Permalänk
Medlem

Stilrent m-ATXbygge för allt

Har läst och läst och läst. Skulle ändå vilja dubbelkolla med proffsen på SC då jag aldrig byggt från grunden.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10371227/

Tanken är att plocka en SSD från en laptop som redan finns samt plocka upp ett 980ti från marknaden så småningom. Vad tror ni om build och mått? Har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Du har möjlighet att spara en del på nätaggregat och moderkort.
Det finns snabbare minnen för lägre pris Crucial Ballistix Tactical DDR4 PC24000/3000MHz CL15 2x8GB
Corsair Vengeance LPX Red DDR4 PC24000/3000MHz CL15 16GB

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10371296/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Blir att ändra ramet. Ang psu så valde jag just den där pga mått, läste och den verkade lite för "bra" för mitt bygge men det har med storlek på gpu att göra. Moderkortet valdes pga av en hypad ljudkrets, kanske onödigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Spagh1i: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10373650/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Om datorn ska vara till mer än spel kanske en Ryzen 5 vore något att överväga. 6 kärnor, 12 trådar för ungefär samma pris som 4-kärniga 7600k.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Kanske jag som varit slarvig med beskrivning, det är främst cs go och filmtittande/streama som gäller. Ang processor så verkar en snabbt klockad cpu med fyra kärnor vara det bästa för fps. Vilka fördelar finns det med ryzen förutom pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spagh1i:

Kanske jag som varit slarvig med beskrivning, det är främst cs go och filmtittande/streama som gäller. Ang processor så verkar en snabbt klockad cpu med fyra kärnor vara det bästa för fps. Vilka fördelar finns det med ryzen förutom pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Vid samma upplösning skiljer det inte många FPS.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spagh1i:

Kanske jag som varit slarvig med beskrivning, det är främst cs go och filmtittande/streama som gäller. Ang processor så verkar en snabbt klockad cpu med fyra kärnor vara det bästa för fps. Vilka fördelar finns det med ryzen förutom pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Fördelen med Ryzen är helt enkelt mer total processorkraft eftersom du får 8 kärnor med 16 trådar för samma pris som du får 4 kärnor med 8 trådar på motsvarande Intel. Så om du kör flera program samtidigt som använder processorn tungt eller kör program som kan utnyttja alla processorkärnor så kommer Ryzen ha mycket mer kraft tillgodo (t.ex. du spelar och streamar samtidigt och använder processorn för videokodningen).

Nackdelen med Ryzen är att varje kärna är något långsammare än kärnorna i Intel-processorerna (bland annat på grund av lägre klockfrekvenser). Detta gör att Ryzen inte kan nå samma FPS i spel som Intel (när man parar den med ett mycket kraftfullt grafikkort så att spelet är begränsat av processorn och inte grafikkortet) då de flesta spel idag är mer beroende av en eller några få snabba kärnor än de är av många kärnor. Detsamma gäller de flesta program, med undantag av tunga belastningar som kan parallelliseras, så som en videorendering.

Notera att den (per kärna) långsammare Ryzen processorn inte kommer förändra hur många FPS man får i spel förrän grafikkortet har sprungit förbi processorn i hur många bilder den pumpar ut per sekund, vilket ofta händer först vid väldigt höga FPS. Så länge man är GPU-bound (vilket är vanligast) spelar det ingen roll att processorn är något långsammare.

Kort och gott skulle jag säga att en i7:a är bättre om man till exempel har en 144 hz skärm och vill ha så många FPS som möjligt. Om man nöjer sig med kanske 80 FPS och till exempel hellre spelar på högre upplösning (1440p eller 4K) än att ha maximalt med FPS så kan en Ryzen vara ett bättre val då den klarar av det utan problem, om man också tror att den extra totala processorkraften kan komma till nytta ibland.

Permalänk
Medlem

Tack för input. Jag har läst alla era kommentarer och läst mer benchmarks. Får bara mer och mer beslutsångest

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Spagh1i: Röda WD-diskar är för NAS. Blå eller svart funkar bra för desktop.

Permalänk
Medlem

Noterat!

Skickades från m.sweclockers.com