Permalänk
Medlem

Köpråd för ny TV ~12k?

Tyvärr hittar jag ingen köprådstråd för TV-apparater så därför skapar jag denna tråd.

Har i dagsläget en Sony Bravia KDL-50W805BBN som jag, bildmässigt, stormtrivts med under de år jag ägt den.
Nu riskerar den dock en enkel biljett ut genom fönstret då den bara varannan gång laddar in apparna, tar en h********s tid på sig att starta upp, är seg, tappar internetanslutningen konstant via Wifi och funkar knappt alls via kabel, kraschande appar, kasst ljud och jag har säkert glömt något men det kan kvitta.
Har grundligt kontrollerat allt runt omkring med router, gjort återställning av tv etc och har nu TRÖTTNAT på fanskapet!!

Är alltså på jakt efter en ersättare för max 12k och hoppas på lite input från er som (helst) äger och har erfarenhet av TV´n ni rekommenderar.
Har läst recensioner till leda och även "Sweclockers introduktion till TV-apparater" men har fortfarande svårt att bestämma mig.

Vad jag vet är följande:
- Den ska vara 55" (Har inte plats för mer)
- Ha grym bild!!!
- Acceptabelt ljud
- Bra app-stöd
- Rappa menyer (till skillnad från SONY´s äldre OS...)
- Gå montera med standard VESA väggfäste
- Inte ha rykte om sig för problem med clouding
- OLED är inte intressant pga priset! Max 12k är fast.
- Finnas för köp i välrenommerade butiker (gärna NoN, EG, MM ). Hämtar helst lokalt för att slippa ev problem med returer...

Övervägande användning kommer i fallande ordning vara:
- Netflix
- HBO
- Parabol
- Blu-ray

Den maskin som i nuläget ligger närmst till hands är Samsung 55" 4K UHD Smart TV KS7005 för strax under 12K.

Åsikter, synpunkter och förslag mottages med tacksamhet!
// NcLr

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Denna har jag https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/46-50tum/skantic...

Bra bild, bara ljudet som inte är det bästa.

Gör som jag köp denna och lägg undan pengar till en OLED, priserna kommer nog falla snart.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag köpte följande Sony https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3506229 och var hur nöjd som helst med pris, bildkvalite och AndroidTV. DOCK lämnade jag tillbaka den för att jag tyckte androidTV var extremt buggat, det laggade ofta och var allmänt segt.

Köpte istället https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3606670
LGn släpper har mycket clouding på sidorna vilket är väldigt irriterande och AndroidTV är faktiskt mycket bättre än LGs webOS. Dock flyter webOS på extremt bra och helhetsupplevelsen blir enligt mig bättre med LGn.

Saknar att kunna köra Kodi direkt från TVn samt spotify connect, det var mycket härligare att kunna styra spotify direkt från mobilen än att styra på TVn med fjärrkontrollen på TVn.

Har tyvärr inte så mycket erfarenhet av samsungs nyare modeller.

Permalänk
Medlem

Min Samsung 55"(ca 3år) droppade support för appar inom ett halvår från köpet. iofs så funkar netflix appen ännu men jag skulle rekommendera att du kör från en annan källa så som en HTPC/appleTV för bästa upplevelsen av netflix.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NcLr:

Tyvärr hittar jag ingen köprådstråd för TV-apparater så därför skapar jag denna tråd.

Har i dagsläget en Sony Bravia KDL-50W805BBN som jag, bildmässigt, stormtrivts med under de år jag ägt den.
Nu riskerar den dock en enkel biljett ut genom fönstret då den bara varannan gång laddar in apparna, tar en h********s tid på sig att starta upp, är seg, tappar internetanslutningen konstant via Wifi och funkar knappt alls via kabel, kraschande appar, kasst ljud och jag har säkert glömt något men det kan kvitta.
Har grundligt kontrollerat allt runt omkring med router, gjort återställning av tv etc och har nu TRÖTTNAT på fanskapet!!

Är alltså på jakt efter en ersättare för max 12k och hoppas på lite input från er som (helst) äger och har erfarenhet av TV´n ni rekommenderar.
Har läst recensioner till leda och även "Sweclockers introduktion till TV-apparater" men har fortfarande svårt att bestämma mig.

Vad jag vet är följande:
- Den ska vara 55" (Har inte plats för mer)
- Ha grym bild!!!
- Acceptabelt ljud
- Bra app-stöd
- Rappa menyer (till skillnad från SONY´s äldre OS...)
- Gå montera med standard VESA väggfäste
- Inte ha rykte om sig för problem med clouding
- OLED är inte intressant pga priset! Max 12k är fast.
- Finnas för köp i välrenommerade butiker (gärna NoN, EG, MM ). Hämtar helst lokalt för att slippa ev problem med returer...

Övervägande användning kommer i fallande ordning vara:
- Netflix
- HBO
- Parabol
- Blu-ray

Den maskin som i nuläget ligger närmst till hands är Samsung 55" 4K UHD Smart TV KS7005 för strax under 12K.

Åsikter, synpunkter och förslag mottages med tacksamhet!
// NcLr

Jag har 65" av samsungs 7005 modell och är mycket nöjd.
Bra bild, ljudet ok, startar snabbt, ingen clouding.
Jag är riktigt nöjd iallafall. Inte provat apparna du vill använda då jag själv inte kör hbo eller netflix.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Jag kör med 60" av ks7005 och är mycket nöjd. Tittar även på en del netflix med bra resultat. Ljudet är över förväntan. Bytte också från en Sony med bra bild (hx755) men detta är mycket bättre.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Bildexpert 📺

@NcLr: Ifall du är nöjd med bilden från din nuvarande Sony – det är trots allt en bra modell – men är missnöjd med smartsystemet så är det inget ovanligt. Det är ju ett naturligt led i tillverkarnas försök att få dig att byta TV lika ofta som du byter mobiltelefon.

En lösning är därför att sluta falla för fällan och tillgodose appbehoven på andra sätt. Till exempel Nvidia ShieldTV, AppeTV, Playstation, Xbox eller vad som nu faller dig i smaken och som inte är knutet till TV:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@NcLr: Ifall du är nöjd med bilden från din nuvarande Sony – det är trots allt en bra modell – men är missnöjd med smartsystemet så är det inget ovanligt. Det är ju ett naturligt led i tillverkarnas försök att få dig att byta TV lika ofta som du byter mobiltelefon.

En lösning är därför att sluta falla för fällan och tillgodose appbehoven på andra sätt. Till exempel Nvidia ShieldTV, AppeTV, Playstation, Xbox eller vad som nu faller dig i smaken och som inte är knutet till TV:n

Hmm. Det är ju en väl så god tanke samtidigt som den är betydligt billigare. Samtidigt är man ju inte så lite sugen på en quantumdot skärm... Detta tål att tänkas på! Frågan är väl mest vilket alternativ som är bäst. Vill ju ha stöd för både netflix och HBO.
Vilken enhet skulle du rekommendera @Laxpudding? PS. Jag har inget behov av en spelkonsol!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle tipsa om en Samsung UE55KS8005 som en är 4K tv från förra året. Den kostar 12790 kr
Den har Smart-TV funktioner och har tillgång till alla appar du behöver. Som t.ex. Netflix, HBO, Viaplay, TV4 Play etc.

Jag skulle dock som de andra i tråden tipsa om att skaffa en Apple TV, Nvidia Shield eller en Chromecast med stöd för 4k.

Länk till Prisjakt

Permalänk
Bildexpert 📺

@NcLr: Jag behöver Netflix och Youtube och där tillgodoser Xbox one S behovet i dagsläget. Men vill du ha mer av "smart"-lösningen är Nvidia Shield som du är van med fast betydligt rappare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@NcLr: Jag behöver Netflix och Youtube och där tillgodoser Xbox one S behovet i dagsläget. Men vill du ha mer av "smart"-lösningen är Nvidia Shield som du är van med fast betydligt rappare då.

Intressant hur saker kan förändras genom att man skapar en tråd... Har hittat väggfästen på ebay för 90 spänn och inser att budgetalternativet för mina behov är en enkel chromecast. Deluxalternativet är ju en nvidia shield.
Ska läsa på lite mer om nvidia shield.

Tack för hjälpen att spara 10-11k!!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Säger detsamma som @Laxpudding
Är du nöjd med bilden på din nuvarande skit i att köpa ny och komplettera istället med ex en Nvidia Shield eller liknande. Bra mycket billigare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Intressant hur saker kan förändras genom att man skapar en tråd... Har hittat väggfästen på ebay för 90 spänn och inser att budgetalternativet för mina behov är en enkel chromecast. Deluxalternativet är ju en nvidia shield.
Ska läsa på lite mer om nvidia shield.

Tack för hjälpen att spara 10-11k!!

Köp en spelkonsoll, typ PS4 då den TVn har grymt bra input-lag. Då får du HBO, Netflix, Viaplay, Bluray och dessutom möjligheten till spel!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Hmm. Det är ju en väl så god tanke samtidigt som den är betydligt billigare. Samtidigt är man ju inte så lite sugen på en quantumdot skärm... Detta tål att tänkas på! Frågan är väl mest vilket alternativ som är bäst. Vill ju ha stöd för både netflix och HBO.
Vilken enhet skulle du rekommendera @Laxpudding? PS. Jag har inget behov av en spelkonsol!

Intel NUC har jag. en gammal modell med fläkt men den funkar bra. största problemet med den är att bra trådlösa möss och tangentbord kostar en del. mina har kort räckvidd tycker jag. finns så man kan använda fjärrkontroll med mottagare inbyggd fast då faller det bort om man man vill ha den hängandes bak på tv'n eller gömd någon annanstans.
den går faktiskt att spela på, enklare spel som half-life och/eller emulatorer om man vill ha något smått.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@NcLr: Tänk på att inte köpa ett för billigt VESA-fäste på ebay, risken finns att det rasar om det är alldeles för dålig kvalitet på fästet!

Kan även rekommendera att köpa en PS4 Slim och använda för media! Alternativt bygga en liten HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@NcLr: Tänk på att inte köpa ett för billigt VESA-fäste på ebay, risken finns att det rasar om det är alldeles för dålig kvalitet på fästet!

Kan även rekommendera att köpa en PS4 Slim och använda för media! Alternativt bygga en liten HTPC.

Har bara köpt distanserna som är ett måste för Sonys feldesignade &@*#&$ chassi på Ebay. Sen ska det monteras på ett rejält wallmount.
Har funderat på konsol men ser inte värdet. Har redan blu-ray och hatar att spela på konsol...
Så valet är antingen chromecast eller shield (enbart för tv och streaming). Nu är ju shield också en form av konsol men priset är lägre jmf med ett ps4.
Däremot hittar jag inte att shield har stöd för HBO Nordic vilket är lite märkligt...
Kanske tom appletv kan vara av intresse utifrån mina behov även om jag generellt skyr Apple som pesten..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Kör på en chromecast funger skitsmidigt lägg sedan restenav pengarna på några feta högtalare till tv:n. din tv har optisk ut (källa:prisjakt) så det blir lätt som en plätt att fixa

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid bara köra på den största och billigaste =P är en riktig barbar när det gäller bildkvaliten. Men jag ser typ ingen skillnad =P Jag streamar ju oftast ändå och då brukar ju inte streamarna vara superhög kvalite ändå.

Vad är fördelen med att faktiskt ha en dyrare tv? Jag skulle typ köra på denna om jag skulle köpa en tv nu: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3976201