Minecraft server och teknik

Permalänk

Minecraft server och teknik

Hej
Vad ska man ha för grejer på servern om man vill ha ca 40-50 personer på sin Minecraft server?
Har en dell r710 med 24gb i ram Cpu: Intel xeon e5520
Hur mycket hdd
Hur mycket ram
Vad för processor
Med mera som ni vet bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

Hej
Vad ska man ha för grejer på servern om man vill ha ca 40-50 personer på sin Minecraft server?
Har en dell r710 med 24gb i ram Cpu: Intel xeon e5520
Hur mycket hdd
Hur mycket ram
Vad för processor
Med mera som ni vet bättre

Tyvärr så beror det ganska mycket på vad man gör på servern. Finns många saker som kan påverka prestandan, så man måste tyvärr testa lite själv för att se vad som fungerar. Dock så borde dell:en som du listat klara det utan större problem, dock hänger det ju på att internet uppkopplingen hänger med.

Personligen skulle jag rekommendera att köra helt headless på en hyfsat minimal linux distrubution, typ debian eller liknande. Kör själv så, ram overhead från OS blir runt 50-100 MB, resten kan användas av mc servern. Personligen använder jag spigotmc också istället för den vanliga servern, skall enligt uppgift ha bättre prestanda, och spelarna borde inte märka någon skillnad (dvs dom behöver inte konfigurera något). Tror min nuvarande instans körs med 1GB ram, men brukar bara köra 5-6 pers samtidigt, så ganska stor skillnad till 40-50.

TL:DR, Kör minimal headless, och byt ut vanilla servern till spigotmc

Permalänk

@7487:
Tack flr svar

Kan jag köra hyper v då?
Har ju redan win2012 på servern

Permalänk

Jag körde en minecraftserver under ca 1,5 år på en gammal dator som jag hade stående i garderoben, jag klarade mig med 2,5 GB RAM och en gammal 32bit AMD. Under vissa perioder var det som mest 10 personer inloggade. Detta tillsammans med ett gäng tunga Bukkit-plugins. Så du borde klara dig väl med de specsen du har.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Jag hjälpte en förening att hosta ett minecraft lan. När vi testade server så hade vi gett den 150GB ram. och en 15 kärning processor. Men det vi märkte var att servern utnytjade inte cpu kärnorna den utnytjade bara en kärna. Den låg på 100% men det var när kom in till 300 -400 botar och då började botarna dc och sånt men jag vet inte om det var servern eller om det var den som skickade botarna till servenr.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

@Smörgubben: Enligt http://canihostaminecraftserver.com/ så behöver du 100/10 lina minst, och 4096 i RAM. Antar att du ska köra servern helt vanilla då du inte skrivit annat.
Dock så vet jag att det går att köra med mycket mindre speccs. Det som drar absolut mest är när folk explorar. Du kan isf behöva lite plugins för att reglera ram användningen, så utan det så borde en SSD på 120 GB och 4GB ram räcka utan problem.

Vill du klara dig på så lite som möjligt så klarar du garanterat en vanilla värd på 40-50 pers på 1 Gb ram. Du behöver dock göra lite förberedelser och ha lite plugins för att övervaka var ev lagg kommer ifrån.
Det finns plugins du kan köra för att förgenerera x antal zoner, shit var länge sen jag spelade kommer inte ihåg vad det heter.
Hade en FTB server med 10-20 spelare som vi körde på runt 10 GB ram. Genererade 20k x 20k. Fungerade väldigt bra. Körde en omstart av servern automatiskt varannan timme för att FTB slukar rätt mycket ram, hade även plugins som rensade så det inte blev för mycket entites och tillät inte rinnande vatten (i större skalor).
Finns även plugins för att begränsa området de får röra sig i. I vårt fall så var 10k åt alla håll från spawn helt okej, tror ingen nånsin kom i närheten av kanten.
Notera att det tar rätt lång tid att generera så mycket område, men rekommenderar det helt klart. Det tar givetvis lite mer utrymme på hårddisken med. Men tror att även om du kör typ 50k x 50k så borde du klara dig på 120 GB.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Väldigt roligt att läsa olika lösningar
Någon som provar MineOS ?