Permalänk
Medlem

34-35" skärm och FPS spel

Tjena

Stått still för mig när det kommer till skärmar och antar att det är dags o uppgradera nu.
Sitter just nu med en Asus vg248qe och har frågor och funderingar kring hur det känns att gå upp till en 3440x1440 skärm.

Tittat på
Asus
Aoc
Acer

Frågan är hur det kommer kännas när man sitter o spelar typ CS i Comp eller något annat fps spel som typ PUBG.

Min nuvarande har ju 144hz.
Jag vet att att hoppet från 60 till 100 är enormt men därefter kanske det inte blir så stor skillnad. Har själv testat o ha 100 samt 120 och 144 på denna skärm. Kan såklart säga att 144 känns bäst med det är förmodligen för att jag är van med det.

100 lär nog va mer än nog. Det är bredden på skärmen som skrämmer mig när det kommer till snabba spel. Kommer det kännas smooth eller segt? Ni som har dessa skärmar? Hur känns det? Jag vill verkligen inte ha det om det känns som att man vänder på huvudet under vatten liksom.

Finns ingen budget och datorn ska uppgraderas med. Bara skärmen kommer ju kräva en del så lär nog bli minst en 1080, kanske "Ti" också.

Permalänk
Medlem

Jag har Acer-skärmen och spelar en del CS.

Det första jag märkte var att CSGO inte har något vidare bra stöd för 21:9. Alla menyer blir helt fucked, och server browser ser förjävlig ut. Väl inne i spelat så är det inga som helst konstigheter att spela 21:9, HUD'en är lite för smal, men man vänjer sig fort.

Jag har dock valt att spela på 1920x1080/2560x1440 stretched, och det fungerar riktigt bra. I princip så har du alla fördelar med 16:9 upplösning, men alla modeller är "feta", precis som när man spelar 4:3 stretched. Man måste dock stänga av G-sync om man spelar CS, fullständigt ospelbart med det igång.

Normala "moderna" spel fungerar riktigt bra, och upplevelsen är riktigt fin, så länge din dator pallar dra runt upplösningen, här hjälper dock G-sync riktigt, riktigt mycket. T.ex. i witcher3 så märker man knappt att FPS'en sjunken om du går från att vara inne i ett hus, till att kliva ut på ett stort torg med massor av NPC'er.

Permalänk
Medlem

@Hagge: Säger bara köp. Helt fantastiskt är vad det är. Kommer aldrig gå tillbaka till 16:9. Mycket mer yta att jobba med och de flesta nya spel har stöd för utlrawide och kör du ett gammalt spel kan du använda denna https://www.flawlesswidescreen.org/.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Administrativ avgift

@Hagge: Spelar du mest competitive och CS:GO osv sitt kvar på 24-27 , spelar du singeplayerspel/racing/RPG osv så är 34 tummaren bara så bra :3

100HZ räcker gott o väl , BF1 funkar , CS:GO är lite meh men funkar (LEM NIVÅ) flyt får du annars bara spela med blackbars på sidorna

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Jag har Acer-skärmen och spelar en del CS.

Det första jag märkte var att CSGO inte har något vidare bra stöd för 21:9. Alla menyer blir helt fucked, och server browser ser förjävlig ut. Väl inne i spelat så är det inga som helst konstigheter att spela 21:9, HUD'en är lite för smal, men man vänjer sig fort.

Jag har dock valt att spela på 1920x1080/2560x1440 stretched, och det fungerar riktigt bra. I princip så har du alla fördelar med 16:9 upplösning, men alla modeller är "feta", precis som när man spelar 4:3 stretched. Man måste dock stänga av G-sync om man spelar CS, fullständigt ospelbart med det igång.

Normala "moderna" spel fungerar riktigt bra, och upplevelsen är riktigt fin, så länge din dator pallar dra runt upplösningen, här hjälper dock G-sync riktigt, riktigt mycket. T.ex. i witcher3 så märker man knappt att FPS'en sjunken om du går från att vara inne i ett hus, till att kliva ut på ett stort torg med massor av NPC'er.

Skrivet av andra94:

@Hagge: Spelar du mest competitive och CS:GO osv sitt kvar på 24-27 , spelar du singeplayerspel/racing/RPG osv så är 34 tummaren bara så bra :3

100HZ räcker gott o väl , BF1 funkar , CS:GO är lite meh men funkar (LEM NIVÅ) flyt får du annars bara spela med blackbars på sidorna

Jag älskar i stort sätt o leva i spelen. Speciellt när jag kör SP och Bilspel o så.
Just nu har jag börjat med Dark souls 3. Äntligen I know. Men spelar det riktigt segt just för att jag skulle vilja testa det på en 34 tums ultra wide :). Såg lite bilder o så här och det såg ju ut o klara CSGO. Man ser ju så mycket mer. Det är det som fångar mig. Typ i PUBG, så skulle jag kunna stå bakom en väg o se båda ändorna. Win, Win. Skulle väl också va en fördel i typ DotA och LoL då man ser mer utav "jungeln" och så?

Sen som "Andra94" säger. I värsta fall skulle jag kunna köra med black bars.

Men frågan nu då, ifall jag sänker upplösningen och så just i CS, och spelar med Black bars, i 100hz, så skull de kännas som att jag spelar i min nuvarande, med dock i 100hz istället för 144hz, vilket inte är hela världen. Spelat i 100hz senaste dagarna nu och det är rätt så bra. Inget man lägger märke till direkt.

"Fiskbulle", skulle du kunna skicka lite prints på hur menyerna ser ut i typ CS?

Skrivet av Markusas:

@Hagge: Säger bara köp. Helt fantastiskt är vad det är. Kommer aldrig gå tillbaka till 16:9. Mycket mer yta att jobba med och de flesta nya spel har stöd för utlrawide och kör du ett gammalt spel kan du använda denna https://www.flawlesswidescreen.org/.

Nice! Ska kika mer på denna sida så fort jag kommer hem!

Permalänk
Administrativ avgift

@Hagge: Du kan ju alltid köpa min X34 jag säljer just nu *hint hint*

Men iaf CS funkar bra men vem behöver menyer alla kan väl allt i huvudet? Är det det enda som stör dig så köp köP!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Hagge: Du kan ju alltid köpa min X34 jag säljer just nu *hint hint*

Men iaf CS funkar bra men vem behöver menyer alla kan väl allt i huvudet? Är det det enda som stör dig så köp köP!

Tänka tänka över det. Behöver ju såklart datorn samtidigt eller tidigare För övrigt, hur funkar Netflix o Viaplay o sånt?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Hagge:

Tänka tänka över det. Behöver ju såklart datorn samtidigt eller tidigare För övrigt, hur funkar Netflix o Viaplay o sånt?

Använder inget av dom så kan inte svara, jag fixar mina serier osv på andra sätt

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Använder inget av dom så kan inte svara, jag fixar mina serier osv på andra sätt

Haha I see
Näe, men får se vilken det blir. Blir nog en Ultrawide ändå. Vill nog ha det innan Tekken7 släpps.
Asus:en har nice kabelhantering och älskar menyn o så, dock stängs lampan av. Acern är slick den med.
Blir nog den som kostar minst när jag väl köper hela paketet Ifall du och dem som PMat mig har skärmarna kvar i marknaden blir det kanske det :3 Tack ändå för feedbacken

Permalänk
Medlem

@Hagge:

Dessa skärmar är INTE bekvämt i Cs alltså, för slöa, men paneler, färger, svärta är ju fantastiskt!
Snackar vi cs, då snackar vi TN-panel!

Gjorde själv ''misstaget'' att köpa en större curved.. Såld nu och annan skärm med TN-panel köptes istället.
Nu pangar man som man skall igen (spelar enbart cs)

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

@Hagge:

Dessa skärmar är INTE bekvämt i Cs alltså, för slöa, men paneler, färger, svärta är ju fantastiskt!
Snackar vi cs, då snackar vi TN-panel!

Gjorde själv ''misstaget'' att köpa en större curved.. Såld nu och annan skärm med TN-panel köptes istället.
Nu pangar man som man skall igen (spelar enbart cs)

Jo, men det känns som att jag verkligen inte vill gå till en TN panel när jag siktar på en 7700 samt en 1080-1080ti.
Som sagt får helt enkelt testa o minska upplösningen till 2560x1440 eller 1080 när jag spelar just CS. Om jag nu spelar CS. Inte spelat det på ett bra tag. Får ha Black bars när jag spelar det. Låtsas som att jag har 2 skärmar som är avstängda på sidorna. Tror att en IPS skärm med 100hz på normal upplösning borde ge någorlunda liknande känsla när det kommer till snabbhet.

EDIT: I värsta fall får jag behålla min nuvarande skärm till just CS och så. Kollat på utube att folk i alla fall lirar BF på skärmarna utan problem

Permalänk
Avstängd

Kolla på ips 1440p 27" 144hz kanske?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kolla på ips 1440p 27" 144hz kanske?

Kollat in ett par, och hört bra saker om Asus Swift 27 med IPS och 144hz. Men den kostar nästan 8-9. 2-3k till och jag får en Curved 34, så tänkte liksom why not och därför skapa jag tråden Men har ögonen öppna för såna med

Såg väl inte så knas ut? Förutom att sido "knapparna" vart utdragna, men annars inte alls så illa. Kanske ser värre ut i praktiken

Permalänk
Medlem

@Hagge: Äsch, det är OK. Jag föredrar dock 1920x1080p stretched, men enbart i CS, såklart. Alla andra spelar är riktigt nice i 21:9.