Prey-utvecklare: "Steams återköpspolicy gör demo överflödigt"

Permalänk
Melding Plague

Prey-utvecklare: "Steams återköpspolicy gör demo överflödigt"

Enligt en av Preys utvecklare behövs ingen separat demoversion av spelet för PC. Detta då Steam-spelare har möjlighet att testa spelet i upp till två timmar och få pengarna tillbaka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, för det är ju just till sånt som återköpspolicyn ska användas till

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Entusiast

Nja jag håller inte med honom där, ser helt klart en nytta i ett dedikerat demo. Blir en massa onödigt strul för användare såväl som Steam om man ska börja se återköpen som ett demo.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Kan halvt hålla med, men ändå inte av 3 anledningar:
1. Det utvecklas av bethesda, som badar i pengar. Dom har inte ont nog om pengar för det.
2. Steam's återköpspolicy ska inte användas för detta.
3. Ett dedikerat demo är mindre i storlek och bättre anpassat för korta spelscenarion och är menat att få dig hookad och testa hur uselt/bra spelet presterar.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Dubbla transaktioner i bokföring bara för att man inte vill släppa dedikerat demo. Yay!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag tror detta är bra. Jag tycker att det är sådant som återköpspolicyn ska användas till, gillar man inte spelet så får man pengarna tillbaka. Folk har chansen att prova spelet på riktigt och efter 2h så vet man om man vill fortsätta spela det eller inte.

Släpper man ett bra spel så tror jag att denna typen av "demo" kan öka försäljningen. Tror folk är mer benägna att fortsätta spela något dom redan betalat för och satt sig in i än att betala för något när dom spelat klart ett demo.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad de säger. Tänker avvakta och se vad folk tycker. Att pc inte fick något demo innan release låter som varningsklockor för mig. Men, ja. Så behöver inte vara fallet. Kan ju bli hur bra som helst. Någon förhandsbokning blir det dock inte. Vågar inte, helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

I så fall skulle väl Steam lika gärna kunna ha demo-funktionen inbyggd? Utan att köpa spelet kan man ladda ner och spela i upp till t.ex. två timmar innan spelet stängs ner och blir inaktivt i ens bibliotek. Man måste då köpa det för att spela vidare.

Samma sak fast inga refunds hit och dit. Väldigt smidigt för användarna och full kontroll för utgivarna.

Permalänk
Medlem

Alla handlar inte direkt genom Steam. Kostar t.ex. 418kr på Spelbutiken för en nedladdningskod, alltså drygt 200kr billigare än på Steam. Ska jag alltså köpa det på Steam, testa i 2 timmar, begära en refund och köpa det av Spelbutiken om jag tyckte att det var skoj bara för att Prey-utvecklare tycker att ett demo är onödigt i och med Steams refund-policy? Detta är nog det mest korkade resonemanget jag hört i år.

Jag vill inte slösa en massa tid på Valves kundtjänst bara för att en utvecklare är lat. Kommer invänta reapris eller andra lösningar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tycker inte att Steams återköpspolicy ska missbrukas. Tänk om alla steamanvändare köper och laddar ner alla spel de kanske skulle vilja testa och sedan gör en refund i nästan samtliga fall. Så mycket datatrafik och transaktioner det skulle bli.

Trodde Seams återköpspolicy är till för folk som verkligen sett framemot och verkligen vill ha ett spel (dag 1) och sedan blir grymt besvikna på spelet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Själv visste jag inte ens att demos fanns längre xD. Har nog inte spelat en demo sedan PC-gamer-skivorna när man var liten och har aldrig hört någon polare säga att det kört en demo till et spel sedan den tiden heller. Men folk här behöver ju något att gnälla över så. Varsågod!

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Att steams refund system är också gjort för att ha möjlighet och testa spel är sant, det är även en av kategorierna för att få tillbaka pengarna. MEN det ursäktar inte att ett demo inte släpps, speciellt när ett demo redan är gjort.

Så varför släppte de ett demo till Xbox one i det fallet?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Meh köpte det för under 300kr på Cdkeys.com. Aldrig köpt från såna butiker men denna såg ut o va trustworthy enligt många siter, så slog en chansning och fick nyckeln efter någon timma med förboknings kod.

Köpte därefter Tekken 7 som jag hade köpt oavsett bra eller dålig då jag växt upp med det. Tekken7 deluxe + förbok för 450 Kostar 700 på Steam

Men jag förstår vad ni menar.. Att man måste köpa på steam för att få chans till en refund är riktigt dåligt. Skulle ändå va rätt ok o kunna ta bort spelet från bibloteket och göra det till en GIFT istället som man sedan kan skicka, ge bort eventuellt, ( utanför steams support), sälja på G2A t.ex.

Permalänk
Medlem

Med en sån attityd från dom så blir det bojkott på spelet. Det och att dom tvingar andra mindre utvecklare att byta namn på spel som innehåller ordet "prey". Usch och fy!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Spela i 121 minuter och sedan är det inte möjligt att göra ett återköp.

Hur ska man hålla koll på den exakta tiden? Eller så kanske de inte kommer vara så pass stenhårda?

Permalänk
Avstängd

Men alla har inte Steam, och av dom som har Steam så är det ju inte alla som har det knutet till ett betalkonto och vågar göra ett köpa och hoppas på att återköpspolicy går igenom.

Jag har ett Steamkonto men har aldrig köpt något spel på Steam.

Permalänk
Medlem

Håller helt klart med han. Demon känns så 2000. Återköp är guld!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagge:

Att man måste köpa på steam för att få chans till en refund är riktigt dåligt. Skulle ändå va rätt ok o kunna ta bort spelet från bibloteket och göra det till en GIFT istället som man sedan kan skicka, ge bort eventuellt, ( utanför steams support), sälja på G2A t.ex.

Steam kan göra det om dom verkligen är måna om spelarna, men dom är inget annat än hänsynslöst giriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men alla har inte Steam, och av dom som har Steam så är det ju inte alla som har det knutet till ett betalkonto och vågar göra ett köpa och hoppas på att återköpspolicy går igenom.

Jag har ett Steamkonto men har aldrig köpt något spel på Steam.

Det är inte så svårt att skaffa steam. Sen behöver man ett mastercard/visa/etc eller paypal konto vilket de flesta har. Det borde väl vara ganska klara regler med vad som gäller återköp. Har köpt mycket genom steam och aldrig haft något problem, sen hellre genom steam än G2P och alla andra sidor.

Permalänk
Medlem

Återköp är inget substitut för demo.
Men "prova gratis 2 timmar innan köp utan att ligga ute med pengar" hade varit ett rimligt alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med ganska många spel idag får man vara nöjd med att få igång spelet ordentligt och se intro/prolog samt en del av en tutorial på två timmar (vissa inställningar kanske bara går att göra in-game som exempel). Alltså inte mycket av själva spelet. Ett demo är något helt annat.

Men detta är även typiskt Bethesdas allmänna inställning och det är inte säkert att den enskilde utvecklaren valt orden.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det och att dom tvingar andra mindre utvecklare att byta namn på spel som innehåller ordet "prey".

Har för mig att detta inte är deras fel utan pga hur namnrättigheterna i USA är skrivna. Skyddar man inte aktivt sitt namn så räknar rätten det som att man inte längre vill ha kvar sitt namn. Blir en situation där den anklagade som släppt något som gör ett seriöst intrång på deras varumärke kan säga i princip "men dem då!" och fallet släpps. :/

Kan ju nästan garantera att Zenimax inte vill tvinga andra att byta sina namn i fall där det är uppenbart att det inte finns någon risk för förväxling. Det kostar dem tid och pengar men även ger dem dålig PR. Din ilska över detta är missriktad.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Som att Steam skulle vara den enda plattformen med apel? Ett demo skulle vara ett tvång, nu tycker utvecklarna att det är Steams uppgift att tillhandahålla återbetalning? Om det är utvecklingen borde utvecklare som nyttjar det här för att själva tjäna pengar, tvingas sänka kostnaden för sina spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag tror detta är bra. Jag tycker att det är sådant som återköpspolicyn ska användas till, gillar man inte spelet så får man pengarna tillbaka. Folk har chansen att prova spelet på riktigt och efter 2h så vet man om man vill fortsätta spela det eller inte.

Släpper man ett bra spel så tror jag att denna typen av "demo" kan öka försäljningen. Tror folk är mer benägna att fortsätta spela något dom redan betalat för och satt sig in i än att betala för något när dom spelat klart ett demo.

Jag känner faktiskt precis tvärtom; Om jag betalat för något, och får reda på att jag enkelt kan lämna tillbaka det "no questions asked", är risken stor att jag funderar ett antal gånger extra innan jag fortsätter förbi den gräns där möjligheten försvinner. Man blir helt enkelt mer skeptisk till spelet, och tänker till mer ordentligt, med konsekvensen att risken för att det blir återköp ökar. När det gäller demon så känner man inte samma press på sig, vilket jag vill mena gör en mer benägen att köpa in sig

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Som att Steam skulle vara den enda plattformen med apel? Ett demo skulle vara ett tvång, nu tycker utvecklarna att det är Steams uppgift att tillhandahålla återbetalning? Om det är utvecklingen borde utvecklare som nyttjar det här för att själva tjäna pengar, tvingas sänka kostnaden för sina spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte att Steam är missnöjda över det här, på något sätt, tvärtom. Kan till och med tänka mig att de kan ha gjort upp med större tillverkare om att de inte skall släppa demon.

Detta då det ytterligare stärker deras dominans, vill man testa först och kunna lämna tillbaka utan problem så är det steam som gäller. Andelen som kommer att testa genom steam och sedan köpa från någon annan säljare kommer vara minimal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

Kan halvt hålla med, men ändå inte av 3 anledningar:
1. Det utvecklas av bethesda, som badar i pengar. Dom har inte ont nog om pengar för det.
2. Steam's återköpspolicy ska inte användas för detta.
3. Ett dedikerat demo är mindre i storlek och bättre anpassat för korta spelscenarion och är menat att få dig hookad och testa hur uselt/bra spelet presterar.

De hade ju ett dedikerat typ, early-access/Demo eller något för streamers, men det var ju inte alls särskilt imponerande. XD

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara kontroversiellt att inte släppa en demo år 2017?
Jag tycker idéen med demo är bra, men det är verkligen ett undantag snarare än en regel att det finns en demo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Demo-tiderna är över sedan länge, och är inget jag förväntar mig. Det är ofta förbannat mycket jobb i att banta ner ett modernt spel till demo-format, och jag ser hellre att utvecklarna använder den tiden och resurserna till att finslipa fullversionen.

Vill folk använda Steams återköps-funktion för att testa spel så varför inte. Då får man en bättre uppfattning av hur fullversionen är, med all grafik och funktionalitet, som då dessutom är patchat och funkar bättre än ett ihopslängt snabbt utdaterat demo.

Och gillar man att spela nya spel men inte vill ha Steam, då får man skylla sig själv

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är detta en nyhet? Vad någon anställd tycker om demon? Massor av spel som inte kommer som demon, juh?!

Nej. Luktar marknadsföring i smyg, detta. Foliehatten är fin på mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Bra klipp om varför det inte görs så många demos längre.