Permalänk

Öka bandbredd för digitalboxen?

Hej. Jag har märkt att min digitalbox är väldigt känslig för när andra enheter i nätverket använder bandbredd. Om jag tittar på youtube på telefonen kan TVn hoppa till emellanåt och om tex ett spel patchas på PCn är det fullständigt omöjligt att titta på något alls, även om jag ser i Steam att det bara tickar i 2-3 MB/s. Jag har 100 MBit/s och får ut 96-98 MBit/s enl Bredbandskollen. I takt med att barnen blir äldre och det streamas på fler enheter kommer det här förmodligen bli värre.

Det känns märkligt att bandbredden inte ska räcka till en youtube-video i 1080p och en digitalkanal som inte ens är en HD-kanal. Finns det något sätt att styra om prioriteringen så att digitalboxen går före? Jag har tittat i inställningarna för boxen och hittar inget att ändra, bara generell info.

Direkt efter uttaget har jag en enkel switch som går dels till boxen och dels till en router som skickar vidare signalen till alla övriga enheter samt det trådlösa nätverket (inga kanaler funkar om inte boxen är direkt efter uttaget). Så i routern borde jag inte kunna göra något eftersom den inte skickar signalen till boxen.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Ta upp det med supporten hos din TV-leverantör. Oftast går bandbredden till TV utöver den bandbredden man har på internetabonnemanget och det påstås att det inte ska spela någon roll hur hårt man använder sitt internet. Så det känns som att du bör felanmäla ditt TV-abonnemang.

Permalänk
Medlem

Är digitalboxen kopplad via WiFi eller sladd?

Testa att byta sladden om du kör med sladd. Låter konstigt men jag har haft galet mycket problem med hastighet av en glapp/dålig sladd.

Men det låter verkligen konstigt att bandbredden inte räcker till då det inte är mer än typ 720p-1080i strömmar på digitalboxen och det kräver inte så mycket bandbredd

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Hemma har vi två boxar på en VDSL uppkoppling och kan ändå lasta 30 Mbit ner utan påverkan. Så det låter som något är knasigt hos dig..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Ok tack för svar (boxen är kopplad med kabel).

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Det är inte så att switchen bara har 100Mbit/s portar?

Om du bara har en kabel ut för både Internet och IPTV från mediakonvertern och IPTV läggs ovanpå så blir det c:a 110 Mbit/s.

Angående VDSL 30Mbit/s så kan ju VDSL gå upp till 60 Mbit/s om man bor tillräckligt nära.
IPTV läggs ovanpå de 30Mbit/s om det går.
Själv har jag VDSL 60Mbit/s och får ut 52 MBit/s med IPTV boxen på, 60 Mbit/s när den är avstängd.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr Najsman:

Direkt efter uttaget har jag en enkel switch som går dels till boxen och dels till en router

Det här låter som en ganska märklig koppling, vilka operatörer har du för respektive tjänst och vad är det för hårdvara ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Najsman:

Direkt efter uttaget har jag en enkel switch som går dels till boxen och dels till en router som skickar vidare signalen till alla övriga enheter samt det trådlösa nätverket (inga kanaler funkar om inte boxen är direkt efter uttaget). Så i routern borde jag inte kunna göra något eftersom den inte skickar signalen till boxen.

Är det riktigt Digital-TV du pratar om? Ingen "over the top" lösning som går över Internet?

Om det är "riktigt" TV så låter det som om din stadsnäts/fiber-operatör har något fel med sin QoS. Vid en väl fungerande lösning så ska dina TV-paket prioriteras framför dina surf-paket, du ska inte få störningar på TV.

Vad har du för leverantörer av fiber, internet och TV?

Permalänk

Leverantör för internet och digital-TV (och telefoni) är Bredbandsbolaget, hela föreningen är ansluten. De skickade med världens största box som skulle kopplas in direkt efter nätverksuttaget. Det visade sig att den bara behövs för att den fasta telefonen ska fungera, något jag slutat använda, och jag plockade därför bort den helt ur schemat. Internet och digital-TV funkar utan den.
Om det klassas som "riktig" digital-TV vet jag inte.

Jag har alla enheter kopplade efter min Linksys WRT320 som också hanterar det trådlösa nätverket. Men digitalboxen funkar inte bakom min router, den måste ligga närmre uttaget. Därför satte jag en enkel Dlink-switch efter uttaget med en kabel till digitalboxen och en annan till Linksys-routern. Vet inte hur jag annars ska får digitalboxen att fungera samt ha ett nätverk i lägenheten?

Edit: Skulle eventuellt kunna leta upp BBBs gamla låda, som också kan skicka ut trådlöst nätverk, koppla allt direkt efter den och se om det gör någon skillnad.
Men jag tycker ju om min gamla Linksys

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr Najsman:

Leverantör för internet och digital-TV (och telefoni) är Bredbandsbolaget, hela föreningen är ansluten. De skickade med världens största box som skulle kopplas in direkt efter nätverksuttaget. Det visade sig att den bara behövs för att den fasta telefonen ska fungera, något jag slutat använda, och jag plockade därför bort den helt ur schemat. Internet och digital-TV funkar utan den.
Om det klassas som "riktig" digital-TV vet jag inte.

Jag har alla enheter kopplade efter min Linksys WRT320 som också hanterar det trådlösa nätverket. Men digitalboxen funkar inte bakom min router, den måste ligga närmre uttaget. Därför satte jag en enkel Dlink-switch efter uttaget med en kabel till digitalboxen och en annan till Linksys-routern. Vet inte hur jag annars ska får digitalboxen att fungera samt ha ett nätverk i lägenheten?

Edit: Skulle eventuellt kunna leta upp BBBs gamla låda, som också kan skicka ut trådlöst nätverk, koppla allt direkt efter den och se om det gör någon skillnad.
Men jag tycker ju om min gamla Linksys

Du har alltså på eget bevåg kopplat in en dum-switch närmast inkommande internetanslutning ? Är du säker på att du får fler än 1 publik ip ? Om inte så har du nog skapat ett adresseringsproblem eftersom både routern och tvboxen kommer att kräva en publik ip för att fungera och har du bara en så kommer det att bli paketförluster och en himla massa omsändningar för felkorrektion och det kan nog helt klart slå ut tvn som är mer beroende av låg och stabil latens och jitter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså på eget bevåg kopplat in en dum-switch närmast inkommande internetanslutning ? Är du säker på att du får fler än 1 publik ip ? Om inte så har du nog skapat ett adresseringsproblem eftersom både routern och tvboxen kommer att kräva en publik ip för att fungera och har du bara en så kommer det att bli paketförluster och en himla massa omsändningar för felkorrektion och det kan nog helt klart slå ut tvn som är mer beroende av låg och stabil latens och jitter.

Jajjemen och ingen aning!

Låter som att jag borde använda BBBs router vid uttaget och koppla allt efter den.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

BBB ger minst 3 publika ip. (eller var det 5, minns inte). Tvboxen räknas inte till dessa ip-adresser.

Spontant känns det som att det är din switch som spökar. Från min tid på BBB så var det i princip alltid deras router som gav eventuella problem för tvboxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Najsman:

Jajjemen och ingen aning!

Låter som att jag borde använda BBBs router vid uttaget och koppla allt efter den.

Är switchen en äldre 100/10 switch? Byt till en modern Gbit switch isf.

Kör själv med med den lösningen på min 100/10 BBB lina, fast jag gör det för att IP-telefonin ska ligga utanför mitt nätverk, men när jag körde med en 100Mbit switch fick jag bara ut ~97Mbit efter bytet till Gbit switch fick jag ut ~112Mbit (ungefär).
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/netgear-gs10...

Annars finns denna men den har jag ingen som helst erfarenhet av!
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/d-link-dgs-1...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Tänkte skriva uppföljning på mitt problem. I början lät jag det vara (jag vet..) men nyligen började TV-kanaler hacka var 20:e minut även om ingen annan enhet använda nätverket alls.

Jag köpte en enkel Gbit switch (Netgear GS105) och problemet försvann. Även vid maxad nedladdning på datorn (10-12 MB/s enl Steam) rullar TV-kanaler utan problem.
Hastighet enl Bredbandskollen ökade från 96-98 till ~110 MBit/s.
Köpte även nya nätverkskablar men de har jag inte använt än. Så det verkar som det var min gamla 100/10 switch som orsakade allt.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |