AMD Radeon RX Vega får lika många streamprocessorer som R9 Fury X

Permalänk
Medlem

Spännande nyheter. Var på väg att beställa ett 1080ti men tror jag väntar någon månad ytterligare nu.

Permalänk
Medlem

Det var väl detta screenshottet som debunkats som ett EVGA 1070 kort där skaparen använt HTML inspector för att modifiera siffrorna? Var någon på reddit som länkade resultatet som den postaren hade kapat och ändrat till "vega".

Titlen är fel med, den presterar likvärdigt med ett 1070 eftersom det är ett 1070 :), GPU score är det som gäller, testa med samma CPU och jämför.

Permalänk
Medlem

som en sa till mig 3Dmark är inte allt. det finns flera faktorer

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Men "Nvidia har bättre drivers" ju, och "jag har haft bättre upplevelse med nvidia drivers"...

Nvidia har bättre single core performance! Det är det som räknas!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marmut:

Spännande nyheter. Var på väg att beställa ett 1080ti men tror jag väntar någon månad ytterligare nu.

Det är dock som nämnt ett fejkat benchmark så det är inte representativt av prestandan. Med det sagt så är det värt att vänta ändå.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det var väl detta screenshottet som debunkats som ett EVGA 1070 kort där skaparen använt HTML inspector för att modifiera siffrorna? Var någon på reddit som länkade resultatet som den postaren hade kapat och ändrat till "vega".

Titlen är fel med, den presterar likvärdigt med ett 1070 eftersom det är ett 1070 :), GPU score är det som gäller, testa med samma CPU och jämför.

1070 också?

Så för att summera det så skulle vi isf ha:
Ett förmodligen riktigt Vega benchmark som kör låg core och minne.
Ett 1070 benchmark som fejkats om till Vega (vet inte vilket screenshot du refererar till)
Ett 1080Ti benchmark som fejkats om till Vega (screenshot i artikeln med 9753 total poäng som man sett postats på reddit osv).

Permalänk
Medlem

Den här nyheten borde dementeras då den bevisligen bygger på trams.

Skrivet av Startrance:

Det är väldigt bra att AMD äntligen är tillbaka och kämpar på prestanda troppen. Men om några månader efter Vega så kontrar förmodligen Nvidia med Volta serien, ifall det stämmer att Nvidia har planerna på tredje kvartalet.

Skrivet av BerraJobb:

Och AMD lär halka efter redan i höst/vinter med Volta som redan nämnts. Men utvecklingen på grafikkort känns som den går väldigt snabbt nu. För några år sedan kändes 4k i 60 fps som en omöjlighet på en singel GPU, vi är i princip där nu med 1080 Ti och med Volta kanske vi kan pusha mot 75-100 fps i 4k. Med Volta lär troligen upplevelsen i 4k vara jämnbördig med 1440p idag, iaf när Ti modellen kommer.

Skrivet av Haziza:

Och så kommer Volta och sopar banan med AMD igen! Men helt bra för priserna iaf!

Skrivet av xorce:

Sen kommer Navi sopa mattan med volta!

Ryktet om kvartal 3 i år för Volta har ungefär samma substans som ryktet att Vega skulle komma till hösten förra året. Dvs rena förhoppningar från fans. Nvidia gick ut på GDC att Volta ska komma på 12nm nästa år. Det går inte att kapa tid på ett chipprojekt när man väl satt igång det utan att kapa ansenliga delar av projektet. Det kan diffa några veckor, men inte månader. Sedan är det en ny tillverkningsprocess som TSMC har och sådant är det nästan garanterat att det inte påskyndas, snarare tvärtom.

Skrivet av Sisyfos:

Verkar faktiskt som att det stämmer.
Hittade det här genom att filtrera Google efter sökresultat fram till strax innan Fury X lansering: http://wccftech.com/amd-hbm-fury-x-fastest-world/

Skrivet av Ragnarok:

Du är troligen fullt kapabel till att googla fram det själv. Jag sitter på jobbet nu så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det just nu.

Skrivet av Ratatosk:

Ok, då väntar jag till i kväll.
edit
Verkar som att du har rätt, det trodde jag inte.
#16804756

Uttalandet "HBM enables us to build the fastest GPU in the world" låter mer som random floskel. HBM ger AMD möjligheten att göra det, inte att det är ett löfte att de faktiskt gjort det.

Det är precis som uttalandet att Fury X var en "overclockers dream". Det betyder egentligen ingenting rent konkret, men man leds gärna att tro något särskilt.

Sedan dess har ju AMD möblerat om i både ledningen och planeringen och jag har inte hört liknande jidder sedan dess.

Skrivet av xorce:

Blender Cycles:
OpenCL now is on par with CUDA. This is what we prepare for the 2.79 release.

https://twitter.com/tonroosendaal/status/851850578112151556

Det där var ju en riktig nyhet!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Verkar faktiskt som att det stämmer.
Hittade det här genom att filtrera Google efter sökresultat fram till strax innan Fury X lansering: http://wccftech.com/amd-hbm-fury-x-fastest-world/

@Ragnarok
Fast det är inte alls vad dem hävdar där. Dem hävdar att "HBM enables us to build the fastest GPU in the world" vilket ur ett FLOPS perspektiv definitivt stämde. Vet inte om de räknar med Pro Duo där däremot men spelar ingen roll, Fiji XT hade rejält mycket högre beräkningskapacitet. 8601.6 GFLOPS för Fury X gentemot Titan X 6144 GLFLOPS för FP32. Sedan vet jag inte riktigt vad de menar med att HBM tillät dem göra själva kretsen utöver att de är lönsamt för dubbelmackor men att det var snabbast i världen var det. Att hävda att det påståendet är samma som "Titan X killer" är väldigt märkligt i mina ögon.

Jag hoppas däremot ingen kollar på benchmarksen under för det är bara rena gissningar från journalisten. Extremt grova gissningar även då han försummar inflytandet utav ROP/TMU som var det stora problemet med Fijis spelprestanda.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

@Ragnarok
Fast det är inte alls vad dem hävdar där. Dem hävdar att "HBM enables us to build the fastest GPU in the world" vilket ur ett FLOPS perspektiv definitivt stämde. Vet inte om de räknar med Pro Duo där däremot men spelar ingen roll, Fiji XT hade rejält mycket högre beräkningskapacitet. 8601.6 GFLOPS för Fury X gentemot Titan X 6144 GLFLOPS för FP32. Sedan vet jag inte riktigt vad de menar med att HBM tillät dem göra själva kretsen utöver att de är lönsamt för dubbelmackor men att det var snabbast i världen var det. Att hävda att det påståendet är samma som "Titan X killer" är väldigt märkligt i mina ögon.

Jag hoppas däremot ingen kollar på benchmarksen under för det är bara rena gissningar från journalisten. Extremt grova gissningar även då han försummar inflytandet utav ROP/TMU som var det stora problemet med Fijis spelprestanda.

Genom att gå över til lHBM så kunde de ta bort stora energihungriga minneskontrollers och öka antalet shaders med nästan 50% över Hawaii och fortfarande hålla sig inom vad som är möjligt i kretsstorleks- och effektsynpunkt.
Med klassiska minneskontrollers hade kretsen blivit för stor och törstig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Genom att gå över til lHBM så kunde de ta bort stora energihungriga minneskontrollers och öka antalet shaders med nästan 50% över Hawaii och fortfarande hålla sig inom vad som är möjligt i kretsstorleks- och effektsynpunkt.
Med klassiska minneskontrollers hade kretsen blivit för stor och törstig.

Detta har du fullständigt rätt i, båda delarna av deras påstående hade alltså välbefogad grund. Fastnade så hårt i tankarna på PCB yta att jag glömde die yta.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Om sant: Woho!

Men sannolikt: Prisvärt men inte riktigt en revolution.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Skulle säga det är jävligt intressant.

Kan inte minnas att 3DMark någon gång har gett mig en rättvis uppfattning om hur min dator kommer prestera i spel, det har alltid kommer ner till Drivers i slutändan över något annat för kort i runt samma prestandaklass - AMD eller Nvidia spelar ingen roll där.

Intressant mätsticka för prestandaindex, ja.
Men för verkliga scenarion behövs individuella speltester för just din utrustning (CPU, RAM, upplösning, refresh rate, game-engine, drivers o.s.v.). Det är min upplevelse när det väl kommer till kritan i alla fall.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Sorry men en riktig B-nyhet av Sweclockers-redaktionen, vad sägs om att göra lite egen efterforskning innan ni gör en nyhet om något med enkel google sökning visar sig vara fejk? Ni brukar annars hålla en hög nivå på era nyheter men tyvärr brast ni den här gången.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aleshi:

Vi snackar om namnet på kretsen. De har bara ett namn per krets. En Vega 10 med deaktiverade delar är fortfarande Vega 10. Om det finns en Vega 11 ger det helt andra möjligheter att täcka upp lägre segment än med bara en Vega 10.

I digress.

Vega 11 borde vara en egen krets och inte den nerskurna varianten av Vega 10.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Då Nvidia mjölkat ur allt ur 1000 serien så kommer väl 2000 serien strax och då tror jag tyvärr inte att AMD kommer vara med att slåss i den ligan utan vara kvar i 1000 divitionen prestanda

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk

är det nu 1080ti går ned med 50% ? xD rip 18K hålet i plånboken

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

I digress.

Vega 11 borde vara en egen krets och inte den nerskurna varianten av Vega 10.

Ja precis. En nedskuren Vega 10 är en Vega 10.
Men frågan kvarstår. Finns Vega 11?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Returtony:

Då Nvidia mjölkat ur allt ur 1000 serien så kommer väl 2000 serien strax och då tror jag tyvärr inte att AMD kommer vara med att slåss i den ligan utan vara kvar i 1000 divitionen prestanda

2000-serien (Volta) kommer som tidigast i slutet av året. AMDs svar på Volta heter Navi som kommer ut i början av nästa år. Med andra ord så kommer AMD antagligen inte ligga i "1000 divisionen" i prestanda.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vi snackar om namnet på kretsen. De har bara ett namn per krets. En Vega 10 med deaktiverade delar är fortfarande Vega 10. Om det finns en Vega 11 ger det helt andra möjligheter att täcka upp lägre segment än med bara en Vega 10.

Intervjun de hänvisar till behandlar inte ämnet. Verkar vara ett missförstånd från när han pratar om namnschemat. Något Vega 11 nämns inte.

OK. Jag dök inte djupare i de länkade sidorna, utan tolkade det som att Ars hade bekräftat informationen de skrev med AMD. Ars brukar inte rapportera om rykten, och har oftast goda kontakter - folk tenderar att svara när man ringer från ett av världens största mediehus (Condé Nast). Anandtech har också talat om att det finns en andra Vega, och de har också goda kontakter med AMD. Det finns diverse läckta slides som placerar Vega 11 som en ersättare till Polaris 10 (för compute). Vem som helst kan fejka en slide, men sammantaget tycker jag att det lutar åt att Vega 11 finns.

Dessutom brukar AMD göra mer än ett chip i varje generation. SI var tre chip mer eller mindre samtidigt (Tahiti, Pitcairn och Cape Verde) och ett fjärde lite senare (Oland); CI var två (Bonaire och Hawaii); VI var tre (Iceland, Tonga och Fiji) och Polaris är tre (Polaris 10, 11 och 12, eller Ellesmere, Baffin och Lexa om du hellre vill). Om de nu helt plötsligt skulle byta till att bara göra ett så är det ett tydligt avsteg från hur de jobbat tidigare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

290X

Skrivet av Jackbob:

Dåså! Äntligen en möjligtvis värdig ersättare åt mitt 290X, herregud, bara tanken av att det kortet snart har 4 år på nacken.... Hade uppgraderat till Nvidia för länge sen om det inte vore för freesync

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter oxå på ett 290X men har aldrig funnits något incitament att byta då den fortfarande presterar. Ligger på samma nivå som RX 580 när jag jämför med tester som görs av Sweclockers. Men med Vega börjar det bli aktuellt.

Visa signatur

Main: NZXT H440 | Asus ROG Hero VI | Intel i7 4790K | MSI 1080 Ti | EVGA Supernova 850w |
HTPC: Fractal Design: Node 605| Corsair CX500 | MSI A85 | i5 4440 | MSI GTX760 | Corsair Vengeance LP 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

OK. Jag dök inte djupare i de länkade sidorna, utan tolkade det som att Ars hade bekräftat informationen de skrev med AMD. Ars brukar inte rapportera om rykten, och har oftast goda kontakter - folk tenderar att svara när man ringer från ett av världens största mediehus (Condé Nast). Anandtech har också talat om att det finns en andra Vega, och de har också goda kontakter med AMD. Det finns diverse läckta slides som placerar Vega 11 som en ersättare till Polaris 10 (för compute). Vem som helst kan fejka en slide, men sammantaget tycker jag att det lutar åt att Vega 11 finns.

Du får gärna hänvisa till källor här. Både på slides och Anand.

Skrivet av mpat:

Dessutom brukar AMD göra mer än ett chip i varje generation. SI var tre chip mer eller mindre samtidigt (Tahiti, Pitcairn och Cape Verde) och ett fjärde lite senare (Oland); CI var två (Bonaire och Hawaii); VI var tre (Iceland, Tonga och Fiji) och Polaris är tre (Polaris 10, 11 och 12, eller Ellesmere, Baffin och Lexa om du hellre vill). Om de nu helt plötsligt skulle byta till att bara göra ett så är det ett tydligt avsteg från hur de jobbat tidigare.

Southern Islands var sista gången AMD släppte en hyfsat komplett Lineup. Då var det Cape Verde, Pitcairn och Tahiti som du säger. Oland kom dock inte förrän nästan två år senare och hör inte till. Bonaire kom som ett komplement sedan dock med 7790. Och till Sea Islands kom Hawaii ensamt, Oland kom ju en tid innan men var långt ute i periferin och inget man såg mycket av alls. Tonga kom som en refresh på Tahiti ett år senare och tillförde inte mer än TrueAudio ur slutanvändarsynpunkt. Annars var det i stort sett likvärdigt Tahiti. Och nästan två år efter Hawaii kom Fiji, ensamt.
Både Hawaii och Fiji släpptes i stort sett ensamma med rebranding av existerande lineup. Det har kommit något komplement mitt i eller någon refresh som med Bonaire eller Tonga. Men de har inte kommit vid generationsskiften.

Angående Polaris, så lanserade de på en snäv front med Polaris 10 kring 2-3K och en liten ö med Polaris 11. Polaris 12 har precis släppts nära ett år efter Polaris. Så kan ju inte riktigt ha det som exempel på att de släppte många med 400-generationen. Polaris 12 är hittills enda nya kortet i 500-serien.

Jag ifrågasätter inte att det inte kommer en Vega 11 tids nog, med tanke på att Vega ska gälla rätt länge så är det väl oundvikligt. Det jag vänder mig emot är att folk tycks anta att det finns en Vega 11 som utvecklats helt parallellt med Vega 10 enbart för att de hade det upplägget med Polaris 10 och 11.
De kanske jobbar på en Vega 11, men jag vill se källhänvisningar då det är relevant för när man kan tänkas få se något annat än Vega 10. För just nu har jag bara sett AMD prata Vega 10. Det i sig är oroande då det skulle bli ett enormt gap i prestanda över RX 580 om Vega 10 ligger där man hoppas. Vilket nästan kan antyda att skillnaden mellan Vega 10 och Polaris 10 kanske inte är så stor att en Vega 11 är berättigad.
Alltså, en tidig och bekräftad existens av en Vega 11 är relevant när det kommer till vad man kan förvänta sig av Vega 10.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

Finns en anledning nvidia pressade ut 1080 Ti och Titan Xp ett tag innan Vega för att hinna sälja kort. Skulle tro att nvidia redan visste hur Vega skulle prestera genom någon insider.

Kanske också anledningen till ryktens om att Volta redan ska komma redan till hösten, nVidia vill inte lämna prestanda tronen till AMD för länge om nu Vega slår Pascal.

Men detta är mycket bra, nu får vi se Volta snabbare och konkurrensen hårdnar vilket förmodligen också leder till bättre priser.

Tveksamt då nvidia lever på sina fanboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du får gärna hänvisa till källor här. Både på slides och Anand.

https://videocardz.com/65521/amd-vega-10-and-vega-20-slides-r...
(sist)

http://www.anandtech.com/show/11002/the-amd-vega-gpu-architec...
(Sista paragrafen)

Skrivet av Aleshi:

Southern Islands var sista gången AMD släppte en hyfsat komplett Lineup. Då var det Cape Verde, Pitcairn och Tahiti som du säger. Oland kom dock inte förrän nästan två år senare och hör inte till.

Oland kom nästan precis ett år efter Tahiti:

http://www.anandtech.com/show/6520/amd-announces-their-first-...

Det var dock endast OEM och mobilkort då.

Skrivet av Aleshi:

Bonaire kom som ett komplement sedan dock med 7790. Och till Sea Islands kom Hawaii ensamt, Oland kom ju en tid innan men var långt ute i periferin och inget man såg mycket av alls.

Bonaire kom i mars 2013 och Hawaii i oktober samma år. Detta är nästan exakt gapet mellan GP104 och GP106, som kom i mars respektive september året innan. Däremot valde AMD att lansera Bonaire i en äldre generation rent marknadsmässigt, men de gjorde två kort med samma teknologi.

Skrivet av Aleshi:

Tonga kom som en refresh på Tahiti ett år senare och tillförde inte mer än TrueAudio ur slutanvändarsynpunkt. Annars var det i stort sett likvärdigt Tahiti. Och nästan två år efter Hawaii kom Fiji, ensamt.
Både Hawaii och Fiji släpptes i stort sett ensamma med rebranding av existerande lineup. Det har kommit något komplement mitt i eller någon refresh som med Bonaire eller Tonga. Men de har inte kommit vid generationsskiften.

Tonga hade förbättringar av geometrienheterna, ny process som drog ner TDP och lite annat krafs, men ja, de verkar ha använt Tahitis floorplan och uppdaterat lite lätt.

Men jag är inte inne på hur AMD marknadsför korten, jag talar om tekniken bakom. Nu är jag på mobilen och kan inte göra någon tjusig tabell, men om man tänker sig att AMD har fyra nivåer som de uppdaterar med nya generationer med lite gap ibland, så var det Oland - Cape Verde - Pitcairn - Tahiti för SI. För CI var det (tomt) - Bonaire - (tomt) - Hawaii. För VI var det Iceland - (tomt) - Tonga - Fiji, och för Polaris är det P12 - P11 - P10 - (tomt). För Vega kan man då tänka sig (tomt) - (tomt) - V11 - V10, och det är vad jag tror de planerar.

Skrivet av Aleshi:

Angående Polaris, så lanserade de på en snäv front med Polaris 10 kring 2-3K och en liten ö med Polaris 11. Polaris 12 har precis släppts nära ett år efter Polaris. Så kan ju inte riktigt ha det som exempel på att de släppte många med 400-generationen. Polaris 12 är hittills enda nya kortet i 500-serien.

Jag ifrågasätter inte att det inte kommer en Vega 11 tids nog, med tanke på att Vega ska gälla rätt länge så är det väl oundvikligt. Det jag vänder mig emot är att folk tycks anta att det finns en Vega 11 som utvecklats helt parallellt med Vega 10 enbart för att de hade det upplägget med Polaris 10 och 11.
De kanske jobbar på en Vega 11, men jag vill se källhänvisningar då det är relevant för när man kan tänkas få se något annat än Vega 10. För just nu har jag bara sett AMD prata Vega 10. Det i sig är oroande då det skulle bli ett enormt gap i prestanda över RX 580 om Vega 10 ligger där man hoppas. Vilket nästan kan antyda att skillnaden mellan Vega 10 och Polaris 10 kanske inte är så stor att en Vega 11 är berättigad.
Alltså, en tidig och bekräftad existens av en Vega 11 är relevant när det kommer till vad man kan förvänta sig av Vega 10.

Jag tror inte heller att Vega 11 kommer snart. Senhösten är nog det tidigaste vi kan få se den, annars hade de inte gjort rebranden med 570 och 580.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Tveksamt då nvidia lever på sina fanboys.

Say what...??!!?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankburger:

2000-serien (Volta) kommer som tidigast i slutet av året. AMDs svar på Volta heter Navi som kommer ut i början av nästa år. Med andra ord så kommer AMD antagligen inte ligga i "1000 divisionen" i prestanda.

Börjen av nästa år, är det inte lite för tidigt när Vega släpps snart?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tonga kom som en refresh på Tahiti ett år senare och tillförde inte mer än TrueAudio ur slutanvändarsynpunkt.

Tonga hade också Freesync stöd för spel vilket är minst 10 ggr viktigare än TrueAudio för slutanvändare. Tahiti hade bara Freesync stöd för videouppspelning om jag inte missminner mig.

Skrivet av Aleshi:

Jag ifrågasätter inte att det inte kommer en Vega 11 tids nog, med tanke på att Vega ska gälla rätt länge så är det väl oundvikligt. Det jag vänder mig emot är att folk tycks anta att det finns en Vega 11 som utvecklats helt parallellt med Vega 10 enbart för att de hade det upplägget med Polaris 10 och 11.
De kanske jobbar på en Vega 11, men jag vill se källhänvisningar då det är relevant för när man kan tänkas få se något annat än Vega 10. För just nu har jag bara sett AMD prata Vega 10. Det i sig är oroande då det skulle bli ett enormt gap i prestanda över RX 580 om Vega 10 ligger där man hoppas. Vilket nästan kan antyda att skillnaden mellan Vega 10 och Polaris 10 kanske inte är så stor att en Vega 11 är berättigad.
Alltså, en tidig och bekräftad existens av en Vega 11 är relevant när det kommer till vad man kan förvänta sig av Vega 10.

Å andra sidan kan Vega 11 kretsen motsvara 1070-1080 prestanda och med tanke på hur länge de korten ar funnits ute på marknaden tvivlar jag på att AMD fokuserar så mycket på den kretsen.

Men du har rätt om att det har varit väldigt lite information om Vega 11, det mesta pekar på att Vega 10 är 64 NCU versionen, finns inget som nämner andra antal NCUer. Rykten innan Polaris lanserades pekade mot att det fanns en 64 NCU version av Vega och en 96 NCU version.

En gissning angående Vega 11 kan vara att AMD senarelägger lansering för att fokusera på Vega 10. 1080 & 1070 har funnits länge på marknaden och om Vega 11 modellerna kommer ha liknande prestanda så har jag svårt att se folk köpa det, de flesta som haft ett behov av 1070-1080 liknande prestanda har redan köpt ett 1070 & 1080 kort.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Hjälpsam

@FishTank:
Din sista mening håller jag inte med om.
Om nu alla som vill ha något i klassen 1070-1080, redan köpt ett kort, skull inte Nvidia sälja något heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Tveksamt då nvidia lever på sina fanboys.

Jag håller med!
http://www.sweclockers.com/nyhet/22541-amd-tar-marknadsandela...
I den här rapporten var hela 77.2% Nvidia fanboys och bara 22.8% var förnuftiga konsumenter.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bewise:

Börjen av nästa år, är det inte lite för tidigt när Vega släpps snart?

Skickades från m.sweclockers.com

Släppet för Navi fastställdes för över ett år sedan. Vega har dragit ut på tiden och därför släpps dessa ganska nära varandra. Ungefär som 1080Ti och Volta.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag håller med!
http://www.sweclockers.com/nyhet/22541-amd-tar-marknadsandela...
I den här rapporten var hela 77.2% Nvidia fanboys och bara 22.8% var förnuftiga konsumenter.

Tråkigt men sant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |