Investera i mekaniskt tangentbord för effektivare skrivning?

Permalänk
Avstängd

Investera i mekaniskt tangentbord för effektivare skrivning?

Tjena! Jag arbetar som översättare å skriver för närvarande på ett cirka ett år gammalt
Logitech K120. Jag skriver på nätet direkt i Google documents och det fungerar fint.

Jag undrar om det är lönt att investera i ett mekaniskt tangentbord som
har anti-ghosting som då skulle kunna maximera min skrivning utan att
jag förlorar vissa knappnedtryck ibland? (om jag förstått det korrekt?)

Jag har kikat på detta tangentbord: https://www.inet.se/produkt/6101691/qpad-mk-50-mx-red#merinfo

Min budget ligger på 1000-1300 SEK. För mig är det viktigt att det
är nordiskt och att jag kan ta loss handledsstödet om jag önskar
då jag redan har ett sådant i silikonform från Deltaco som funkar.

Tack för svar på förhand! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Har du testat ett mekaniskt? Du bör göra det innan för att se om det är något du gillar. Du kommer garanterat få svar av alla de som älskar mekaniska tangentbord här, dock är det inte för alla. Jag föredrar ett tangentbord som är mer laptopstyle. Tycker det går fortare och kräver mindre kraft.

Det är alltså väldigt objektivt och om du kommer skriva snabbare kan inte vi svara på. Troligtvis är det mest en vanesak. Eftersom jag använder laptop så ofta kände jag inte att jag orkar vänja mig vid ett annat tangentbord så jag har samma tangentbord på den som till den stationära nu (båda apple tangentbord och thinkpad tangentbord).

Permalänk
Medlem

Om du blir mer effektiv kan jag inte svara på, men personligen tycker jag att det är mycket roligare och mer tillfredsställande att skriva på ett mekaniskt tangentbord. Du bör prova olika brytare för att se vilken du föredrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@AplAy: Tror de flesta föredrar blå brytare framför röda när man skriver, just då de har den där taktila känslan (?), men se till så du sitter ensam i rummet då de låter en hel del.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Har själv 2 likadana tangentbord (Qpad Mk50) ett med blåa MX och ett med röda MX. Tycker det är bedrövligt att skriva med dom röda då dom är så lätta att aktivera och det är ofta man råkar stava fel pga detta, rekommenderar det inte om du enbart ska skriva.

Med dom blåa däremot tycker jag det är underbart att skriva och för mig går det då undan. Dom blåa lever dock om en del så att använda på kontor med andra i närheten är inte att rekommendera.

Permalänk
Inaktiv

@AplAy
Jag tror inte att det är tekniken i tangentbordet som begränsar din skrivhastighet!

Vad gäller ghosting:
Om du hade haft problem med det skulle du snarare fått fel tecken (extra tecken). Låter lite (utan att vara insatt) som om det snarare är så att du inte bottnar tangenten tillräckligt när du får 'feeling' (membranbrytare registrerar tangenten längst ner i botten, mekaniska/sax/kapacitiva registrerar trycket, grovt sagt, halvvägs ner. Så därför skulle kanske ett sax/mekaniskt/kapacitivt hjälpa mot missade nedslag för dig?

Funktionellt är det, enligt min åsik, högst marginella (försummbara) skillnader i ord per minut för olika (moderna) tangentbord/brytare (i.e. membran, saxbrytare, mekaniska etc.) och INGEN MX-switch är generellt tekniskt "bättre" för någon tangentbordsaktivitet än någon annan: däremot kan de personliga preferenserna för respektive MX-brytare spela roll. (I.e. för olika individer kan vissa brytare/tangentbord lämpa sig bättre för ditt eller datt på grund av dera personliga preferenser):

Kortare sagt: du skriver bäst med de tangentbordet som du trivs bäst med att använda. Oavsett om det är membran, mekanisk, kapacitivt eller saxbrytare (eller något annat). Och det finns ingen som kan tycka åt dig:du måste tycka själv!

Däremot så är jag övertygad om att layout/storlek kan ha en icke försumbar påverkan på hastighet. Dels den fysiska layouten: fullstorlek, tkl, 60%. Där mindre layouter gör att du inte behöver flytta fingrarna så långt och framförallt inte behöver släppa "hemma-tangenterna" lika ofta/alls.

Sen är inte heller QWERTY den mest optimala teckenlayouten, speciellt inte på svenska. Så om du verkligen är intresserad av att öka wpm (opm) och är beredd på en liten omställningsperiod (men ökad wpm i längden) så ger det nog mer att gå över till svorak, dvorak/colemak.

Jag kör själv fortfarande QWERTY, men från randoms på interwebben har jag hört (så det måste vara sant!) att de ökat sin skrivhastighet markant genom att byta bort QWERTY mot ngn av de tidigare nämnda. Kanske värt att forska lite i?

Övrigt:
Men eftersom tangentbordet är ditt primära yrkesredskap finns det ju andra mervärden med ett något mer påkostat tangentbord. Ergonomi, upplevelse, känsla, estetiskt (snyggt) etc.

För att avsluta med en dålig liknelse:
Dyrare kockknivar har högst marginell påverkan på hur god maten blir, men visst fan är det mycket roligare att laga mat med ordentlig utrustning!

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med bruna cherry-mx (qpad mk-85) och tycker det är en riktigt bra känsla mellan taktil feedback och ljud, utan att det blir för mycket som med blåa kanske. Om du skriver mycket kommer du att älska ett mekaniskt tangentbord, det behöver nödvändigtvis inte bli snabbare, eller egentligen ser jag inte riktigt att det skulle vara en enorm skillnad, men skriver du mycket är det viktigt med upplevelsen.

Vilka brytare som passar dig bäst är väldigt personligt, jag skulle föreslå att du försöker ta dig förbi någon datorbutik och frågar om de har lite olika tangentbord du kan testa, samt vad de har för brytare.

FÖ tycker jag Felion gjorde en riktigt bra liknelse

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@AplAy
Jag tror inte att det är tekniken i tangentbordet som begränsar din skrivhastighet!

Vad gäller ghosting:
Om du hade haft problem med det skulle du snarare fått fel tecken (extra tecken). Låter lite (utan att vara insatt) som om det snarare är så att du inte bottnar tangenten tillräckligt när du får 'feeling' (membranbrytare registrerar tangenten längst ner i botten, mekaniska/sax/kapacitiva registrerar trycket, grovt sagt, halvvägs ner. Så därför skulle kanske ett sax/mekaniskt/kapacitivt hjälpa mot missade nedslag för dig?

Funktionellt är det, enligt min åsik, högst marginella (försummbara) skillnader i ord per minut för olika (moderna) tangentbord/brytare (i.e. membran, saxbrytare, mekaniska etc.) och INGEN MX-switch är generellt tekniskt "bättre" för någon tangentbordsaktivitet än någon annan: däremot kan de personliga preferenserna för respektive MX-brytare spela roll. (I.e. för olika individer kan vissa brytare/tangentbord lämpa sig bättre för ditt eller datt på grund av dera personliga preferenser):

Kortare sagt: du skriver bäst med de tangentbordet som du trivs bäst med att använda. Oavsett om det är membran, mekanisk, kapacitivt eller saxbrytare (eller något annat). Och det finns ingen som kan tycka åt dig:du måste tycka själv!

Däremot så är jag övertygad om att layout/storlek kan ha en icke försumbar påverkan på hastighet. Dels den fysiska layouten: fullstorlek, tkl, 60%. Där mindre layouter gör att du inte behöver flytta fingrarna så långt och framförallt inte behöver släppa "hemma-tangenterna" lika ofta/alls.

Sen är inte heller QWERTY den mest optimala teckenlayouten, speciellt inte på svenska. Så om du verkligen är intresserad av att öka wpm (opm) och är beredd på en liten omställningsperiod (men ökad wpm i längden) så ger det nog mer att gå över till svorak, dvorak/colemak.

Jag kör själv fortfarande QWERTY, men från randoms på interwebben har jag hört (så det måste vara sant!) att de ökat sin skrivhastighet markant genom att byta bort QWERTY mot ngn av de tidigare nämnda. Kanske värt att forska lite i?

Övrigt:
Men eftersom tangentbordet är ditt primära yrkesredskap finns det ju andra mervärden med ett något mer påkostat tangentbord. Ergonomi, upplevelse, känsla, estetiskt (snyggt) etc.

För att avsluta med en dålig liknelse:
Dyrare kockknivar har högst marginell påverkan på hur god maten blir, men visst fan är det mycket roligare att laga mat med ordentlig utrustning!

Grymt bra skrivet inlägg, kan bara hålla med! Jag tycker även att liknelsen med knivar var bra

Ang Dvorak/Svorak så i min ungdom provade jag det. Jag gillade det rätt bra, visst en helvetes omställning att börja med det, men sedan gick det ganska bra. Jag upplevde att det var enklare att skriva trots att jag inte behärskade det till fullo. Anledningen till att jag inte fortsatte med Dvorak var att det var en dator som inte enbart jag använde och att logitech tangentbordet hade en så smart konstruktion att F och J tangenten hade annorlunda fäste än alla andra tangenter så de fick jag montera vridet 90°.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.