Permalänk
Medlem

TV-skärm VS projektor

De senaste 2 åren har vi inte haft TV. Inte för att vi ratat det, utan för att vi dels aldrig tittar på TV då vi bägge jobbat heltid + moms, och dels för att en av våra tamråttor gnagde av sladden och sen blev det bara inte en ny. Nu de senaste veckorna har jag börjat snegla mer och mer på TV igen, och har en tom vägg framför soffan som mäter 3x2 meter och vitmålad. Frågan lyder nu, ska jag satsa på en schysst projektor här eller är det bättre bild på en TV? Jag är ingen bildnörd som mäter pixlar eller vad man nu gör utan vill mest streama Netflix och en och annan nedlad...köpt DVD.

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Projector är klart trevligt om man har utrymme och bra förutsättningar.
Du får större bild med projector för pengarna däremot inte bäst bild om du inte ör beredd att betala för det.
Var själv.i samma situation för 10år sen, klr fortfrarande projector.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

De senaste 2 åren har vi inte haft TV. Inte för att vi ratat det, utan för att vi dels aldrig tittar på TV då vi bägge jobbat heltid + moms, och dels för att en av våra tamråttor gnagde av sladden och sen blev det bara inte en ny. Nu de senaste veckorna har jag börjat snegla mer och mer på TV igen, och har en tom vägg framför soffan som mäter 3x2 meter och vitmålad. Frågan lyder nu, ska jag satsa på en schysst projektor här eller är det bättre bild på en TV? Jag är ingen bildnörd som mäter pixlar eller vad man nu gör utan vill mest streama Netflix och en och annan nedlad...köpt DVD.

Hoppas att du inte överväger att projicera direkt på väggen ?
Det går såklart, men för bästa resultat bör du noggrant välja färg.

Och ju mindre du glor på TV, ju vettigare är det med en projje istället.
Står TV'n på hela dagarna med matlagningsprogram etc. så är en vanlig TV bättre.
Vill man mysa med en bra film/serie på kvällarna så kommer en projje helt klart att vara trevligare !

Permalänk

Kör projektor sedan många år och för mig finns det inget alternativ. Man får tänka på att man inte gärna har en projektor i gång hela tiden som bakgrunds underhållning eftersom lampan bara klarar ett vist antal timmar och dom drar en del ström.

Bör helst gå att mörklägga för att få en bra bild.

TV är enklare men dyrt om du vill få en stor bild.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Om du inte är pixelräknande bildofil så kör på projektor! Dagens projektorer är fruktansvärt bra jämfört med för 10 år sedan. Kombinera det med en hyffsad ljudanläggning och du har bioupplevelse hemma

Kör själv på TV, men har en projektor jag brukar släpa med till polarn när det vankas stora sportsändningar och dylilt. Den kostade ca 8000 för kanske fem år sedan och är helt suverän.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hoppas att du inte överväger att projicera direkt på väggen ?
Det går såklart, men för bästa resultat bör du noggrant välja färg.

Och ju mindre du glor på TV, ju vettigare är det med en projje istället.
Står TV'n på hela dagarna med matlagningsprogram etc. så är en vanlig TV bättre.
Vill man mysa med en bra film/serie på kvällarna så kommer en projje helt klart att vara trevligare !

Tror du TS blandar ihop oss nu pga våra avatarer?

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Projektor är rätt trist om man inte kan mörklägga ordentligt. Oculus Rift är den bästa projektorupplevelse jag haft. Bättre än bio. Nu har vi inte Imax här uppe dock

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Beroende på kvalité och teknologi på projektorn så har de sina ev. problem man får tampas eller ha överseende med. Man får även tänka på saker som ljusnivå i rummet osv, plus att en TV är ljusare så en mörk film har lätt att bli för mörk på projektor om man inte går upp några nivåer i prisklass. Mörkläggningsgardiner, lagom avstånd, ljudnivå (säg 200W lampa i projektorn innebär en ganska ordentlig kylanordning som låter), ljusstyrka, upplösning, om du funtar på att spela på den så kommer latens osv in i bilden. Det är många faktorer att tänka på, så jag rekommenderar att du checkar på något hemmabio-forum alt. besöker en kompis med projektor för att testa upplevelsen.

Jag har själv projektor och kör 140" i dedikterat biorum, med fåtöljer, småbord för snacks och ljuddämpande mattor strategiskt placerade. Har du frågor gör jag mitt bästa att svara. För mig var det mer av en entusiastgrej, räkna ut placering, kastavstånd, ljudprofil från projektorns fläktar och bästa sättet att minimera (o)ljudet för de som tittar, måla projektorduken (helvit är inte bra, gärna ljusgrå, men beror på din projektor), fila och sandpappra, byggde en hänganordning med material från fyra olika butiker, göra research på ljudsystem, reciever vs koppla in i dator, utforska höjd på bild (för högt upp = nackspärr, något jag upptäckte själv, för lågt = saker har för lätt att vara i vägen), etc etc.

Eller så köper man bara en TV, kopplar in och tutar och kör.

Permalänk

Kunskap

@Raphaei: Hej Raphaei.

Jag ser att din kunskap inom projektorer och dess teknik är relativt omfattande.

Jag är inne på att köpa mig själv en projektor och har läst lite men har ej funnit några konkreta tips på vilken projektor jag kan köpa för att få den bästa bilden eller den bästa projektorn för min budget, jag vill inte att du skall behöva efterforska för mig vilken projektor som är bäst för mig, utan jag tänkte mig att du kanske av kunskap eller erfarenhet kunde eller visste vilket märke eller modell kan passa mig bra då min ekonomi är inte i de övre klasserna samtidigt som jag helst vill komma så nära de som jag kan.

Jag har en budget på 6-8 tusen, för bara själva projektorn. Vill ha 1080p på den, helst 3lcd? och vill ha en med starka färger och bra kontrast. Har du något eller några konkreta tips på någon bra projektor som prisvärd och har bra kompromisser?

Tack på förhand,
Mvh
M

Permalänk
Medlem

@saXen1990:

Det var några år sen jag köpte min projektor och satte mig in i det. Projektorn jag har skulle nog passa in bra för dig, den är lite över din budget, men poängen är att den inte finns längre. Den har heller inte en uppföljare. Den jag använder är bäst för mina behov, och dina verkar inte lika hårda (ex riktigt låg latens för spel var ett av mina krav).

Jag rekommenderar att du använder dig utav forumdelen hos minhembio(.se?), där lärde jag mig en hel del att bläddra genom alla möjliga trådar.

Mina konkreta tips är, först sätter du en budget, sätt sedan en smärtgräns för budgeten (ex vad är du villig att offra dig för en asbra pryl, ris, ingen öl och cykla till jobbet i en månad ex?).

Sen bestämmer du dig vad du ska använda den till, vilka funktioner ska den ha? Är 3D en grej du är ute efter? Högtalare? Såna saker ville inte jag ha så jag valde en som inte hade dessa funktioner, spendera inte pengar på onödiga finesser om det finns alternativ utan.

Sen tredje grejen är var ska den vara? Hur stor är rummet? Kastavstånd, ljussättning, storlek och format på bioduken? Var ska högtalarna stå? Hur ska du dra kablarna? Hur långt bort ska man sitta? Allt det här och mycket annat kan dom på minhembio, finns säkert en lista eller någon bra guide man kan följa.

En sak som kan vara värt att tänka på, när jag började efterforska ville jag ha en liten jävel som väger lite. Sen kom jag på att en större har mer luftutrymme (bättre luftflöde) och plats för större fläktar som kan vara tystare för samma effekt. Kort och gott, större projektor = i regel tystare, och om du ska ha den en meter ovanför skallen vill du nog att den inte ska överrösta filmen.

Kika på minhembio, fråga dom som kan nuvarande utbud på marknaden osv. Länka till tråden här så kan jag följa, har inte varit där på flera år.

Edit:
Var tvungen leta fram min projektormapp där jag dokumenterat allt med bilder osv. Min projektor var i 10k-klassen (9995:- eller nåt sånt) och jag behandlade och målade upp min egen bioduk. Här har du en mobilbild (Galaxy S2, så inte direkt en bra kamera) på färgdjup osv, så du ser vad man kan få för färger osv för pengarna i prisklassen.

Imgur bild (fick inte förhandsvisningen att fungera)

Min projektor är en Epson TW-3200.

Epson, inte Benq!
Permalänk
Bildexpert 📺

@saXen1990: Din budget räcker till helt vettiga DLP-projektorer och det finns 13 på dussinet i den prisklassen. Men många är powerpoint/skolsals-projektorer och kan vara ganska olämpliga för rörlig bild. En snabbguide att hitta rätt är därför inte prisjakt och liknande utan att titta på vad hemmabioförsäljare faktiskt säljer för modeller i den lägre prisklassen.

3LCD som passar är typ Epsons enklare projektorer. De kan fungera utmärkt men jag skulle väl personligen säga att det först när man kliver upp till deras bättre modeller, likt Epson TW6700 det blir riktigt intressant. En bit över din budget.

Värt att tänka på är att projektor är så mycket mer än själva projektorn. Duken måste till. Du behöver montera projektor och duk, matcha avstånd och storlek i förhållande till rummet, en lång HDMI-kabel, en lösning för ljudsystem och flera bildkällor och mycket mer. Kostnaderna skenar lätt. Framför allt: A och O för bra projektorbild är ljuskontroll av rummet. Det är där allting börjar och slutar.

Som utvecklingen har gått idag är det många gånger både billigare och mycket bekvämare att helt enkelt investera i en stor TV.

Permalänk
Medlem

Håller med om den stora TVn som @Laxpudding nämnde. Hade jag idag istället stått vid valet mellan säg en 60" TV och projektor, och med den erfarenhet jag fått från min projektor hade jag starkt övervägt en fet TV. Visst, bion här hemma på 140" går inte storleksmässigt att jämföras med sketna 60", men banne mig vad en 60" TV hade räckt och blivit över. En TV kan placeras lite hursom och en soffgrupp framför så blir det bra, projektorn behöver ett helt ekosystem där du dedikerar ett stort rum/vardagsrum till enda ändamålet att ha en projektor.

Jag har försökt ha projektor i sovrummet med sängen mellan, men det var inte värt det. Sängen är i vägen när man tittar och blir klumpig om man är flera som ska titta, bilden måste vara för högt upp och man får nackspärr halvt in i filmen. Lägger man sängen längst bort och soffgruppen mellan bioduk och säng kommer man på tok för nära om man nu inte har ett 10m rum (sidnot: med en bredd på 4-5m, om du nu bor i ett hus med ett SOVRUM på 40-50kvm kan du nog banne mig dedikera ett separat rum som biosalong!), och nu har du huvuden som kastar skuggor. Lösningen? Höj bilden ännu mer och få ännu mer nackspärr. Sen är sovrummet det rum som producerar mest damm (av uppenbar anledning), som söker sig in i projektorn och sätter sig överallt (ex på insidan av linsen där du inte ens kommer åt att ta bort det, och sen bränns det fast, det är skoj), och det är kul när damm flyger runt och blir upplysta när man tittar på film.

Så dedikerat rum är det som gäller. Helst inte för stora fönster för det blir klurigare att täppa igen ljusföroreningen. Du kommer ha massa kvadratmeter av tom yta mitt i rummet du vill använda men inte kan, det är dedikerad yta att inte ha något i. Använder du ytan, även temporärt måste allt bort om du vill kika på film, och då börjar det kännas mer som ett hinder att ha en projektor än en TV.

Dessa saker är bara förorden i den 900-sidor tjocka boken av "anledningar varför du kanske borde köpa en TV istället för en projektor". Lite som med vattenkylning till datorn, det är bara så mycket smidigare med luftkylare, du får inte riktigt samma grej men tillräckligt för att täcka typ 99% av dina behov, till bara 1% av huvudvärken.

Det är den där sista 1% för 99% av huvudvärken du behöver fråga dig om det är värt det. I mitt fall så var, och fortfarande är det värt med projektor, mycket för att jag redan som en liten skitunge ville ha en när jag blev stor, men jag har ömsom sneglat på en stor TV på senare tid.

Edit:
Glömde tillägga ljusstyrka. En TV producerar ljus, en bioduk kan bara reflektera. Det är en större skillnad än man kan tänka sig, lite som att jämföra med din datorskärm och en Game Boy från 90-talet, vi som är tillräckligt gamla vet hur det är att sitta i baksätet i bilen och komma in i en tunnel.

Permalänk
Medlem

Håller med mycket ovan, har en 55" tv i sovrummet och en projektor i vardagsrummet, 135" (c:a 3 meter i bred)

Projektor som ovan nämnts mer för filmer och mindre för kolla korta stunder. Det blir bättre med mer mörklagt, och bilden blir bättre när lampan fått gå en stund, samt tar en stund att stänga av.
Mer eller mindre kräver en bra ljudanläggning, och det blir en del kabeldragning, antingen till högtalarna eller till projektorn.
En stor fördel i min åsikt är att projektorn och duken sitter i taket, och syns inte när den inte används.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |