Permalänk
Inaktiv

Följer trots att jag inte är inte vegan, eller vegetarian för den delen. Äter dock en hel del vegansk mat, men tycker aldrig det blir i närheten lika gott som rätter med animaliska produkter. Lever för mat, därför tror jag att jag inte i dagsläget hade kunnat köra på en vegansk kost fullt ut.

Har utöver det väldigt lite ledig tid, och det kräver mer energi och kreativitet för att laga vegansk mat i samma variation som "vanlig" mat.

Någon som känner att de har samma problem, eller klarat av problemen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Jag skall ge er veganer något att ha i åtanke.

Veganism är inte mer miljövänligt och det är PGA kretsloppet. om alla skulle gå veganer och vi helt skulle sluta med djur inom jordbruket så blir det ett förstört kretslopp. tar man något ur jorden måste man återföra något. det lättaste är att använda djurens spill. om det inte finns några djur måste man använda konst/mineral gödsel och båda är inte miljövänliga. Många av er tycker säker att människospill skulle funka lika bra, men vill ni verkligen käka all den antibiotika och andra läkemedel som ut och in ur våra kroppar ? Det vill inte jag eller fall vilket är en anledning till varför jag själv inte vill äta fisk.

om ni tänker argumentera för hur icke humant och vilken misär djuren lever i industrigårdarna i USA och andra delar av världen, så ser det inte ut i Sverige. Men PGA all propaganda som har gått ut och svartmålningen av alla köttproducenter så blir det problem. Vi importerar billig skit och tror att det är samma kvalitet på dansk antibiotika kött som på svenskt närproducerat antibiotika och hormon fritt kött. Majoriteten av svenska djur går på bete under sommar halvåret, de kan inte göra det under vintern då det inte finns mat till dem och det är för kallt.

det är inget fel med att äta mindre kött men det lättaste sättet är att välja svenskt kött det är inte bra att gå utan kött konsumtion det är en viktig del av vår diet och av kretsloppet.

ska vi ha ett hållbart jordbruk krävs Djur och det är ett slöseri att inte äta dem.

Nu ska man vara väldigt försiktig med att ta det köttindustrins lobbyister försöker få folk att tro som någon sanning. De försöker skydda sina egna (ekonomiska) intressen och deras oförmåga att konkurrera mot exempelvis danskt kött bör man också tänka på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ghollghost:

Har faktiskt aldrig hört någon som gått upp en massa av att bli vegan. Brukar ju vara tvärt om eller att man äter så enformigt att man inte får i sig tillräckligt av någon vitamin. Får man fråga vad ni åt? Var det bara färdig fryst mat? Eller lagade ni riktig mat också?

Skrivet av Gropenator:

Äter man mer energi än man gör av med så går man upp i vikt, det gäller för alla vare sig man är köttätare, vegetarian, eller vegan. Veganism i sig själv är inte en mirakelkur för att gå ner i vikt, man kan vara vegan och ändå lyckas trycka i sig en massa skräp.

Precis.
Betänk att många kakor, pommes frites, chips och läsk är "veganska".

Anledningen till att de flesta veganer brukar vara i bra form är för att om man väl börjat tänka på sin kost och gjort ett medvetet val om att börja med veganism så tänker man nog över lag mer än gemene man på vad man äter.
Det är dock ingenting magiskt med vegansk kost som så.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Nu är jag ju som jag skrev tidigare långt ifrån vegetarian/vegan men att få i sig protein som så är ju lika enkelt om inte enklare som vegetarian/vegan. Har du kollat på proteininnehållet i till exempel linser som du precis nämnde?
Kan se på en förpackning röda linser i skafferiet att det är 24g protein per 100g, det är det flera köttprodukter som inte når upp till. Särskilt om det gäller charkprodukter så som falukorv och liknande, i falukorv är det endast cirka 10g protein per 100g.

Har du kollat kolhydratinnehållet i linserna du precis nämnde?

Nu må jag ha andra dietvanor än svensson men för att komma upp i mitt dagliga intag på 150-200g protein mha röda linser (som väl är en av de vanligare proteinkällorna för veganer?) måste jag alltså trycka i mig över 400g kolhydrater. Det resulterar i 2750kcal för att fylla mitt dagsbehov av protein (bortser från övriga näringsämnen).

Äter jag istället tonfisk eller kyckling för att nå proteinmålet har jag 2000 resp 1000kcal att fylla med vad som helst innan jag fått i mig samma mängd energi som röda linser.

Antingen får man trycka i sig pulver eller äta vanlig mat, ser inte hur vegandiet kan fungera för någon som har en aktiv livsstil.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DOGE:

Har du kollat kolhydratinnehållet i linserna du precis nämnde?

Nu må jag ha andra dietvanor än svensson men för att komma upp i mitt dagliga intag på 150-200g protein mha röda linser (som väl är en av de vanligare proteinkällorna för veganer?) måste jag alltså trycka i mig över 400g kolhydrater. Det resulterar i 2750kcal för att fylla mitt dagsbehov av protein (bortser från övriga näringsämnen).

Äter jag istället tonfisk eller kyckling för att nå proteinmålet har jag 2000 resp 1000kcal att fylla med vad som helst innan jag fått i mig samma mängd energi som röda linser.

http://image.prntscr.com/image/04276935bcc34a90892fc95db8a7e617.png

Antingen får man trycka i sig pulver eller äta vanlig mat, ser inte hur vegandiet kan fungera för någon som har en aktiv livsstil.

Ja det har jag såklart koll på och om du påstår att du behöver 150-200g protein om dagen, ja då är du ju absolut i minoriteten Du tillhör absolut inte gruppen som bara skall äta röda linser med andra ord.

Sen så tvivlar jag starkt på att du behöver 150-200g protein oavsett hur du tränar eller vad du gör om dagen men jag är ingen dietist...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag skall ge er veganer något att ha i åtanke.

Veganism är inte mer miljövänligt och det är PGA kretsloppet. om alla skulle gå veganer och vi helt skulle sluta med djur inom jordbruket så blir det ett förstört kretslopp. tar man något ur jorden måste man återföra något. det lättaste är att använda djurens spill. om det inte finns några djur måste man använda konst/mineral gödsel och båda är inte miljövänliga. Många av er tycker säker att människospill skulle funka lika bra, men vill ni verkligen käka all den antibiotika och andra läkemedel som ut och in ur våra kroppar ? Det vill inte jag eller fall vilket är en anledning till varför jag själv inte vill äta fisk.

om ni tänker argumentera för hur icke humant och vilken misär djuren lever i industrigårdarna i USA och andra delar av världen, så ser det inte ut i Sverige. Men PGA all propaganda som har gått ut och svartmålningen av alla köttproducenter så blir det problem. Vi importerar billig skit och tror att det är samma kvalitet på dansk antibiotika kött som på svenskt närproducerat antibiotika och hormon fritt kött. Majoriteten av svenska djur går på bete under sommar halvåret, de kan inte göra det under vintern då det inte finns mat till dem och det är för kallt.

det är inget fel med att äta mindre kött men det lättaste sättet är att välja svenskt kött det är inte bra att gå utan kött konsumtion det är en viktig del av vår diet och av kretsloppet.

ska vi ha ett hållbart jordbruk krävs Djur och det är ett slöseri att inte äta dem.

Konstgödsel i sig måste inte vara dåligt för miljön, det är främst om det används i överdrivet stora mängder (vilket det ofta gjorts) och utan hänsyn till hur det sprider sig (vilket det generellt sett också varit dåligt med) som det blir problematiskt. Kogödsel bidrar också med mer koldioxidutsläpp än konstgödsel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ja det har jag såklart koll på och om du påstår att du behöver 150-200g protein om dagen, ja då är du ju absolut i minoriteten Du tillhör absolut inte gruppen som bara skall äta röda linser med andra ord.

Sen så tvivlar jag starkt på att du behöver 150-200g protein oavsett hur du tränar eller vad du gör om dagen men jag är ingen dietist...

Var påstår jag att jag behöver det? Skriver att jag får i mig det i dagsläget och har gjort så de senaste åren då det uppenbarligen funkar. Möjligt att det funkar med 100g protein (eller mindre) då de flesta studier säger runt 2g per kg muskler (lean mass) vilket i mitt fall är drygt 100g.

Försöker mest se hur vegandiet skulle funka om jag fortfarande vill få i mig samma näring som i nuläget? Är ju så enkelt att få i sig just protein vid vanlig kost så det spelar ingen roll om jag siktar på 100g när jag ändå äter 200g utan att tänka på det.

Permalänk
Medlem

Är varken vegan eller vegetarian, däremot varierar jag min kost rätt bra idag, vilket har gjort att jag äter allt mindre kött. Har även upplevt att jag mår bättre med liten köttkonsumtion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Var påstår jag att jag behöver det? Skriver att jag får i mig det i dagsläget och har gjort så de senaste åren då det uppenbarligen funkar. Möjligt att det funkar med 100g protein (eller mindre) då de flesta studier säger runt 2g per kg muskler (lean mass) vilket i mitt fall är drygt 100g.

Försöker mest se hur vegandiet skulle funka om jag fortfarande vill få i mig samma näring som i nuläget? Är ju så enkelt att få i sig just protein vid vanlig kost så det spelar ingen roll om jag siktar på 100g när jag ändå äter 200g utan att tänka på det.

Vad jag tror han menade var att det blir en lite skev/onödig jämförelse om du bara kollar på att du ska få i dig lika mycket protein om du i dagsläget får i dig mer än du behöver. Då är det ju inte längre sant att du måste äta hur mycket linser du nu sa att du behövde, om du istället kollar på hur mycket du faktiskt behöver!

Permalänk
Medlem

Är inte vegetarian eller liknande men äter aldrig kött. Jag tycker det smakar skit. Åt kött fram till 2009 av gammal vana, men har aldrig varit förtjust.
En del fisk tycker jag är okej, rätt tillagat då. Sushi är väl ok, men det smakar mest ris och vinäger/soja/wasabi.
Så jag köper quorn som också smakar skit, men det märks inte när jag tillagar det som kött och med samma tillbehör som kött. Samma med sojakorv, smakar också skit, men det mesta runtomkring är gott, så helheten blir bra.
Äter löjligt mycket grönt, ungsbakade grönsaker, mycket bönor, grytor och linser. Typ indisk mat, med rätt kryddning är det gott.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

@TobaWan: flytta till malmö, vegan-paradise

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Medlem

Det finns rätt mycket intressant forskning som kopplar mjölkprodukter till cancer, tydligen har kineserna ingen tradition av att använda mjölkprodukter och de har bara en bråkdel av de bröstcancerfall som väst har: http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink/healthyeating/1086842...

Har också hört att det var något stort läkemedelsföretag i USA som försökte stämma en hälsoguru som förespråkade vegan-diet för att bota cancer, de ansåg att hans metoder var ovetenskapliga och att sjuka människor skulle köpa läkemedelsbolagets mediciner istället. Men hälsogurun kunde visa på en väldigt hög andel av cancerfall som blivit botade efter de gått över till en strikt vegan-diet så fallet lades ned. Kan vara en skröna men har fått det berättat för mig.

Jag är själv inte vegan men äter en hel del vegan-mat, tycker överlag att det känns hälsosamt och att kroppen gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Många av er tycker säker att människospill skulle funka lika bra, men vill ni verkligen käka all den antibiotika och andra läkemedel som ut och in ur våra kroppar ?

[...]

om ni tänker argumentera för hur icke humant och vilken misär djuren lever i industrigårdarna i USA och andra delar av världen, så ser det inte ut i Sverige. Men PGA all propaganda som har gått ut och svartmålningen av alla köttproducenter så blir det problem. Vi importerar billig skit och tror att det är samma kvalitet på dansk antibiotika kött som på svenskt närproducerat antibiotika och hormon fritt kött.

Är du hjärntvättad eller helt enkelt köpt av köttindustrin? Tror du på fullaste allvar att köttet du köper på ICA Maxi är fritt från antibiotika och annat mög? Har du helt missat den (relativt) nya rapporteringen om antibiotikaresistens inom bl.a. svensk fågel- och fläskindustri?

Det är ett faktum och går inte att förneka att den sjuka överkonsumtionen av kött- och mejeriprodukter innebär att djur föds upp i s.k. 'djurfabriker' där djurhållningen är inriktad på maximal vinst snarare än hygien och hälsa och det går inte på något sätt att jämföra med kött från din lokala, ekologiska bondgård som du försöker få att framstå som representant för köttindustrin i stort när det inte ens utgör en promille av den totala köttproduktionen.

Äter man på 'billigare' restaurang (dvs. varmrätter under 300 spänn) så är i stort sett all kyckling dessutom från Thailand och/eller Baltikum och nötköttet kommer till största del från Brasilien hälsar en som har god insyn i inköpen hos våra stora svenska grossister.

Skrivet av anon196866:

Följer trots att jag inte är inte vegan, eller vegetarian för den delen. Äter dock en hel del vegansk mat, men tycker aldrig det blir i närheten lika gott som rätter med animaliska produkter. Lever för mat, därför tror jag att jag inte i dagsläget hade kunnat köra på en vegansk kost fullt ut.

Har utöver det väldigt lite ledig tid, och det kräver mer energi och kreativitet för att laga vegansk mat i samma variation som "vanlig" mat.

Någon som känner att de har samma problem, eller klarat av problemen?

Problemet ligger nog mest i att många som vill gå över till vegetarisk/vegansk kost utgår från sitt tidigare liv som köttätare och försöker att laga samma rätter men ersätta köttet med något substitut. Tänker man utanför boxen och försöker bryta gamla mönster så är vegetariskt/veganskt inget större bekymmer även om det sistnämnda kan kräva lite mer planering.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Var påstår jag att jag behöver det? Skriver att jag får i mig det i dagsläget och har gjort så de senaste åren då det uppenbarligen funkar. Möjligt att det funkar med 100g protein (eller mindre) då de flesta studier säger runt 2g per kg muskler (lean mass) vilket i mitt fall är drygt 100g.

Försöker mest se hur vegandiet skulle funka om jag fortfarande vill få i mig samma näring som i nuläget? Är ju så enkelt att få i sig just protein vid vanlig kost så det spelar ingen roll om jag siktar på 100g när jag ändå äter 200g utan att tänka på det.

Precis som det är olämligt att äta för lite protein, så är det också olämligt att äta för mycket. 200g är för mycket, speciellt om du äter så mycket varje dag. Siffrorna jag sett när det gäller mängden protein som behövs är klart lägre än 2g per kg muskler. (Lean mass är förövrigt inte muskler utan allt du väger som inte är fett inklusive då ett antal kg i av saker som är på väg ut ur din kropp och som du definitivt inte behöver äta för, upp emot 10 kg eller så...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Inte ofta jag köper kött och då är det på grund av lönen. Har jag tur blir det kött en gång i veckan och det älskar jag, suger hårt att vara mager och konstant hungrig.

Jag äter mycket grönsaker, frukt och sallad till vardags och det smakar bra men elitidrottare blir man inte Fler tips på billiga recept för en person? Red lentils soup i första inlägget verkar riktigt smarrig och så kan man äta det med gott samvete!

Nu är det kanske inte helt rätt tips med tanke på tråden, men blodpudding ligger ju runt 10kr/st och räcker för mig till två portioner.

Jag undrar förresten lite hur ni veganer/vegetarianer tänker kring jakt på djur som man sedan äter köttet från (älg, vildsvin m.m)?

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Det finns rätt mycket intressant forskning som kopplar mjölkprodukter till cancer, tydligen har kineserna ingen tradition av att använda mjölkprodukter och de har bara en bråkdel av de bröstcancerfall som väst har: http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink/healthyeating/1086842...

Har också hört att det var något stort läkemedelsföretag i USA som försökte stämma en hälsoguru som förespråkade vegan-diet för att bota cancer, de ansåg att hans metoder var ovetenskapliga och att sjuka människor skulle köpa läkemedelsbolagets mediciner istället. Men hälsogurun kunde visa på en väldigt hög andel av cancerfall som blivit botade efter de gått över till en strikt vegan-diet så fallet lades ned. Kan vara en skröna men har fått det berättat för mig.

Jag är själv inte vegan men äter en hel del vegan-mat, tycker överlag att det känns hälsosamt och att kroppen gillar det.

Konsumptionen av mjölkprodukter i Sverige är klart högre än i andra länder, troligtvis pga att endast 4% av svenskar är laktosintoleranta. Då skulle man kunna anta att om nu mjölkprodukter är kopplade till bröstcancer att svenskar också borde ha klart fler fall av bröstcancer också, men nu är det ju inte så.

Om man nu skulle kunna bli botad av cancer genom att äta en strikt vegandiet, borde det inte vara en världsnyhet? Kan vara en skröna? Det är en skröna. Gissar att hälsogurun om nu denne existerar ville sälja något...

Finns mängder med bra skäl till att äta bättre, eller att bli vegetarian eller vegan. Att bli botad från cancer är inte ett av dem, fråga Steve Jobs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Jag undrar förresten lite hur ni veganer/vegetarianer tänker kring jakt på djur som man sedan äter köttet från (älg, vildsvin m.m)?

Det är så klart sorgligt att ett så vackert och mäktigt djur som en älg ska behöva sätta livet till för att bli middag eller rentav agera 'underhållning' i form av jakt men helt klart enormt mycket bättre än djur födda och uppväxta inom köttindustrin ur en etisk (och miljömässig) synpunkt. Jag är visserligen inte vegetarian då jag äter både fisk och skaldjur men jag tror att de flesta resonerar på liknande sätt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Nu är det kanske inte helt rätt tips med tanke på tråden, men blodpudding ligger ju runt 10kr/st och räcker för mig till två portioner.

Jag undrar förresten lite hur ni veganer/vegetarianer tänker kring jakt på djur som man sedan äter köttet från (älg, vildsvin m.m)?

De som blir vegetarianer blir inte alla det för djurens skull, vilket är varför de finns mängder av dem som äter ägg och dricker mjölk. Strikt veganism å andra sidan handlar ju klart mer om djurens väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag skall ge er veganer något att ha i åtanke.

Veganism är inte mer miljövänligt och det är PGA kretsloppet. om alla skulle gå veganer och vi helt skulle sluta med djur inom jordbruket så blir det ett förstört kretslopp. tar man något ur jorden måste man återföra något. det lättaste är att använda djurens spill. om det inte finns några djur måste man använda konst/mineral gödsel och båda är inte miljövänliga. Många av er tycker säker att människospill skulle funka lika bra, men vill ni verkligen käka all den antibiotika och andra läkemedel som ut och in ur våra kroppar ? Det vill inte jag eller fall vilket är en anledning till varför jag själv inte vill äta fisk.

om ni tänker argumentera för hur icke humant och vilken misär djuren lever i industrigårdarna i USA och andra delar av världen, så ser det inte ut i Sverige. Men PGA all propaganda som har gått ut och svartmålningen av alla köttproducenter så blir det problem. Vi importerar billig skit och tror att det är samma kvalitet på dansk antibiotika kött som på svenskt närproducerat antibiotika och hormon fritt kött. Majoriteten av svenska djur går på bete under sommar halvåret, de kan inte göra det under vintern då det inte finns mat till dem och det är för kallt.

det är inget fel med att äta mindre kött men det lättaste sättet är att välja svenskt kött det är inte bra att gå utan kött konsumtion det är en viktig del av vår diet och av kretsloppet.

ska vi ha ett hållbart jordbruk krävs Djur och det är ett slöseri att inte äta dem.

Jag säger inte att konstgödsel är bättre än naturlig gödsel (det är det inte), men har du något som styrker att det är mindre miljövänligt om alla äter vegansk kost och använder konstgödsel kontra att använda naturlig gödsel och äta kött.
Det kanske stämmer, men jag ställer mig väldigt skeptisk.

Om du vill ha antibiotikafritt kött får du jaga det själv, eller betala betydligt mer än vad gemene man är beredd att göra. Så tråkigt är det idag.

Jag bryr mig inte om ifall de svenska djuren har det bättre än de amerikanska. Svensk djurhållning innebär ändå ett lidande för djuren och det är inte något jag vill stötta. Speciellt inte med tanke på hur enkelt det är att låta bli. Idag är det så enkelt att ha en vegetarisk/vegansk kost att det knappt finns några bra bortförklaringar att inte äta det (enligt mig).

Och även ifall våra djur skulle ha ett gott och fint liv innan slakten så tycker i alla fall jag att det inte är moraliskt att föda upp andra arter enbart för att livnära oss på dom.

Skrivet av DOGE:

...ser inte hur vegandiet kan fungera för någon som har en aktiv livsstil.

Jag har inte så stor koll på vilken kost som krävs för elitidrottare men jag törs påstå att minst 99% av alla människor utan problem skulle överleva och må bra av en vegansk diet. Sen om du råkar vara Arnold Schwarzenegger Junior och kräva någon superdiet, ja... då är en vegandiet ingenting för dig.

Sen vet jag inte vad du definierar som aktiv livsstil, men jag vet i alla fall att Carl Lewis var/är vegan. Och om han inte hade en aktiv livsstil så vet jag inte vem som har det. Finns garanterat fler exempel om man orkar googla.

Skrivet av DOGE:

Försöker mest se hur vegandiet skulle funka om jag fortfarande vill få i mig samma näring som i nuläget? Är ju så enkelt att få i sig just protein vid vanlig kost så det spelar ingen roll om jag siktar på 100g när jag ändå äter 200g utan att tänka på det.

I ditt fall skulle det uppenbarligen vara svårt med tanke på din känsliga mage och (onödigt?) höga proteinintag. Men skulle du verkligen vara intresserad av att testa att "bara" äta 100g protein eller vad din kropp nu egentligen behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag skall ge er veganer något att ha i åtanke.

Veganism är inte mer miljövänligt och det är PGA kretsloppet. om alla skulle gå veganer och vi helt skulle sluta med djur inom jordbruket så blir det ett förstört kretslopp. tar man något ur jorden måste man återföra något. det lättaste är att använda djurens spill. om det inte finns några djur måste man använda konst/mineral gödsel och båda är inte miljövänliga. Många av er tycker säker att människospill skulle funka lika bra, men vill ni verkligen käka all den antibiotika och andra läkemedel som ut och in ur våra kroppar ? Det vill inte jag eller fall vilket är en anledning till varför jag själv inte vill äta fisk.

om ni tänker argumentera för hur icke humant och vilken misär djuren lever i industrigårdarna i USA och andra delar av världen, så ser det inte ut i Sverige. Men PGA all propaganda som har gått ut och svartmålningen av alla köttproducenter så blir det problem. Vi importerar billig skit och tror att det är samma kvalitet på dansk antibiotika kött som på svenskt närproducerat antibiotika och hormon fritt kött. Majoriteten av svenska djur går på bete under sommar halvåret, de kan inte göra det under vintern då det inte finns mat till dem och det är för kallt.

det är inget fel med att äta mindre kött men det lättaste sättet är att välja svenskt kött det är inte bra att gå utan kött konsumtion det är en viktig del av vår diet och av kretsloppet.

ska vi ha ett hållbart jordbruk krävs Djur och det är ett slöseri att inte äta dem.

1) Antibiotika har getts rutinmässigt till en stor mängd tamdjur i decennier i oerhört mycket högre grad än vad människor konsumerar. Var har du för källor på att antibiotika eller andra läkemedel tas upp av växter? I sådana fall är patogena mikroorganismer och och miljögifter/tungmetaller från dagvattenbrunnar ett mycket större problem för kvaliteten på rötslam. Det skulle absolut gå att återföra den vägen, men anpassningar behöver göras.

2) Att boskap betar på de cirka 500000 Ha betesmark som finns i Sverige generera så klart naturgödsel som kan användas för att göda odlingsmarker. Det man gör är att flytta närsalter från ett området till ett annat. Det är främst bakterierna i djurens magar som medverkar till att spillningen blir ett effektivt gödningsmedel. En nackdel är som sagt att djuren inte kan beta på vintern. Självklart får en del djur ensilage och andra produkter "naturliga produkter", men många djur får också kraftfoder och liknande. Dessutom ser djuren till att släppa ut en hel del metan som är en mycket mer potent växthusgas än koldioxid. Förvisso bryts den ner snabbare. Vad är det som säger att vi måste ha djur till att flytta närsalter från ett område till ett annat? Vi skulle själva kunna använda allt från bioreaktorer till klassisk kompost för att göra det djuren gör. Sannolikt kan vi också minska metanutsläppen också. Sedan är ängsmark viktigt för biodiversiteten och möjliggör säkert för väldigt många pollinatörer att föröka sig och överleva.

3) Det finns såklart uppfödare som hanterar djuren bra, men i de flesta fall så råder ett industriellt tänk där det är tydligt att verksamheten går ut på snabb uppfödning och slakt i syfte att generera en inkomst. Det är såklart en lockande tanke att ett djur springer runt på gröna ängar och utövar sitt naturlig beteende och sedan slaktas lite snyggt, ovetandes mumsande på lite klöver, men det är uppenbart att det inte ser ut så i de flesta fall. Det är krassa ekonomiska spelregler som gäller och konsumenterna anser att kött ska vara billigt. Hanteringen blir därefter.

4) Veganism kan innebär problem med att sluta kretsloppet för närsalter och det skulle krävas en del för att göra det. Den globala köttkonsumtion kan aldrig täckas av naturbetesmarker vilket innebär en stor industriell köttproduktion med kraftfoder där vi matar djur med mat människor skulle kunna ha ätit istället. En följd är att vi i allt högre takt förstör exempelvis regnskog för att producera vegetabilier till uppfödning av nya köttdjur. Skulle alla människor äta enbart ät vegetariskt skulle odlingsarealerna räcka till att mätta alla människor som finns i världen idag.

5) Man behöver verkligen inte äta kött för att må bra och vara hälsosam. Det enda man absolut måste ta som tillskott som vegan är vitamin B12. Sedan brukar jag se till att ta algolja med EPA/DHA också då det ibland kan vara svårt att nå upp till de nivåer jag vill ligga på (Jag har heller ingen aning om i vilken grad jag konverterar ALA heller). Till sist får man se till att äta rätt mängd nötter/frön/bladgrönsaker för att tillgodose behovet av järn, zink, m.fl. Tycker man att det är jobbigt att få i sig protein via kosten och tränar hårt så finns det självklart vegetabiliska proteinpulver. Det är ett obestridligt faktum att alla atomer som återfinns i en köttbit ursprungligen kommer från växter.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Konsumptionen av mjölkprodukter i Sverige är klart högre än i andra länder, troligtvis pga att endast 4% av svenskar är laktosintoleranta. Då skulle man kunna anta att om nu mjölkprodukter är kopplade till bröstcancer att svenskar också borde ha klart fler fall av bröstcancer också, men nu är det ju inte så.

Om man nu skulle kunna bli botad av cancer genom att äta en strikt vegandiet, borde det inte vara en världsnyhet? Kan vara en skröna? Det är en skröna. Gissar att hälsogurun om nu denne existerar ville sälja något...

Finns mängder med bra skäl till att äta bättre, eller att bli vegetarian eller vegan. Att bli botad från cancer är inte ett av dem, fråga Steve Jobs.

Om du inte är för vegan-diet, eller inte tror att det har några hälsofördelar, kan du väl skapa en egen kött och ost tråd att skriva i? Jag visade på att det finns intressant forskning som länkar mjölkprodukter till cancer, men på två sekunder kommer du fram till att det är falskt. Vissa skulle kalla sådant tänkade trångsynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är så klart sorgligt att ett så vackert och mäktigt djur som en älg ska behöva sätta livet till för att bli middag eller rentav agera 'underhållning' i form av jakt men helt klart enormt mycket bättre än djur födda och uppväxta inom köttindustrin ur en etisk (och miljömässig) synpunkt. Jag är visserligen inte vegetarian då jag äter både fisk och skaldjur men jag tror att de flesta resonerar på liknande sätt.

Jakt är viltvård, i alla fall i Sverige de senaste 100 åren. Vilket innebär att man förvaltar viltstammarna genom beskatta med selektiv avskjutning, biotopförbättringar, stödutfodring och predatorkontroll. Stora skillnaden mot förr var att den mäktiga älgen istället fick sätta livet till genom att svälta ihjäl PGA sönderriven mula från en varg, idag fäller man ett överskott av viltstammen med skjutvapen istället, tar hand om köttet istället för att mikroorganismerna gör det. Det finns ju en förklaring till att det mer älg idag än förr.

Nu är dock viltvården på älg nästan helt ur spel i större delen av Sverige av andra orsaker, men det är en annan diskussion.

Hur ser ni veganer på vildsvin? Fascinerade djur på många sätt, men de har en ruggig tråkig baksida med att förstöra grödor och odlingsmarker. Tyvärr finns det bara en fungerande lösning och det är skjuta bort dom. Hur hanterar veganer och vegetarianer dessa intressekonflikter med djur? För ni måste väl ändå vara medvetna om att det bekämpas djur för att hålla uppe odlingsareorna, ungefär på samma sätt man bekämpar predatorer för att hålla höga beskattningar på viltstammarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Jakt är viltvård, i alla fall i Sverige de senaste 100 åren. Vilket innebär att man förvaltar viltstammarna genom beskatta med selektiv avskjutning, biotopförbättringar, stödutfodring och predatorkontroll.

Det är klart att det förekommer och att det kan finnas goda orsaker men jag är inte tillräckligt insatt för att kunna kommentera det varken i stort eller på artbasis. Men ett djur som fälls av liknande skäl och där köttet tas om hand är naturligtvis mer OK att konsumera än annat kött enligt mig men det känns som att vi börjar glida ifrån trådens syfte lite väl mycket med dessa filosofiska frågeställningar och det kanske platsar bättre i en egen tråd.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Just vildsvin är en komplex fråga då vi inte hade haft ett problem med dem om det inte hade varit för att bönder/jägare hade utfodrat dem får att få fler grisar att panga på. Sedan att tillgång till mat styr ett bestånd och att de i sin iver att panga matat dem som fan så att tillväxten gick helt överstyr, så när de numera gråter ut om skador åsakade av vildsvin så får de fan skylla sig själva(är åtminstånde så här nere i skåne).

Det produceras numera även ost utan löpe, för de som saknar ost.

Visa signatur

Phanteks P400s, Ryzen 1600X, Strix 1080TI, Evga P2 750W
Crucial Ballista 2*8 3600Mhz, Samsung 960 Evo 500GB.
Dark rock pro 3,140mm/120mm Silentwings 3 high rpm,120mm
Server: Proliant gen8 4*2TB Red diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Precis som det är olämligt att äta för lite protein, så är det också olämligt att äta för mycket. 200g är för mycket, speciellt om du äter så mycket varje dag. Siffrorna jag sett när det gäller mängden protein som behövs är klart lägre än 2g per kg muskler. (Lean mass är förövrigt inte muskler utan allt du väger som inte är fett inklusive då ett antal kg i av saker som är på väg ut ur din kropp och som du definitivt inte behöver äta för, upp emot 10 kg eller så...)

Upp till 4g/kg är bevisat effektivt om man tränar mycket. Så käka 200g är inte direkt i överkant, det är inte ens ovanligt bland de som går ofta till gymmet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Om du inte är för vegan-diet, eller inte tror att det har några hälsofördelar, kan du väl skapa en egen kött och ost tråd att skriva i? Jag visade på att det finns intressant forskning som länkar mjölkprodukter till cancer, men på två sekunder kommer du fram till att det är falskt. Vissa skulle kalla sådant tänkade trångsynt.

Du visade ingenting, och defintivt inte någon forskning. Du länkande till en artikel från the Telegraph om Jane Plant, geokemist, som hävdade två saker.

Först att det finns en koppling mellan konsumption av mjölkprodukter och cancer, något som det inte finns några vetenskapliga bevis för. Däremot så finns det väldigt mycket vetenskapliga bevis för en koppling mellan mjölkintag och en sänkning av risken att få cancer i tjocktarmen. Här är tex en länk.

Det andra hon hävdade var hennes plantbaserade diet hade hjälpt till med att hennes cancer gick i remission, finns inga som helt vetenskapliga bevis för det heller. Jane Plant dog förövrigt förra året. I cancer.

Sen skrev du också något om någon diffus hälsoguru i USA som hävdade samma sak, att man kunde bota cancer genom att hålla sig till en plantdiet, men eftersom du själv skrev att det mycket möjligt kunde vara en skröna så finns det ju inget mycket mer att säga om det...

Har förövrigt inte uttryckt mig negativt om att hålla vegan-diet och du kommer att ha svårt att hitta något där jag skriver positivt om en köttbaserad diet...

Däremot så har jag uttryckt mig negativt om att man automatiskt skulle bli hälsosammare och går ner i vikt om man blir vegan, det finns ju tex mängder med lösgodis som är veganskt, och jag kommer fortsätta att att utrycka mig negativt när någon, utan veteskapliga bevis, hävdar att en vegandiet skulle bota cancer och att konsumption av mjölkprodukter är kopplat till cancer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Upp till 4g/kg är bevisat effektivt om man tränar mycket. Så käka 200g är inte direkt i överkant, det är inte ens ovanligt bland de som går ofta till gymmet.

Skulle vilja se det, det enda jag hittar är att det inte är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Först att det finns en koppling mellan konsumption av mjölkprodukter och cancer, något som det inte finns några vetenskapliga bevis för.

Här en studie gjord av Harvard School of Public Health, Boston som kopplar högt intag av mjölkprodukter och calcium till prostatacancer: http://ajcn.nutrition.org/content/74/4/549.short

Det är ungefär så vetenskapligt som det blir.

Permalänk
Medlem

En fråga till er. Och ge min nu ett unbiased svar för tusan. dra inte in politik i det.

Hur mår ni rent fysiskt efter en längre tid som veganer? Har ni märkt några förändringar? Vikt? Bajsande? Osv...

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CFSsss:

Här en studie gjord av Harvard School of Public Health, Boston som kopplar högt intag av mjölkprodukter och calcium till prostatacancer: http://ajcn.nutrition.org/content/74/4/549.short

Det är ungefär så vetenskapligt som det blir.

Jo men så är det med allt. Högt intag av kalcium, som är en beståndsdel i våra ben leder till ökad benskörhet hos kvinnor.
Känns ju lite kontraintuitivt men finns flera oberoende källor som har kommit till samma slutsats.

Den låga mängden bröstcancer i asian har troligen med den demografiska skillnaden i mängd bröstmassa. Har man mindre bröst, har man färre celler som kan mutera till cancerceller.
Sedan att det är lägre intag av mjölkprodukter i asian kan man ju spekulera kring men troligen är det inte källan. Högt intag av kalcium har ju precis som du skriver gett tecken på att risken för prostatacancer.

Men även där handlar det ju om måttlighet. Två-tre glas mjölk om dagen är rätt absurt att dricka men lite grädde i soppan lär inte vara värre än för mycket salt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin