Permalänk
Medlem

Seg VPN på DS213j

Hej

Jag har använt min NAS till torrent samt filserver. Har den uppkopplad mot OVPN för min integritet men när denna VPN uppkoppling används så går cpun för fulla rullar och allt går rätt så segt. Får ut Max 4mb/s på gigabit lina. Nu till min fråga, klara en DS216+II detta bättre med sin dualcore Intel?

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

@Axan:

Skaffa OVPNBOX så löst problem.

Permalänk
Medlem

Lång history kort din nas är mycket svag och orkar inte med det.
Ett alternativ är att använda proxy istället för Ovpn, tar mindre cpu tid

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havsbris:

@Axan:

Skaffa OVPNBOX så löst problem.

Nu var ju inte det svar på frågan eller för den sakens skull lösningen på hans problem, eller hur?

@Axan: Vad får du för hastigheter när du laddar ner utan VPN? Har du kryptering på dina hårddiskar?

Det är ganska välkänt att NAS oftast utrustas med ganska snåla CPU:er samt att kryptering och fildelning kräver en hel del i just CPU-förmåga.

En sak du kan pröva är också att stänga av "protocol encryption" (eller liknande) i din torrent-klient då du kör VPN redan. Det kan bidra till att det blir lite lättare för din CPU.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Nu var ju inte det svar på frågan eller för den sakens skull lösningen på hans problem, eller hur?

@Axan: Vad får du för hastigheter när du laddar ner utan VPN? Har du kryptering på dina hårddiskar?

Det är ganska välkänt att NAS oftast utrustas med ganska snåla CPU:er samt att kryptering och fildelning kräver en hel del i just CPU-förmåga.

En sak du kan pröva är också att stänga av "protocol encryption" (eller liknande) i din torrent-klient då du kör VPN redan. Det kan bidra till att det blir lite lättare för din CPU.

Tack för ditt svar. Kör jag utan VPN så får jag bra hastigheter, 20mb/s. Finns det ingen Synology som klarar det utan att den ska vara jättedyr?

Var inne på att köra en Microserver Gen8 med Xpenology, för där borde det väl fungera galant? Det jag är orolig för är Xpenologys "hack"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

@Axan: För att svara på din fråga, ja, den kommer klara det mycket bättre. Dels är den duo som sagt, sen har cpun även ~30% högre klock, kommer även de hjälpa.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havsbris:

@Axan:

Skaffa OVPNBOX så löst problem.

Håller med, om enda anledningen till att skaffa en ny nas är det att den inte fixar hastigheten så är OVPNbox billigare och effektivare. Speciellt då den fungerar över hela nätverket istället

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar.

Ovpnbox är ett alternativ men då är man låst till just ovpn, ev kanske jag vill byta VPN leverantör ovh då blir den värdelös.

Det är inte bara VPN som gör att jag vill byta Nasen, den är rätt seg generellt så man kanske får ett lyft i hastighet i DSM också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

@Axan: Du kanske kan sätta upp VPN-lösningen i din router?

Jag vill dessutom minnas att ovpn-boxen är en rebrandad pfSense, så jag tror bara att den är förkonfad för ovpn, men inte låst. Pfsense kan OpenVPN, L2TP, IPsec och kanske till och med PPTP.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

@Axan: Du kanske kan sätta upp VPN-lösningen i din router?

Jag vill dessutom minnas att ovpn-boxen är en rebrandad pfSense, så jag tror bara att den är förkonfad för ovpn, men inte låst. Pfsense kan OpenVPN, L2TP, IPsec och kanske till och med PPTP.

Jag har en AC68U router och har testat i den, blir lika sega hastigheter som i Synology.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB