Permalänk

HJÄLP!!! ESD!!

Hej! Ska bygga en dator här om någon timme eller så men jag har inget esd armband. Jag har läst att man bara kan ta i ett element för att ladda ur sig eller något sånt.

Men är det verkligen så lätt??

Kommer jag klara mig utan esd eller kommer det skada komponenterna??

Tänker ju att Linus Tech Tips som har hållit på med datorer i flera år inte ens använder det och hand datorer verkar ju inte skadad av det

Han skämtar ju mest om hur onödigt det är men vill fortfarande vara säker

Tack i förväg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Jag har läst att man bara kan ta i ett element för att ladda ur sig eller något sånt.

Korrekt.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Har pillat med datorer i 15+ år och ALDRIG råkat ut för skador orsakade av ESD
Pillar då några gånger i månaden direkt med händerna.
Men vill du vara superdupersäker så visst, gnugga inte en ballong mot håret och sedan lägg den mot datorkomponenterna, eller ta på ett element.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Ja du kan ta i ett element för att utjämna mellan dig och elementet. Dock hjälper det ju inte dig, lösa komponenter och självaste datorn. Element fungerar INTE mot ESD skador.

Permalänk
Medlem

Bara en tanke; Leta upp en kal fläck på elementet, typ vid foten.

Jag tror inte det är lika effektivt att ta på ett element som har tre lager lackfärg på sig?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Inaktiv

Att ta i ett element hjälper mot de kraftigaste laddningarna kanske. Men det du vill är att ha samma potential som datorn så därför ska du jorda dig mot chassit. Vidrör metallen på det ofta när du bygger. När du lyfter en komponent, ta först i metallen på det etc.

Permalänk
Medlem

Har du en diskbänk i plåt så är det förmodligen det bästa stället att hålla sig på, håll lite kontakt med en arm eller så hela tiden.
Inga sladdar i för guds skull

Att man inte märkt av någon skada är oftast för att de blir latenta och märks efter flera månader eller år i form av udda beteende

Permalänk
Skrivet av Noob_To_Computers:

Jag har läst att man bara kan ta i ett element för att ladda ur sig eller något sånt.

nej tanken är att du ska jämna ut Potensialen mellan dig och datorn.. så länge du inte bygger fast datorn i elementet så har det ingen effekt.

Skrivet av Markusas:

bullshit

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Tänker ju att Linus Tech Tips som har hållit på med datorer i flera år inte ens använder det och hand datorer verkar ju inte skadad av det

Läs det @grönahunden skrev ovan. Linus brukar för övrigt sätta ESD-banden runt foten istället för handen har han sagt eftersom de är mindre i vägen då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Markusas:

nej

Skrivet av Bad Habit:

Har pillat med datorer i 15+ år och ALDRIG råkat ut för skador orsakade av ESD
Pillar då några gånger i månaden direkt med händerna.
Men vill du vara superdupersäker så visst, gnugga inte en ballong mot håret och sedan lägg den mot datorkomponenterna, eller ta på ett element.

nej

Skrivet av candybag:

Bara en tanke; Leta upp en kal fläck på elementet, typ vid foten.

Jag tror inte det är lika effektivt att ta på ett element som har tre lager lackfärg på sig?

nej

Skrivet av Spiffman:

Har du en diskbänk i plåt så är det förmodligen det bästa stället att hålla sig på, håll lite kontakt med en arm eller så hela tiden.
Inga sladdar i för guds skull

Att man inte märkt av någon skada är oftast för att de blir latenta och märks efter flera månader eller år i form av udda beteende

nej

Nej nej nej nej.
Det hjälper lika mycket som att dansa regndans. Det här nonsens och skrönor för ändamålet! Alltså verkligen!

Det man kan åstadkomma är att man får just jordad potential. Men det är inte intressant i sammanhanget. Det är inte det man vill åt. Mellan jordad potential och + 4000 volt kan fortfarande snabb urladdning ske.
Det man vill åt är att undvika snabb urladdning mellan dator och sig själv. För att undvika detta ska man potentialutjämna mot den prylen man önskar undvika urladdning mot. Det vill man då helst göra långsamt dessutom vilket ett ESDarmband hjälper till med. Mer om det senare.

Säg som exempel att datorn urkopplad har en potential på -7000 volt. Själv går du runt och har - 8000 volt. Om du då tar direkt i datorn kommer du ha en potentialskillnad på ca 1000 volt. Inte så bra, men man kan vara mer laddad. Om då istället tar på något för att få jordpotential så kommer du ha ökat potentialskillnaden mellan dig och datorn till 7000 volt. Det är då faktiskt sämre än innan du jordade dig.

Det man istället vill göra är att långsamt jämna ut potentialen mellan dig själv och datorn. Kontakt mellan dig och chassi är det som potentialutjämnar. Går att hålla i chassit, men det är bättre med ESDarmbandet då det har ett motstånd i sig så att potentialutjämningen går långsamt. Inga snabba urladdningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Något man kan göra är att koppla in sladd mellan nätagg och eluttag, och sedan stänga av knappen på nätaggets baksida. Då är nätagget och allt nätagget vidrör jordat (chassit/moderkort/osv) utan att nätagget har ström i kablage. Då räcker det med att du håller på chassit samtidigt som du pillar på lösa komponenter som ännu ej sitter i chassit.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flygman:

Något man kan göra är att koppla in sladd mellan nätagg och eluttag, och sedan stänga av knappen på nätaggets baksida. Då är nätagget och allt nätagget vidrör jordat (chassit/moderkort/osv) utan att nätagget har ström i kablage. Då räcker det med att du håller på chassit samtidigt som du pillar på lösa komponenter som ännu ej sitter i chassit.

Nä men... nä.
Det finns ingen anledning att hålla på med jordningspotential i det här fallet alls.

Eller ja, det är inte direkt fel men med tanke på att elförståelsen i aningen begränsad för många (märks ju i tråden) så tycker jag det är en dålig idé att tipsa om att koppla in saker i väggen när folk pillar med dem. Inte minst när det helt saknar syfte som i detta fallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Visst, han blir på samma laddning som elementet.. Men nu är det dator han ska bygga så då lär han ta i chassit.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Det här med ESD och detta forum tycker jag kan jämföras med allmän hygien förr i tiden. "Vaddå bakterier? Det är inget jag ser och jag överlevde när jag slickade på fingrarna nyss".

ESD kan ge latenta skador, som inte märks förrän långt senare.
Vi kanske borde sluta använda uttrycket "jorda" i detta sammanhang, så folk slutar krama element innan byggen. Potentialutjämna är ett mycket bättre ord i sammanhanget.

Sweclockers förklarar ESD

Permalänk
Medlem

att hålla sig mot en jordad diskbänk är väl ändå det bästa sättet att uppnå jordningspotential utan att köpa prylar för ändamålet???

Permalänk
Moderator
Moderator

Du har blivit tillsagd om rubrik tidigare och slår nu till med en dålig som dessutom formaterats värdelöst.

Skicka ett pm med en ordentlig rubrik, till dess
*Tråd låst.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.