Permalänk
Medlem

MG279Q kan inte sätta på 144Hz

Hejsan är så att jag försöker sätta igång 144Hz men får inte upp det alternativet utan kan högst sätta på 60Hz. Däremot när jag sätter på freesync så jag kan sätta på 90Hz. Har testat att ominstallera drivrutinerna för grafikkortet samt för skärmen. Använder mini displayport (1.2) in i skärmen och displayport till ett R9 390.

Permalänk
Medlem

144Hz

@Bergaren:
Märkligt!
Jag hade bekymmer tidigare när jag körde en billig no-name DP-kabel, men ej relaterat till hertz.
Beställde en med lite kvalitet av märket Startech och fick en betydligt bättre upplevelse.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

läste detta!

Känns som att det är dags att ge en recension skriven efter det att Asus valde att återkalla skärmen och uppdatera dess firmware. Med senaste firmwaren så fungerar 144hz i 1440p alldeles utmärkt. Vidare fungerar även overdrive i freesync (i intervallet 35-90hz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

@Bergaren:
Märkligt!
Jag hade bekymmer tidigare när jag körde en billig no-name DP-kabel, men ej relaterat till hertz.
Beställde en med lite kvalitet av märket Startech och fick en betydligt bättre upplevelse.

Såg nu att jag fick detta meddelande i Radeon-programmet. "Systemet har upptäckt ett länkfel och kan inte ange önskad upplösning och uppdateringsfrekvens. Din bildskärm har kanske inte stöd för önskad upplösning eller det kan finnas problem med kabelanslutningen till din dators bildskärm."
Fick du liknande meddelande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergaren:

Såg nu att jag fick detta meddelande i Radeon-programmet. "Systemet har upptäckt ett länkfel och kan inte ange önskad upplösning och uppdateringsfrekvens. Din bildskärm har kanske inte stöd för önskad upplösning eller det kan finnas problem med kabelanslutningen till din dators bildskärm."
Fick du liknande meddelande?

just därför jag kopierade just den biten av en som haft samma problem som dig! angående skärmen! det kan behövas ny firmware för att du ska få det att funka.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tackar får kika på det!

Permalänk
Bildexpert 📺

Den två år gamla Firmware-fixen till MG279Q handlade om frame-dropping vid 144 Hz. Länkfel är relaterat till kabel och kretsuppsättning. Tyvärr är AMD:s grafikkort mycket känsligare för kabelproblem. Länkfelet kommer av att kortet misslyckas initiera HBR2 och då ligger högsta möjliga pixelklocka någonstans runt 360 MHz vilket kan vara tillräckligt för att få en timing på 90 Hz att fungera. Men då kört för 120 eller 144 Hz.

http://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-del...

Permalänk
Medlem

@Bergaren:

Ja, får det fortfarande någon enstaka gång, men tidigare var det nästan dagligen.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.