Hur funkar creators update för er?

Permalänk
Medlem

Problemfritt i flera veckor på fyra datorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kethsi:

Ni som har installerat uppdateringen funkar allt som det ska för er?

själv har jag fått problem med att starta datorn jag kommer förbi bios fönstret sen får jag lite artefakter på övre delen av skärmen sen står det ingen signal och datorn verkar halvt starta om sig själv sen funkar det utan problem igen och stänga av datorn tar tid också.
någon som har någon aning om varför? kollade i msconfig och tryckte på systemstart där står det "timeout 30 sekunder" vad betyder det? ska jag ändra den till något lägre?

Har du display port kabel? Prova då en dvi kabel.
Kolla så inte stift 20 är kopplad för det kan ge dessa problem.

Jag hade samma symptom som du då Displayportt kabeln som följde min skärm benq xl2540 hade en sådan kabel som stift 20 va kopplad och fick köpa ny.

http://sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vissa-d...

Permalänk
Medlem

Än så länge har jag inte märkt något konstigt. Har kört den nu sedan den gjordes tillgänglig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Har du display port kabel? Prova då en dvi kabel.
Kolla så inte stift 20 är kopplad för det kan ge dessa problem.

Jag hade samma symptom som du då Displayportt kabeln som följde min skärm benq xl2540 hade en sådan kabel som stift 20 va kopplad och fick köpa ny.

http://sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vissa-d...

va konstigt att det inte började på en gång när jag byggde datorn då.. det har funkat felfritt tills efter den här uppdateringen.

jag har bara DP och HDMI på min skärm och ingen dvi på grafikkortet heller.

men idag när jag startade så drog datorn igång utan problem igen konstigt nog.

om jag nu ska köpa en ny DP sladd vart får jag en som jag vet inte har den där 20e pinnen?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Inga problem på dem 5 datorer som jag installerat Creators update. Fungerar bra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

va konstigt att det inte började på en gång när jag byggde datorn då.. det har funkat felfritt tills efter den här uppdateringen.

jag har bara DP och HDMI på min skärm och ingen dvi på grafikkortet heller.

men idag när jag startade så drog datorn igång utan problem igen konstigt nog.

om jag nu ska köpa en ny DP sladd vart får jag en som jag vet inte har den där 20e pinnen?

Ungefär samma problem som du har, fast min sekundära skärm Dvi ansluten blev det arterfakter på och sedan så fick jag ingen bild på min primära skärm DP ansluten.
Löste det genom att ändra "Launch Video OpROM Policy" i bios från "Legacy" till "UEFI".

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Jag blir tokig på nattläget. Det är så inkonsistent för mig. Ibland när jag startar datorn på kvällen, efter att solen gått ner, är nattläget aktiverat i åtgärdscentret men på skärmen är det inte igång. Man får manuellt klicka igång det för att det ska fungera.

Och vad är reglerna i spel i fullskärm? Ska det vara aktivt då också? För jag har både haft att det fungerat vissa gånger och andra gånger så återställs skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Förutom att den verkar ha sabbat dual-boot:en med Ubuntu på laptop:en så funkar den väl bra.

Det där skall bli intressant, då jag dualbootar på en av mina datorer. I helgen bygger jag ny dator och kommer dualboota, men där kommer jag installera Creators edition innan jag installerar Linux.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det där skall bli intressant, då jag dualbootar på en av mina datorer. I helgen bygger jag ny dator och kommer dualboota, men där kommer jag installera Creators edition innan jag installerar Linux.

som jag förstår det så är de timeout inställningen i msconfig som ändrats för vissa men om det är något ytterligare problem med dual boot vette sjutton.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Jag blir tokig på nattläget. Det är så inkonsistent för mig. Ibland när jag startar datorn på kvällen, efter att solen gått ner, är nattläget aktiverat i åtgärdscentret men på skärmen är det inte igång. Man får manuellt klicka igång det för att det ska fungera.

Och vad är reglerna i spel i fullskärm? Ska det vara aktivt då också? För jag har både haft att det fungerat vissa gånger och andra gånger så återställs skärmen.

vad gör nattläge? sänker den ljusstyrkan eller vadå?`

och jag antar att om du har nattläge på så ska det gälla i alla spel både windowed och full screen men det kanske skiljer sig från spel till spel.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Riktigt bra. Redstone 2 buggade rejält dock.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dockland:

Det där skall bli intressant, då jag dualbootar på en av mina datorer. I helgen bygger jag ny dator och kommer dualboota, men där kommer jag installera Creators edition innan jag installerar Linux.

Jao, det låter klokt. Har inte tagit mig tiden att undersöka det närmre än, det kanske är lätt fixat.

Skrivet av Kethsi:

som jag förstår det så är de timeout inställningen i msconfig som ändrats för vissa men om det är något ytterligare problem med dual boot vette sjutton.

Nej, skärmen blir svart och caps lock blinkar, så det är någon kernel panic som inträffar. Jag gissar på att det är något problem med GRUB, problem man kan få om man ominstallerar Windows t.ex.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jao, det låter klokt. Har inte tagit mig tiden att undersöka det närmre än, det kanske är lätt fixat.

Nej, skärmen blir svart och caps lock blinkar, så det är någon kernel panic som inträffar. Jag gissar på att det är något problem med GRUB, problem man kan få om man ominstallerar Windows t.ex.

Jag kanske ditchar Windows helt på nybygget dock. Får se, tycker mindre och mindre om att använda Windows, då de använder sin ställning mot önskan om flexibilitet och liknande. Men det är okej, jag köper någon liten NUC som kan tuffa på med Windows vid sidan om lite i värsta fall.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

vad gör nattläge? sänker den ljusstyrkan eller vadå?`

och jag antar att om du har nattläge på så ska det gälla i alla spel både windowed och full screen men det kanske skiljer sig från spel till spel.

Nattläget ändrar färgtemperaturen till varmare färger för att minska ansträngningen på ögonen.

I windowed är det alltid aktiverat, då det är som att du befinner dig i windows-miljön. Funderar på att återgå till f.lux, där hade jag i alla fall inga problem med att läget inte aktiverades när det skulle och aktiverades när det inte skulle, nu kan jag vakna upp med läget aktiverat och skärmen helt gul.

Permalänk
Medlem

E lite konservativ så jag använder fortfarande IE11

Nytt i CU är att "Ny flik (Ctrl+T)" får Explorern till att hänga sej (svarar inte)

En annan nyhet är det utbyggda gränssnittet i Windows Defender Säkerhetscenter

På skölden nere till höger dyker det ständigt upp ett gult utropstecken där man kan fördjupa sej med att få hjälp med att High Definition Audio Controller slutat att fungera
Förvisso fint att Microsoft bryr sej men då jag inte kan höra någon skillnad på ljudet så undrar man

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Funkar bra förutom att hemgrupper har kraschat för mig. Går inte att ta bort den gamla och jag kan inte skapa en ny så fildelningen i nätverket ligger nere.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Jag blir tokig på nattläget. Det är så inkonsistent för mig. Ibland när jag startar datorn på kvällen, efter att solen gått ner, är nattläget aktiverat i åtgärdscentret men på skärmen är det inte igång. Man får manuellt klicka igång det för att det ska fungera.

Och vad är reglerna i spel i fullskärm? Ska det vara aktivt då också? För jag har både haft att det fungerat vissa gånger och andra gånger så återställs skärmen.

Nattläget i Creators Update är riktigt uselt implementerat. Dom har inte alls tänkt på att fullskärms spel kan ta över färgprofilen till exempel, så när man kört något spel så kan det råkas stängas av... och precis som du säger, Windows märker inte av det igen förrän du trycker igång det manuellt.

Enda lösningarna jag har hittat är att antingen ändra knapparna i "Action Center" (knappen nere till höger på taskbar) och lägga till knappen för nattläget där. Det gör det lite enklare att stänga av/på när det strular.

Den bättre lösningen dock, är lägga in gamla goda f.lux. Programmet som funnits i en massa år nu, gör exakt samma sak, och fungerar felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Nattläget i Creators Update är riktigt uselt implementerat. Dom har inte alls tänkt på att fullskärms spel kan ta över färgprofilen till exempel, så när man kört något spel så kan det råkas stängas av... och precis som du säger, Windows märker inte av det igen förrän du trycker igång det manuellt.

Enda lösningarna jag har hittat är att antingen ändra knapparna i "Action Center" (knappen nere till höger på taskbar) och lägga till knappen för nattläget där. Det gör det lite enklare att stänga av/på när det strular.

Den bättre lösningen dock, är lägga in gamla goda f.lux. Programmet som funnits i en massa år nu, gör exakt samma sak, och fungerar felfritt.

Får bli att återgå till f.lux. Föredrog också att det gradvis kunde skifta till varmare temperatur än att det som nu sker på några sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Riktigt bra. Redstone 2 buggade rejält dock.

Creators Update är Redstone 2

Permalänk
Medlem

Får numera blåskärm varje gång jag går ur sömnläget...kul.

Permalänk
Medlem

Fungerar jätte bra för mig iaf, inga som helst problem.
Tycker t.o.m att datorn har blivit lite rappare.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

nätverkskortet kom inte i gång direkt vid kallstart, omstart eller lite trixande i enhetshanteraren löste det.
Hämtade nya drivrutiner från intel i stället för windows standard, får se om det hjälper.
Lite andra udda saker, plötsligen var "Bass" aktiverat igen i hörlursinställningarna för mitt SB zxr kort, det är länge sedan jag ändrade något där själv, om det var creators som låg bak det vet jag inte, men det var ett konstigt sammanträffande.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Varje kväll när jag stänger av datorn väljer jag valet att uppdatera och stänga av men den verkar aldrig uppdatera. Får se när man orkar göra det manuellt.

Permalänk
Medlem

@EliteSweden:
Min dator tände inte skärmen när jag väckte den efter att ha varit ifrån den en tid
Löste det genom att pilla lite med valen i Kontrollpanelen - Energialternativ - Avancerade inställningar
Bl.a Tillåt hybridströmsparläge - Inställning: På satte jag till Av
Kanske hjälper dej med

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Har blivit att jag får boota upp i Linux när jag vill se på tex You Tube med god kvalité. Skärmen visar sämre bild sedan Creators Update. Jo jag har slagit av nattläge och HDR men fortfarande inte samma fina bild som innan CU.
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

åt helvete. kör två st kort, tror det är dessa:
2048MB ATI AMD Radeon R7 200 Series
1024MB ATI AMD Radeon R7 200 Series

sex skärmar och senaste versionerna. måste ta bort crossfire för att alla skärmar ska funka men med senaste creators update går det inte att disabla crossfire längre. så två skärmar funkar.

nu tvingar windows mig att updatera så jag kan inte stänga av datorn längre. jobbdator så jag är beroende av den. =(

Permalänk
Medlem

HDR i spel funkade fast i själva Windows ser det för jävligt ut. Sedan kom en uppdatering och HDR fungerar inte alls. Ser nu hemskt ut i både Windows och spel som stödjer HDR

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

HDR i spel funkade fast i själva Windows ser det för jävligt ut. Sedan kom en uppdatering och HDR fungerar inte alls. Ser nu hemskt ut i både Windows och spel som stödjer HDR

https://youtu.be/EleoDHMWbf4

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Såg ju riktigt fint ut p videon vilket det inte gör i verkligheten. Här ett kort istället på HDR läget i Windows 10 CU

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag inbillar mig, men i vissa lägen känns Windows lite segare. Dom exempel jag kommer på är...

1. När man startar upp datorn från viloläge. Tar några sekunder extra innan bilden och inloggningsknappen kommer fram.

2. När man stänger ner datorn så tar det några sekunder extra innan datorn släcks ner.

3. När man trycker på filhanteraren/den här datorn och man skall få fram dom enheter/hårddiskar man har. Så tar det några sekunder extra.

Kan inte minnas att det varit så innan. Vet inte om jag är ensam att känna så här. Får se om det försvinner till nästa uppdatering. Om det inte är inbillning förstår...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

@shogun-r: Kanske inte inbillning? Kan vara en lösning på att problemet med att windows alltid har haft problemet med att när en nätverksdisk ska monteras har det gjorts innan nätverket laddats in och att man manuellt fått gå in i utforskaren efteråt och väcka dem till liv.

En stor nyhet i Windows är annars att One Drive numera bara kan ligga på en NTFS formaterad disk. Äntligen och tack Windows (ironi).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]