Permalänk
Medlem

Byte utav kylare (nybörjare)

Tjena, tänkte bara kolla lite med folket för säkerhets skull då jag har aldrig bytt eller använt mig utav något annat än stockkylare innan. Så jag tänkte höra så jag har tänkt rätt etc. så proceduren inte går åt helvete.

Komponenter
GPU Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X OC
RAM Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO
Case Fractal Design Core 3000 USB 3.0 Svart
CPU Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
MOBO ASUS Z97-A
Nätagg be quiet! Pure Power L8 730W 80+ Bronze Modulär

Tänkte inköpa in https://www.inet.se/produkt/5320121/thermal-grizzly-kryonaut-...
då jag hört mycket gott om den samt kollat på tester.

Men vad för fläkt ska jag köpa? Cooler Master Hyper 212 EVO?
Samt måste man ta loss moderkortet för att montera dit fästning av kylfläkten?

Permalänk

Tycker alltid man ska gå för Noctua i min åsikt https://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2#specs

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

212 EVO är en bra, prisvärd kylare men den är mer avancerad att få på. En fläkt som jag ofta hör om är Be Quiet! Pure Rock som ska vara lite enklare att få på. Båda dessa inkluderar sitt eget thermal compound och att köpa annat gör kanske högst en grad värmeskillnad. Vissa cases kräver att man tar ut moderkortet och vissa gör inte det. Mitt case krävde inte det, men när jag var hos en vän och installerade behövde vi ta ut kortet.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

Tycker alltid man ska gå för Noctua i min åsikt https://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2#specs

Okej, antar att man tar bort fläktarna på kylflänsarna vid montering? och sätter dit dem och kabeln till sist.
Struntar väl i att köpa kylpasta om det ändå gör så pass lite då jag inte behöver maxa något på den nivån så att någon grad spelar roll.

Skrivet av Magicanz:

212 EVO är en bra, prisvärd kylare men den är mer avancerad att få på. En fläkt som jag ofta hör om är Be Quiet! Pure Rock som ska vara lite enklare att få på. Båda dessa inkluderar sitt eget thermal compound och att köpa annat gör kanske högst en grad värmeskillnad. Vissa cases kräver att man tar ut moderkortet och vissa gör inte det. Mitt case krävde inte det, men när jag var hos en vän och installerade behövde vi ta ut kortet.

Antar att det stora hålet där upp till vänster tillåter mitt att montera utan att ta ut det?

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yuhying:

Okej, antar att man tar bort fläktarna på kylflänsarna vid montering? och sätter dit dem och kabeln till sist.
Struntar väl i att köpa kylpasta om det ändå gör så pass lite då jag inte behöver maxa något på den nivån så att någon grad spelar roll.

Antar att det stora hålet där upp till vänster tillåter mitt att montera utan att ta ut det?

Tack för svaren!

Har man ett chassie med ett hål i moderkortsplåten bakom cpun går det nästan alltid att byta kylare utan att lossa några komponenter. Val av kylare är lättare att rekomendera om du specificerar vad du kan tänka dig att lägga och vad ditt chassie medger för högsta höjd på kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Har man ett chassie med ett hål i moderkortsplåten bakom cpun går det nästan alltid att byta kylare utan att lossa några komponenter. Val av kylare är lättare att rekomendera om du specificerar vad du kan tänka dig att lägga och vad ditt chassie medger för högsta höjd på kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.inet.se/produkt/6909825/fractal-design-core-3000-...
Max höjd CPU-kylare 160 mm

Kan tänka mig lägga runt cirka 400-600 så noctua fläkten han tipsade om bör få plats utan bekymmer

Permalänk
Skrivet av Yuhying:

Okej, antar att man tar bort fläktarna på kylflänsarna vid montering?
Struntar väl i att köpa kylpasta om det ändå gör så pass lite då jag inte behöver maxa något på den nivån så att någon grad spelar roll.

Tack för svaren!

Kylpasta måste du ha, jag kör på Noctua pasta också, men Arctic cooling fungerar utmärkt eller den som du själv länkade. Sen hur du monterar den med eller utan fläktarna är upp till dig själv vad du tycker är lättast! Jag tycker att med fläktarna direkt, så sparar min lite tid

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Måste jag köpa mounting kitet som länkas under tillbehör?
https://www.inet.se/produkt/5322016/noctua-nm-i2011-mounting-...

Permalänk

Nej de brukar följa med fästen som man ska ha. Ja tycker de är lättast o installera utan fläktar först

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Magicanz:

212 EVO är en bra, prisvärd kylare men den är mer avancerad att få på. En fläkt som jag ofta hör om är Be Quiet! Pure Rock som ska vara lite enklare att få på. Båda dessa inkluderar sitt eget thermal compound och att köpa annat gör kanske högst en grad värmeskillnad. Vissa cases kräver att man tar ut moderkortet och vissa gör inte det. Mitt case krävde inte det, men när jag var hos en vän och installerade behövde vi ta ut kortet.

Pure rock är enligt mig många gånger bättre 212 Evo i monteringsanordning. Ungefär samma prestanda och lite lite tystare.
Både 212 & pure rock kräver att man sätter fast en plåt på baksidan av moderkortet. Dock ej för AMD där Pure rock spänns fast istället.

Skrivet av Yuhying:

Okej, antar att man tar bort fläktarna på kylflänsarna vid montering? och sätter dit dem och kabeln till sist.
Struntar väl i att köpa kylpasta om det ändå gör så pass lite då jag inte behöver maxa något på den nivån så att någon grad spelar roll.

Antar att det stora hålet där upp till vänster tillåter mitt att montera utan att ta ut det?

Tack för svaren!

Ditt chassi har mycket riktigt ett utskuret hål för att underlätta monteringen av kylare. Beroende på moderkortet och placeringen av processor sockeln behöver du kanske ändå plocka ut moderkortet för att få dit kylaren.

Skrivet av phoenix96:

Kylpasta måste du ha, jag kör på Noctua pasta också, men Arctic cooling fungerar utmärkt eller den som du själv länkade. Sen hur du monterar den med eller utan fläktarna är upp till dig själv vad du tycker är lättast! Jag tycker att med fläktarna direkt, så sparar min lite tid

Lika bra att ta kylpastan som följer med. Påverkar egentligen inte prestandan i någon utsträckning.

Skrivet av Yuhying:

Måste jag köpa mounting kitet som länkas under tillbehör?
https://www.inet.se/produkt/5322016/noctua-nm-i2011-mounting-...

Nej, det är för sockel LGA2011(-3).
Alla kylare som passar till LGA115X passar ditt moderkort, (där X:et är vilken siffra som helst).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Aja, får buga och bocka för alla hjälpsamma svar!
Blir att beställa Noctua NH-U9B SE2 kylaren så går allting förhoppningsvis bra!

Permalänk
Medlem

Stor förbättring, men vad är det med energiförbrukningen!?