Permalänk
Medlem

Kontor-Server

Hej,

Lång historia kort, jag har öppnat upp ett företag som kräver användning av flera datorer.
Det kommer vara ca 15-20st personer som är aktiva, så tänkte jag direkt på att sätta upp en server.
Varje person ska ha möjlighet att välja vilken enhet som helst, och komma åt sina egna filer, utan att kunna se de andra filerna som tillhör de andra personera.
Förslagsvis så kör enheterna Ubuntu.
Jag vill ha möjligheten till att installera filer från en huvudserver, till de användarna.
Vad krävs för att sätta upp en egen kontorsserver, som täcker alla områden som är krävande?

Med vänliga hälsningar
Johan Ingesson

Visa signatur

AMD Athlon II X4 630, GA-970A-D3
Gigabyte 6990, 6gb ddr3
Corsair PowerSupply 750w 80+, 750gb hdd
Antec Kuhler H2O 620 V4
Benq G2220HD

Permalänk
Medlem

@werty999: kolla seafile exempelvis.
Kräver inte mycket annat än lite ram.
Sen finns det flera andra moln/filserverlösningar. Bäst vore att du testar vad som passar dig genom att virtualisa några servers och klienter så du vet att det funkar när du kör skarpt.

Permalänk
Medlem

@Labanius:

Jag stötte på ett företag, som hade flera "tomma" nucs, som var kopplade mot en server. Var kan jag läsa mer om detta?
Allt är tidspressat, och behöver få upp en kostnadseffektiv lösning.

Visa signatur

AMD Athlon II X4 630, GA-970A-D3
Gigabyte 6990, 6gb ddr3
Corsair PowerSupply 750w 80+, 750gb hdd
Antec Kuhler H2O 620 V4
Benq G2220HD

Permalänk
Inaktiv

Kostnadseffektivt är väl att köpa en billig server och skapa en share till varje användare. Mappa sedan den sharen när användaren loggar in på valfri desktop som ni har råd med. Klart! Vill du använda ubuntu behöver du antingen sätta dig in i Open LDAP (så att alla kan logga in på alla datorer) men detta är krångligt och jag skulle aldrig göra det för 15 pers. Istället kan du tex göra:

1. Lägg till varje användare på på servern med egen hemkatalog
2. Skapa en kortkommande på varje desktop och lär användarna att skriva detta tex: mountshare, då frågar datorn efter användare och lösen och sedan mountar den den användarens hemkatalog från server på en mapp på skrivbordet (tex Hemkatalog) eller valfri mapp. Är det lika på alla datorer kan det funka bra.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min hemma/labb server från ggsp.se det är en ibm 3650m3. Därefter hittade jag den här youtubekanalen
https://www.youtube.com/user/SirNetrom1 och han har jättebra filmer om servermanagement, väldigt ibm frälst vilket passade mig bra.
Börja kolla där han går igenom varför virtualisera och serverinstallation.
Sen håller jag med Hugligan om klienterna.

Permalänk
Inaktiv

Tunna klienter

Ta en titt här: http://pinet.org.uk/ . De gör samma sak som du efterfrågar men de utgår ifrån en skolmiljö. Här är även en länk till vad de har baserat sin mjukvara på: http://www.ltsp.org/ . Detta är väldigt likt det som du eftersöker i ditt andra inlägg. Om du vill göra det billigt så kan du använda dig av raspberry pis som klienter och köpa servern begagnad.

Uppdatera information
Permalänk

Glöm ej för guds skull inte Backup.

Backup räddar din verksamhet om du drabbas av ransomware.
Se till att lagra det på flera ställen.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av werty999:

@Labanius:

Jag stötte på ett företag, som hade flera "tomma" nucs, som var kopplade mot en server. Var kan jag läsa mer om detta?
Allt är tidspressat, och behöver få upp en kostnadseffektiv lösning.

Det där tycker jag låter som tunna klienter anslutna mot en RD- eller Citrix-lösning. Låter också som att det är det du är ute efter funktionsmässigt. Dock tillkommer ju licenskostnader osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bart112:

Det där tycker jag låter som tunna klienter anslutna mot en RD- eller Citrix-lösning. Låter också som att det är det du är ute efter funktionsmässigt. Dock tillkommer ju licenskostnader osv.

Och med en sån lösning så krävs det rätt rejält med kraft och ram i servern.
Kör själv med RemoteAPP på jobbet på bara 5 personer åt gången ca för surf och mail, det suger åt sig en hel del prestanda!

En rekommendation är att ha en RD- lösning på bare metal och sen köra en separat server som kan vara Hyper-V host där du kör VM's med AD/DNS/WSUS/Filserver.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-