Hur ska jag koppla mina 2 dataskärmar + tv m.m (kopplingschema)

Permalänk
Medlem

Hur ska jag koppla mina 2 dataskärmar + tv m.m (kopplingschema)

Hej
Jag håller på fixa lite här hemma och ska koppla in lite skärmar osv. men jag undrar vad jag behöver för att det ska bli så lättsamt som möjligt?
Jag gjorde lite snabbt ett schema hur det ser ut och hur jag vill kunna ha det.
http://imgur.com/oOGjH0F
Jag vill alltså kunna koppla in 2 dataskärmar samt kunna spegla bilden från en utav dataskärmarna till en tv.
Dessutom vill jag kunna koppla in tv-box, ps4 och dator i tv. Men det saknas ingångar för detta.
Jag har kollat litegrann om hdmi splitters men verkar finnas lite olika så jag blir mest förvirrad.

Någon som vet hur jag ska kunna ordna detta utan att hålla på växla med kablar o skit...
Tacksam för svar.

Permalänk

du ska inte ha en hdmi splitter utan en hdmi växel vid tv´n för att få fler ingångar.

t.ex

https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1490513&ws_tp1=...

denna är ju manuell men finns automagiska och modeller som styrs med en fjärrkontroll för att byta källa.

sen angående datorn så kommer du troligen behöva 2 dvi eller vad du nu har för ingångar till dessa en splitter clonar bara signalen till 2 skärmar möjligen kan du ju clona tv med ena skärmen så ena skärmen och din tv visar samma bild?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du ska inte ha en hdmi splitter utan en hdmi växel vid tv´n för att få fler ingångar.

t.ex

https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1490513&ws_tp1=...

denna är ju manuell men finns automagiska och modeller som styrs med en fjärrkontroll för att byta källa.

sen angående datorn så kommer du troligen behöva 2 dvi eller vad du nu har för skärmar till dessa en splitter clonar bara signalen till 2 skärmar möjligen kan du ju clona tv med ena skärmen så ena skärmen och din tv visar samma bild?

Ja dataskärmarna går ju koppla med hdmi också. Så jag borde ju faktiskt kunna ha en splitter som jag har ena dataskärmen i och tvn. Och vid tvn skaffar jag en switch. Eller är jag ute o cyklar då? Känns som jag börjar hajja detta nu.

Permalänk
99:e percentilen

Du måste speca vilka skärmar och TV du har om vi ska kunna hjälpa till.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du måste speca vilka skärmar och TV du har om vi ska kunna hjälpa till.

Jag har 2st modernare skärmar med hdmi och dvi. Och 1 tv med hdmi. Vad är det för specifikationer mer än det som behövs?

Permalänk
Medlem

Jag har förresten 2st sk. displayportar bak på grafikkortet i datorn också. Kan jag koppla ena dataskärmen i en sån?

Permalänk
Medlem

Obs fel

Det är vga anslutningarna heter när jag har skrivit dvi

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av whatking:

Jag har 2st modernare skärmar med hdmi och dvi. Och 1 tv med hdmi. Vad är det för specifikationer mer än det som behövs?

Modell på skärmarna eller åtminstone upplösning och uppdateringsfrekvens.

Skrivet av whatking:

Det är vga anslutningarna heter när jag har skrivit dvi

Det går att redigera inlägg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av whatking:

Ja dataskärmarna går ju koppla med hdmi också. Så jag borde ju faktiskt kunna ha en splitter som jag har ena dataskärmen i och tvn. Och vid tvn skaffar jag en switch. Eller är jag ute o cyklar då? Känns som jag börjar hajja detta nu.

ja var så jag menade.

Skrivet av whatking:

Jag har förresten 2st sk. displayportar bak på grafikkortet i datorn också. Kan jag koppla ena dataskärmen i en sån?

ja du kan använda en displayport till HDMI adapter till en av skärmarna eller tv´n.
https://www.komplett.se/product/846058/datorutrustning/kringu...

så slipper du labba med splitters som saknar allt vad hdmi cert heter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows