Permalänk
Medlem

@GilbertG:
Du länkar ett test där de använder ett 1070 som i scenariot flaskhalsar CPUn

***bort/mod***TS här har ju ett 1080Ti, där är 1500 och 1600X en rejäl flaskhals och ett uselt val. Vill han ha dålig prestanda varför skulle han köpt ett 1080Ti? Skillnaden är enorm i prestanda.

***bort/mod***

Intel presterar mycket bättre i spel, har OC potential, är ett mycket smartare och bättre val och det är punkt, det är fakta, det är verkligheten. Annan fakta är att 1700 och 1800X är bra workstation val där man behöver rå rendrerings-prestanda etc. Köra bakgrundsprogram? Vilka bakgrundsprogram kör du som tar så himla mycket CPU? Kanske om man tabbar ner andra spel istället för att stänga av dem. Och de CPU'erna (1700/1800X) kan spela spel med, inte bäst prestanda, men bra nog!

En kompromiss, det gör 1700 och 1800 till ett bra val för vad de är, TS har ingen användning för den multitrådade prestandan dock.

1500 och 1600 är helt usla för spel, men för workstation applikationer är de helt fantastiska, mycket prestanda för så lite. Men de klarar inte spel överhuvudtaget i high-end sektionen. De throttlar helt över mid-end sektionen.

§1.5/§1.6 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så klart! En 7700k ska man ju inte ens klocka enligt Intel Når ju 90 grader ren i idle vid låg klock haha!
Du betalar ju 1600kr mindre för en 1500X så du kan ju till och med gå från GTX 1060 till ett GTX 1070 samt ha råd med bra ram för samma pris

Fast nu ändrar du ju helt scenariot. Att 1500X är ett bra budgetval är en sak, men nu snackade vi faktiskt om att välja en 1500X till en 1080Ti vilket är helt absurt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Sjukt mycket svar tråden fick, va roligt

Helt ärligt så blir det en ren speldator jag ska bygga, med en 1440p skärm med 144hz, vill alltså få ut så mycket fps det bara är möjligt i spel.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

Vad tror ni annars om att köpa t.ex 5820K? Har haft den prollen innan men strulade för mig (tror jag fick måndagsexemplar) så körde 4790k istället. Är det värt att köra på 2011-3 eller ska man vänta på kommande 6-kärniga från Intel?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

@drakelito:
Det är upp till dig helt enkelt, satt jag på en 4790K skulle jag väntat, om Intel följer samma plan som med Skylake kommer Skylake-X att lanseras tidigt i Augusti. dvs om tre månader ungefär. Om inget annat kommer priserna på i7 7700K etc sjunka då.

Skylake-X kommer Q2 2017, tidigarelagts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

1500 och 1600 är helt usla för spel

Nu ska vi inte överdriva.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad du ska ta men om du väljer 7700k så tänk på att dom kan vara rejält varma. Min ligger på allt mellan 40-70 grader i ren idle temp och på ca 85 grader i spel med en bra luftkylare. Och andra datorn ligger jämt lite högre i temps.

Så ska du ha en 7700k så satsa på nåt riktigt bra chassi och en grym kylare. Men personligen skulle jag valt AMD, ångrar att ja valde intel iaf nu i efterhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Ett argument för att vänta på Skylake-X med, intel kommer nog inte göra samma misstag och använda dåligt TIM igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Vad tror ni annars om att köpa t.ex 5820K? Har haft den prollen innan men strulade för mig (tror jag fick måndagsexemplar) så körde 4790k istället. Är det värt att köra på 2011-3 eller ska man vänta på kommande 6-kärniga från Intel?

om du har 4790k idag så hade jag inte uppgraderat om jag var du, det känns lite som att lägga massa pengar för väldigt få fps. Bläddra igenom detta testet lite http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...
Frågan är ifall det är ens märkbart i spel?

Permalänk
Medlem

@Elektron:
Sen kollar man i andra spel, och ja 20 FPS är stor skillnad, och i 2560x1440 där FPS'en sjunker rätt mycket över 1920x1200 känns skillnaderna mer. Speciellt med 144hz skärm som TS sitter med.

.

Det är värt att vänta på Skylake-X eftersom det har tidigarelagts till Q2 2017, utan tvekan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

i7 7700K helt utklassar 1500, 1600, 1700 och 1800X i samtliga spel, med en handfull undantag som beräkning av turns i turnbaserade spel som Civ VI.

Witcher 3 är ett bra exempel som skalar bra med CPU'er
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12984?key=c6da5ab569611c251ad3a8a0d0a4a0f8

Full recension finnes här med Sweclockers senaste CPU benchmarks, där 1500 och 1600X är riktigt usla i spel jämfört med i7 7700K. Med ett 1080Ti vill du inte köpa en 1500, 1600 eller 1700X då de flaskhalsar redan i dagsläget, 1800X kostar lika mycket eller mer än motsvarande Intel val och presterar fortfarande sämre i spel, och har noll OC potential. Men det enda valet från AMD som kan vara ett tänkbart alternativ till i7 7700K. Spelar man enbart spel ger i7 7700K mer bang for the buck hursom.

Åter igen, FPS är inte allt. Jag är för gammal (anser mig vara det iaf) för att sitta och kalla folk för "fanboys hit och dit" Jag är grymt teknik-intresserad och AMD har aldrig varit av intresse för mig tidigare, men NU är det riktigt intressant däremot, jag gillar ny bra teknik och det skadar aldrig att det finns mer att välja på i hyllorna (trist med samma alltid). Tyvärr har jag dock märkt att även vissa butiker missgynnar AMD än så länge (Netonnet) CPU:erna finns visserligen men det finns fn aldrig de bästa moderkorten i lager (var där idag), frågar man så är det knappt man får svar när de inkommer, utan man får "beställa" Jag kommer köpa mina komponenter till Ryzen-bygget från Inet, det är där jag köpt min nuvarande Taurus Overkill med Intel i7 4790K, så nej ingen fanboy här det är vad jag har nu, men nu blir det som sagt ett bygge med Ryzen, mer spännande än något annat nu, kul med nytt, och uppenbarligen bra prylar vad jag hört av andra som är helt opartiska.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

om du har 4790k idag så hade jag inte uppgraderat om jag var du, det känns lite som att lägga massa pengar för väldigt få fps. Bläddra igenom detta testet lite http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...
Frågan är ifall det är ens märkbart i spel?

Just nu använder jag en laptop bara. Tanken är att bygga en dator från scratch inklusive skärm osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Avstängd

@str8forthakill Missa det i texten "1600 helt usel för spel" hade du visst skrivit också dessutom... och i samma text kallar du folk för fanboys bara för att de skriver positivt om Ryzen, vet inte vad jag ska säga. Nej, den är verkligen inte usel till spel 1600an den heller.

Permalänk
Medlem

@Dannemaen:
Folk försöker inte prata om Ryzens fördelar, folk försöker sälja att 1500 och 1600X är bättre/lika bra som i7 7700K i spel när sanningen är att de presterar uselt i spel i jämförelse.

1700/1800X skulle kunna vara ett AMD alternativ, men då han vill ha den bästa prestandan i spel är i7 7700K billigare än 1800X samtidigt som den presterar bättre. Varför skulle 1500/1600X ens vara ett alternativ i den här situationen? Kostar mycket och man får väldigt lite sett till spelprestanda. Hade det handlat om ett workstation bygge där flertrådad prestanda är allt hade i7 7700K vart ett dumt val jämfört med en 1600/1700/1800X, men nu handlar det om spel. Det finns inga fördelar överhuvudtaget med Ryzen när det kommer till spel.

"men framtiden då!, drivrutiner löser allt!" samma argument som alltid använts, DX12 skulle göra Bullozer till en super-CPU som spöar alla Intel CPUer, eller hur?

Faktan är på bordet, Ryzen är usel i spel men helt fantastisk i flertrådad prestanda som inte kan appliceras på spel. De som försöker, varför dra workstation argument för någon som endast spelar? Det är vad Ryzen kompromissen handlar om, behöver man flertrådad prestanda Och vill spela är Ryzen prisvärt jämfört med Intels sex till åttakärniga modeller. Inte lika bra i spel, men lika bra/bättre i flertrådad prestanda och okej till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Dannemaen:
Folk försöker inte prata om Ryzens fördelar, folk försöker sälja att 1500 och 1600X är bättre/lika bra som i7 7700K i spel när sanningen är att de presterar uselt i spel i jämförelse.

Du säger "folk", men det är faktiskt bara en person i denna tråden som har hävdat detta, och det är flera som redan påpekat att det är trams.

Skrivet av str8forthakill:

Faktan är på bordet, Ryzen är usel i spel men helt fantastisk i flertrådad prestanda som inte kan appliceras på spel.

Och denna överdrift är också trams.
Att Ryzen 5/7 är (lite) sämre än i7 i spel betyder inte att Ryzen är usel, bara att den är just lite sämre.
Jag skulle knappast hävda att min i7-3930k är usel, och jag hade ändå bytt ut den mot en Ryzen 7 direkt om jag fick en hemskickad till mig.

Vill du prata om usla spelprocessorer? Leta upp en diskussionstråd om FX-6100 eller liknande.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@Dannemaen:
Folk försöker inte prata om Ryzens fördelar, folk försöker sälja att 1500 och 1600X är bättre/lika bra som i7 7700K i spel när sanningen är att de presterar uselt i spel i jämförelse.

1700/1800X skulle kunna vara ett AMD alternativ, men då han vill ha den bästa prestandan i spel är i7 7700K billigare än 1800X samtidigt som den presterar bättre. Varför skulle 1500/1600X ens vara ett alternativ i den här situationen? Kostar mycket och man får väldigt lite sett till spelprestanda. Hade det handlat om ett workstation bygge där flertrådad prestanda är allt hade i7 7700K vart ett dumt val jämfört med en 1600/1700/1800X, men nu handlar det om spel. Det finns inga fördelar överhuvudtaget med Ryzen när det kommer till spel.

"men framtiden då!, drivrutiner löser allt!" samma argument som alltid använts, DX12 skulle göra Bullozer till en super-CPU som spöar alla Intel CPUer, eller hur?

Faktan är på bordet, Ryzen är usel i spel men helt fantastisk i flertrådad prestanda som inte kan appliceras på spel. De som försöker, varför dra workstation argument för någon som endast spelar? Det är vad Ryzen kompromissen handlar om, behöver man flertrådad prestanda Och vill spela är Ryzen prisvärt jämfört med Intels sex till åttakärniga modeller. Inte lika bra i spel, men lika bra/bättre i flertrådad prestanda och okej till spel.

(Finns VÄLDIGT mycket olika fakta på många olika "bord" i dagsläget men men)
Jag har inte läst precis allt i tråden här, kan hålla med om att 1500 inte är lika bra som 7700 och en 1600X är inte heller BÄTTRE på spel än 7700 det är väl så långt jag sträcker mig... men resten orkar jag inte ens argumentera med just dig om, ej för att låta nedlåtande, men det verkar inte finnas en chans att du ser det positiva som faktiskt finns med Ryzen & AM4 vad som än sägs eller kommer fram så det är ju så det är bara, får nästan troll-varning-känsla faktiskt. Så var så god du kan få sista ordet. Jag ser inget konstruktivt i att fortsätta här, gör det om jag ser något intressant framöver. Vart du står vet jag ju nu.

Permalänk
Medlem

@Dannemaen:
Du har hittills inte presenterat ett enda argument dock, inte en enda benchmark där CPUn är flaskhalsen. Varför är markant sämre prestanda i spel bättre än högre prestanda i spel när man enbart håller på med spel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@Dannemaen:
Du har hittills inte presenterat ett enda argument dock, inte en enda benchmark där CPUn är flaskhalsen. Varför är markant sämre prestanda i spel bättre än högre prestanda i spel när man enbart håller på med spel?

"CPUn är flaskhalsen" Ehh va? Nu vet jag inte alls vad vi ens talar om, kan inte se att JAG skrivit något som ger grund till denna frågeställningen ens. Benchmark, men kom igen, vad tröttsamt.

Som jag sa jag argumenterar gärna med någon annan, men jag fatta inte ens vad du syftar på att jag skrivit om ang "flaskhals" så trilla dit igen märker jag att skriva några rader till.

Gör vad du vill men det är onödigt att smutskasta hårdvara och utropa det som skräp när det inte är fallet.

Jag köper mina delar nästkommande vecka för ett Ryzen-bygge, för att du ska se att jag inte bara snackar utan menar det så kan du få kvitto på det om du vill, så för min egen del.. I could not care less. Bara tröttsamt ältande börjar det bli, det var det jag hade på känn.

Trevlig Kväll

Permalänk
Medlem

Vänta på coffee lake!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Dannemaen:
Tester med 1070/RX580 i upplösningar där flaskhalsen flyttas mer till GPUn och alla resultat kommer ut likvärdiga, anledningen till varför seriösa reviewers testar CPU'er med bästa grafikkortet de kan få tag på, och grafikkort med bästa CPUn de kan få tag på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@Dannemaen:
Tester med 1070/RX580 i upplösningar där flaskhalsen flyttas mer till GPUn och alla resultat kommer ut likvärdiga, anledningen till varför seriösa reviewers testar CPU'er med bästa grafikkortet de kan få tag på, och grafikkort med bästa CPUn de kan få tag på.

Fortfarande ? Vad har det du skriver med mig att göra. Ngn, som känner sig vid det här kan ju få ta över. Som sagt ältande är det värsta jag vet.

Försökte avsluta i god ton

Permalänk
Medlem

@Dannemaen:
Med ett RX580 i 2560x1440 får man ut liknande prestanda ur en 1600X som en i7 7700K. Det betyder inte att 1600X är "lika bra" som en i7 7700K, det betyder att grafikkortet är en flaskhals. Byt ut grafikkortet till ett 1080Ti som TS här tänker skaffa och Ryzen CPUn är plötsligt en stor flaskhals.

Med ditt argument kan han lika gärna köpa ett RX580 istället för ett 1080Ti då de är "lika bra" och RX580t ger högre prestanda per krona!

Permalänk
Medlem

jag har en anekdot jag kan dela med mig av,
Jag jobbar med bild, jag behöver bara 4 kärnor. Men fasen när den står där och renderar skulle det vara najs om jag kunde kolla på ett youtubeklipp utan att det hackar.
Jag skulle köpt nåt med fler kärnor. Om du är intel-fanboy så en 6800 minst.
good luck my friend

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Esseboy:

Så 43% högre pris motiverar 14% skillnad i spel i bästa fall? Du är väl medveten om att man lätt kan klocka 1500x med 10%...en 7700k ska man ju inte klocka enligt intel! Javisst, köper du 7000-9000kr GPUer så är 7700k ett lite bättre val, men där kanske man vill ha fler kärnor för att inte tappa prestanda om du har Spotify, discord och streaming tjänst i backgrunden! Så då är ju 1700 ett bättre alternativ!

Skriv aldrig "i bästa fall" om du inte har rejält med marginal

För att bevisa att detta uttalande är fel räcker det om kan visa ett fall där det inte stämmer, kan vissa betydligt fler än ett.

Om vi tar bort de meningslösa CPU jämförelserna, de där folk pekar på något test där något helt annat än just CPU-delen är flaskhals, så kan jag vända på det du skriver: visa ett enda spel där en i7-7700K i stock-clock är mindre än 14 % snabbare än en överklockad 1500x.

Vad man alltså inte ska peka på är något likt detta, eller visar detta att G4560 och i5-7600K drar jämt i spel?

Angående spel, stannar man på SweClockers är en oklockad i7-7700K 30 % snabbare än en R5 1500X @ 3,9 GHz om GPUn i så stor mån som möjligt tas bort ur ekvationen (detta i genomsnitt över de spel SweC tester på den överklockade R5 1500X).

30 % pekar ändå på att GTX 1080 till viss del ändå är en flaskhals även i 1280x720. Ryzens starkaste kort är flyttals prestanda i fall där SSE/AVX inte används, så kallade skalära flyttal. Program som Cinebench och Blender jobbar främst med just skalära flyttal, där presterar också Ryzen riktigt bra!

Spel jobbar däremot främst med skalära heltal, det gör även program en rad "Workstation" program som TomsHardware testat (även CAD är mest heltal, är GPUn som gör det mesta flyttalsräknade där). i5-7600K är upp till 50 % snabbare än R5 1500X när det handlar om heltasberäkningar. Det är i program som ändå har viss skalning med CPU-kärnor (men inte alls lika bra som Cinebench och liknande), men i dessa fall har inte ens R7 1800X någon chans mot i7-7700K (så är också fel att strikt hävda att i7-7700K är sämre som "Workstation").

I program som främst jobbar med skalära heltal är i7-7700K så pass mycket starkare att R5 1600X (som har 6 kärnor) i som bäst kan matcha prestanda, det händer bara om programmet skalar i det närmaste perfekt med kärnor. I praktiken betyder detta att i7-7700K kommer vara snabbare i nästan alla program man hittar på skrivbordet.

Ryzen 7 blir snabbare först när "p-värdet" i Amdahls lag (p-värdet = mått på hur väl ett program kan skalas över CPU-kärnor, 0 är enkeltrådat och 1,0 är perfekt skalning med kärnor) når ~0,9.

Dagens spel kan inte ens teoretiskt nå ett så högt p-värde, hur högt det värdet kan bli bestäms av hur mycket inneboende parallellism det finns i problemet som ska lösas (nivån på parallellism kan beräknas om man har tillgång till källkoden och typisk sammansättning av data som källkoden hanterar).

Sedan når program i praktiken aldrig sitt teoretiska maxvärde på p, undantagen är programmen som är triviala att köra på flera kärnor (de med p=1,000).

Då spel är en simulering av en fiktiv värld är det absolut möjligt att framtida spel designas så att de består av problem med väldigt hög inneboende parallellism. Det kommer ta många många år innan vi kommer dit, framförallt när dagens konsoler har 6-7 CPU-trådar tillgängliga för spelmotorer.

För att ge min bild på TS fråga: svårt att se hur 7740K (eller någon SKL-X/KBL-X modell) på något sätt ska vara vettig mot i7-7700K om huvudmålet är spel. Inte ens kommande Coffee Lake (ersättare för i7-7700K med 6C/12T) lär vara någon större vinst inom överskådlig tid, men alltid vanskligt att sia om framtiden

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@Dannemaen:
Med ett RX580 i 2560x1440 får man ut liknande prestanda ur en 1600X som en i7 7700K. Det betyder inte att 1600X är "lika bra" som en i7 7700K, det betyder att grafikkortet är en flaskhals. Byt ut grafikkortet till ett 1080Ti som TS här tänker skaffa och Ryzen CPUn är plötsligt en stor flaskhals.

Med ditt argument kan han lika gärna köpa ett RX580 istället för ett 1080Ti då de är "lika bra" och RX580t ger högre prestanda per krona!

Med ditt argument, vilket hänvisar du till då... Du blandar ihop mina inlägg med någon annans va, verkar ha gjort det ett tag. För dina senaste inlägg verkar inte kopplas så mycket till vad jag har skrivit här. Har aldrig skrivit att någon 1500 eller 1600 är som en 7700 eller bättre, men det här verkar ju aldrig ta slut, däremot har jag skrivit att de är mycket bra och till ett bra pris, och jag ska själv bygga en Ryzen-burk dock har jag inte bestämt CPU (för mig blir det troligen 1700an). Synd att kapa tråden så mycket här sorry men vad ska jag göra:-), är det enough med det här nu eller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

http://forumbilder.se/G8B2K/5200-2.jpg

Nej precis, min 7700k är urusel vid överklockning. Jag skulle mycke hellre ha en Ryzen och kunna överklocka 1-200mhz....

Var väl ngn som påpekat det redan, men sådana här skärmdumpar är helt oväsentliga enligt min HÖGST personliga åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Det är helt ok att vara oeniga, men vänligen håll diskussionen på en saklig nivå och låt bli att skrika "fanboy" o.l. Sådana meningslösa anklagelser leder endast till tråkig stämning och urspårning.

Citat:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Skriv aldrig "i bästa fall" om du inte har rejält med marginal

För att bevisa att detta uttalande är fel räcker det om kan visa ett fall där det inte stämmer, kan vissa betydligt fler än ett.

Om vi tar bort de meningslösa CPU jämförelserna, de där folk pekar på något test där något helt annat än just CPU-delen är flaskhals, så kan jag vända på det du skriver: visa ett enda spel där en i7-7700K i stock-clock är mindre än 14 % snabbare än en överklockad 1500x.

Vad man alltså inte ska peka på är något likt detta, eller visar detta att G4560 och i5-7600K drar jämt i spel?
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12636?key=d44c9a15fa334d5a8aab8be01b4fb7c7

Angående spel, stannar man på SweClockers är en oklockad i7-7700K 30 % snabbare än en R5 1500X @ 3,9 GHz om GPUn i så stor mån som möjligt tas bort ur ekvationen (detta i genomsnitt över de spel SweC tester på den överklockade R5 1500X).

30 % pekar ändå på att GTX 1080 till viss del ändå är en flaskhals även i 1280x720. Ryzens starkaste kort är flyttals prestanda i fall där SSE/AVX inte används, så kallade skalära flyttal. Program som Cinebench och Blender jobbar främst med just skalära flyttal, där presterar också Ryzen riktigt bra!

Spel jobbar däremot främst med skalära heltal, det gör även program en rad "Workstation" program som TomsHardware testat (även CAD är mest heltal, är GPUn som gör det mesta flyttalsräknade där). i5-7600K är upp till 50 % snabbare än R5 1500X när det handlar om heltasberäkningar. Det är i program som ändå har viss skalning med CPU-kärnor (men inte alls lika bra som Cinebench och liknande), men i dessa fall har inte ens R7 1800X någon chans mot i7-7700K (så är också fel att strikt hävda att i7-7700K är sämre som "Workstation").

I program som främst jobbar med skalära heltal är i7-7700K så pass mycket starkare att R5 1600X (som har 6 kärnor) i som bäst kan matcha prestanda, det händer bara om programmet skalar i det närmaste perfekt med kärnor. I praktiken betyder detta att i7-7700K kommer vara snabbare i nästan alla program man hittar på skrivbordet.

Ryzen 7 blir snabbare först när "p-värdet" i Amdahls lag (p-värdet = mått på hur väl ett program kan skalas över CPU-kärnor, 0 är enkeltrådat och 1,0 är perfekt skalning med kärnor) når ~0,9.

Dagens spel kan inte ens teoretiskt nå ett så högt p-värde, hur högt det värdet kan bli bestäms av hur mycket inneboende parallellism det finns i problemet som ska lösas (nivån på parallellism kan beräknas om man har tillgång till källkoden och typisk sammansättning av data som källkoden hanterar).

Sedan når program i praktiken aldrig sitt teoretiska maxvärde på p, undantagen är programmen som är triviala att köra på flera kärnor (de med p=1,000).

Då spel är en simulering av en fiktiv värld är det absolut möjligt att framtida spel designas så att de består av problem med väldigt hög inneboende parallellism. Det kommer ta många många år innan vi kommer dit, framförallt när dagens konsoler har 6-7 CPU-trådar tillgängliga för spelmotorer.

För att ge min bild på TS fråga: svårt att se hur 7740K (eller någon SKL-X/KBL-X modell) på något sätt ska vara vettig mot i7-7700K om huvudmålet är spel. Inte ens kommande Coffee Lake (ersättare för i7-7700K med 6C/12T) lär vara någon större vinst inom överskådlig tid, men alltid vanskligt att sia om framtiden

I cinebench i en tråd ja...men med alla trådar är 1500x endast 10% långsammare...

Nu är ju 1500X 43% billigare, har fast lött IHSn, sitter på en AM4 plattform som troligen kommer att förbli kompatible med nyare CPUer en bra tid frammåt! Då kan du spara dom där 1600kr så kan du uppgradera i framtiden Tror inte Coffee lake kommer tll 1151.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

I cinebench i en tråd ja...men med alla trådar är 1500x endast 10% långsammare...

Är det inte dags att du börjar komma med lite konkreta bevis för dina högst tvivelaktiga påståenden snart?
I förrgår sa du att 1500X och 7700k var "lika snabba". Nu är 7700k "(endast) 10% snabbare"...

Dessutom, vad menar du "med alla trådar"? Både R5 1500X och i7-7700k är 4C/8T.
Menar du att 1500X med sin lägre IPC och lägre frekvens på något sätt skulle knappa in på 7700k när alla kärnor och trådar används jämfört med när bara en kärna används?

Skrivet av Esseboy:

Nu är ju 1500X 43% billigare, har fast lött IHSn, sitter på en AM4 plattform som troligen kommer att förbli kompatible med nyare CPUer en bra tid frammåt! Då kan du spara dom där 1600kr så kan du uppgradera i framtiden Tror inte Coffee lake kommer tll 1151.

Ingen säger att 1500X inte är prisvärd ...eller jo, jag säger nog det med tanke på att R5 1600 bara kostar någon hundralapp extra och känns betydligt mer värd sitt pris - men det är inte vad tråden handlar om.

Eller försöker du fortfarande att förmå @drakelito att köpa en 1500X när han äger ett GTX 1080 Ti?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så runt 5-10% bättre prestanda i spel är motiverat för 70-80% högre pris? Knappast, inte när du med 1700 (som är 10-20% billigare) kan köra 10 program I bakgrunden på de resterande 8 trådarna du inte behöver för spelet!

Inte som att Intels i7:or har slut på kräm och inte klarar av att köra vardagsapplikationer i bakgrunden medan man spelar.. Jag är lika stort fan av R7 1700 som vem som helst, men varför har bilden av vad en i7:a (eller i5:a för den delen) klarar av förvrängts?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI