Micen krånglar, hur testar jag att den funkar?

Permalänk
Inaktiv

Micen krånglar, hur testar jag att den funkar?

Jag har ett par Hyper X Cloud, och är jättenöjd med ljudet.
Har dock fått för mig att micen krånglar p g a mina medspelare påstår att de inte hör mig i CSGO.
Misstänker att det är någon inställning som jag missat, då jag pratat med mic i Discord.

I CSGO finns det ju en knapp som heter MIC SETUP, och trycker jag på "TEST MIC" så visas ingen mätare
som indikerar att micen rör sig eller att den tar upp ljud. Trots detta går det att prata i Discord och i FB Messenger.

Finns det något program i Windows 10, där man kan testa att micen fungerar?

Spelar det någon roll hur nära man har micen från munnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Jag har ett par Hyper X Cloud, och är jättenöjd med ljudet.
Har dock fått för mig att micen krånglar p g a mina medspelare påstår att de inte hör mig i CSGO.
Misstänker att det är någon inställning som jag missat, då jag pratat med mic i Discord.

I CSGO finns det ju en knapp som heter MIC SETUP, och trycker jag på "TEST MIC" så visas ingen mätare
som indikerar att micen rör sig eller att den tar upp ljud. Trots detta går det att prata i Discord och i FB Messenger.

Finns det något program i Windows 10, där man kan testa att micen fungerar?

Spelar det någon roll hur nära man har micen från munnen?

Har du kollat windows ljudinställningar så att dom står rätt?
Där kan du även se om den funkar.

Permalänk
Medlem

Avaktivera alla källor som tar in ljud förutom din mick. Det gör du genom att sneklicka på ljudsymbolen i nedre högra hörnet och välj ljudenheter. Har haft en del problem på grund av detta, min skärm o mina högtalare vill tydligen byta karriär till mikrofoner ibland..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad -> Ljud*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det finns playback i windows, se bilden för hur man aktiverar det! (glöm inte att trycka apply)

Permalänk
Medlem

Du kanske redan har kollat på det, men det låter som att input device i CSGO helt enkelt är inställd på fel enhet. Jag vet inte hur menyerna ser ut i spelet, men det bör finnas en drop down-meny på ljudinställningarna som tillåter dig att ställa in input och output devices.

Hoppas du får ordning på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Overwatch:

Det finns playback i windows, se bilden för hur man aktiverar det! (glöm inte att trycka apply)

http://i.imgur.com/wOhjU6e.png

Jodå, det gick att lyssna och jag hörde mig själv i lurarna

Dock gav det bara 3-4 streck och strax under mitten på ljudmätaren vid normal rösttest.

Går det att höja känsligheten på microfonen med någon inställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Jodå, det gick att lyssna och jag hörde mig själv i lurarna

Dock gav det bara 3-4 streck och strax under mitten på ljudmätaren vid normal rösttest.

Går det att höja känsligheten på microfonen med någon inställning?

Under Nivåer / Levels har du mikrofonvolym samt mikrofonförstörkning (microphone boost). Kan dock ge ett brusigt ljud. Lyssna och avgör!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

Har du kollat windows ljudinställningar så att dom står rätt?
Där kan du även se om den funkar.

jepp, allt ser bra ut enligt bilden nedan:

Mic

Hör mig även själv när jag testar att lyssna på micen.
Dock är känsligheten för micen låg, då jag får låga staplar på mätaren vid test.

Går detta att ställa in?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ashzala:

Under Nivåer / Levels har du mikrofonvolym samt mikrofonförstörkning (microphone boost). Kan dock ge ett brusigt ljud. Lyssna och avgör!
http://i.imgur.com/0vlyeDD.jpg

Ok, min micvolym var satt till max, dock var microphone boost satt till 0:

Mic volym

Höjer jag den så får jag större utslag på mätaren vid test?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foxtou:

Du kanske redan har kollat på det, men det låter som att input device i CSGO helt enkelt är inställd på fel enhet. Jag vet inte hur menyerna ser ut i spelet, men det bör finnas en drop down-meny på ljudinställningarna som tillåter dig att ställa in input och output devices.

Hoppas du får ordning på det.

Micen fungerar i Windows iaf, har kollat detta med tips

Alltså ligger felet i CSGO, och skall inrikta mig på att hitta felet där.

Bara att välja samma enhet till micen som jag har i Windows eller?

Permalänk

Ett tips låt "mic boost" stå på 0 bättre att flytta micen närmre munnen då boost oftast bara ger massa brus på ljudet.

3-4 pinnar är ganska lagom du vill inte maxa stapeln då den då kommer klippa ditt ljud för att du överstiger vad ljudkortet max klarar.

Och problemet är defenetivt att du valt fel ingång i cs go

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Micen fungerar i Windows iaf, har kollat detta med tips

Alltså ligger felet i CSGO, och skall inrikta mig på att hitta felet där.

Bara att välja samma enhet till micen som jag har i Windows eller?

Japp. Det är bara att välja din mikrofon i listan av val som du bör finna i en drop down-meny i spelets inställningar.

(Ett av valen av input device brukar också heter Default, eller System Default eller liknande som säger till programmet att använda enheten som är satt som default i operativsystemet, men det är inget du behöver använda.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ett tips låt "mic boost" stå på 0 bättre att flytta micen närmre munnen då boost oftast bara ger massa brus på ljudet.

3-4 pinnar är ganska lagom du vill inte maxa stapeln då den då kommer klippa ditt ljud för att du överstiger vad ljudkortet max klarar.

Och problemet är defenetivt att du valt fel ingång i cs go

tack för tipset, skall kolla mina settings i CSGO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foxtou:

Japp. Det är bara att välja din mikrofon i listan av val som du bör finna i en drop down-meny i spelets inställningar.

(Ett av valen av input device brukar också heter Default, eller System Default eller liknande som säger till programmet att använda enheten som är satt som default i operativsystemet, men det är inget du behöver använda.)

ok, har testat och ställt in micen i CSGO nu
Min mic fanns som enda alternativ i listan, och rutan för andra enheter var gråmarkerad.

När jag vill använda micen i spelet, så dyker det upp en liten bild i vänstrahörnet.
Pratar jag, så kommer det en högtalarsymbol, men när andra pratar så rör sig symbolen.

Är det bara för att det är min egen mic, som jag inte kan se att den rör sig?

Så nu borde andra jag spelar med kunna höra mig i spelet, eftersom allt är testat och dubbelkollat?

Permalänk
Medlem

Edit: Det var inget, sry för bump.