Permalänk
Medlem

Servern utanför routern

Hej!
Jag är idiot när det kommer till nätverk och har inte allt klart för mig. Jag försöker spela Unreal Tournament 4, men jag får inte till det. Jag får oftast inte kontakt med Epics tjänster som krävs för att kunna spela. Ibland händer det att jag kan ta mig ända in till spelet och spela, men oftast inte. Det hänger sig när spelet ska hämta info och logga in till Epic. Jag har prövat med att öppna portarna i Windowsbrandväggen och även stängt av den helt genom att stänga av tjänsten helt. Med ett försök från Epics support som inte genererade i någon lösning tänker jag att jag frågar här.

För att kunna spela Unreal Tournament 4 måste man vara inloggad med user och pass. Tydligen måste port 80, 443, och 2225 vara tillgängliga för detta. Jag har en Linux-server med Nextcloud som använder sig av port 80 och 443 och dessa har jag öppnat i routern för det IP't som servern har. Nu är jag osäker om detta gör att jag inte får kontakt med Epics tjänster eller inte, men jag misstänker det. Jag kan endast öppna portarna i routern för just ett specifikt IP, inte till flera.

Så är 443, och 80 stängda för mig på mina andra datorer eftersom de används av min Nextcloud?

Vad jag tänker är att jag på något sätt sätta Servern utanför brandväggen och öppna port 443, 80 och 5222 till IP't till den datorn jag spelar spelet på.

Jag läser lite hjälptext i routern men är inte hundra på vad de gör. Det finns någonting som heter DMZ-server. Om jag förstår det rätt, så kan man sätta IP till tex min server där, så hamnar den utanför routerns brandvägg? Jag kan ju använda mig av mjukvarubrandvägg (UFW) i Linux på servern, vilket känns lika säkert som routerns brandvägg.

Routern är en Netgear WNR3500L.
Jag tog lite screen shots på routerns webadmin:

Kan någon råda mig till hur jag kan göra, skulle jag bli hemskt tacksam.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att din operatör inte har carrier grade nat aktiverat.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Dubbelkolla att din operatör inte har carrier grade nat aktiverat.

om "carrier grade nat" är detsamma som "Icke externt IP" så har jag inte det problemet. Jag använder Bredband2 och har fått ett Publikt IP då jag behövde det till min server.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

om "carrier grade nat" är detsamma som "Icke externt IP" så har jag inte det problemet. Jag använder Bredband2 och har fått ett Publikt IP då jag behövde det till min server.

Det är samma. Bra!

Testar du ifrån samma IP som du ansluter till?
DVS du testar ifrån din dator på samma nätverk som servern och ansluter till externa IP:n?

Kan du be någon annan testa externt?
Fungerar det för någon annan men inte dig, så behöver du slå på hairpin-nat (nat-loopback)

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defcon:

Jag läser lite hjälptext i routern men är inte hundra på vad de gör. Det finns någonting som heter DMZ-server. Om jag förstår det rätt, så kan man sätta IP till tex min server där, så hamnar den utanför routerns brandvägg?

DMZ or demilitarized zone

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Det är samma. Bra!

Testar du ifrån samma IP som du ansluter till?
DVS du testar ifrån din dator på samma nätverk som servern och ansluter till externa IP:n?

Kan du be någon annan testa externt?
Fungerar det för någon annan men inte dig, så behöver du slå på hairpin-nat (nat-loopback)

Ja, jag testar på samma nätverk. Vi har bara ett nätverk.
Min setup är:
Mediaomvandlare > Router > Switch > Datorer/Enheter.

Min dator är kopplad till switchen via TP-kabel.

Jag har inte testat att koppla min dator direkt till mediaomvandlaren för jag är rädd att det blir komplikationer med låsta MAC-adresser/nytt IP. Vet inte hur det funkar med sånt nu för tiden. När vi hade ADSL från Telia kunde sånt hända, så därför jag inte vågat prova. Kanske inte är ett problem numera.

Om jag förstår grekiskan rätt Så är mitt antagande om att jag sätter min servers IP i DMZ så hamnar den utanför routerns brandvägg, och jag kan styra om portarna 443 och 80 till min dators (som spelet körs på) IP?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defcon:

Om jag förstår grekiskan rätt Så är mitt antagande om att jag sätter min servers IP i DMZ så hamnar den utanför routerns brandvägg, och jag kan styra om portarna 443 och 80 till min dators (som spelet körs på) IP?

Ja, men du måste troligtvis konfigurera brandväggen på servern att tillåta (extern) trafik till den, eftersom detta inte kommer att skötas av routern längre.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Om jag förstår grekiskan rätt Så är mitt antagande om att jag sätter min servers IP i DMZ så hamnar den utanför routerns brandvägg, och jag kan styra om portarna 443 och 80 till min dators (som spelet körs på) IP?

Nja, det beror på vad din router anser att "DMZ" är.
På en vanlig hemmarouter så betyder DMZ oftast att man fortfarande sitter bakom dess NAT - dvs man har fortfarande bara en (1) publik ip som delas av flera datorer. I ditt fall kommer din server och din dator fortfarande ha samma publika ip-adress. Och i en NAT kan du bara göra en port-forward av en port till en ip-adress, port 80 kan bara dirigeras till en enda ip-adress.

Men det är väl inte värre än att du provar: sätt din server i DMZ och kolla om den får en publik ip-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

För att kunna spela Unreal Tournament 4 måste man vara inloggad med user och pass. Tydligen måste port 80, 443, och 2225 vara tillgängliga för detta. Jag har en Linux-server med Nextcloud som använder sig av port 80 och 443 och dessa har jag öppnat i routern för det IP't som servern har.

Kom att tänka på det du sa igår. Att du lagt serverns ip för portforwarding, men tanken med portforwarding är att du öppnar trafiken för klienten (din Windows UT4 dator). Servern skulle bara bli ett extra steg i det här fallet, dvs den kommer kunna kommunicera på dom portarna som du öppnat, men inte klienten.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Servern i det här läget är ju en klient i routern räknat. Jag skickar inte alla mina enheters trafik genom servern.

jag har testat att sätta min dator jag ska spela på i DMZ, men det hjälpte inte. Jag hamnar ändå bakom routerns brandvägg, och felet med spelet kvarstår. Kanske är det något annat fel då jag testat med att ändra de öppnade portarna till min speldators IP, men det funkar ändå inte. ska testa att koppla min dator direkt till mediaomvandlaren och se om det hjälper annars så får jag testa att installera om datorn till Windows 7. Funkar inte det får jag nog ge upp.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Dom portar som behövs portforwarding för UT4 är 7777 och 7778 så att omvärlden kan komma åt din server. Som klient ska du inte behöva sätta in några speciella portar för att kunna ansluta till andra servrar på nätet, vet inte vad portarna 80 och 443 kommer ifrån, för dom portarna är tillför http och https trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Servern i det här läget är ju en klient i routern räknat. Jag skickar inte alla mina enheters trafik genom servern.

jag har testat att sätta min dator jag ska spela på i DMZ, men det hjälpte inte. Jag hamnar ändå bakom routerns brandvägg, och felet med spelet kvarstår. Kanske är det något annat fel då jag testat med att ändra de öppnade portarna till min speldators IP, men det funkar ändå inte. ska testa att koppla min dator direkt till mediaomvandlaren och se om det hjälper annars så får jag testa att installera om datorn till Windows 7. Funkar inte det får jag nog ge upp.

Jag kan ha missförstått, men jag får uppfattningen att du har en server i nätverket och att den är på nåt sätt är mellan klienten och routern (dvs så här klient - server - router - epic). Nätverksmässigt i så fall är servern ett onödigt steg som kan försvåra allt. Du vill ha trafiken mellan speldatorn och Epic att passera lätt igenom så därför ska du i portforwarding öppna portarna för speldatorns IP (så här speldator - router - epic).

Skrivet av madmax:

Dom portar som behövs portforwarding för UT4 är 7777 och 7778 så att omvärlden kan komma åt din server. Som klient ska du inte behöva sätta in några speciella portar för att kunna ansluta till andra servrar på nätet, vet inte vad portarna 80 och 443 kommer ifrån, för dom portarna är tillför http och https trafik.

Han ska inte sätta upp en server, han försöker logga in på Epics servrar via UT4 och det är väl inte helt omöjligt att 80 och 443 används då

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte peka en portnummer mot mer än ett ipnummer i taget så du måste endera byta port eller skaffa flera publika ipnummer.
Alternativet är att du inte spelar och har servern i gång samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kopplade speldatorn direkt till mediaomvandlaren och då funkar spelet. Jag får helt enkelt byta portarna 443 och 80 min Nextclod (Apache) använder till något annat. Det skumma är att jag inte fått det att funka då jag testat att tillfälligt forwarda 443 och 80 till min speldators IP i routern, så kanske är det något annat problem också med routern. Kanske är dags att köpa en ny...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable