Nvidia kontrar Radeon RX 550 med "GP108" och Geforce GT 1030

Permalänk
Medlem

Jag gillar grafikkort som är passivt kylda. Om de har ett lågt pris är också bra.
Men sen måste de ha lite moderna funktioner och lite prestanda också för att vara intressant.
Annars har ju GT 210 funnits hur länge som helst om man bara vill ha något billigt som visar bild på skärmen.

Undrar hur GT 1030 står sig mot äldre grafikkort?
Presterar det som ett GT 630 eller som ett GTX 680 ?
Kanske som ett GTX 750 ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Jag har en HP microserver gen 8 idag som jag har ett gt 630 i. Problemet är att det bara sitter ett 150w psu i microservern och jag vill kunna spela lättare spel. För att få GT 630 att spela lol på hyfsad grafik på min 1440p skärm måste jag överklocka mitt gt630 och med min i3 3220 så ligger jag då väldigt nära 140w när jag mäter vid vägguttaget. Ett GT 1030 skulle kanske gå att underklocka lite för att nå samma prestanda och då vara snällare mot mitt psu.

Lär vara dålig effektivitet på den för räknade på min förut med iof 180w pico och skulle kunna kombinera 6100an med 1050/1050ti/460 + sdd och om jag inte minns fel hade jag kunnat ligga under 150w med den kombon men du kanske har en bunt diskar som käkar lite w med som var orsaken jag sket i pico och körde full atx

Skrivet av GuessWho:

Jag gillar grafikkort som är passivt kylda. Om de har ett lågt pris är också bra.
Men sen måste de ha lite moderna funktioner och lite prestanda också för att vara intressant.
Annars har ju GT 210 funnits hur länge som helst om man bara vill ha något billigt som visar bild på skärmen.

Undrar hur GT 1030 står sig mot äldre grafikkort?
Presterar det som ett GT 630 eller som ett GTX 680 ?
Kanske som ett GTX 750 ?

Finns bättre lösning om man vill ha passivt och det är att köra msi gaming serien kort som är semi passiv även under lättare gaming går mitt passivt och kör jag gta v eller fallout 4 t.e.x snurrar dom men hörs inte alls

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag har en HP microserver gen 8 idag som jag har ett gt 630 i. Problemet är att det bara sitter ett 150w psu i microservern och jag vill kunna spela lättare spel. För att få GT 630 att spela lol på hyfsad grafik på min 1440p skärm måste jag överklocka mitt gt630 och med min i3 3220 så ligger jag då väldigt nära 140w när jag mäter vid vägguttaget. Ett GT 1030 skulle kanske gå att underklocka lite för att nå samma prestanda och då vara snällare mot mitt psu.

Har du kollat så att det verkligen sitter ett 150W nättagg i?

Det är nämligen så att mormalt sett så sitter det 150W agg I USA/110V modellen medan den Europeiska modellen brukar ha ett 200W agg oavsett vad som står på återförsäljarnas specar. Därmed blir mitt tips att öppna och kolla. Det är en riktigt bra chans att du har 50W till att leka med.

Sen saknar jag en ersättare till 750Ti. Dvs ett kort i 60W klass. 75W korten blir lite för varma för att kylas bra med heatpipes i fläktlösa system. Går väl iofs att underklocka ned men ,,,,,

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

@mats42: tyvärr så är det 150w, jag köpte servern begagnad och tidigare köpare hade köpt den i Ryssland eller om det var Vitryssland och jag trodde att det var 200w men det står 150 på nätaggregatet.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu är ju iofs Intels iGPU den absolut vanligaste GPUn som driver folks huvudskärm enligt Steam survey och har varit det i flera år.

Nope, enligt senaste Steam survey så har NVIDIA 61.21%, AMD 22.14% och Intel 16.27%. Kollar man på individuella kort så är det vanligaste kortet GTX 970 med 4.4% av totalen, medan det vanligaste Intel-kortet är HD 4000 på 2.5%.

Notera att procent-talen som rapporteras för korten är relativt kategorin de ligger i. Så även om HD4000 har 20.21% i rapporten så är det relativt kategorin DX11-kort som bara står för 12.38% av totalen, så 20.21% av 12.38% = 2.5%. GTX 970 har "bara" 5.89%, men det är då relativt andra DX12-kort som står för hela 74.76% av totalen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@perost: där ser man fan vad fel man kan minnas. Men jag står trots allt fast vid att iGPU inte kan kallas något "gemene man inte använder".

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Problemet är ju hur oprisvärt detta segment är kontra ett upp. Snabbkoll på prissatt ger att 550 ger ca 60% av prestandan mot 460 till 85% av priset. Har man inte andra begränsningar i systemet så sparar man in en del på det dyrare då livslängden borde svara mot prestandskillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Problemet är ju hur oprisvärt detta segment är kontra ett upp. Snabbkoll på prissatt ger att 550 ger ca 60% av prestandan mot 460 till 85% av priset. Har man inte andra begränsningar i systemet så sparar man in en del på det dyrare då livslängden borde svara mot prestandskillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror de flesta kort i denna klassen hamnar i ex HP dell osv i deras "instegs gaming datorer".

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Problemet är ju hur oprisvärt detta segment är kontra ett upp. Snabbkoll på prissatt ger att 550 ger ca 60% av prestandan mot 460 till 85% av priset. Har man inte andra begränsningar i systemet så sparar man in en del på det dyrare då livslängden borde svara mot prestandskillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte något likt detta för att hotta upp min HTPC till x265 standard, det är däremot rätt värt om stödet finns. Det lär den fixa med bravur!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

låter lovande för ultra budget

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Sen saknar jag en ersättare till 750Ti. Dvs ett kort i 60W klass. 75W korten blir lite för varma för att kylas bra med heatpipes i fläktlösa system. Går väl iofs att underklocka ned men ,,,,,

Om ryktena stämmer så matchar eller överträffar 1030 (30W TDP) just ett 750 Ti (60W TDP), och då finns det säkert plats att slänga in ett 1040 om det finns ett sådant sug på marknaden efter strömsnåla kort i kompakta format.

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Tycker GeForce GT 610 utan fläkt fungerar utmärkt än idag som multimediakort. Ligger på runt 300 kr och presterar mellan Intel HD Graphics (Haswell) och Intel HD Graphics 4000 Mobile.

Visst gör det det, även gt 210 fungerar utmärkt så länge du kör 1080P. Men vill du upp på 4k behöver du ett nyare kort med HDMI 2.0, alternativt dyra adaptrar (aktiv DP till HDMI) som faktiskt kostar nästan lika mycket som detta grafikkort.