Permalänk
Medlem

Asus Mg248Q inställningar hjälp

Hejsan som rubriken lyder så behöver jag hjälp med inställningar för min skärm.
Köpte den för nån månad sen men inte orkat bry mig om inställningar...

Sitter och spelar på en i5 4690k gtx 770
Lirar för det mesta cs go och wow.

Dom funderingar jag har är ska man ha smart view på?
Trace Free på? 0-100
ASCR?
Adaptive-Sync?

Nå uppdateringar på drivare man bör fixa?

Tacksam för hjälp.. har bara kopplat in och kört på skärmen som den är

Permalänk

På min vg248qe körde jag photo mode och trace på 60

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

Men här är tftcentrals review + inställningar.http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_mg248q.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Men här är tftcentrals review + inställningar.http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_mg248q.htm

Skickades från m.sweclockers.com

ok ska kika in den där länken..tack för ditt svar Vad gör den där Tracefree saken?

Permalänk
Skrivet av Gh0sTy^:

ok ska kika in den där länken..tack för ditt svar Vad gör den där Tracefree saken?

hur mkt ghosting/ motion blur de blir

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Vad gör den där Tracefree saken?

Det verkar vara Asus term för vad som annars brukar benämnas overdrive, som används för att minska eftersläpningar när något rör sig snabbt på skärmen (men kan ge andra artefakter när den överdrivs).

När det gäller adaptive sync så har skärmen Freesync, vilket endast fungerar tillsammans med AMD-kort. Eftersom du har ett NVIDIA-kort så kan du alltså inte använda den funktionen. För NVIDIA är det istället G-Sync som gäller för samma funktion, men de skärmarna brukar vara mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det verkar vara Asus term för vad som annars brukar benämnas overdrive, som används för att minska eftersläpningar när något rör sig snabbt på skärmen (men kan ge andra artefakter när den överdrivs).

När det gäller adaptive sync så har skärmen Freesync, vilket endast fungerar tillsammans med AMD-kort. Eftersom du har ett NVIDIA-kort så kan du alltså inte använda den funktionen. För NVIDIA är det istället G-Sync som gäller för samma funktion, men de skärmarna brukar vara mycket dyrare.

Okej så man får testa sig fram mellan 0-100 och känna vilken som passar en bäst.
Har det på 40 nu få se lite framöver.

Okej då kan jag skippa Freesync helt och hållet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Okej då kan jag skippa Freesync helt och hållet då?

Ja, eftersom du har ett NVIDIA-kort så har du inget val, att skärmen har Freesync har ingen betydelse för din del. Om du någon gång skaffar ett bättre grafikkort så kan det vara en orsak att luta mot ett AMD-kort, men tills dess så kan du bara strunta i att skärmen har Freesync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, eftersom du har ett NVIDIA-kort så har du inget val, att skärmen har Freesync har ingen betydelse för din del. Om du någon gång skaffar ett bättre grafikkort så kan det vara en orsak att luta mot ett AMD-kort, men tills dess så kan du bara strunta i att skärmen har Freesync.

Ok tackar
Vilka AMD-kort är stepup från 770?
Eller kvittar det och köra på med nvidia kort istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Ok tackar
Vilka AMD-kort är stepup från 770?
Eller kvittar det och köra på med nvidia kort istället?

Utan Freesync så fungerar skärmen som en helt vanlig 144Hz-skärm. I t.ex. CS:GO skulle du troligtvis inte ha någon nytta av Freesync eftersom du ändå lär vilja ligga på 144Hz+ i det spelet, men i WoW kanske det kan göra en del skillnad. Men de flesta skulle nog inte springa ut och köpa ett nytt grafikkort bara för att kunna använda Freesync. Du kan läsa om hur Freesync fungerar i Sweclockers guide till bildskärmar och avgöra själv hur viktigt det är för dig. Om du vill uppgradera så är det väl troligtvis ett RX 480/580 som är den naturliga uppgraderingen för dig.