Vad för Linux distro borde jag köra på denna laptopen?

Permalänk

Vad för Linux distro borde jag köra på denna laptopen?

Tjena för ett tag sedan skrev jag om en Dell e4310 jag hade fått som inte ville starta. Beställde ett nytt moderkort till den på ebay och nu verkar allt funka. Har inte testat och köra in ett operativsystem än. Men då till frågan vilken linux distro vore bäst på denna? Kommer mest ha den till att surfa o kolla lite film. Men även om möjligt använda den för lite lättare java programmering. Den har just nu 4GB ram, i5 520m och en 500GB HDD.

Sedan hur är det med linux och trådlöstnätverkskort? Är det plug n plan eller måste jag krångla fram drivrutiner?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

@warmerspy: Det beror lite på vad du vill köra för skrivbordshanterare/fönsterhanterare?
Vill du ha det stabilt eller vill du ha det senaste?

Drivrutiner till trådlöst nätverk beror på hårdvara. Men för det mesta brukar det funka utan problem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

@warmerspy: Det beror lite på vad du vill köra för skrivbordshanterare/fönsterhanterare?
Vill du ha det stabilt eller vill du ha det senaste?

Drivrutiner till trådlöst nätverk beror på hårdvara. Men för det mesta brukar det funka utan problem.

Vilka är fördelarna och nackdelarna med det stabila respektive det senaste?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Vilka är fördelarna och nackdelarna med det stabila respektive det senaste?

Vet inte om du skojar nu men..

Stabila +: Det är stabilt
Stabila -: Det är inte det allra senaste

Senaste +: Det är det senaste
Senaste -: Det är inte lika stabilt som det stabila

Tänk Windows 7 vs Windows 8 när det drog igång. Fast inte lika illa. Aldrig lika illa.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Vilka är fördelarna och nackdelarna med det stabila respektive det senaste?

Fördelen är att stabilt är stabilt, behövs inte pillas eller krånglas med något.

Senaste har nyare paket, inte lika stabilt och du behöver ibland pilla och saker kan krångla.

Vad du behöver bestämma dig för är vilken dist samt vilken fönsterhanterare/Desktop Enviroment du vill ha.

Några distros du spontant kan kolla på är Linux Mint, Ubuntu, Debian. Dessa fungerar smidigt och bra out of the box. Finns färdiga installationer med många populära DE's.

Sedan finns det många lite speciellare distros som bygger på en annan distro men har en annan fönsterhanterare. Kolla tex Bunsenlabs som är en Debian med Openbox.

Ubuntu bygger på Debian och Linux Mint på Ubuntu, så alla 3 delar mycket. Det finns massvis med distros att kolla på, enklaste är nog att välja en DE och sedan välja en distro som har den.

Du kan annars välja att gå Archlinux/Gentoo vägen och sedan installera vilken DE du vill. Räkna med att sitta och lösa problem och en brant inlärningskuva dock.

https://wiki.archlinux.org/index.php/desktop_environment
https://wiki.archlinux.org/index.php/Window_manager
För inspiration

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@warmerspy: Mindre buggar med det stabila, lång supporttid men med nackdelen att det inte kommer nya funktioner i programmen. Endast säkerhetsfixar. Vill man inte pilla och att allt bara ska funka, ska man satsa på en stabil distribution.

Det senaste kan komma med buggar som kan få program att sluta fungera eller krascha systemet om man har otur.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Ubuntu satsar på att ha snabba säkerhets fixar vilket är bra om man surfar mycket. I Linux Mint kan man också få snabba uppdateringar men den är förinställd på att vänta ett tag på att patcharna ska vara testade. Ubuntu har lite mer förinstallerat för den som snabbt vill komma igång medans Mint satsar på minimalism för de som brukar börja med att ta bort allt. Ubuntu påminner om macintosh medans mint ser mer ut som windows.

Själv programmerar jag Java på Ubuntu vilket var en enkel installation. Dock orkade jag inte installera en IDE men har ett shell script som skapar en jar fil och kör den med ett kommando. Gedit har till och med bra färg kodning så att det duger till Java utveckling om man inte behöver felsöka minnes läckor som kan dyka upp i linux versionen av Java.

Permalänk

Den Linux disten som jag kan rekommendera är Solus. Inte bara för att det är den jag använder själv, men den enda disten som har fungerat felfritt sen jag installerade den. Inget pilla hit och dit för att få saker att fungera.

Jag har provat de flesta som finns i listan på www.distrowatch.com. Vissa utav de populäraste ville inte ens starta med live-skiva eller installera på mina datorer.

https://solus-project.com/

Permalänk
Medlem

Datorn verkar ju helt ok men du bör kanske fundera på lite mer minne. Dock så bör de flesta distron fungera på laptopen utan problem.

Jag rekommenderar openSUSE där du kan antingen välja stabila Leap 42.2 eller en rullande distro Tumbleweed.
Jag föredrar Leap som är lite mer moget och stabilt.
openSUSE är rätt så fokuserad på KDE (orginalet) men Gnome (kopian) fungerar bra den med.
Min erfarenhet är att har man inte en dator som har väldigt begränsade resurser så kan man gott köra KDE eller Gnome utan problem. openSUSE har stöd för en mängd olika DE som går att installera om man vill prova en mer "light" DE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike3r:

Datorn verkar ju helt ok men du bör kanske fundera på lite mer minne. Dock så bör de flesta distron fungera på laptopen utan problem.

Jag rekommenderar openSUSE där du kan antingen välja stabila Leap 42.2 eller en rullande distro Tumbleweed.
Jag föredrar Leap som är lite mer moget och stabilt.
openSUSE är rätt så fokuserad på KDE (orginalet) men Gnome (kopian) fungerar bra den med.
Min erfarenhet är att har man inte en dator som har väldigt begränsade resurser så kan man gott köra KDE eller Gnome utan problem. openSUSE har stöd för en mängd olika DE som går att installera om man vill prova en mer "light" DE.

Mer minne? 4GB är ju rätt mycket. Mitt Arch ligger på under 100MB vid start med i3 och så. Med webbläsaren drar det iväg till runt 500MB och sedan är det ju väldigt relativt vad jag gör givetvis. Och på min virtuella maskin med Xubuntu där jag kör med skrivbordsmiljön Xfce ligger jag på runt 100MB.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.