Permalänk

Gå från MX Brown till MX Red?

Någon som gjort detta och hur har det känts, ångrat er? Missnöjda? Blivit nöjda? Är det stor skillnad?

Jag har läst om de olika switcharna så vill endast veta av era erfarenheter hur det har känts och gå från den ena till andra.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Någon som gjort detta och hur har det känts, ångrat er? Missnöjda? Blivit nöjda? Är det stor skillnad?

Jag har läst om de olika switcharna så vill endast veta av era erfarenheter hur det har känts och gå från den ena till andra.

Jag gick från bruna till röda (efter många år med endast bruna). Gav det ungefär en månad, men det var inget för mig. Jag skriver väldigt mycket och de röda passar mig inte alls, jag ogillade dem skarpt.

Men smaken är som baken, finns många som älskar linjära switchar.

Permalänk
Medlem

Jag gick från att ha haft bruna i 3 år till röda med röda o-ringar, love it från första stund!

Permalänk

Tror du röda o-ringar gjorde skillnad där, ph4st?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

gick från röda till bruna och kommer aldrig byta tillbaka! gillar inte linjära brytare alls faktiskt, innan jag testade bruna var jag asnöjd men när jag fick känna på bruna brytare blev jag smått kär, ville ha blå men de fick jag inte för min bättre hälft..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Jag kör röda (första mekaniska tangentbordet). Från början tyckte jag inte om det så mycket, tog ett tag att vänja sig, mycket skrivfel pga. den låga kraft som krävs för att aktivera en knapp relativt rubber-dome. Detta var svårt att vänja sig vid då jag brukar låt fingrarna glida över tangenterna mellan nedslagen. När jag väl vande mig bort från detta funkar det fint. Satte även i Oringar, och nu trivs jag definitivt. Dock sugen på att testa bruna switchar ändå då jag skriver mer än något annat nu mer.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Gick från röda till bruna för ett par år sen, och har fortfarande inte bestämt mig för om det var en sidegrade eller upgrade.

Bruna är inte riktigt tillräckligt taktila för att det ska ge något påtagligt kan jag tycka... men de är väldigt lagom annars, med motstånd osv.

Röda är väldigt mysigt mjuka och följsamma tyckte jag åtminstone (har inte provat på ett tag nu)
Nackdelen är att det är lätt att trycka ner fel knapp, och att det är svårt att liksom vila fingrarna på tangenterna.

Om man nästan bara spelar skulle jag nog välja röda. Skriver man i princip enbart, så är bruna nog ett bättre val för de flesta.
Men det är inte helt lätt att bestämma sig, och är förstås mycket en smaksak!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Har MX Brown just nu men tror jag föredrar linjära. Röda har dock aningen för lågt motstånd. Även om bruna har samma fjäder så ökar det taktila funktionen motståndet. Hade därför velat prova MX Nature White.

Permalänk

Dagligen så kör jag på bruna brytare men hade även ett extra tangentbord med svarta brytare. Om du känner att röda är för lätta borde svarta funka bättre. Gillar dom skarpt men inte mer än bruna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av propellerhatt:

Dagligen så kör jag på bruna brytare men hade även ett extra tangentbord med svarta brytare. Om du känner att röda är för lätta borde svarta funka bättre. Gillar dom skarpt men inte mer än bruna!

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker att de svarta är stenhårda, haha.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Tycker att de svarta är stenhårda, haha.

Hehe samma här
(skulle aldrig falla mig in att ens försöka spela med dem tex)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag gick från Röda, till blåa, till bruna och tillbaka till röda. Spelar mest och uppskattar linjära brytare över de taktila vid spelande.

De blåa var sköna att skriva på men låter för mycket enligt mig. Bruna brytare gav mig ungefär samma känsla som röda brytare, dvs den taktila känslan var så liten att den kändes som att jag hade röda brytare fast som att någonting i brytaren krånglade och gav lite motstånd vilket jag inte gillade.

Permalänk
Medlem

Jag har både bruna och röda, båda med oringar och det är hugget som stucket. Röd är skönare att spela på, bruna aningen skönare att skriva med.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Har nyligen gått från röda switchar till svarta och har varit mycket nöjd, på jobb kör jag fortfarande med röda(o-ringade) och blir en hel del mera stavfel... Kommer att försöka byta mina Rödabord till bruna/svarta.

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hehe samma här
(skulle aldrig falla mig in att ens försöka spela med dem tex)

Alltid kul när folk tycker att MX Black är jobbiga att spela med när man själv kör uteslutande med Mx Green
Klarar själv inte att spela med för lätta switchar haha

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

@Flutters:

Jag byggde mig nyligen ett tangentbord med MX-Green och jag måste säga att det var en intressant övergång från blåa (och bruna). Jag har alltid varit en person som varit "hård på tangenterna" när jag skriver, men som försökt lära mig att skriva utan att alltid slå ner tangenten i bott, vilket har fungerat rätt okej med blåa och bruna.

Men när jag började använda gröna så kände jag direkt att det är dessa jag borde ha haft från början, nu försöker jag lära mig av med mitt inlärda beteende att trycka lösare, då det inte alls funkar så bra med gröna brytare. Det blir lite skillnad mellan 45cN (bruna), 50cN (blåa) och hela 80cN (gröna).

Det klickar och låter utav helvete, och jag älskar det. Det är så här ett tangentbord skall låta!

Jag kan dock förstå de som tycker att gröna switchar är alldeles för hårda, men jag upplever inte att jag blir trött i fingrarna efter en hel dags skrivande, vilket flertalet personer verkar uppleva efter vad jag läst på nätet.

Permalänk

Röda är dom värsta, Har länge kört med bruna men har alltid haft någon form av saknad till de svarta som jag hade först. Nu när jag köpte nytt tangentbord så fanns inte svarta till den modellen dock fanns Natural White som ligger mellan bruna och svarta i tröghet. Av det lilla jag hunnit använda den så känns de underbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Olika typ av brytare måste upplevas och det är ruskigt individuellt vad man gillar och inte. Varför köper du inte ett tangentbord med Cherry MX Reds via nätet? Om du inte är nöjd skickar du tillbaka det bara.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.