Vilket linux/ubuntu skulle passa min laptop bäst?

Permalänk

Vilket linux/ubuntu skulle passa min laptop bäst?

Hej SweClockers,

Jag har en gammal laptop från 2012, har uppgraderat HDD till SSD men fortfarande känns det inte optimalt med windows 10.
Kan ni rekommendera vad för linux/ubuntu baserade OS skulle passa min gamla laptop?

Har funderat på Cinnamon/mint eller Mate.
vad säger ni? kom gärna med förslag.

Specs på laptopen:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1513721

CPU: A6-4400M @2,7 GHz
RAM: 8 GB
GPU: Radeon HD 7520G+7670M 1 GB dedicated Vram

Mvh Omed

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Inaktiv

Ubuntu, varför göra det för svårt? Det är utan tvivel den mest mogna desktop-distron.

Permalänk
Inaktiv

Kubuntu (Ubuntu med KDE)

Permalänk

@Hugligan

Men är inte Ubuntu OS:en lite tung för den gamle damen?
Med andra ord, hur bra/lättare är det jämfört med W10?

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpleDino:

@Hugligan

Men är inte Ubuntu OS:en lite tung för den gamle damen?
Med andra ord, hur bra/lättare är det jämfört med W10?

Din laptop är snabbare än en ny budget laptop (dvs med atom baserad celeron processorer).

Ett typiskt exempel på ny långsammare dator:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Jag testade Linux Mint (Mate) för nån månad sen på en gammal laptop från 2005 (enkelkärnig "core"-processor och 2GB RAM), funkade rätt bra, lite slö med rendering av websidor och liknande men funkis.

Permalänk
Inaktiv

@SimpleDino: Fattar inte vad du menar, din dator har 8GB ram, den har inga som helst problem att köra varken Ubuntu eller Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Ubuntu, varför göra det för svårt? Det är utan tvivel den mest mogna desktop-distron.

Ubuntu är väl söligare än många andra distar? Nu var det ett tag sedan jag själv körde Ubuntu. Jag kör Q4OS just nu som är snabbt, men inte 100% översatt till svenska om man nu vill ha det. Blir lite svengelska

Mint ligger fortfarande i topp om man ska tro denna lista (se längst till höger) https://distrowatch.com/

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

@AMD-FX: Nej, Ubuntu kan dra lite mer RAM ev. Kanske "lite söligare" för att det är någon process mer igång. Men datorn har som sagt inga problem med det. Jag kan köra senaste Ubuntu/Windows 10 på en gammal thinkpad från säkert 2007 utan problem.

Permalänk

@Hugligan
Laptopen klarar knappt av vissa hemsidor ibland, slö och ibland vill jag bara slänga skiten ut genom fönstret. Detta trots att jag har formaterat om osv.

Jag ska nog prova på Ubuntu också efter Mint.

@teejee
Tack, ska nog prova på Linux Mint

@AMD-FX
Mint blir det, Q4OS är för likt windows

Tack för alla fina svar.

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk

Enligt vad jag läst så är det dock problem med drivers för AMD i senaste versionen av Ubuntu (16.04) och övriga som bygger på det (bland annat Mint 18). Det verkar dock inte gälla alla kort, men upplever du envisa problem med svart skärm vid uppstart så rekommenderas för närvarande istället Mint 17.3 (LTS).

Ska prova en installation av Mint 18 KDE nu i veckan på min HTPC med ett äldre AMD-kort, så får väl se om det funkar

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Men dom speccen så är det inga som helst problem att köra någon av Ubuntuvarianterna.
Men vill du ha en som inte är allt för krävande så skulle jag säga Xubuntu.
Välbalanserat och snyggt OS som inte kräver allt för mycket av hårdvaran !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

elementary släpptes nyss i ny utgåva baserad på ubuntu 16.04. Kanske kan va nåt? Ska själv prova det på min laptop sen 2009 (intel culv 1.2ghz 2gb ram, ssd).

https://elementary.io/sv/

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd

ubuntu och mint är ganska lika och kommer mer ner till smaken vilken man väljer och jag kör ubuntu mate minimal på min klenod som är en laptop med singelcore 2gb ram och tom den funkar bra och har kört mint och lubuntu och alla funkar bra men mate minimal/lubuntu körs mest av lathet då jag får ljudproblem annars som jag måste fixa men din dator är så bra att det är bara att välja det som känns bäst och är inget problem att köra vilken linux version som helst

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Linux Mint Mate skulle jag kört. Gillar Mint mer än Ubuntu. Samt Mate är lite lättare att köra än ex cinnamon.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Manjaro XFCE.
Tar väldigt lite kraft, lättanvänt och anpassningsbart.
Kör själv det på alla maskiner här hemma och är supernöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Enligt vad jag läst så är det dock problem med drivers för AMD i senaste versionen av Ubuntu (16.04) och övriga som bygger på det (bland annat Mint 18). Det verkar dock inte gälla alla kort, men upplever du envisa problem med svart skärm vid uppstart så rekommenderas för närvarande istället Mint 17.3 (LTS).

Ska prova en installation av Mint 18 KDE nu i veckan på min HTPC med ett äldre AMD-kort, så får väl se om det funkar

Problemen är snarare att dom proprietära drivrutinerna inte finns där, det vill säga du är fast med open-source community drivrutiner som av många anses ge sämre prestanda. Det fungerar absolut ok, speciellt om du inte spelar.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273280:

Kubuntu (Ubuntu med KDE)

Även om KDE är trevligt så är Kubuntu den klart mest tungdrivna av alla Ubuntu-varianter, även Unity är ganska tungdriven.
Kör hellre Ubuntu med Gnome eller LXDE alternativt XFCE.

Permalänk
Medlem

inte för att vara sån men gillar du ubuntu så hämta en mini iso och editera apt.conf för att bara hämta de paket du verkligen behöver för dina behov.... jag gör alltid netinstall i Debian för att hämta de pkt jag behöver för mina ändamål. Debian Jessie funkar ruskigt bra på mina datorer !

Permalänk

Hej, är det en gammal dator så hade jag kikat på Lubuntu eller Xubuntu! Är datorn kvick hade jag rekommenderat Linux Mint istället för Ubuntu.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC
Ram: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
BOOT:A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

Permalänk
Medlem

Om jag installerar Linux på kompisars/släktingars datorer så brukar det alltid bli Ubuntu av någon anledning, egentligen skulle det inte spela någon roll för dom vilken distro jag installerar. Men det känns säkert med Ubuntu på något vis.

Är det en "slö" dator så har jag installerat Ubuntu Mate på sistone. Trevlig och hyffsat snabb distro, funkade bra på Raspberry Pi 2 också.

Permalänk
Medlem

Har en laptop HP nc6000. Vilken Mint version klara den av?

1600 mHz processor.
1 gb minne.

Testade att installera med 18.1 och USB men den kom bara till Välkomsthälsningen och vilken installation som jag ville ha.
Efter det hängde sig programmet.

Testade Slacko Puppy, men det var inte i min smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulan:

1600 mHz processor.
1 gb minne.

Testade att installera med 18.1 och USB men den kom bara till Välkomsthälsningen och vilken installation som jag ville ha.
Efter det hängde sig programmet.

Testade Slacko Puppy, men det var inte i min smak.

Lxde/lxqt/xfce4 eller liknande. Kika lubuntu eller lxle. Jag kör lxle framgångsrikt på en 17 år gammal p4 med 1gb ram. Flyter fint i vardaglig surf..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Saxar från ett inlägg från overclockers.net
"This thread is turning into the good-old "Use (*insert the distro I am currently running*) for it is the bestes in the world because (*insert the reasons you used to convince yourself why you needed to switch to this distro*). But stay away from (*insert the distro you where using just before this one*) because (*reasons you used to convince yourself to drop said distro)."

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Funkar dåligt

Laddade hem Lubuntu med var buggig och fick inte lösenordet att fungera.
Laddade hem en ny som verkade vara en vanlig Ubuntu, men namngavs Lubuntu.
Version 16.10. Tog evigheter och alt funkade men var alldeles för slö.
Gick knappt runt.
ja vad kan du fungera någerlunda modernt. Mint kanske. Vad tror ni?

Permalänk

Jag tycker du ska testa BunsenLabs Linux, jag kör det på en gammal laptop med dual-core och det funkar bra. https://www.bunsenlabs.org/

Permalänk
Medlem

Vill helst ha det enkelt och smärtfritt

Tanken är att ungarna ska ha det i sina datorer så man kan dels bekanta sig med Linuxmiljön, dels få ett lätt fungerande OP som inte suger all kraft ur datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulan:

Tanken är att ungarna ska ha det i sina datorer så man kan dels bekanta sig med Linuxmiljön, dels få ett lätt fungerande OP som inte suger all kraft ur datorn.

Testa Xubuntu 16.04 LTS, det borde fungera hyffsat.
Har testat Lubuntu och Xubuntu på ett par gamla laptops och upplevde ingen prestanda skillnad mellan dom.
Xubuntu tyckte jag var trevligare att jobba i. Men det är en smaksak vad man gillar, LXDE eller XFCE.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)