Permalänk
Medlem

Skärm drivrutiner

Hej,

Jag har aldrig installerad drivrutiner av ren vana efter 20 år med datorer men idag slog det mig när jag fick hem min nya 27" AOC skärm om man ska göra det.

Någon som har erfarenheter?

/Mvh Marco

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Koppla in? Det behövs inga drivrutiner för skärmar. Grafikkortet som skickar ut bilden behöver drivrutiner

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Brukar följa med en skiva, bara följa instruktioner som en vanlig installation

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Permalänk
Medlem

Skiva eller tillverkarens hemsida, har du köpt en AOC med högt Hz tal tex så kommer du behöva "drivrutinen" (det är väl ingen regelrätt drivrutin utan bara en fil med upplösning och hz inställningar för dessa) för att kunna välja upp till 120, 144, 165, 240Hz eller vad den nu stödjer.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Bildexpert 📺

Det behövs normalt inga drivrutiner alls utan moderna skärmar och grafikkort utbyter alla nödvändig information via metadata i EDID i och med handskakningsprocessen. Inklusive kapacitet till höga frekvenser. Möjligtvis att en del riktigt gamla grafikkort kan behöva hjälp med det sista

I den mån det finns en "drivrutin" brukar det vara en INF-fil som bara lägger till produktnamnet på skärmen. Men det kan förekomma att man släpper en "drivrutin" som används för att korrigera fel i metadata som ligger fast i skärmens kretsuppsättning.