteras väl en hel del ljus som inte hade reflekteras om man haft något inkopplat?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, en OTDR visar ORL som funktion av sträckan, dvs du mäter ORL meter för meter.
Du kan med en OTDR-mätning t.ex identifiera felaktiga skarvar utefter fibersträckningen.
http://www.thefoa.org/tech/ref/quickstart/OTDR.html

Permalänk
Skrivet av madtop:

Ja. Ju lägre förluster desto bättre.

Nja, en OTDR visar ORL som funktion av sträckan, dvs du mäter ORL meter för meter.
Du kan med en OTDR-mätning t.ex identifiera felaktiga skarvar utefter fibersträckningen.
http://www.thefoa.org/tech/ref/quickstart/OTDR.html

Ja tolka kurvan från en mätning har jag bra koll på. Det är det där ORL värdet som spökar för mig. Som exempel kontaktreflektionsdämpning på varje kontakt är -45 dB eller bättre förutom på den sista som är slutet på en mätpuck, den är t.ex. -15 dB. Pdf rapporten på mätningen säger då att ORL är t.ex -33 dB. Är det då tillförlitligt när den sista kontakten är dålig eftersom den inte än inkopplad. Dessutom kommer den ju inte vara med när fibern tas i drift.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att man får -15dB i reflektion (15dB i RL) på sista kontakten beror på att den är "blå" alltså 90 grader mot luft.

ORL är den totala RL i länken.
Är länken kort (några meter) så blir ORL = kontaktändens RL
Är länken riktig lång blir ORL 14dB
Är den någon stans därimellan så blir värdet "därimellan"

Vill du kolla om dina -15 på slutet påverkar ORL så koppla på en blå - grön patch eller en avklippt patch/pigtail så sjunker värdet på länkens slut.

ORL är alltså summan av RL från kontakter och Backscatter ifrån fibern. Så både fibermeterantalet och kontakterna gör ORL