Är 4790K en flaskhals till ett GTX 1080 Ti? Samt vilket 1080 Ti?

Permalänk
Medlem

Är 4790K en flaskhals till ett GTX 1080 Ti? Samt vilket 1080 Ti?

Är småsugen å uppgradera skärm och grafikkort. Har för närvarande HP 24" ips skärm på 60hz utan nå lull lull. Tänkte gå på en Asus ROG PG279Q (27, 1440p, 165hz, g-sync).
Och för att få max ut av den skärmen så tror jag knappast mitt Gtx 1070 hänger med!
Så tanken var att uppgradera till en 1080 ti samtidigt som man köper skärm. Men för att inte de ska skena iväg allt så fasansfullt så hade jag velat behålla min setup med moderkort, cpu, ram minne och vattenkylning till denna lösning.

Kommer jag få fullt ut av mitt 1080 Ti eller är det som att kasta pengarna i sjön med en 4790K @ 5ghz, 16gb ram.

Och vilket GTX 1080 ti ska man välja? Funderar på gigabytes värsting Aorus extreme. Den verkar få bra i tester samtidigt som den är knäpptyst.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

4790K, speciellt med så hög överklockning räcker så det blir oändligt över

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av inzani:

Är småsugen å uppgradera skärm och grafikkort. Har för närvarande HP 24" ips skärm på 60hz utan nå lull lull. Tänkte gå på en Asus ROG PG279Q (27, 1440p, 165hz, g-sync).
Och för att få max ut av den skärmen så tror jag knappast mitt Gtx 1070 hänger med!
Så tanken var att uppgradera till en 1080 ti samtidigt som man köper skärm. Men för att inte de ska skena iväg allt så fasansfullt så hade jag velat behålla min setup med moderkort, cpu, ram minne och vattenkylning till denna lösning.

Kommer jag få fullt ut av mitt 1080 Ti eller är det som att kasta pengarna i sjön med en 4790K @ 5ghz, 16gb ram.

Och vilket GTX 1080 ti ska man välja? Funderar på gigabytes värsting Aorus extreme. Den verkar få bra i tester samtidigt som den är knäpptyst.

Tack på förhand.

Jag vet inte men något säger mig att om man är tillräckligt bevandrad inom datorer så att man lyckas överklocka en 4790K till 5.2GHz så är man också medveten om att det absolut inte är en flaskhals till ett 1080Ti.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag vet inte men något säger mig att om man är tillräckligt bevandrad inom datorer så att man lyckas överklocka en 4790K till 5.2GHz så är man också medveten om att det absolut inte är en flaskhals till ett 1080Ti.

Det är lite både ja och nej på det... Jo jag var väldigt insatt då jag byggde ihop datorn och är oftast det. Men nu på sistone har jag inte alls följt med utvecklingen och varit helt frånkopplad datorscenen. Men då var de lite som jag misstänkte iaf! Känns betryggande att resten hänger med.

Men angående 1080 ti. Vilket rekommenderas? Såg ett test där zotac amp! och gigabyte aorus extreme kom på toppen. Men de kunde ju varit nå "betalda" recensenter...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså det folk glömmer bort här är att du ska köra i 165hz i 1440p och då blir det lite högre belastning på CPU'n men ett singel GTX 1080 Ti ska vara en ganska bra balans

min i7 3770k flaskar mitt GTX 980 Ti utan problem i dagsläget och funderar på att satsa på andra generationens ryzen senare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vid högre upplösning blir cpu mindre flaskhals, sedan beror det också på hur spelen är kodade. Frågan är dock hur mycket mer fps en 7700k kommer ge gent emot en 4790k med ett 1080ti i spel. Jag tror att fps kommer vara i stort sätt samma med en 4790k + 1080ti och en 7700k + 1080ti, vilket de flesta tester kan intyga. Men det kostar dock rätt mycket mer att skaffa ny cpu, prolle och ram för kanske 2-3 fps mer.

Permalänk
Medlem

5.2ghz??? Intels stockkylare elle??

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Kör ett Asus Strix 1080 ti oc tillsammans med en i7 3770k i 4.2ghz. Inga problem här inte. Förresten sicket jävla kort! 😁 Jag kör på en 1440p 27" 144hz Acer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Alltså det folk glömmer bort här är att du ska köra i 165hz i 1440p och då blir det lite högre belastning på CPU'n men ett singel GTX 1080 Ti ska vara en ganska bra balans

min i7 3770k flaskar mitt GTX 980 Ti utan problem i dagsläget och funderar på att satsa på andra generationens ryzen senare.

Inte för att vara sådan men Ryzen presterar iofsig bättre en än 3770k i spel, men inte speciellt mycket. På det har du också klockat din lite så jag ser inte riktigt hur du skulle få någon större prestandavinst i att byta upp dig.
Mer troligt är att ditt 980ti är flaskhalsen i 1440p än cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Inte för att vara sådan men Ryzen presterar iofsig bättre en än 3770k i spel, men inte speciellt mycket. På det har du också klockat din lite så jag ser inte riktigt hur du skulle få någon större prestandavinst i att byta upp dig.
Mer troligt är att ditt 980ti är flaskhalsen i 1440p än cpun.

väntar på andra generationens ryzen som jag skrev eftersom ryzen 7 1800 som idag gör som du säger för liten skillnad för att jag ska överväga uppgradering

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Inte för att vara sådan men Ryzen presterar iofsig bättre en än 3770k i spel, men inte speciellt mycket. På det har du också klockat din lite så jag ser inte riktigt hur du skulle få någon större prestandavinst i att byta upp dig.
Mer troligt är att ditt 980ti är flaskhalsen i 1440p än cpun.

Tror du missade att han skrev andra generationens ryzen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det är ingen flaskhalsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

väntar på andra generationens ryzen som jag skrev eftersom ryzen 7 1800 som idag gör som du säger för liten skillnad för att jag ska överväga uppgradering

A sorry missade den informationen du mycket riktigt skrev ;/
Hur som misstänker jag dock att det fortfarande inte är CPUn som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

5.2ghz??? Intels stockkylare elle??

Hehe, nej inte ens nära. Har byggt eget vattenkylningssystem med lite ekwb komponenter. Dock är 5.2 något jag aldrig kör med. Det var bara i början då man testa lite lätt vad man kunde komma upp i utan artefakter eller krascher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

A sorry missade den informationen du mycket riktigt skrev ;/
Hur som misstänker jag dock att det fortfarande inte är CPUn som är problemet.

Jag spelar cpu krävande titlar så det tror jag nog

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Kan tycka att MSI gör trevliga kort om man prioriterar lägsta möjliga ljudnivå (Gaming eller Armor).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem

Det vart ett Asus Strix. Tänkte de skulle "matcha" skärmen... haha. Nördvarning

Permalänk
Medlem

Vilka spel spelar du, så man kan ha en referens om vad du talar om? Jag spelar också cpu krävande spel men ska du ha en "processor" som är snabbare än en 4790k så kanske en 6800k vore en god ide eftersom den har 6 kärnor och 12 trådar. Jag tror det är ytterst liten skillnad (i form av fps) mellan en 7700k på ca 4.8 ghz (hög överklockning för kabby lake enligt mig) och en 4790k på 5ghz. Ryzen klockar ju lika bra eller sämre än intel men har svagare kärnor, så i spel som stödjer över 8 trådar (ytterst få om äns några) kommer intel alltid att prestera lite bättre klock per klock.

Jag vet inte vilka prestandasiffor du är ute efter men det kommer inte bli något revolutionerande fps-höjning genom att byta ut din nuvarande cpu. Skaffa skärmen och grafikkortet och rapportera prestandan sedan. Om du vill spela krävande spel på max med 140 fps hela tiden på 1440p så kanske du behöver 2st 1080ti då cpun blir mindre av en flaskhals på högra upplösningar men vad vet jag.

Ibland så kanske man inte får mer "kul" för pengarna och ens investering ger i slutändan en bitter smak i munnen då fler faktorer än X (cpu) och Y (gpu) avgör fps man får i spel.

Permalänk
Medlem

@inzani:
Jag måste bara fråga av ren nyfikenhet då jag själv använder en 4790k. Hur lyckades du få upp den i 5,2Ghz? Själv har jag inte lyckats med ett stabilt värde på över 4,7Ghz. Värden osv osv?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag vet inte vilka prestandasiffor du är ute efter men det kommer inte bli något revolutionerande fps-höjning genom att byta ut din nuvarande cpu. Skaffa skärmen och grafikkortet och rapportera prestandan sedan. Om du vill spela krävande spel på max med 140 fps hela tiden på 1440p så kanske du behöver 2st 1080ti då cpun blir mindre av en flaskhals på högra upplösningar men vad vet jag.

Spelar så otroligt varierande spel. Brukar gå igenom dom flesta titlar som verkar vara bra. Inte direkt jag fastnat för något.
Tror det kommer bli en stor skillnad att gå från en gammal 24" ips skärm utan lull lull å 60hz till den nya monsterskärmen. Så man kanske måste prova titlar igen som doom, bara för att känna vad man missat alla dessa år med gammskärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3tonate:

Kör ett Asus Strix 1080 ti oc tillsammans med en i7 3770k i 4.2ghz. Inga problem här inte. Förresten sicket jävla kort! 😁 Jag kör på en 1440p 27" 144hz Acer.

Jag bytte från 3770K @ 4,5GHz till 6700K stock och fick markant högre FPS i samtliga spel.
980 Ti med Asus PG278Q (1440/144Hz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

@Davajn:
Jag måste bara fråga av ren nyfikenhet då jag själv använder en 4790k. Hur lyckades du få upp den i 5,2Ghz? Själv har jag inte lyckats med ett stabilt värde på över 4,7Ghz. Värden osv osv?

Med ohälsosamma nivåer av vcore tyvärr. Inget jag kör på utan de var bara för att testa vars gränsen gick. Bättre att hålla sig på "bra" nivåer vcore än att stressa sönder cpu'n. I övrigt är ju jävligt bra kylning ett måste. Är ju några som knäckt 5ghz på luft men där ställer jag mig ypperst tveksam till hållbarheten i långa loppet.
Kan de hända du fått en dålig cpu? Vet det var flertalet som ej kunde knäcka 4.8ghz hur än dom vred å vände på det. Medans vissa kunde segla över 5ghz utan problem.

Hittade en gammal cpu-z validator länk. http://valid.canardpc.com/zmpvb1

5213mhz @ 1.557vcore

Ser att jag kör nu 4800mhz enligt cpu-z på "hälsosamma" nivåer.

Permalänk
Medlem

@Yomster:
En 3770k på 4.5ghz är ju i klass med en 6700k på 4ghz så jag tycker det är konstigt att du fick så mycket mer fps med 6700k. Kanske beror det på processorn i sig och ddr4 minne snarare än de snabbare kärnorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inzani:

Med ohälsosamma nivåer av vcore tyvärr. Inget jag kör på utan de var bara för att testa vars gränsen gick. Bättre att hålla sig på "bra" nivåer vcore än att stressa sönder cpu'n. I övrigt är ju jävligt bra kylning ett måste. Är ju några som knäckt 5ghz på luft men där ställer jag mig ypperst tveksam till hållbarheten i långa loppet.
Kan de hända du fått en dålig cpu? Vet det var flertalet som ej kunde knäcka 4.8ghz hur än dom vred å vände på det. Medans vissa kunde segla över 5ghz utan problem.

Hittade en gammal cpu-z validator länk. http://valid.canardpc.com/zmpvb1

5213mhz @ 1.557vcore

Ser att jag kör nu 4800mhz enligt cpu-z på "hälsosamma" nivåer.

Nu har jag inte känt att jag har behövt gå mycket längre ändå, jag kan ju erkänna att jag har inte ens varit på VCORE värdet (antagligen därför den inte varit stabil över 4,7 :/ ) Men som det skrivits här innan så har jag inte behovet för en snabbare processor då jag alltid kör min spel i 3440x1440 så då får mina SLI 1080 jobba hårdare istället. Ska dock testa lite när jag kommer hem igen och
ändra min VCORE och se vad jag kommer upp i.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Nu har jag inte känt att jag har behövt gå mycket längre ändå, jag kan ju erkänna att jag har inte ens varit på VCORE värdet (antagligen därför den inte varit stabil över 4,7 :/ )

Ja man kommer inte så högt av att lämna den stock på strömförsörjningen.
De finns lite andra inställningar också som kan vara värt att ändra om man vill stabilare klockning. Öka vcore är en sak men sen har vi cpu vrin load line calibration, cpu vrin current protection och pwm phase control. Sätt dom på extreme.

En annan frågade mig om mina inställningar så jag tog kort på mina bios inställningar. Men just nu kör jag bara 4.8 som som max så de är lite fega settings 😁.
Då jag pusha 5.2 använde jag mig av nån snubbes settings på ett engelskt OC forum. Å jag kommer ärligt talat inte ihåg vad allt de var.

Men här kommer länken till bilderna i dropbox.
https://www.dropbox.com/sh/tru5hpn58fqi5x9/AAAqrdxa-VCW0r0H6Z...

Tror man tar 5.0 utan problem med att bara ändra dom 3 jag nämnde tidigare samt öka vcoren successivt. Men se till att ha bra kylning!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@inzani:
Tack! Ska definitivt kolla när jag lämnat Mali

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro