Köpa nas eller bygga en "nas" ?

Permalänk
Medlem

Köpa nas eller bygga en "nas" ?

Jag är inne på att köpa en nas eller bygga en.
Film ser jag i Kodi på min Nvidia Shield tv 2, filmerna ligger på min dator i den delad mapp.
Jag vill även att Deluge ska kunna köras på den så min main dator slipper stå på 24/7 och seeda mm.

Räcker det att bara köpa en Asustor AS-3102T? Deluge fanns som addon om jag fattat rätt?
Asustor AS-3102T - https://www.inet.se/produkt/4300073/asustor-as-3102t#specs

Alternativ att bygga en klenare windows dator med 8tb lagring som bara kommer stå på med deluge körandes, samt delade mappar med filmer & serier till min Shield.
Vad tror ni isåfall om dessa delar? Behövs det ens så "bra" prylar bara för att seeda och låta min shield ta filmerna från hdd?
annars har jag en gammal skräp dator som bara behöver lite lagring isåfall.
Är det WD RED man ska välja som hdd? fanns ju billigare alternativ såg jag
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10339555/

Eller har ni nån bättre lösning ?
Mvh

Permalänk
Medlem

Oftast duger en gammal dator utmärkt rent prestandamässigt. Mer relevant är kanske snarare strömförbrukning samt ljudnivå då.

Många föredrar red diskar men jag personligen köper alltid de billigaste diskarna jag kan hitta och räknar istället med att kunna uppgradera lite oftare (backup bör man ändå ha oavsett vilken disk man väljer).

Permalänk
Snusfri

HP Microserver Gen8, FreeNAS Corral och Deluge docker.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

HP Microserver Gen8, FreeNAS Corral och Deluge docker.

Kör du iSCSI? Jag har samma setup som dig men när jag belastar min share så dör länken.
Kör mellanox connect2 mellan burkarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Hur fungerar freenas? Installeras/körs det från usb? man behöver ingen hdd/ssd att installera det på ?
Om jag istället kör windows och delar ut mappar lokalt, kan jag installera det på dessa 3st wd red diskar jag ska ha i raid eller behöver windows sin egna disk?

mvh

Permalänk

FreeNAS fungerar alldeles utmärkt att köras från ett USB-minne, det är så jag gjort sedan många år tillbaka, på en HP Microserver (behändig liten "kub"). Fem år tror jag den varit i drift, behövt byta en disk under dessa år.

I min HP-server sitter det en för ändamålet lämplig USB-kontakt på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa 3st 3tb wd red diskar (9tb), räcker det med 8gb ram?
Vad är viktigast att tänka på vid nas bygge?
Ska som sagt endast köra torrent på den 24/7 & dela filmer till max 2 enheter sammtidigt via kodi.
Mvh

Permalänk
Medlem

Läst runt lite..
Folk som ska bygga nas för att köra plex, då behöver man tydligen lite bättre grejer för Transcoding?
Men i mitt fall där nasen lagrar filmer som sedan spelas upp via kodi på min nvidia shield tv så gäller detta inte mig?
Min shield som gör transcoding eller?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Ska försöka att inte kapa tråden nu, men tänkte köra lite frågor.

Är riktigt färsk i NAS/HTPC/Server området. Jag har nyligen börjat gå i tankarna att jag skulle vilja ha en NAS för familjebilder och dylikt, speciellt nu med tillskott i september! Läst runt, kollat videos och blivit lite smartare men skulle behöva jobba mer med en sådan burk för att verkligen veta vad jag sysslar med.

Att köpa en NAS verkar simpelt och allt men jäkligt dyrt för prestandan. Utöver lagring av bilder och videos vill jag kunna kika film via t.ex Kodi eller liknande.

Skulle den T20 vara ett bra val för mig? 3-4TB diskar till att börja med ( ev. 4st, Raid 1(?))
Det jag verkligen inte får grepp om är operativsystem. När jag väl grejar med den vill jag egentligen ha det lite lättare. Jag är lättlärd dock, så det är bara introduktionen som är lite suddig just nu.

MVH

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

@Wenro:
Ska du bara lagra bilder och filmer till kodi funkar vilken som helst skulle jag säga, fixade förr en wd my cloud till mina päron på 2 eller 3tb som dom har sina bilder och filmer på. Dom har kodi på datorn som tar filmerna (1080p) från wd my cloud. Jag för över filmer till dem via Filezilla
Funkar väldigt bra.

Permalänk
Medlem

@Wenro: Som föregående talare sa.

Sen beror det ju på hur du tänkt göra i framtiden. Ofta brukar det börja med att "jag behöver bara en sån för jag hade bara tänkt göra deta här" sen efter ett tag så inser man ofta möjligheterna och vill göra mer, vilket då i sin tur leder till att man snabbt växer ur föregående maskin.

Personligen så hade jag bara tänkt ha en liten server för Nextcloud (se signatur) men nu har jag en server för ett mindre företag.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av labbz0re:

@Wenro:
Ska du bara lagra bilder och filmer till kodi funkar vilken som helst skulle jag säga, fixade förr en wd my cloud till mina päron på 2 eller 3tb som dom har sina bilder och filmer på. Dom har kodi på datorn som tar filmerna (1080p) från wd my cloud. Jag för över filmer till dem via Filezilla
Funkar väldigt bra.

Skrivet av enoch85:

@Wenro: Som föregående talare sa.

Sen beror det ju på hur du tänkt göra i framtiden. Ofta brukar det börja med att "jag behöver bara en sån för jag hade bara tänkt göra deta här" sen efter ett tag så inser man ofta möjligheterna och vill göra mer, vilket då i sin tur leder till att man snabbt växer ur föregående maskin.

Personligen så hade jag bara tänkt ha en liten server för Nextcloud (se signatur) men nu har jag en server för ett mindre företag.

Tack för svar hörni!

Jag glömde nämna att jag eventuellt är sugen på att hosta spelservrar vid ett annat tillfälle. (Fiber i nya lägenheten i sommar) och jag behöver inte oroa mig för elräkningar så kan ha saker och ting ståendes igång.

Men i ett sånt scenario; Om jag nu skulle fixa mig en server och använda t.ex FreeNas, är det möjligt att använda samma server med t.ex spelservrar samtidigt?

I slutändan vill jag eventuellt ha följande:

Cloud för familjebilder/videos
Filmer för att kika på TV
VOIP-Servrar
Spelservrar

Går det att ha i en och samma maskin ifall kraften finns, eller separata maskiner?

Tack så mycket för svar. Allt var bara en dimma förut men börjar få bättre koll nu!

Och förlåt TS att jag kommer och snor din tråd såhär.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Tack för svar hörni!

Jag glömde nämna att jag eventuellt är sugen på att hosta spelservrar vid ett annat tillfälle. (Fiber i nya lägenheten i sommar) och jag behöver inte oroa mig för elräkningar så kan ha saker och ting ståendes igång.

Men i ett sånt scenario; Om jag nu skulle fixa mig en server och använda t.ex FreeNas, är det möjligt att använda samma server med t.ex spelservrar samtidigt?

I slutändan vill jag eventuellt ha följande:

Cloud för familjebilder/videos
Filmer för att kika på TV
VOIP-Servrar
Spelservrar

Går det att ha i en och samma maskin ifall kraften finns, eller separata maskiner?

Tack så mycket för svar. Allt var bara en dimma förut men börjar få bättre koll nu!

Och förlåt TS att jag kommer och snor din tråd såhär.

Jag skulle virtualisera allt om jag vore dig. Skaffa en hyfsad server (bättre än T20) och kör in typ VMware ESXi, eller kör allt på VMware Workstation, alternativt FreeNAS (har inte testat att viritualisera med FreeNAS men jag tror det ska funka, plus att du får ZFS). Skapa olika VMs för de olika behoven (definitivt Nextcloud för molnet) och utöka med fler vid behov. På så sätt får du en lösning som är skalbar och går att bygga på mycket enkelt. Det drar iväg med pengar rätt fort, men lika bra att skaffa ngt "riktigt" när du ändå håller på. Jag har själv bytt mellan 3 st olika servrar och önskar att jag gjorde rätt från början då det är ganska drygt att migrera.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Beroende på hur du sätter upp det så är FreeNAS genom en virtualisering en riktigt dålig eller en horribel ide.

Du kan köra Jail i FreeBSD för att få en virtualiseringslinkande lösning, men du kör med samma kernel och jag tror inte så många spel serverar funkar i BSD.

Bästa av världar så håller du NAS och server på två separata fysiska serverar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av labbz0re:

Läst runt lite..
Folk som ska bygga nas för att köra plex, då behöver man tydligen lite bättre grejer för Transcoding?
Men i mitt fall där nasen lagrar filmer som sedan spelas upp via kodi på min nvidia shield tv så gäller detta inte mig?
Min shield som gör transcoding eller?

Transcoding görs alltid på servern, det är hela poängen. Men om du använder Plex för att indexera och sedan Kodi för att spela upp, då sker ingen transcode eftersom Kodi enbart tar del av biblioteket med filmer och serier. Kör du däremot Plex klienten på en enhet, säg att du kör Chromecast, då kommer streamen att transcodas av servern. Vi kan lämna det så, du fattar nog. Så svaret på frågan om transcode + färdig-nas brukar vara att så fort man har 1080p material som ska transcodas så kommer nasen att krokna. Vet inte hur prestandan är på den där HP burken, men om du kollar här och sedan googlar du bara "nasens-cpu passmark" så får du ett "ballpark estimate" om vad den kommer klara av. Skulle dock skala av lite eftersom dom där siffrorna stämmer inte riktigt med verkligheten, de säger inget om vad CPUn måste ta han om i övrigt utan antar att man har typ 100% cpu tid tillgängligt.

Även om du kör Plex klienten i Shield så råkar du nog ut för tanscode ändå om du använder dig av undertexter, så det är värt att tänka på. Men som sagt om du kör Plex för indexering och Kodi för uppspelning så blir det ingen transcoding.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

Beroende på hur du sätter upp det så är FreeNAS genom en virtualisering en riktigt dålig eller en horribel ide.

Du kan köra Jail i FreeBSD för att få en virtualiseringslinkande lösning, men du kör med samma kernel och jag tror inte så många spel serverar funkar i BSD.

Bästa av världar så håller du NAS och server på två separata fysiska serverar.

Bra poäng! Har som sagt inte testat virtualisera på FreeNAS men såg att möjligheten fanns. Själv kör jag som sagt VMware på allt.

Som Bjrk sa, separera NAS och Server. NAS används för backup i min miljö, inget annat.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se