MS Intelli 3.0 börjar ge sig, behöver ny mus

Permalänk
Medlem

MS Intelli 3.0 börjar ge sig, behöver ny mus

Musen börjar ge sig :(, behöver skaffa en ny som liknar MS Intellimouse Explorer 3.0.
Någon som vet av någon mus som är liknande?
Har claw-grip fattning.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf: Ja, den är väl lik Deathadder i formen, så antingen en Deathadder eller Zowie EC1-A kanske?

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Zowie EC1-A är hyfsat lik i formen

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Jag gick från ett gäng 3.0or och efter nån mionix och nån fler jag glömt landade jag på rival 300 som ligger bra i min hand. Har ganska stora händer.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Qpad DX-20?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

Netonnet har en mus som liknar ie 3.0 Mission SG GGM 2.7. Äger den själv och är väldigt nöjd, även fast den har några nackdelar.
Finns bra och informationsrika recensioner på både netonnet och prisjakt

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem

Börjar ge sig, hur då? Är det bara brytarna, så är det ett enkelt lödjobb att byta dem. En trave nya brytare ebayar du hem för ett par tior. Sök på brytarnas modellbeteckning D2FC-F-7N, finns hur mång annonser som helst.

Är det inte plastskalet som börjar ge sig, så blir musen förmodligen som ny efter brytarbyte och en grundlig rengöring.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ursäkta, men jag kan inte förstå hur man kan tycka om den musen överhuvudtaget. Köpte en själv och upplevde den som väldigt plastig och billig med svampiga knappar... vad är det som gör den så bra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pika:

Ursäkta, men jag kan inte förstå hur man kan tycka om den musen överhuvudtaget. Köpte en själv och upplevde den som väldigt plastig och billig med svampiga knappar... vad är det som gör den så bra?

Den var bra när den kom. I början av milleniet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Den var bra när den kom. I början av milleniet

Haha true, men jag är i samma läge, har kört med MS 3.0 sen dess, har 2st kvar fortfarande, en på jobbet och en hemma, den på jobbet har börjat dubbelclicka med hittade en patch till archlinux som tog hand om den så den bör fungera fint ett tag till

Men om något år så e det väl dax för en ny mus, maxfps/maxgaming har väl sålt slut sina intellimouse 3.0 vid det här laget :).

Vad bör man köpa nu 2017 när det förhoppningsvis finns alternativ som inte är plastiga och svampiga?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

@Selmalagerlöf: Ja, den är väl lik Deathadder i formen, så antingen en Deathadder eller Zowie EC1-A kanske?

Skall kolla på dom tackar för förslaget

Skrivet av Naga:

Zowie EC1-A är hyfsat lik i formen

tackar för förslaget

Skrivet av Mikaelmannen:

Jag gick från ett gäng 3.0or och efter nån mionix och nån fler jag glömt landade jag på rival 300 som ligger bra i min hand. Har ganska stora händer.

Har stora händer också så får ta och kolla på den musen också.

Skrivet av Maho:

Qpad DX-20?

Skall kollas.

Skrivet av Peterpawn:

Netonnet har en mus som liknar ie 3.0 Mission SG GGM 2.7. Äger den själv och är väldigt nöjd, även fast den har några nackdelar.
Finns bra och informationsrika recensioner på både netonnet och prisjakt

Vad hittar du för nackdelar på den?, Är inte ute efter recensioner då mus / tangentbord är en subjektiv upplevelse :), skall självklart kolla på musen du länka också.

Skrivet av kaput:

Börjar ge sig, hur då? Är det bara brytarna, så är det ett enkelt lödjobb att byta dem. En trave nya brytare ebayar du hem för ett par tior. Sök på brytarnas modellbeteckning D2FC-F-7N, finns hur mång annonser som helst.

Är det inte plastskalet som börjar ge sig, så blir musen förmodligen som ny efter brytarbyte och en grundlig rengöring.

Är tyvär en kombination av att plasten börjar bli väldigt sliten och att den registrerar musrörelser när jag inte ens nuddar musen, blir att den sticker hejvilt när jag förflyttar musen ibland även efter rengörning av lins + byte av musmatta. Så jag antar att någon sensor börjar ge sig. Felsöker fortfarande musen :/

Skrivet av pika:

Ursäkta, men jag kan inte förstå hur man kan tycka om den musen överhuvudtaget. Köpte en själv och upplevde den som väldigt plastig och billig med svampiga knappar... vad är det som gör den så bra?

Formen, Vikten, Glidet över musmattan, Responsen, Precisionen, Utseendet, Kvalitén (Hållt väldigt länge då den har fått utstå mycket aggression utbrott i över 10 år.), Priset.
Jag vet inte om du fick ett måndags exemplar men alla knappar på min mus är fasta och klickar tydligt, bestämt nu även efter 10+ år.

Skrivet av anon176726:

Den var bra när den kom. I början av milleniet

Jag tycker den fortfarande är bra, har testat många musar under mina år och har kompisar som pedant skötte sina vars gick sönder efter 1-3 år medans denna rullar på som inget har hänt efter allt våld den har fått stå ut med.

Tackar för alla inlägg, får bli en runda till affärer och testa lite möss Jag får hoppas på att man finner den rätta som håller lika länge.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Gillar du den och kan vänta ett par veckor så finns det ju nya billiga på ebay (såklart).

http://www.ebay.com/itm/5D-USB-Wired-Microsoft-IntelliMouse-E...
http://www.ebay.com/itm/New-Microsoft-Intellimouse-Explorer-I...

Själv har jag en Rival 300 som är lite lik möjligen, väldigt nöjd med den iaf.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Den var bra när den kom. I början av milleniet

Fast lite efter kom ju Logitech mx500 vilket var en betydligt bättre mus.

Skrivet av Selmalagerlöf:

Formen, Vikten, Glidet över musmattan, Responsen, Precisionen, Utseendet, Kvalitén (Hållt väldigt länge då den har fått utstå mycket aggression utbrott i över 10 år.), Priset.
Jag vet inte om du fick ett måndags exemplar men alla knappar på min mus är fasta och klickar tydligt, bestämt nu även efter 10+ år.

Ok. Jag ska se om jag hittar musen. Kan skicka den till dig mot en fraktkostnad om du är intresserad, då jag inte har någon nytta av den alls.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pika:

Fast lite efter kom ju Logitech mx500 vilket var en betydligt bättre mus.

De är så olika i greppet, jag gillade aldrig MX500. Mongogrepp på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Är tyvär en kombination av att plasten börjar bli väldigt sliten och att den registrerar musrörelser när jag inte ens nuddar musen, blir att den sticker hejvilt när jag förflyttar musen ibland även efter rengörning av lins + byte av musmatta. Så jag antar att någon sensor börjar ge sig. Felsöker fortfarande musen :/

Hmm, märkligt, har aldrig hört talas om att optiska mussensorer plötsligt skulle börja bära sig skumt åt. Antingen funkar de eller så funkar de inte liksom, och det senare är ovanligt, i och med att de inte innehåller några rörliga delar.

I och med att du berättar att varit ganska våldsam med musen, går mina tankar till kabelbrott, troligtvis i dragavlastningen. Det skulle kunna ge sig till känna som du beskriver. Vill du verkligen behålla musen - du verkar i alla fall lite kär i den - kan det ju vara värt att försöka fixa.

Öppna musen, lossa USB-kabelns interna kontaktdon, klipp den del av kabeln som varit dragen inuti musen + säg 5 cm till för att bli av med eventuella trasiga ledare kring dragavlastningen, och flytta sedan över kontaktdonet till den förhoppningsvis friska delen av kabeln. Lämna några centimeter ledare på kontaktdonet när du friserar till det, så du har något att skarva i. Gör gärna ledarna olika långa, så skarvarna inte hamnar mitt för varandra, minskar risken för kortis om du slarvar med isoleringen. Isolera skarvarna. Koppla in, skruva ihop, och håll tummarna.

En annan approach kunde vara att slakta vilken USB-kabel som helst, och flytta över det interna kontaktdonet till den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

Vad hittar du för nackdelar på den?, Är inte ute efter recensioner då mus / tangentbord är en subjektiv upplevelse :), skall självklart kolla på musen du länka också.

Svampiga sidoknappar, lite plastig och sidomaterialet kan kännas lite kletigt.
Trots det så är musen som en förbättrad 3.0a, enligt mig.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hmm, märkligt, har aldrig hört talas om att optiska mussensorer plötsligt skulle börja bära sig skumt åt. Antingen funkar de eller så funkar de inte liksom, och det senare är ovanligt, i och med att de inte innehåller några rörliga delar.

I och med att du berättar att varit ganska våldsam med musen, går mina tankar till kabelbrott, troligtvis i dragavlastningen. Det skulle kunna ge sig till känna som du beskriver. Vill du verkligen behålla musen - du verkar i alla fall lite kär i den - kan det ju vara värt att försöka fixa.

Öppna musen, lossa USB-kabelns interna kontaktdon, klipp den del av kabeln som varit dragen inuti musen + säg 5 cm till för att bli av med eventuella trasiga ledare kring dragavlastningen, och flytta sedan över kontaktdonet till den förhoppningsvis friska delen av kabeln. Lämna några centimeter ledare på kontaktdonet när du friserar till det, så du har något att skarva i. Gör gärna ledarna olika långa, så skarvarna inte hamnar mitt för varandra, minskar risken för kortis om du slarvar med isoleringen. Isolera skarvarna. Koppla in, skruva ihop, och håll tummarna.

En annan approach kunde vara att slakta vilken USB-kabel som helst, och flytta över det interna kontaktdonet till den.

tack för tipset :), men efter att ha använt intellimouse så länge så tycker jag det är dags att testa på andra möss så man får lite breddad upplevelse

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

tack för tipset :), men efter att ha använt intellimouse så länge så tycker jag det är dags att testa på andra möss så man får lite breddad upplevelse

Hah, ja, antingen får du dina vyer vidgade, eller så hamnar du i samma helvete som jag; kan bara inte hitta någon mus som ligger lika skönt i handen som gamla MS Trekker Wheel Mouse, en sekelskiftesmus med kula. Det är den perfekta clawgrippermusen om du frågar mig, men ja, kulmus känns ju lite ute.

Du kan ju själv tänka dig hur många möss man hunnit testa och förkasta på minst 15 år. Det har gått så långt att jag börjat fundera på att 3d-printa ett identiskt skal till bottenplatta + elektronik från någon annan mus.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Gick själv över till EC1 efter ca 10år med 3.0a lätt den bästa ersättaren jag hittils testat och då har jag haft den många år redan.

EC1-a white

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz