Vad är ett bra sätt att spara mina lösenord på?

Permalänk

Vad är ett bra sätt att spara mina lösenord på?

med så många olika konton blir det lite jobbigt att komma ihåg hela tiden

Permalänk

Jag använder Lastpass. Säkert inte det bästa lösningen men det funkar för mig.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk

Papper & penna? Går att chiffrera lösenord om man så önskar. Bra hjärngymnastik.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker att Lastpass fungerar alldeles utmärkt, men många föredrar Keepass pga. att lösenorden lagras lokalt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@banana12345: Bästa sättet är att spara dem i wetware

Utveckla en teknik så du inte är beroende av något hjälpprogram eller post-it lappar men där du ändå kan räknas ut vad det är för lösenord även om du glömt bort det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Har nyligen börjat med Dashlane och tycker det funkar bra. Har dock inte testat annat att jämföra med. Blir några enstaka fel med autofil men det verkar oftast bero på hemsidan och inte mjukvaran i sig.

Permalänk
Medlem

Kör med 1password, fungerar bra.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk

Kör Norton Identity Safe och det fungerar fint för mig

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

Kör KeePass här

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Inaktiv

Använd din förnamn+födelsedag för alla lösenord.

Keepass.

Permalänk
Medlem

Kör med SafeInCloud. Fungerar suveränt för mig.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

KeePass röstar jag på

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

1password

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Sparar alla lösenord i Chrome. Chansen att någon skulle komma åt dom är minimal, inte direkt som det är life or death heller om någon skulle göra inbrott och sno min dator sen logga in på diverse sidor

Permalänk
Medlem

Fördrar lastpass då det är gratis, smidigt, online och automatiskt fungerar i alla mina enheter.

Permalänk
Medlem

Använder Firefox inbyggda password manager med ett master password. Ingen annan här verkar göra det så hade varit intressant att höra om ni tycker säkerheten där är för låg eller om det beror på något annat? Lösenorden är krypterade med Firefox lösning.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk

LastPass för att spara allt online.

KeePass för att spara allt lokalt. Använder du Firefox så finns det ett addon för KeePass som fungerar ypperligt. Chrome är lite tråkigare, så där är LastPass att föredra, om du nu inte vill copy pasta alla lösenord.

Permalänk
Medlem

Har allting i huvudet då det är säkrast. Men om du har svårt att komma ihåg så är ett tips att bara ha unika lösenord för det allra viktigaste, E-mail (din "huvud" E-mail om du har flera) banker som Paypal osv. Jag kopplar mina andra mailadresser till ett huvudmail så ifall jag glömmer kan jag bara välja "glömt lösenord" och få det direkt.

Permalänk
Medlem

Jag har mina lösenord i vanliga textfiler på en krypterad virtuell hårddisk som jag mountar vid behov. Den virtuella disken ligger också backupad på Tresorit och OneDrive (krypterad som sagt). Tresorit löser behovet att kunna nå lösenorden från vilken enhet som helst.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Använder Lastpass Premium. Är inte alls det säkraste alternativet, men absolut det enklaste och smidigaste. Finns en bra app som enkelt fyller i kontouppgifter åt än även i appar. Jag har och kommer alltid ha two-step verification på email och allting som har tillgång till känslig information.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Snusfri

Lastpass med backup på usb.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Keepass.

Permalänk

Jag anvander F-Secure KEY. Valdigt smidigt da det fungerar pa iOS, Android, PC eller MAC. Alla losenord du lagger in uppdateras direkt till dina andra enheter.

Visa signatur

Ta mig i brasan

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffinet:

Använder Firefox inbyggda password manager med ett master password. Ingen annan här verkar göra det så hade varit intressant att höra om ni tycker säkerheten där är för låg eller om det beror på något annat? Lösenorden är krypterade med Firefox lösning.

För webbsidor så fungerar Firefox absolut, men i mitt fall t ex så har jag lösenord till så många andra tjänster som inte går att nå via en webbsida, och då behövs något annat.

Har själv valt att centralisera alla lösenord till Keepass även om dom också lagras i t ex Firefox, Total commander, RoyalTS eller vilken mjukvara jag nu använder till tjänsten. Det tar lite tid att träna in att vid lösenordsbyte eller skapande av lösenord alltid gå till keepass. Men det blir värd mödan i slutet, för du får revisionshantering och du kan lagra andra uppgifter som serienummer/ licensnycklar och backuper direkt i Keepass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

För webbsidor så fungerar Firefox absolut, men i mitt fall t ex så har jag lösenord till så många andra tjänster som inte går att nå via en webbsida, och då behövs något annat.

Har själv valt att centralisera alla lösenord till Keepass även om dom också lagras i t ex Firefox, Total commander, RoyalTS eller vilken mjukvara jag nu använder till tjänsten. Det tar lite tid att träna in att vid lösenordsbyte eller skapande av lösenord alltid gå till keepass. Men det blir värd mödan i slutet, för du får revisionshantering och du kan lagra andra uppgifter som serienummer/ licensnycklar och backuper direkt i Keepass.

OK, Jo det är sant att det blir problem om tjänsterna ej går via webbläsaren. Har några andra inloggningar via program där det sparas automatiskt, när programmet ominstalleras eller ibland efter några månader "tappar" lösenordet så kopierar jag in det sparade lösenordet från firefox då samma program ofta har en hemsida så jag kan spara det på de sättet.

Inte jättesmidigt dock så kanske bör se över Keepass eller något liknande då, bara lösenorden sparas krypterat och lokalt är jag nöjd.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av banana12345:

med så många olika konton blir det lite jobbigt att komma ihåg hela tiden

KeePass, opensource, gratis, säkert. Kör med keyfile + lösenord.