Permalänk
Medlem

Nu ska visst burken bort :(

Hej alla nu är det så här att jag och sambon flyttar i sommar och hon har fått stå ut med mitt datorbord i vardagsrummet i några år och nu är det nog säger hon. Det ska bort och jag förstår henne det är inte snyggt, har försökt få henne att gå med på nån sorts avskärmning men icke så nu är det bara se sig om efter andra lösningar.

De val jag har är att skaffa en bärbar dator eller köpa ett Playstation och schysst tv så var min PC tidsepok över :(.

Jag har inga problem med att lägga ner 20 000 på en bärbar med ett pascal 1080 kort om det är det som krävs för en bra upplevelse har hört att med det nya pascal korten så är bärbara datorer närmare än någonsin i prestanda till en stationär om än svindyra.
Det som oroar mig är hur är det att spela på de tangentbord samt mindre skärmarna som laptops har?

Mus och tangentbord går iofs köpa och koppla in separat men skärmen då, är van vid min 27 tums Asus predator skärm liksom.

Kan jag få lite erfarenheter och tankar?

Mvh Danne

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem att ha det man vill i ett boende man båda delar, hade aldrig tillåtit att respektive bestämt något sådant, men det hör inte till här.

Finns spel laptops idag med g-sync, 120hz osv. Hade iaf kört på en sådan om man nu bara ska ha en laptop.
Och ja grafikkorten är fullskaliga så att säga, inte som tidigare generationer där "m" beteckning fanns.
Har själv en laptop med 6700HQ, 1060 och fungerar utmärkt att spela på, får samma fps osv som jag fick på min stationära när jag hade ett 1060 kort mer eller mindre.

Men satsa på 1070-1080 iaf om du nu ska köra den bara.
Har själv en 17" och ska man bara ha en laptop hade jag inte kört mindre än 17"
Och ja om nu sambon är så alfa i ert förhållande så kan du ju glömma att koppla in extra saker som skärm osv, för då kan du lika gärna ha kvar din stationära.
Du får väll vänja dig att spela på laptop keyboardet med en mus i skrubben

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag var med om samma upplevelse, datorn var för ful för att stå i vardagsrummet i vår lägenhet.

Slutade med att jag köpte den här på ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30245713/

Satte på ett vridbart väggfäste till skärmen och skruvade upp den. Gick precis att vinkla in och ut skärmen för att stänga luckan.

Burken står i skåpet längs ned.

Om det blev snyggare eller inte, men sambon blev nöjd och för mig fungerar det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Last:

Hej.
Jag var med om samma upplevelse, datorn var för ful för att stå i vardagsrummet i vår lägenhet.

Slutade med att jag köpte den här på ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30245713/

Satte på ett vridbart väggfäste till skärmen och skruvade upp den. Gick precis att vinkla in och ut skärmen för att stänga luckan.

Burken står i skåpet längs ned.

Om det blev snyggare eller inte, men sambon blev nöjd och för mig fungerar det bra.

Tror denna post kräver lite bilder!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Se till att kräva att hon slutar/gör sig av med något du inte gillar också. Gillar hon att se på TV kan det vara läge att sälja den eftersom den är på tok för stor och otymplig. Hon kan ju köpa en sån där mini-TV man håller i handen, alternativt kolla på mobilen.

Skulle aldrig någonsin gå med på att göra mig av med min stationära PC för att flickvännen tycker det är jobbigt att se på den, samtidigt som hon vägrar avskärmning.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Skärp dig! Stå upp för dig själv annars slutar det aldrig bra.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Känns som att hon testar dig lite eller vad man nu ska säga, vill se vad hon kan få dig att göra.

Permalänk
Medlem

Vidrigt när folk blir överkörda i ett förhållande...

Permalänk
Medlem

Jag kan görstå att hon inte vill ha ett mega vidunder i vardagsrummet men ni bor väl inte i en 1a? Måste finnas möjlighet att ställa datorn någon annanstans...

Om det mer är en fråga om utrymme så kanske Med rätt tv den skulle funka som skärm och sedan så har du Bluetoothmus/tbord.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

En polare fick samma "ultimatum" för några år sen.
Men ett microATX chassi som fick plats i TV möbeln och trådlös m/kb löste situationen.
Visst, jobbigt att spela sittande i soffan och kolla på en TV 2 meter bort, men bättre än inget.

Finns många stilfulla alternativ nu, t.ex https://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/news...

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt att höra.

Permalänk
Medlem

Kanske skaffa en större bostad med rum för stationär dator?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

En bärbar kräver också i princip ett skrivbord, du behöver sitta någonstans, du behöver koppla in ström osv. Verkar dessutom som du vill köra tangentbord och mus, var ska du köra med dem om inte vid ett skrivbord? Köksbordet? Får du ens lira på TVn för den delen? Tänk också på att en bärbar med ett 1070 eller 1080 kommer låta mycket. Tveksamt om det kan vara någon annan i rummet samtidigt som du lirar. Om två år kommer din dator för 20 000 kr vara en pappersvikt, är det okej så är det bara att köra. Finns bra maskiner nu för tiden, är mest portabilitet du behöver offra här.

Permalänk
Medlem

Tur att man inte faller för någon så lätt. Singellivet är inte så dumt trots allt . Min katt klagar inte i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Skulle nog välja datorn före flickvännen om hon tycker att inredningen är viktigare än ditt välmående. Antar att du skiter fullständigt i färg på gardiner etc så det är ju bara jävligt orimligt att du inte får ha plats för din hobby i hemmet och jag skulle förmodligen ta ett snack och förklara att om jag inte får ha min dator ska jag bestämma andra saker, går hon inte med på det så skulle jag flytta till ett eget hem.

Edit: skulle givetvis ha flyttat direkt om jag inte fick ha det jag ville även om jag fick bestämma gardiner, mattor etc. Det är ju givetvis bara för att bevisa hur korkat det är och ett försök att få sin respektive att förstå.

Kan ju tillägga också att det gäller ju inte bara dig och din dator, vill hon ha en gunghäst eller yogamatta är det samma princip.

Permalänk
Medlem

@Dlin89: Jag har ibland funderat på att gå över till konsol istället. Det finns många fina konsol-exlusiva speltitlar.
Köper du en bärbar kommer den ändå vara permanent placerad på köksbordet, så jag ser ingen vinst i det.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har också fått lite synpunkter på mitt datorbord från min flickvän (snart sambo) men med lite kompromissande från båda håll så gick det mesta att lösa och båda blev nöjda.

Är man två i ett förhållande så ska det gå att kompromissa och komma överens. Klarar man inte att göra det över en så enkel sak som ett datorbord så är min känsla att det kommer att vara mer som krånglar framöver. Eller att ni kommer att bo för trångt i förhållande till det utrymmet ni behöver för att fungera som människor.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Välj PCn framför sambon. Hade aldrig stått ut med min Sambo om hon var sådan..
Annars om du vill vara en toffel resten av livet så är det väl Laptop som gäller.

Men prata med henne först ordentligt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Många svar här intressant läsning med Ikea möbeln. Men måste stå upp för mig själv nu och sambon. Jag har full förståelse för att hon inte vill att datorn ska stå i vardagsrummet. Jag tycker också det ser för jävligt ut med en "datorhörna" i vardagsrummet. Vi flyttar till en tvåa så det ryms inte. Sen har jag 3 stora intressen i livet pc spel, fiska och hänga på gymmet och det tar upp 90% av min tid så hittills är det hon som har fått kompromissa nu tycker inte jag att det är mer än rätt för hon måste ha nått att säga till om också

Lutar nog åt en bärbar om jag inte hittar en smart lösning med förvar i en garderob eller så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Skaffa större bostad med eget dator-rum. Du behöver en MAN CAVE!

Permalänk
Medlem

Resultatet tycker i.a.f. jag ser ut som en klassisk datorhörna. Hur det ser ut när man använder platsen har väl också betydelse?

Vad det gäller Ikea så finns ju olika möbler som skulle fungera för att ge yta åt skärm och tangentbord i.a.f.

Sen tänk som sagt på att en bärbar speldator kommer låta mycket mer än en stationär.

Permalänk
Medlem

Herregud? Finns det folk som går med på sådant på riktigt? Skulle min sambo få för sig något sådant så skulle jag uppgradera sambo istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle för övrigt rekommendera att du har kvar plats åt en ordentlig stol som du gillar. Att sitta på en träig stol är inte något kul efter ett tag, du kommer vilja ersätta en enklare stol ganska snart.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte vad hon säger, men jag har ett externt tangentbord (samt en spelmus i full skala, har annars en liten när jag är ute med laptopen), samt min gamla 14" skärm och en HDMI kabel till min laptop när jag är i arbetslägenheten.

Tangentbordet och det går ju ganska lätt att stoppa undan när man inte använder det.
Kanske du kan göra någonting så att det går att vika in eller ställa undan skärmen när du inte spelar?

Annars tycker jag laptop skärmen funkar ganska ok.
För kontorsarbete och annat duger den fint.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag har också fått lite synpunkter på mitt datorbord från min flickvän (snart sambo) men med lite kompromissande från båda håll så gick det mesta att lösa och båda blev nöjda.

Är man två i ett förhållande så ska det gå att kompromissa och komma överens. Klarar man inte att göra det över en så enkel sak som ett datorbord så är min känsla att det kommer att vara mer som krånglar framöver. Eller att ni kommer att bo för trångt i förhållande till det utrymmet ni behöver för att fungera som människor.

Det vettigaste som har skrivits i den här tråden.

Kan ni inte kompromissa om en så liten sak som en datorhörna (lite beroende på hur mycket du sitter där förstås, är det väldigt lite kan resonemanget vara befogat från hennes sida, är det väldigt mycket kan jag förstå varför ... ) så kan det nog vara bäst att ta ett steg tillbaka, titta på hur mycket respektive part fått ge och ta och utvärdera huruvida ni faktiskt bör flytta till samma bostad i sommar eller inte. Men, att utgå ifrån att det bara är TS som fått vika sig som så många andra här har gjort (om än befogat, då det är den enda sidan av myntet vi har att gå på) är förhastat.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

En laptop med ett 1080 för canligtvis rätt mycket oväsen under load. Kolla reviews och tester innan du köper, din sambo lär få spader på fläktljudet från laptopen. Kan vara värt att ha i åtanke.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Avstängd

Kan trösta dig med att sedan vi flyttade till gården och ett med gamla mått mätt enormt hus har jag bara ännu mindre plats där man vill bre ut sig med saker som skämmer inredningen... Har fått knö ihop hela min elverkstad, hobbyrum, dator rum, dykarutrustning och miljoner andra grejer i ett litet rum som ännu inte är färdigrenoverat... Just nu är det typ en smal gång man får kryssa sig in till in till min datorhörna/elverkstad... medan jag frenetiskt hålle rpå att bygga garderober i höjd och bredd, Gör väl inte saken bättre av alla lampor som väntar på reparation i taket, bord, mm där heller vid verkstadsdelen...

Sedan är det typ 150 kvadrat med rum som måste hållas snygga och fria från "fula saker" ha ha!
Fast jag håller med, det är snyggare nu... Tyvärr får jag inte reparera motorer på köksbordet längre heller... ha ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Administrativ avgift

@Dlin89: http://www.sweclockers.com/galleri/14031-jonas-speldator-for-... kanske är en bra lösning? KonsolPC med trådlöst tangetbord + mus i dyrare klassen och sedan spela på TV:n?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Det vettigaste som har skrivits i den här tråden.

Kan ni inte kompromissa om en så liten sak som en datorhörna (lite beroende på hur mycket du sitter där förstås, är det väldigt lite kan resonemanget vara befogat från hennes sida, är det väldigt mycket kan jag förstå varför ... ) så kan det nog vara bäst att ta ett steg tillbaka, titta på hur mycket respektive part fått ge och ta och utvärdera huruvida ni faktiskt bör flytta till samma bostad i sommar eller inte. Men, att utgå ifrån att det bara är TS som fått vika sig som så många andra här har gjort (om än befogat, då det är den enda sidan av myntet vi har att gå på) är förhastat.

Jag sitter väldigt mycket periodvis iofs, vi bor redan tillsammans men vi ska flytta till en "fräschare" lägenhet. Nu är min sambo så fruktansvärt snäll som låter mig lägga nästan all min tid på mina intressen utan att klaga. Som det sett ut hittills är det hon som fått kompromissa på mina villkor väldigt mycket. Därför tycker jag inte det är mer än rätt om hon vill ha ett vardagsrum som inte ser ut som en "man cave" vi sparar för att köpa hus och när det finns utrymme kommer jag självklart bygga en stationär dator igen

Skickades från m.sweclockers.com