Permalänk

PS2 till datorskärm

Tjena! Fick nyligen tillbaka mitt gamla ps2 med tillhörande spel, riktigt taggad på att nostalgitrippa lite. Dock så är det ju 2017 och jag äger ingen TV, tänkte att det hade vart perfekt om jag kunde koppla in PS2:t i min andra skärm som är en samsung syncmaster med VGA och DVI.

Har absolut noll kunskap om portar, sladdar & olika signaltyper så google gav mig bara förvirring. Någon som har kunskap om billigaste sättet att lösa detta?

Permalänk
Medlem

Problemet du har är att billigaste sättet kommer införa enormt lagg;

PS2 sänder ut RGB med en sync line, VGA är två sync lines med olika sync H/V (går att kombinera i vissa fall till en) och de är i helt olika frekvens. Det du troligen behöver är en RGB -> VGA eller RGB -> DVI adapter för att göra livet lätt för dig, men budget varianterna av dessa är inte värda pengarna, ofta får du minst lika bra resultat om du t.ex. skaffar en PS2 RGB Scart kabel och kopplar direkt in i en TV eller så.

Något du skulle kunna nyttja är GBS-8200, finns på ebay men du måste eventuellt fixa vissa saker själv så som sync strike etc, ska du ha något bättre så är det att räkna med 2000 - 5000 SEK, dock är GBS-8200 inte bra med 480p från vad jag hört.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Synd att du inte har HDMI ingång, då hade denna: http://cdon.se/hushallsapparater/playstation-2-till-hdmi-adap... varit perfekt.

Skalar riktigt fint på min Samsung 55" TV

Visa signatur

headake

Permalänk
Medlem

@headake: Inför den inte något input lagg?

EDIT:
Kollade upp själv, den verkar faktiskt vara bästa billiga alternativet om skärmen stödjer 480i genom HDMI, borde funka med en passiv HDMI>DVI adapter om den inte skickar ut DRM skyddat men det borde den inte göra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Själv kör jag komponentkabel tillsammans med en komponent till VGA-omvandlare. Gäller att man skaffar en omvandlare som klarar av både progressiv och interlaced-signal. Gäller bara att få tag i schyssta PS2-komponentkablar. De officiella är väldigt ovanliga och de flesta andra är av väldigt dålig kvalité, som ger ghosting. Själv har jag dom officiella, det blir riktigt schysst bild.
Funkar även till alla andra konsoler som kan mata ut komponent...

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Själv kör jag komponentkabel tillsammans med en komponent till VGA-omvandlare. Gäller att man skaffar en omvandlare som klarar av både progressiv och interlaced-signal. Gäller bara att få tag i schyssta PS2-komponentkablar. De officiella är väldigt ovanliga och de flesta andra är av väldigt dålig kvalité, som ger ghosting. Själv har jag dom officiella, det blir riktigt schysst bild.
Funkar även till alla andra konsoler som kan mata ut komponent...

Är man lite flängd med lödkolven, och får tag på en kabel med typen av kontaktdon som går att pilla isär (läs: icke formgjutna dito), är det inte så himla besvärligt att mecka ihop en kabel som ger minst lika bra bild som de officiella dito. Problemet är så gott som alltid att man använt kabel med oskärmade ledare (och i sällsynta fall att de är felterminerade). Slakta en VGA-kabel och flytta över kontaktdonen från PS2-kabeln till den. Gjort det med ett flertal av konsolerna där hemma när det inte gått att få tag på högkvalitativa RGB- eller YPbPr-kablar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Själv kör jag komponentkabel tillsammans med en komponent till VGA-omvandlare. Gäller att man skaffar en omvandlare som klarar av både progressiv och interlaced-signal. Gäller bara att få tag i schyssta PS2-komponentkablar. De officiella är väldigt ovanliga och de flesta andra är av väldigt dålig kvalité, som ger ghosting. Själv har jag dom officiella, det blir riktigt schysst bild.
Funkar även till alla andra konsoler som kan mata ut komponent...

Du kan köpa PS3 component cables, same thing och lättare att få tag på.

Annars är RGB scart kabel ett bra alternativ för bästa bild sedan det till VGA.

Du får bättre bild med RGB som PS2 kan göra, färgerna blir inte lika utsuddade då varje färg får en egen lina, iofs vissa föredrar den mer utsuddade looken då PS2 inte är de bästa när det kommer till 3D egentligen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat:

Längesen jag kontemplerade gamla analoga bildstandarder, men är man inte begränsad till 480i via RGB? Det skulle ju kunna vara ytterligaren en orsak att vilja jobba med komponentsignalen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

@Ferrat:

Längesen jag kontemplerade gamla analoga bildstandarder, men är man inte begränsad till 480i via RGB? Det skulle ju kunna vara ytterligaren en orsak att vilja jobba med komponentsignalen.

Stämmer. Bästa för att koppla till HDTV eller liknande är via komponent. PS2 kan då gå hela vägen upp till 1080i på vissa spel.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Du kan köpa PS3 component cables, same thing och lättare att få tag på.

Annars är RGB scart kabel ett bra alternativ för bästa bild sedan det till VGA.

Du får bättre bild med RGB som PS2 kan göra, färgerna blir inte lika utsuddade då varje färg får en egen lina, iofs vissa föredrar den mer utsuddade looken då PS2 inte är de bästa när det kommer till 3D egentligen.

Jo jag vet, det var just PS3-kablar jag köpte, men de är utgångna sen länge. Men inofficiella av god kvalité borde gå att få tag på tycker man.

Är RGB verkligen bättre än komponent? Varje färg får ju egen "lina" i komponent med (till skillnad från komposit) förutom en av färgerna, som får dela lina med synken (oftast grön?), men det kan väl inte ge så stor skillnad? Komponent används ju upp till 1080p utan problem om kablarna är bra, har inte sett RGB SCART köras i så hög upplösning direkt.

Skrivet av kaput:

Är man lite flängd med lödkolven, och får tag på en kabel med typen av kontaktdon som går att pilla isär (läs: icke formgjutna dito), är det inte så himla besvärligt att mecka ihop en kabel som ger minst lika bra bild som de officiella dito. Problemet är så gott som alltid att man använt kabel med oskärmade ledare (och i sällsynta fall att de är felterminerade). Slakta en VGA-kabel och flytta över kontaktdonen från PS2-kabeln till den. Gjort det med ett flertal av konsolerna där hemma när det inte gått att få tag på högkvalitativa RGB- eller YPbPr-kablar.

Ja, det är ingen dum idé.

Permalänk
Medlem

@s0sdaf:
Ja RGB är 4 linor
Röd Grön Blå och någon variant av synk
Component är normalt YPBPR
vilken är
Y = Luma (ljusstyrka) + synk
PB = Skillnaden mellan blå och Luma
PR = Skillnaden mellan röd och Luma
Grön räknas sedan ut från de andra.

Färgerna är mycket klarare för RGB då det är direkta värden och bilden blir även ofta skarpare (inte alltid en fördel ska medges) men sedan är det composit scart är det något helt annat, det är samma som att ta den ensamma gula sladden in i TV, det är typ sämsta möjliga bild.
En anledning till att många youtubers etc inte är så på RGB tåget fullt ut är att i USA var det Component som gällde för deras TV's vilket gjort att många av dem "svär" vid det men på pappret är RGB bättre.

Men, vissa bilder gör sig inte bättre skarpa, dock är det ofta lättare att sudda ut en bild efter än det är att göra den skarpare igen, tidigt 3D material ser oftast bättre ut när det är lite suddigt.

EDIT:
En annan sak som även påverkar på senare år är scaling, NTSC systemen är bättre på det än PAL pga hur standarderna skiljer sig i relation till dagens standards, NTSC är närmare i synk med sina 60hz och antal lines än PAL med sina 50 osv. så upscaling med t.ex. OSSC är bättre med NTSC konsollerm, de flesta NTSC konsoller även de trycka ut RGB utan problem i 60hz.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@s0sdaf:
Ja RGB är 4 linor
Röd Grön Blå och någon variant av synk
Component är normalt YPBPR
vilken är
Y = Luma (ljusstyrka) + synk
PB = Skillnaden mellan blå och Luma
PR = Skillnaden mellan röd och Luma
Grön räknas sedan ut från de andra.

Färgerna är mycket klarare för RGB då det är direkta värden och bilden blir även ofta skarpare (inte alltid en fördel ska medges) men sedan är det composit scart är det något helt annat, det är samma som att ta den ensamma gula sladden in i TV, det är typ sämsta möjliga bild.
En anledning till att många youtubers etc inte är så på RGB tåget fullt ut är att i USA var det Component som gällde för deras TV's vilket gjort att många av dem "svär" vid det men på pappret är RGB bättre.

Men, vissa bilder gör sig inte bättre skarpa, dock är det ofta lättare att sudda ut en bild efter än det är att göra den skarpare igen, tidigt 3D material ser oftast bättre ut när det är lite suddigt.

EDIT:
En annan sak som även påverkar på senare år är scaling, NTSC systemen är bättre på det än PAL pga hur standarderna skiljer sig i relation till dagens standards, NTSC är närmare i synk med sina 60hz och antal lines än PAL med sina 50 osv. så upscaling med t.ex. OSSC är bättre med NTSC konsollerm, de flesta NTSC konsoller även de trycka ut RGB utan problem i 60hz.

Just ja, fick för mig att komponent också körde någon variant av RGB-signal, men så är det ju inte (man blir lite lurad av själva färgerna på kablarna ). Tack för lektionen

I övrigt skulle jag vilja ha tag i en RGB SCART -> VGA omvandlare, men det verkar i princip omöjligt, iallafall utan att behöva importera.

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: Lugnt det är ett ormbo när man väl ger sig in i det och signal konvertering är inte det lättaste, speciellt inte när det kommer till spel som kan påverkas av lagg. Gamla spel som körde analog signal till analog TV har (more or less) noll delay, samma anledning som många CS spelare höll ut på CRTs för att det är en "direkt" teknik medan digitala bilder först byggs upp, sedan ofta buffras och eventuellt bearbetas för att sedan skickas till en skärm som i sin tur gör saker med den.

Att gå från RGB till VGA är lite stökigt iom olika timings på synk m.m. dock kan vissa skärmar ta emot RGB signal även över VGA men det är väldigt random vilka som klarar det, TV apparater är oftast grinigare än saker designade för att ta input från en dator då TV's följer striktare standards medan en datorskärm kan behöva ta emot alla möjliga upplösningar etc.
Det finns bra konvertering men de kostar ofta en slant.

@kaput Jo det stämmer (dock 576i för PAL men i princip ja), dock är vinsten enbart vid 480p spel för PS2 för (AFAIK) så är resten bara en fråga om upscaling och inte faktiskt rendering, du förlorar lite bildkvalitet mot att få 480p så det är en avvägning men i vissa spel är det klart värt att offra lite bildkvalitet och stabililtet för det.
EDIT: Sedan kommer det ju ner till hur bra din scaler/HDTV etc är på de-interlacing och som sagt NTSC har fördelen av 60Hz vs 50Hz vilket i många fall är att föredra i spel.
EDIT2: Iofs PS2 kanske kan göra PAL60, dock är det ju som alltid lite sync miss med det mot riktig NTSC om den inte har rätt kristall i sig.
EDIT3: Eller ja det blir ju RGB60 med PAL carrier vilket är lite off, men folk verkar hävda att PS2 kör på NTSC carrier, som sagt ett ormbo om man inte själv ger sig in och kollar med en frekvensräknare eller liknande.

Blir massa EDITs men fastna lite ^^
EDIT4;
RGB på PS2 klarar 480p och högre genom att slänga ut synken på gröna och snarare köra en VGA standard (dock off spec så inte alla monitorer som kan ta den), med en sync stripper borde detta lätt gå att köra direkt in i en VGA monitor Det verkar även gå att hugga både H och V sync innan de går ut från konsolen om man vill slippa att strippa den, suger att jag inte har en PS2 annars hade jag testat

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Att gå från RGB till VGA är lite stökigt iom olika timings på synk m.m. dock kan vissa skärmar ta emot RGB signal även över VGA men det är väldigt random vilka som klarar det, TV apparater är oftast grinigare än saker designade för att ta input från en dator då TV's följer striktare standards medan en datorskärm kan behöva ta emot alla möjliga upplösningar etc.
Det finns bra konvertering men de kostar ofta en slant.

Jag betalar gärna, men vore skönt att slippa importering. Vet du om det finns någon RGB SCART -> VGA-omvandlare som går att köpa i Sverige över huvud taget? Du får gärna länka om känner till någon, även dyra är intressanta.

Permalänk
Medlem

@s0sdaf:
Well "industri-standard" är ju framemeister men de kostar som satan i gatan men med rätt utrustning så blir det ju bra, dock är det antingen köra ebay eller vänta, de ska släppa en europa version här snart dock har de lååååånga leveranstider med och man köpar från Japan.

Alternativet är en OSSC, dock ett par månader väntetid där med, de har även ett DIY kit eller ja det är i två olika kit + att du måste sourca delar själv och sätta ihop (det var det jag gjorde) men även de är ur lager just nu, de har strul med sin leverantör av vissa chip och deras alternativa källa skicka fel (det var kul när jag satt ihop allt att upptäcka) OSSC har dock mer "quirks" men kan vara lite billigare, landar ändå billigast på runt 2-2,5K och låååång väntetid där med, sedan just nu har de inte ljud, det finns dock en audio board att sätta in, jag väntar på min har 3 PCBs som kommer från OSHpark i slutet av maj gissar jag, versionen som kommer om ett tag (testas nu) den har audio inbyggt direkt, OSSC är även open source och open hardware. OSSC är gjord av en finne och görs i england så det är inom EU (iaf just nu)

Sedan att köpa direkt i Sverige är svårt, väldigt "liten" marknad här.

Sedan finns det massor av olika alternativ, rekommenderar att kolla genom

och deras andra RGB master class videos

Man kan även kolla på Adam Koralik på youtube men han är lite väl gnällig och så ibland men har bra info ibland.
Edit;
Och ska du ha VGA enbart så är det äldre hårdvara som gäller troligen

EDIT2:
Mellan OSSC och Framemeister så är det lite blandat, Framemeister är bättre i meningen att den har mer funktioner och så samt en image buffer vilket gör att den kan ge "riktiga" upplösningar medan OSSC är en line doubler i första hand men gör det utan buffer genom en FPGA vilket ger mer eller mindre noll input lagg (i verkligheten är det typ en eller två lines av delay max), sedan ger din TV en visst input lagg.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Vilken diskussion det blev i tråden! tror jag har ett hum om hur det funkar nu, tackar till alla som postat.

Skrivet av Ferrat:

@headake: Inför den inte något input lagg?

EDIT:
Kollade upp själv, den verkar faktiskt vara bästa billiga alternativet om skärmen stödjer 480i genom HDMI, borde funka med en passiv HDMI>DVI adapter om den inte skickar ut DRM skyddat men det borde den inte göra.

Perfekt! ska testa detta. Skulle inte HDMI>DVI funka av någon anledning så har jag HDMI ingång på min main skärm, hade vart optimalt att slippa koppla om skärmen när man vill använda datorn dock. Dags att testa

Permalänk
Medlem

@Villiamroth: Det bör funka, skillnaderna mellan HDMI och DVI är relativt små, det är samma signal men oftast är DVI utan ljud och för HDMI kan signalen krypteras och då kan inte en DVI port ta emot det... men, ibland funkar det iaf för att ofta (troligen för att de använder ett chip som gör båda) så har du hdmi på skärmen är det inte omöjligt att det funkar även om det är en kodad signal, jag har haft så på en skärm men även stött på när det inte funkat. Standards är till för att brytas så som alla regler verkar det som ibland ^^

Det är bara testa sig fram, det värsta som kan hända är typ att man inte får en signal, funkar det inte så köp en hdmi switcher, finns för ett par hundra på typ claes ohlsson, elgiganten och liknande och är oftast bara en knapptryckning eller ibland t.o.m. automatiska om bara en input är aktiv

159 kr på elgiganten
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kablar-och-adapte...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@s0sdaf:
Well "industri-standard" är ju framemeister men de kostar som satan i gatan men med rätt utrustning så blir det ju bra, dock är det antingen köra ebay eller vänta, de ska släppa en europa version här snart dock har de lååååånga leveranstider med och man köpar från Japan.

Alternativet är en OSSC, dock ett par månader väntetid där med, de har även ett DIY kit eller ja det är i två olika kit + att du måste sourca delar själv och sätta ihop (det var det jag gjorde) men även de är ur lager just nu, de har strul med sin leverantör av vissa chip och deras alternativa källa skicka fel (det var kul när jag satt ihop allt att upptäcka) OSSC har dock mer "quirks" men kan vara lite billigare, landar ändå billigast på runt 2-2,5K och låååång väntetid där med, sedan just nu har de inte ljud, det finns dock en audio board att sätta in, jag väntar på min har 3 PCBs som kommer från OSHpark i slutet av maj gissar jag, versionen som kommer om ett tag (testas nu) den har audio inbyggt direkt, OSSC är även open source och open hardware. OSSC är gjord av en finne och görs i england så det är inom EU (iaf just nu)

Sedan att köpa direkt i Sverige är svårt, väldigt "liten" marknad här.

Sedan finns det massor av olika alternativ, rekommenderar att kolla genom
https://www.youtube.com/watch?v=lHoOKLWIMKU&list=PLTNBVisVMbS...

och deras andra RGB master class videos

Man kan även kolla på Adam Koralik på youtube men han är lite väl gnällig och så ibland men har bra info ibland.
Edit;
Och ska du ha VGA enbart så är det äldre hårdvara som gäller troligen

EDIT2:
Mellan OSSC och Framemeister så är det lite blandat, Framemeister är bättre i meningen att den har mer funktioner och så samt en image buffer vilket gör att den kan ge "riktiga" upplösningar medan OSSC är en line doubler i första hand men gör det utan buffer genom en FPGA vilket ger mer eller mindre noll input lagg (i verkligheten är det typ en eller två lines av delay max), sedan ger din TV en visst input lagg.

Tackar för tipsen! Jo, det är främst VGA jag vill åt då jag har rätt många CRT-skärmar för PC. De CRT-TV jag har har tyvärr alla fått glappa SCART-portar och de verkar vara meckiga att laga. Vill ju köra retrospel på CRT helst. Har även en projektor med VGA. De flesta omvandlare idag är ju för omvandlig till HDMI (av förståeliga skäl).

Jag är egentligen inte alls ute efter att skala bilden, bara omvandla RGB SCART till VGA. Antar att deinterlacing kan behövas också (vet inte hur CRT-datorskärmar lirar med interlaced?).

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: interlacing bör inte vara ett problem, ska det bara vara "typ" ren konvertering så tror jag att du kan kolla in på tidigare nämnda GBS-8200 och tillägg till den

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@s0sdaf: interlacing bör inte vara ett problem, ska det bara vara "typ" ren konvertering så tror jag att du kan kolla in på tidigare nämnda GBS-8200 och tillägg till den

Hm, så jag kan inte skaffa enbart en Sync Strike (http://arcadeforge.net/Scaler-and-Strike-Devices/Sync-Strike:...) och ansluta min VGA CRT-Datorskärm till den? Måste jag har en scaler mellan, trots att jag inte behöver skala om bilden?

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: Det kan funka men då är det för att din skärm accepterar RGB, VGA är en signal standard, D-sub (porten) är bara en port signalen vanligtvis kommer genom. Allt Sync Striker gör är att plocka ut CSYNC ur Sync On Composite genom en LM1881, jag har gjort en egen sådan som kosta en tiondel av deras och som jag kunde löda in direkt i min scart kabel till min PS1.

Men om din VGA skärm tar RGB signal så är det ju ett smidigt sätt att få det till D-sub och få bra sync

EDIT;
Mer info
http://www.retrorgb.com/syncinscart.html

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@s0sdaf: Det kan funka men då är det för att din skärm accepterar RGB, VGA är en signal standard, D-sub (porten) är bara en port signalen vanligtvis kommer genom. Allt Sync Striker gör är att plocka ut CSYNC ur Sync On Composite genom en LM1881, jag har gjort en egen sådan som kosta en tiondel av deras och som jag kunde löda in direkt i min scart kabel till min PS1.
https://thumb.ibb.co/gydG6Q/17545390_10158387747100147_4845479445455724514_o.jpg
Men om din VGA skärm tar RGB signal så är det ju ett smidigt sätt att få det till D-sub och få bra sync

EDIT;
Mer info
http://www.retrorgb.com/syncinscart.html

Nice. Får ta å testa å se om det funkar då, i annat fall får jag väl skaffa en scaler också.
Uppskattar all hjälp, tack så mycket!