Kombinerad spel och arbetsskärm, går det?

Permalänk
Medlem

Kombinerad spel och arbetsskärm, går det?

Är på jakt efter ny monitor.

Dilemmat jag har:
På den Dell jag har idag, så upplever jag ett fenomen jag inte hittat namnet på.
Om jag spelar i någon annan upplösning än den maxupplösning som skärmen är specad för så känns bilden bara "fel". Suddig. Oskarp. Skev. Väldigt svårt att förklara.

Är jag helt fel ute, bara placebo, eller ligger det något i det jag säger?

Det jag alltså vill ha är en skärm med maximal upplösning för arbete, samtidigt som jag inte vill spela i mer än 1080p då jag inte vill uppgradera mitt grafikkort.

Så, är det alltså en rimlig idé att försöka sig på att spela i 1080p trots att det inte är skärmens "native"-upplösning eller kommer det bara ge missnöjdhet?

Permalänk
Medlem

Ja men det är väl helt normalt att bild upplevs fel om man inte kör native.
Om du kör 1080p på en 1440p skärm, så kommer du inte gilla kvalitén.
Varför skulle du spela i annan upplösning än native? Mer FPS?

Du kan jo alltid använda 2 skärmar, en för arbete, och fixa en begagnad 1080p skärm för gaming.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Köp en 4K (2160p) skärm för då skalar bilden 1:2 när du kör i 1080p.
Dvs bilden kommer inte bli suddig.

Nu vet jag inte vilken skärm du har men sätt upplösningen till exakt hälften av din max upplösning så ser du att det inte blir suddigt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mwi:

Nu vet jag inte vilken skärm du har men sätt upplösningen till exakt hälften av din max upplösning så ser du att det inte blir suddigt.

Som jag skrivit många gånger om är detta inte fallet. Nästan alla skärmar skalar med algoritmer som mjukar upp bilden eller leder till konturartefakter. Samma sak med skalningen i GPU: det blir en mjuk och oskarp bild. Dells skärmar brukar dock vara ett undantag och även om det inte är exakt 1:4-skalning alla gånger är det fortfarande tillräckligt nära.

@BasseBaba: Nästa steg uppåt för dig vore därför en Dell med 4K-panel. Tänk dock på att det är en del premiumpris för att få tag på en 4K-skärm som håller en kvalitet som motsvarar den 2560x1440-skärm (gissar jag) som du har idag. Det finns många 4K-skärmar för få tusenlappar men de är i grunden samma kvalitet som budgetskärmarna. Fast fyra gånger fler pixlar och tre gånger så dyra eller så.

Lösningen på ditt problem är kanske inte en ny skärm. För du verkar nöjd med skärmen men missnöjd med spelupplevelsen? Då lär tusenlapparna på ett modernt och bättre grafikkort vara lösningen som verkligen ger dig ett lyft. Ett GTX1070 räcker till exempel väldigt långt för att hålla moderna grafiktunga titlar i Ultra eller Very High samt 2560x1440 och 60Hz. Detta till en kostnad som lär vara mindre än en vettig 4K-skärm som motsvarar dina krav.

Testa och kör igång spelen idag i skärmens upplösning och se hur grafiken blir. Är det något du vill nå är ett nytt grafikkortet rätt väg.

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Problemet jag har är tearing. Den är verkligen hemsk.
Min teori är att en skärm med g-sync kommer lösa detta?
u2711 är vad jag har idag, samt ett GTX660.

Vad jag (tror) jag är ute efter är en 140hz+ med g-sync som ger mig minst 2560*1440.
Kommer 140hz eller mer, samt gsync, lösa mina tearingproblem?

PS:
Angående när man skalar.
Är det korrekt att säga att:
1) Min skärm för 2560*1440 = 3686400 pixlar.
2) Om jag då halverar upplösningen, 1280*720 = 921600 pixlar.
3) Varför jag då ändå upplever att det blir dåligt är ju att en av "pixlarna" i den lägre upplösningen måste ju ta 3686400 /921600 = 4 pixlar i anspråk?
4) Slutsatsen torde ju då vara att det mer eller mindre aldrig kommer vara en bra idé att köra på något annat än nativeupplösning?

Permalänk
Bildexpert 📺

@BasseBaba: Har du ett grafikkort som inte orkar att köra vettigt i 2560x1440 kommer en ny skärm inte att hjälpa. G-Sync kommer att hjälpa mot tearingen. Men om du ändå inte når spelbara frekvenser pekar alla dina problem återigen tillbaka på grafikkortet. Vilken GPU kör du idag? GTX660 är verkligen på gränsen för all typ av moderna spelande.

En skärm med motsvarande bildkvalitet med G-Sync och med 144 Hz är också 7000-8000 kronor. Plus att du ändå inte kanske inte har GPU-kraft nog. Det blir dyrt.

4) Stämmer bra, allt annat native ger sämre bild. Undantaget är då 1:4-skalning som minimerar skadan men då förstås inte använder sig av möjligheterna man faktiskt har i skärmen.

Du ser ju själv hur det ser ut om du kör dina spel i 1280x720 pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som jag skrivit många gånger om är detta inte fallet. Nästan alla skärmar skalar med algoritmer som mjukar upp bilden eller leder till konturartefakter. Samma sak med skalningen i GPU: det blir en mjuk och oskarp bild. Dells skärmar brukar dock vara ett undantag och även om det inte är exakt 1:4-skalning alla gånger är det fortfarande tillräckligt nära.

Antar att du syftar på Dells externa skärmar här, dvs inte de som finns i laptops? Försökte nämligen ställa om min 4K skärm där till 1080p men hur mkt jag än kämpade med att slå av "Windows hokuspokus" så fick jag det aldrig att bli riktigt så bra som det borde blivit sett till att pixelmappingen borde varit perfekt. Notera att här pratar jag om att ändra den faktiska upplösningen på grafikkortet, osäker på om det du beskriver ovan täcker in även det eller om det bara är när det sker annan typ av skalning.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Tror jag förklarade dåligt.
Spelen jag spelar funkar i 2560*1440 idag. Tog bara det som ett exempel på vad som förmodligen kommer hända om jag köper en ny skärm med en upplösning mitt 660 inte kommer orka och jag då tvingas gå ifrån native.

Drömmen hade ju varit en 4k skärm där jag kan spela i 1080 utan att det "ser konstigt ut". Dvs en skärm där jag kör en upplösning för arbete och en för spelande.

Om vi då blir realistiska och säger att jag får nöja mig med 2560*1440, så verkar det vara följande val:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s317758364&o=produkt_p...

Vad rekommenderas? Kommer man bli missnöjd med en TN-panel när man är van vid IPS?
Det tråkiga är ju dock att priserna är såpass höga att jag då likaväl kan gå på en skärm med högre upplösning, t ex denna:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3333883

Edit: Eller tänker jag fel? Finns det något annat sätt att bli av med tearingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Edit: Eller tänker jag fel? Finns det något annat sätt att bli av med tearingen?

Dem tre teknikerna som finns mot tearing är:
Freesync aka. VESA Adaptive Sync
G-Sync
V-Sync

Kortfattad sammanfattning:
Freesync kräver i dagsläget AMD grafikkort men ger inget prispåslag gentemot modeller utan det.
G-Sync kräver Nvidia grafikkort men ger ett rejält prispåslag gentemot modeller utan det.
V-Sync fungerar på alla tänkbara grafikkort och skärmar men låser din FPS till något delbart med skärmens uppdatterings frekvens. Exempelvis så resulterar en 60Hz skärm i antingen 60FPS, 30FPS, 15FPS osv.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Dem tre teknikerna som finns mot tearing är:
Freesync aka. VESA Adaptive Sync
G-Sync
V-Sync

Kortfattad sammanfattning:
Freesync kräver i dagsläget AMD grafikkort men ger inget prispåslag gentemot modeller utan det.
G-Sync kräver Nvidia grafikkort men ger ett rejält prispåslag gentemot modeller utan det.
V-Sync fungerar på alla tänkbara grafikkort och skärmar men låser din FPS till något delbart med skärmens uppdatterings frekvens. Exempelvis så resulterar en 60Hz skärm i antingen 60FPS, 30FPS, 15FPS osv.

Ah just ja, så varför jag ej upplever tearing på min PS4 kopplad till min samsung-tv är förmodligen pga att dom kör med v-sync?

Ställer jag in v-sync på min pc så får jag ett "muslagg", det blir ospelbart.
Kan det bero på att jag har för klen hårdvara?
Hur fasen löste man tearing på PC innan G/Freesync?
(Och ja, jag har inte spelat FPS på PC sedan det var CRT-monitorer som gällde )

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ah just ja, så varför jag ej upplever tearing på min PS4 kopplad till min samsung-tv är förmodligen pga att dom kör med v-sync?

Troligen kör dem med V-Sync.

Skrivet av BasseBaba:

Ställer jag in v-sync på min pc så får jag ett "muslagg", det blir ospelbart.
Kan det bero på att jag har för klen hårdvara?

Pga. hur V-Sync fungerar så är en viss del muslagg ounvikligt. Det blir som lägst när ens hårdvara orkar med max frekvensen i FPS. Med andra ord, på en 60Hz skärm är V-Sync muslagget som lägst när ens hårdvara orkar med 60FPS kontinuerligt. Har att göra med att efter den renderat en bild så väntar den på att rendera nästa tills den senaste bilden ritats på skärmen. Utan V-Sync så börjar den direkt rendera nästa bild oavsett vad som visas. Tiden mellan att det renderats och att det visas är vad du upplever som muslagg.

Skrivet av BasseBaba:

Hur fasen löste man tearing på PC innan G/Freesync?
(Och ja, jag har inte spelat FPS på PC sedan det var CRT-monitorer som gällde )

Man antingen sket i det, v-sync eller körde högre Hz där det är markant mycket mindre märkbart. CRT skärmar påverkas inte riktigt på samma sätt utav screen-tearing då den istället alltid har screen-tearing. (Den ritar en pixel rad i taget.) På en modern 144Hz skärm så spelar inte screen-tearing så stor roll om man når upp i över 100FPS eller så. Det märks däremot fortfarande i spel där ens FPS är lägre än runt 100FPS även på en 144Hz skärm.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

om du har nvidia Pascal eller Maxwell kan du ju prova med deras gömda gratis synk funktion Fastsync

som går att aktivera via Nvidia inspector
https://www.youtube.com/watch?v=MdMsKj75Z64
spola till typ 4 min in i videon hur man aktiverar det

du kan ju även ha V-sync av och helt enkelt cappa din FPS till din skärms uppdateringsfrekvens med valfritt program

själv cappar jag på 60FPS med MSI afterburner vilket tar bort all tearing för mig minus muslagget som v-sync orsakar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

@BasseBaba: Pudelns kärna skulle jag säga är att du försöker lösa ett GPU-problem (ditt GTX660 är för klent) genom att köpa ny skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Så vitt jag vet brukar laptops hålla sig till att GPU:n sköter alla skalning och styrning över panelen.

Det skulle verkligen behövas en 1:4-skalning i drivrutinerna och gärna någon annat alternativ för att välja vilken algoritm som ska skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@BasseBaba: Pudelns kärna skulle jag säga är att du försöker lösa ett GPU-problem (ditt GTX660 är för klent) genom att köpa ny skärm.

Håller med till stor del
Tearing märks mer ju lägre fps man har... Och med det kortet lär man även få stutters och annat i de allra flesta spel som förvärrar problemet ännu mer.

Gsync hjälper verkligen mot tearing och det utan att skapa för mycket lagg, men om frameraten är alldeles för låg så kan den inte åstadkomma mirakel.

Vsync hjälper mot tearing, men det kräver att man har maskin att hålla över 60hz så gott som hela tiden för att det inte ska bli stuttering, plus att man får stå ut med lite extra lagg.
Lagget kan man minska genom att sätta "render frames ahead" till så lågt värde som möjligt. Man kan även experimentera med att sätta en frameratelimiter i samband med vsync, om man vill experimentera lite.

(med en för högt ställd "render frames ahead" så kan ointuitivt nog ett väldigt kraftfullt grafikkort tillsammans med vsync skapa ett extra högt lagg!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Så vitt jag vet brukar laptops hålla sig till att GPU:n sköter alla skalning och styrning över panelen.

Det skulle verkligen behövas en 1:4-skalning i drivrutinerna och gärna någon annat alternativ för att välja vilken algoritm som ska skala.

Det förklarar förmodligen min känsla av att jag aldrig fick till någon bra FHD upplösning trots att det borde vara perfekt pixelmappning. Hade dock ingen FHD XPS15 att jämföra med rakt av, men väl en 17" FHD som absolut kändes skarpare (även med Windows fluff fluff avstängt då).

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med frameraten, dom spel jag spelar ligger jag utan problem konstant på 60+ fps, men det kanske är inom ramen för problem? Vilken framrate ska jag satsa på för att slippa tearing?
Min skärm går ju ändå bara i 60hz så spelar väl ingen roll om jag ligger på 200fps?

Edit:
För att klargöra frågan: Är inte sugen på att investera ny GPU.
Tanken som väcktes var att jag såg att mitt 660 ändå klarar G-sync och tänkte då att G-sync i kombo med att gå från 60 till ~144hz och en minskning från typ 27ms som min monitor nu är specad till, till 4-5 ms eller vad dagens skärmar är på, skulle kunna bota min tearing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Min skärm går ju ändå bara i 60hz så spelar väl ingen roll om jag ligger på 200fps?

Mjo, att få upp frameraten en hyfsat bit över din skärms uppdateringsfrekvens kan minska upplevd tearing, även på en 60hz skärm.
Tearing är oftast som värst när frameraten nästan är samma som uppdateringsfrekvensen.. Då kan man verkligen se "tearinglinjen" liksom vandra över skärmen.

Skrivet av BasseBaba:

Tanken som väcktes var att jag såg att mitt 660 ändå klarar G-sync och tänkte då att G-sync i kombo med att gå från 60 till ~144hz och en minskning från typ 27ms som min monitor nu är specad till, till 4-5 ms eller vad dagens skärmar är på, skulle kunna bota min tearing.

Vsync, Gsync, Freesync fixar tearingen (om du har rätt inställningar) ... men kan introducera lag och stutters osv.
Utan synk så finns alltid tearingen där i någon mån.

En skärm med bättre responstid kommer inte hjälpa mot tearing.

En skärm med högre frekvens kan nog i sig göra att tearingen upplevs lite mildare, men jag är inte säker hur mycket...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.