EU: "Olagligt att titta på piratströmmar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Varför ska du inte betala för film eller musik? Idiotiskt tänkt. Ska inte personerna som faktiskt tillverkat materialet få betalt för sitt material?

Ska det vara mitt problem att lösa? Nej verkligen inte.

Spotify kör jag Free-varianten på och det tycker jag är helt OK. Man får mycket musik för reklamen man står ut med. Jag skulle kunna tänka mig liknande för Netflix. Dvs, allt material, tillgängligt samtidigt överallt, obergränsat, med reklam.

Jag är själv musiker men tycker inte det är självklart alls att jag "ska ha" som en jävla treåring. Konst är mer abstrakt. Jag har intäkter dels från spotify och andra streamingtjänster, dels donationer via paypal, och sen frifräser jag en del och gör musik till spel osv och får en slant för det. Hur andra löser sina intäkter skiter jag fullständigt i. Det är deras ansvar och deras problem. Jag förstår inte varför folk har inställningen att man skall bli skedmatad bara för att man är kulturarbetare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Är nu folk börjar hacka grannens wifi till htpc´n

Tror i övrigt det kommer vara en ganska kass lag som folk kommer skita i och är ju inte många som bryr sig om lagar när det kommer till piratad mjukvara, film, spel, musik, annars och blir antagligen samma här och är även många lagliga tjänster som ligger i shady zonen och kommer bli för rörigt sen om det stoppas så kommer tjänsterna bara ändra form snabbare än lagarna

Och man kan se evolutionen från kopiera kasettband/floppys till Napster,kazaa,dc++,torrent,strömmar där tunga scen ftp servrar pumpar ut material från en massa olika länder som är biten dom vill men inte kommer åt så dom går andra hållet och försöker med lagar som används som skrämsel propaganda och skrämmer bort människor från tjänsterna på samma sätt radiotjänst försöker skrämma folk till sin tjänst när man inte kan kriminalisera en större del av befolkningen och är enklare att skrämma till lydnad och är vad jag tycker lagen känns som

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så... fredagspanelen på sweclockers är olaglig, bra.. tack då vet jag.

Bra att du kan tänka själv också (Y).

Nu skulle man kunna säga nåt om kvalitén i dina inlägg igen

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Dags hoppa ur EU snart!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är själv musiker men tycker inte det är självklart alls att jag "ska ha" som en jävla treåring. Konst är mer abstrakt. Jag har intäkter dels från spotify och andra streamingtjänster, dels donationer via paypal, och sen frifräser jag en del och gör musik till spel osv och får en slant för det. Hur andra löser sina intäkter skiter jag fullständigt i. Det är deras ansvar och deras problem. Jag förstår inte varför folk har inställningen att man skall bli skedmatad bara för att man är kulturarbetare.

Skedmatad för att man inte är okej med att folk tar ens verk och sprider det vidare hursomhelst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Driva servers är inte billigt.

Skrivet av Ozzed:

Jaha? Så servrar, bandbredd osv är gratis nu då eller? Klart som tusan att dessa personer också har utgifter.

Inkomsterna för branchen skulle dessutom vara större eftersom många fler skulle välja tjänsten då den är "officiell" och många lyssnar ju helt okritiskt på Pappa Staten när det gäller att "göra rätt för sig".

Väldigt få av sidorna hostar filmerna själva. Dom använder nästan alltid 3dje parts sidor för att hosta dom. Alltså blir bandbredden extremt liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Dags hoppa ur EU snart!

Hoppar vi ur EU skulle Trumph styra Sverige. Är det en roligare tanke? EU törs iaf ge USA fingret ibland, Svenska politiker böjer sig framåt och drar ner......

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Skedmatad för att man inte är okej med att folk tar ens verk och sprider det vidare hursomhelst?

Ja.

En sak som många glömmer är att vi kulturarbetare kan få betalt för samma verk om och om igen, och igen. Det är väldigt glassigt. Tänk om en industriarbetare kunde få betalt för en Container denne byggde för 12 år sedan, varje månad, resten av sitt liv.

Med tanke på de fördelarna så är det ett jävla gnällande på vissa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Wully:

Väldigt få av sidorna hostar filmerna själva. Dom använder nästan alltid 3dje parts sidor för att hosta dom. Alltså blir bandbredden extremt liten.

Vet du hur dyrt det är att hyra server?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För allt är svart eller vitt.

Nej men ärligt talat så tycker jag nu Spotify har visat att reklamfinansiering måste finnas som ett alternativ för de som inte vill betala. Annars konsumerar de på annat håll. Finns ingen som inte "vill" betala som gör det endå för att någon barsk filmgubbe sagt till på skarpen liksom.

Ja, det är väldigt enkelt. Om ingen betalar för det kommer det produceras skit.

Reklamintäkter kanske funkar för Spotify, förutom då att det tycks gå lite sisådär med deras vinst. Den affärsmodellen kanske inte alls funkar lika bra för film och TV-serier som kostar enormt mycket att producera. Då blir genast mycket svårare att ha senaste filmerna och serierna på Netflix för en låg månadskostnad eller reklamavbrott. De som investerat hundratals miljoner i ett projekt har liksom inte gjort det för att vara snälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vet du hur dyrt det är att hyra server?

I och med att min tjänst involverar hyrande av servrar så vet jag rätt bra hur mycket det kostar.

Återigen så är det inte så dyrt att hyra servrar som bara levrerar "front-end", det är att driva "back-end" som är det dyra, och där så använder dom tredje parts sidor för att hosta sina filmer. (Se exempel som vodlocker, bestream eller dailymotion)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Tycker det är självklart att man ska betala för någon annans arbete. Men det är en sjuk bransch! Ge oss lagliga alternativ, jag har själv Netflix, HBO och går ofta på bio. Men det blir för dyrt för ett väldigt litet utbud.

Ta for eksempel ukulturen i USA (av hva jeg har skjønt), hvor folk kan måtte finne seg i å jobbe gratis for en arbeidsgiver i en viss periode. Det er derfor ikke åpenbart at man bare skal måtte betale for andre menneskers arbeide. Et annet eksempel er såkalt "fair use", hvor man i USA skal få benytte seg av materiale som andre har laget uten å måtte betale for dette. Et tredje eksempel på hykleriet på at man-skal-bare-måtte-betale-andre, er hva man har lest om i nyhetene de siste årene, om musikkartister som får veldig lite for sangene av de som distribuerer dette til strømmingstjenester. Dog, med dette eksempelet så har nok artistene sagt seg villig til dette.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Wully:

I och med att min tjänst involverar hyrande av servrar så vet jag rätt bra hur mycket det kostar.

Återigen så är det inte så dyrt att hyra servrar som bara levrerar "front-end", det är att driva "back-end" som är det dyra, och där så använder dom tredje parts sidor för att hosta sina filmer. (Se exempel som vodlocker, bestream eller dailymotion)

Bra, jag bara undra om du visste
Ja back-end är mycket dyrare.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Behöver du betala? - lagligt.

Är det gratis? - troligtvis inte lagligt.

Så du menar att spotify free är inte lagligt då alltså?

Har inte det blivit mindre pirat filmer och musik sen streaming ställen kom fram?
Dom tror inte att många använder streaming pågrund av att man ej kan få tag på det på ett annat sätt?
Jag har vänner som skaffat viaplay bara för att se prison break nu.
Om det ej fanns ett sätt för dom att se på det på en gång så skulle dom nog ha använt en streaming sida eller liknande.
Allt handlar om man kan betala för utbudet och till ett pris som ej är super högt.
Det handlar ej om att folk ej vill betala "inte i en stor mängd iaf" det handlar om att det är svårt ibland att
få det man vill se, antingen tar det lång tid innan vi får det eller så tar dom sjukt höga priser för att man ska få se det.
Jag skaffar exempelvis HBO varje vår bara för att se game of thrones. Jag brukade ha den rullandes helatiden förut, men
pågrund av att det ej fanns ett utbud hela tiden jag ville se så kändes det ej värt att lägga ut typ 1200kr om året för att se typ 8
episoder av game of thrones så jag har börjat att bara betala när game of thrones kommer ut.
Sen kommer jag ihåg när det tog tid innan vi ens fick se game of thrones , tror det var 1-2 dar. Kommer ihåg att typ alla mina svenska vänner ej ville vänta extra länge för att se det då alla andra pratade om det under 1 hel dag och det typ gick ej ens att vara på teamspeak/discord då. Sen vill man ej vänta 1 extra dag typ : p. Men när dom införde att det kom upp typ några timmar efter USA hade sänt det live så gick alla tillbaks och kollade på det på deras sida .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Dags hoppa ur EU snart!

Skulle inte göra någon skillnad. USA påtryckte Sverige IPRED redan tidigare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Finns det någon sida hos polisen eller annat organ man kan anmäla en hel del sidor? Vill bara se hur det fungerar i praktiken. Eller om youtube blir kvar eftersom de kan betala filmbranschen. Vad jag vet ska alla vara lika inför lagen, så youtube bör från när lagen träder i kraft vara blockerad. Kan jag annars påstå att telia hjälper till med uppsåt till brott? I sådana fall hur anmäler jag dom? Dom är min leverantör. Jag som konsument ska inte behöva råka se något olagligt och begå brott eftersom leverantör eller brottsbekämpande organ inte tar sitt ansvar och värkställer lagar som någon uppenbarligen tyckte var briljanta. Snälla hjälp mig, vill inte begå dessa hemska "brott".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Så det är olagligt att strömma den olagligt men det går ofta inte att strömma lagligt pga kasst utbud. Så vad ska man göra?
Googlar jag en film finns 80% aldrig en lösning som är laglig så hur ska jag kunna se på film lagligt då. Visst nya filmer och serier finns men det är ofta inte dem jag tittar på, de brukar ha ett par år på nacken.

Kan börja med att säga att jag gör som du. Det (numera tydligen) olagliga.

Men i ärlighetens namn är det faktiskt inte så förbannat svårt för någon av oss att vänta på ett lagligt alternativ. I varje fall inte när det gäller nya releaser. 1-2 månaders väntetid dör ingen av.

Fix och trix
Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Hur blir det om jag tittar på en nerladdad film hos en polare??Är det olagligt för mig det med

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HappySatan:

Kan börja med att säga att jag gör som du. Det (numera tydligen) olagliga.

Men i ärlighetens namn är det faktiskt inte så förbannat svårt för någon av oss att vänta på ett lagligt alternativ. I varje fall inte när det gäller nya releaser. 1-2 månaders väntetid dör ingen av.

Jo, socialt kan det vara en ganska stor press att se och prata om nya serier/filmer.

Jag gillar för övrigt hur spot on Alexander Bard var om framtiden när han intervjuades om den här paniken i musikbranschen 2003: https://youtu.be/yj5lM54vJ2s?t=34m46s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Lagen handlar om att man inte får

1) Sälja mediaspelare som kan spela upp från andra olika källor via streaming utan tillåtelse från upphovsmannen

2) Som användare ta strömmen och reproducera den utan tillåtelse från upphovsmannen

Punk 2 har 5 undantag
Står inget dokumentet som jag kan se om att man inte får TITTA på strömmar.

Detta är vad jag har kunnat tolka från pdf dokumentet, är det någon annan som kan tolka den bättre?

Läs ovan och sluta jiddra i tråden.
Det är fritt fram att titta på strömmen så länge du inte skickar den vidare.

Permalänk
Inaktiv

Hur fan tänkte dom?

Detta kommer driva alla som streamat till att skaffa vpn istället och gå tillbaks till att tanka via torrents. Bättre kvalitet dessutom jämfört med streamat.

Vi borde följa britterna ut ur denna samling idioter!

Permalänk
Medlem

Som jag fattat det sä är det inte den som beskådar materialet som är boven i detta fall (enligt beslutet) utan den som delar ut strömen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

"Det här är ytterligare en pusselbit i vårt arbete att värna upphovsrätten, som kommer att bidra till att fler väljer lagliga alternativ."

Äh Kyss mig va. Det har aldrig fungerat att få folk att välja lagliga tjänster genom tvång och det vet de.

Det är tur man har Bahnhof som sopar ALLA uppgifter inom 24h så mig kan de ju försöka få fatt på om de vill

Hur vore det med högkvalitativt obegränsat material med reklam istället? Som Spotify Free. Det kan jag gå med på. Men i helvete jag tänker betala för att titta på film eller musik. Stollar.

Det har ju aldrig funnits nån tjänst med "allt" men laglig streaming med reklam har funnits men det har bara blivit sämre tjänster med tiden, Voddler har försvunnit och tex Hulu är regionlåst, som konsumenter så måste vi även få lagar som stoppar sånt som regionlås.
Mediebranschen måste anpassa sig till det kunderna vill ha och erbjuda det i stället för att slåss i domstolarna och bara göda juristerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Fatty:

Så du menar att spotify free är inte lagligt då alltså?

Är det inte reklam i den tjänsten? Att se/höra reklam är ett sätt att betala. Däremot så finns det säkert olagliga alternativ som både kostar och har reklam.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

"Frågar åt en kompis"

Och det ska vi tro på

that's the joke

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nähe? är inte det ganska uppenbart eller?

Inte alls, det är skillnad på moral och lag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

Skedmatad för att man inte är okej med att folk tar ens verk och sprider det vidare hursomhelst?

Jag tycker att upphovsmannen ska ha rätt till ersättning men det finns en del helt absurda avsnitt i lagstiftningen, denna "försörjningsrätt" borde inte gälla för barn och barnbarn för de har inte skapat något så att de ska ha betalt i 70 år efter skaparens död gör lagen löjlig.

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
4 Kap. Upphovsrättens giltighet 43 § Upphovsrätt till ett verk gäller till utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled eller, i fråga om verk som avses i 6 §, efter den sist avlidne upphovsmannens dödsår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det är ingen rättighet att ta del av materialet.

Sant, men det ändrar inte på att hela filmindustrin är sjukt långt efter. De försöker att slå ner på pirater så hårt, att de har helt misslyckats med att anpassa sig efter marknadens förändringar.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ska det vara mitt problem att lösa? Nej verkligen inte.

Spotify kör jag Free-varianten på och det tycker jag är helt OK. Man får mycket musik för reklamen man står ut med. Jag skulle kunna tänka mig liknande för Netflix. Dvs, allt material, tillgängligt samtidigt överallt, obergränsat, med reklam.

Jag är själv musiker men tycker inte det är självklart alls att jag "ska ha" som en jävla treåring. Konst är mer abstrakt. Jag har intäkter dels från spotify och andra streamingtjänster, dels donationer via paypal, och sen frifräser jag en del och gör musik till spel osv och får en slant för det. Hur andra löser sina intäkter skiter jag fullständigt i. Det är deras ansvar och deras problem. Jag förstår inte varför folk har inställningen att man skall bli skedmatad bara för att man är kulturarbetare.

Men har du tänkt klart på riktigt? Vill du ha material någon annan säljer? Betala för det. Inte svårare än så.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av aqwedcxz:

Kört IPTV några månader nu och funkar kanon!
Alla kanaler för 100kr/mån, inte en chans att någon dassig EU domstol ska ta detta ifrån mig!
Vad jag fattat så finns servrarna inte inom EU i alla fall.
Blir det mer liv om detta så sätter jag på min vpn bara.

@aqwedcxz: Men IPTV kräver ju rätt mycket av nätverket och om du skulle köra det över vpn hur skulle det då gå?